Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Ελβετία. Αυτοί είναι οι τέσσερις ευρωπαίοι διεκδικητές για την θέση-κλειδί του Technical Manager στον νέο ΟΣΕ, με επικρατέστερη την πρόταση της γερμανικής Deutsche Bahn ως πληρέστερη και πλέον συμφέρουσα οικονομικά. Επιδίωξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να φέρουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο την τεχνογνωσία και την καινοτομία των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, δίνοντας στην Ελλάδα τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί τη γεωγραφική της θέση και να γίνει πόλος έλξης νέων επενδυτών και σοβαρή εναλλακτική στα λιμάνια της Ευρώπης.
Όπως ανέφερε πρόσφατα μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο mononews.gr o αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «Θέλουμε τα βασικά λιμάνια της χώρας, όχι μόνο ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αλλά και τα υπόλοιπα, να συνδέονται με τον σιδηρόδρομο. Αυτά είναι έργα τα οποία έχουν ξεκινήσει και θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, ώστε να αποτελέσουμε σοβαρή εναλλακτική σε μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης».
Ασφάλεια, ποιότητα στις υπηρεσίες, υποδομές. Σε αυτούς τους τρεις πυλώνες συγκλίνει η κυβερνητική πολιτική και συνεπώς η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση του σιδηρόδρομου, ένα αίτημα χρόνο που οδεύει προς την ολοκλήρωσή του, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου στη Βουλή και των έργων υποδομών που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2025.
Ακρίβεια, σύγχρονα συστήματα, ταχύτητα, αξιοπιστία. Αυτά είναι τα κοινά χαρακτηριστικά των χωρών που κατέθεσαν τις προτάσεις τους στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η γερμανική Deutsche Bahn λειτουργεί το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη

Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, μήκους 33.000 χιλιομέτρων λειτουργεί η γερμανική Deutsche Bahn (DB), γεγονός που την καθιστά ως τη μεγαλύτερη εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών στη Γερμανία και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Με ιστορία που ξεπερνά τα 30 χρόνια στις σιδηροδρομικές μεταφορές και στα logistics, ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της DB είναι η στρατηγική “Strong Rail” μέσω της οποίας προωθείται η μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων με τρένο, η ενσωμάτωση των μεταφορικών μέσων και η βελτίωση της ποιότητας και δυναμικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η DB έχει επενδύσει και συνεχίζει να επενδύει δισεκατομμύρια ευρώ για την αύξηση της χωρητικότητας και την ψηφιοποίηση του δικτύου της, επιτρέποντάς της να έχει μεγαλύτερη απόδοση, αξιοπιστία και ανταγωνιστικότητα έναντι άλλων μέσων μεταφοράς. Συγχρόνως, προχωρά σε αναβάθμιση βασικών γραμμών και έργων με διεθνή σημασία και βελτιώνει τον σχεδιασμό και τη διαχείριση των υποδομών.
Άξιο μνείας είναι και το γεγονός ότι δίνει έμφαση στην βιωσιμότητα και την κλιματική πολιτική, προωθώντας ενεργά την μετατόπιση επιβατών και εμπορευμάτων στον σιδηρόδρομο, υποστηρίζοντας στόχους μείωσης άνθρακα και προσαρμογής στις ανάγκες της κλιματικής προστασίας, κάτι που αποτελεί ανταγωνιστικό εργαλείο σε παγκόσμιο επίπεδο για τη μετάβαση στις βιώσιμες και πράσινες μεταφορές.
Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα έχει συνάψει μνημόνιο συνεργασίας (ΜοU) ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, με στόχο να τεθούν οι βάσεις για μεταφορά τεχνογνωσίας και συμπράξεις για ανάπτυξη και αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