ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Για όλα τα καυτά θέματα της παιδείας μιλάει μέσω της συνέντευξης της στο Mononews η Σοφία Ζαχαράκη περιγράφοντας παράλληλα και τον σχεδιασμό του υπουργείου για μεταρρυθμίσεις, όπως με το Εθνικό Απολυτήριο.
Η υπουργός Παιδείας τονίζει πως εντός των επόμενων ημερών θα ολοκληρωθεί και η γ΄ φάση πρόσληψης αναπληρωτών – σχεδόν 8.000 επιπλέον εκπαιδευτικοί – και όπως λέει «ευελπιστούμε ότι θα καλύψουμε τις περισσότερες ανάγκες». Όμως η Σοφία Ζαχαράκη ξεκαθαρίζει πως κενά θα προκύπτουν πάντα.
«Σας το λέω έτσι γιατί θέλω να είμαι ειλικρινής με τους τους γονείς αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα», αναφέρει χαρακτηριστικά εξηγώντας συνδυαστικά πως αντιμετωπίζεται το θέμα των κενών.
Παράλληλα όμως αποκαλύπτει πως σχεδιάζεται ψηφιακή πλατφόρμα, το EDU PLAN η οποία θα επιτρέπει την καταγραφή, παρακολούθηση και αξιολόγηση των κενών εκπαιδευτικών σε πραγματικό χρόνο.
Η Σοφία Ζαχαράκη μιλάει ακόμα για το Εθνικό Απολυτήριο και πως στόχος όπως λέει είναι «να δώσουμε ξανά στο Λύκειο, τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, και να πάψει να είναι «χαμένος χρόνος» πριν από τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» ενώ επισημαίνει πως οι πανελλαδικές εξετάσεις βρίσκονται στο τέλος του δρόμου.
Για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που λειτουργούν για πρώτη φορά από φέτος η Σοφία Ζαχαράκη υποστηρίζει ότι τα τέσσερα πρώτα Ιδρύματα – UNIC Athens, CITY, University of Keele Greece, Αμερικανικό Πανεπιστήμιο Ανατόλια, υποδέχθηκαν ήδη, τους φοιτητές τους στα 16 προγράμματα σπουδών που έλαβαν τις αναγκαίες εγκρίσεις.
Η διαδικασία πιστοποίησης για τις οι νομικές σχολές έγκειται στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ((ΕΘΑΑΕ) η οποία και συνεχίζεται.
«Αναμένουμε και εμείς ως Υπουργείο την ολοκλήρωση της διαδικασίας από την ΕΘΑΑΕ, άμεσα. Ωστόσο υπογραμμίζω ότι για εμάς, απόλυτη προτεραιότητα είναι να διασφαλίσουμε ότι κάθε φοιτητής που θα επιλέξει να σπουδάσει στα νέα ιδρύματα, θα έχει ισότιμη και ποιοτική πανεπιστημιακή εκπαίδευση» τονίζει.
Η υπουργός Παιδείας όμως αναφέρεται και στα Βορίζια και τις ενέργειες που έγιναν για την στήριξη των μαθητών, στο θέμα με τα ΕΛΤΑ αλλά και στον αν μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της αυτοδυναμίας στις εκλογές για τη ΝΔ.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη
Ολοκληρώνεται το πρώτο δίμηνο λειτουργίας των σχολείων. Έχουν καλυφθεί πλήρως τα κενά σε δασκάλους και καθηγητές; Μέσα στην εβδομάδα μαθητές και φοιτητές προχώρησαν σε κινητοποιήσεις.
Εντός των επόμενων ημερών θα ολοκληρωθεί και η γ΄φάση πρόσληψης αναπληρωτών – σχεδόν 8.000 επιπλέον εκπαιδευτικοί – και ευελπιστούμε ότι θα καλύψουμε τις περισσότερες ανάγκες. Όμως κενά θα προκύπτουν πάντα. Σας το λέω έτσι γιατί θέλω να είμαι ειλικρινής με τους τους γονείς αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Έχω αναφέρει αρκετές φορές ότι το πρόβλημα των κενών είναι συστημικό, συνδέεται με τη διαδικασία των διορισμών και προσλήψεων μέσω κοινών πινάκων, τις άδειες, τις μετακινήσεις, τις μεταθέσεις και τις ανάγκες που προκύπτουν καθημερινά στις σχολικές μονάδες.
Αλλά είναι και βασική συνισταμένη των διαθέσιμων πιστώσεων και των αυξημένων αναγκών που προκύπτουν από τη σημαντική ενίσχυση της παράλληλης στήριξης και των ειδικών απαιτήσεων για τη λειτουργία πολλών τύπων σχολείων.
Όμως, και λόγω της ειδικής γεωγραφίας της χώρας, θα έχουμε τέτοια ζητήματα. Τα οποία είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίζουμε αμέσως, και το κάνουμε στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε αυτή τη συζήτηση ακούω πολλές φορές το επιχείρημα γιατί στις άλλες χώρες δεν έχουν το ίδιο πρόβλημα και τι κάνουμε εμείς για να λύσουμε το πρόβλημα.

Εξηγώ ότι πουθενά στην Ευρώπη, ομόλογός μου δεν γνωρίζει αν π.χ. σε ένα μικρό σχολείο στη βελγική περιφέρεια έχει πάει ο καθηγητής των Αγγλικών. Στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων οι προσλήψεις εκπαιδευτικών γίνονται είτε σε επίπεδο περιφερειών, δήμων ακόμη και σχολείων. Εμείς για να καταφύγουμε σε τοπική πρόσκληση για την κάλυψη μιας κενής θέσης, θα πρέπει να μην την έχουν αποδεχθεί, αρκετές φορές, αναπληρωτές. Ξεκάθαρα τα κενά δεν θα εξαφανιστούν και όποιος ισχυριστεί ότι μπορεί να το κάνει, λέει συνειδητά ψέματα.
Ωστόσο μπορούμε να αυξήσουμε την προβλεψιμότητα και την ετοιμότητα μας. Σχεδιάζουμε με ψηφιακή πλατφόρμα, το EDU PLAN η οποία θα μας επιτρέψει την καταγραφή, παρακολούθηση και αξιολόγηση των κενών εκπαιδευτικών σε πραγματικό χρόνο. Θα εντοπίζονται τεκμηριωμένα και ορθολογικά οι ανάγκες ανά σχολική μονάδα. Το σύστημα αυτό θα λειτουργεί και ως εργαλείο εσωτερικού ελέγχου, επιτρέποντας την ανάλυση της αποτελεσματικότητας των κατανομών και τον εντοπισμό περιοχών με χρόνιες ελλείψεις προσωπικού.
Φέτος για πρώτη φορά από το 2010, τοποθετήθηκε στα σχολεία ο μεγαλύτερος αριθμός μόνιμων εκπαιδευτικών από τους πίνακες των αναπληρωτών. Ένας στους τρεις μόνιμους δασκάλους και καθηγητές που υπηρετούν σήμερα στα σχολεία μας έχουν διοριστεί από το 2019 και μετά.
Τα τελευταία έξι χρόνια η κυβέρνησή μας έχει στηρίξει έμπρακτα το δημόσιο σχολείο, με σχεδόν 49.000 μόνιμους διορισμούς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δίνοντας προτεραιότητα και στην Ειδική Αγωγή.
Όσο για τις κινητοποιήσεις, φυσικά και σεβόμαστε το δικαίωμα των μαθητών και των φοιτητών να διεκδικούν περισσότερη και καλύτερη μόρφωση. Η Παιδεία πάντως χρειάζεται σταθερότητα, υπευθυνότητα και συνεργασία – όχι εμμονές και στείρα άρνηση. Και με αυτό το πνεύμα λειτουργούμε ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
Ο σχεδιασμός για το Εθνικό Απολυτήριο προχωρά; Θα επηρεάσει τις πανελλαδικές εξετάσεις;
Θα ξεκινήσω από το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας: οι πανελλαδικές βρίσκονται στο τέλος του δρόμου που καλούμαστε να διανύσουμε ώστε να δώσουμε ξανά στο Λύκειο, τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, και να πάψει να είναι «χαμένος χρόνος» πριν από τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Είναι σημαντικό να δώσουμε ξανά αξία στο απολυτήριο και να αξιολογούμε συνολικά φοίτηση των μαθητών – όχι μόνο μέσα από μία τρίωρη εξεταστική διαδικασία που κρίνει καθοριστικά το μέλλον. Θέλουμε το Λύκειο να επανακτήσει εκπαιδευτικό κύρος, να παρέχει ουσιώδη γνώση, πολλές δεξιότητες αλλά και αξίες.
Η αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι εθνική αναγκαιότητα και θα την πετύχουμε με διάλογο, επιστημονική τεκμηρίωση, υιοθέτηση καλών ξένων υποδειγμάτων, πολιτική παρρησία, αλλά και με βαθύ σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, στην κοινωνία, τις οικογένειες και τα παιδιά.
Όλα λοιπόν θα γίνουν με προγραμματισμό, εθνική διαβούλευση και συνεννόηση, καθώς η μεταβολή αυτή υπερβαίνει τον ορίζοντα οποιασδήποτε κυβερνητικής θητείας. Άμεσα θα ζητήσω να ενημερώσω και να ενημερωθώ από τα κόμματα, και φυσικά θα υπάρξουν πολλές συζητήσεις και στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Είμαι αισιόδοξη ότι θα καταφέρουμε να βρούμε κοινή συνισταμένη καθώς από τη φύση του το θέμα επιβάλει το μέγιστο βαθμός συνεννόησης αλλά και συναίνεσης.
Τα μαθήματα στα ιδιωτικά πανεπιστήμια πότε θα ξεκινήσουν; Στις νομικές σχολές θα δοθεί τελικά άδεια λειτουργίας;
Τα τέσσερα πρώτα Ιδρύματα – UNIC Athens, CITY, University of Keele Greece, Αμερικανικό Πανεπιστήμιο Ανατόλια υποδέχθηκαν ήδη, τους φοιτητές τους στα 16 προγράμματα σπουδών που έλαβαν τις αναγκαίες εγκρίσεις.
Η διαδικασία πιστοποίησης των υπολοίπων -μεταξύ των οποίων και οι νομικές- από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ((ΕΘΑΑΕ) συνεχίζεται. Με το ίδιο αυστηρό πρότυπο αξιολόγησης και σεβασμού στις θεσμικές εγγυήσεις ποιότητας που ισχύουν και για τα δημόσια Πανεπιστήμια μας. Αναμένουμε και εμείς ως Υπουργείο την ολοκλήρωση της διαδικασίας από την ΕΘΑΑΕ, άμεσα.
Ωστόσο υπογραμμίζω ότι για εμάς, απόλυτη προτεραιότητα είναι να διασφαλίσουμε ότι κάθε φοιτητής που θα επιλέξει να σπουδάσει στα νέα ιδρύματα, θα έχει ισότιμη και ποιοτική πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Στα Βορίζια στην Κρήτη τα σχολεία έκλεισαν για λίγες ημέρες μετά το αιματηρό επεισόδιο με τους δύο νεκρούς. Πέρα από τη στήριξη με ειδικούς για τα παιδιά, θα ενεργοποιήσετε εκ νέου τα Σχολεία Γονέων ώστε να στηρίζονται και οι γονείς;
Η βία που συγκλόνισε τα Βορίζια μας αγγίζει όλους. Για εμάς, κανένα παιδί, καμία οικογένεια, κανένας εκπαιδευτικός δεν πρέπει να αισθάνεται μόνος σε μια τέτοια κρίση. Αντιδράσαμε άμεσα και συντονισμένα Σε συνεργασία με την διεύθυνση εκπαίδευσης αλλά και το Δήμο.
Και μετά το κλείσιμο των σχολείων δόθηκε κατεύθυνση για τηλεκπαίδευση ενώ προχθές πολυμελής ομάδα εκπαιδευτικών ψυχολόγων κοινωνικών λειτουργών και συμβούλων πήγε στα Βορίζια και μίλησε με όλους τους γονείς για την επανέναρξη στο σχολείο.
Την Δευτέρα και με την έναρξη της λειτουργίας του σχολείου, ειδική ομάδα παιδοψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών από την Αθήνα και κοινωνικών λειτουργών από το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης θα βρίσκονται εκεί, εφαρμόζοντας την ψυχολογική πρώτη βοήθεια (Psychological First Aid), ώστε να αποκαταστήσουν το αίσθημα ασφάλειας στα σχολεία και να στηρίξουν όσους το χρειάζονται.

Με τον υφυπουργό Υγείας κ. Βαρτζόπουλο συνεργαζόμαστε ήδη με σκοπό την εφαρμογή επιστημονικά τεκμηριωμένων παρεμβάσεων πρόληψης για παιδιά, από τη γέννηση έως 18 ετών, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση και διεθνή συνεργασία.
Θέλουμε να χτίσουμε ανθεκτικότητα στις κοινότητές μας. Ήδη στην Κρήτη και στο Ηράκλειο είχαν λειτουργήσει Σχολές Γονέων από την Περιφέρεια και θα συνεχίσουν. Αλλά κι εμείς ως υπουργείο έχουμε εντάξει ένα σημαντικό έργο που θα υλοποιηθεί από την άνοιξη του 2026 για συμβουλευτική γονέων.
Οι γονείς χρειάζονται έναν χώρο διαλόγου, συμβουλευτικής και καθοδήγησης.
Η Πολιτεία είναι παρούσα αλλά είναι σημαντικό ειδικά αυτή την κρίσιμη στιγμή στα Βορίζια να έχουμε και την στήριξη των γονέων έτσι ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε όλοι μαζί τα παιδιά.
Όσον αφορά τα ΕΛΤΑ, γιατί έγιναν ανακοινώσεις χωρίς να έχουν ενημερωθεί οι τοπικές κοινωνίες και μετά να γίνει μισό βήμα πίσω; Πρέπει να προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης;
Η κυβέρνηση αναγνώρισε από την πρώτη στιγμή ότι έλειψε ο σωστός συντονισμός, η έγκαιρη ενημέρωση για όλες τις πτυχές του σχεδίου. Από κει και πέρα αναμφισβήτητα, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία χρειάζονται ένα νέο, βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας που θα διασφαλίζει σύγχρονες και αξιόπιστες υπηρεσίες, αξιοποίηση της τεχνολογίας και προστασία των εργαζομένων.
Ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι η αντιπολίτευση επιλέγει για άλλη μια φορά μια μάχη οπισθοφυλακής, υπερασπιζόμενη ένα μοντέλο ταχυδρομείου που δεν υπάρχει πια στον σύγχρονο δυτικό κόσμο.
Η κυβέρνηση μας, παραμένει η μόνη δύναμη ευθύνης που τολμά να προσαρμόσει το κράτος και τις δημόσιες υπηρεσίες στις ανάγκες του αύριο – με ποιότητα, αποτελεσματικότητα και διαφάνεια. Έτσι θα συνεχίσουμε.
Η ΝΔ στις δημοσκοπήσεις έχει διπλάσια ποσοστά από το δεύτερο ΠΑΣΟΚ, αλλά είναι μακριά από τον στόχο της αυτοδυναμίας. Είναι εφικτή, ειδικά αν ο Αντώνης Σαμαράς προχωρήσει στη δημιουργία νέου κόμματος;
Κύριε Σιαδήμα, μακριά είναι ο χρόνος των εκλογών! Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση μας έχει ξεκάθαρο στόχο μέχρι το 2027, να ολοκληρώσει ένα συνεκτικό έργο που αφορά την οικονομία, την παιδεία, την υγεία, την άμυνα και την προοπτική της χώρας. Να αποδείξει ξανά στην πράξη ότι οι ζωές των ανθρώπων μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο με σχέδιο, συνέπεια, σοβαρότητα, γνώση του διεθνούς περιβάλλοντος, προβλεψιμότητα και αξιοπιστία.
Ως προς το ζήτημα της αυτοδυναμίας εφόσον οι πολίτες αξιολογήσουν θετικά το έργο μας, θα δώσουν και τη νέα ισχυρή εντολή διακυβέρνησης. Στις δημοκρατίες οι πολίτες κρατάνε τις τύχες στα χέρια τους, όπως πολλές φορές έχει επισημάνει ο πρωθυπουργός.
Παραμένει βεβαίως και αδιάψευστη, η ρήση του αείμνηστου Παύλου Μπακογιάννη ότι στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Δεν σκοπεύουμε πάντως να μετατρέψουμε τη διακυβέρνηση της χώρας, σε ένα στοίχημα επιδόσεων στις δημοσκοπήσεις, αλλά θα επιμείνουμε στην παροχή σταθερότητας και προόδου.
Ούτε βέβαια θα εγκλωβιστούμε σε μια εθνική εσωστρέφεια και αντιπαράθεση για το «τίποτα» που μόνο κακό προκαλούν στην πορεία.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τσανγκπένγκ Τσάο: Ο κινέζος δισεκατομμυριούχος συνιδρυτής της Binance που έλαβε χάρη από τον Τραμπ χωρίς να τον γνωρίζει
- 10 χρόνια Mononews – πάντα talk of the town
- Cheval Blanc: Η ιστορία του αγαπημένου ξενοδοχείου του ζεύγους Κούστα και η αναζήτηση της τελειότητας
- Τι πέτυχε η Ελλάδα στην P-TEC, το LNG, οι γεωτρήσεις και το ακριβό ρεύμα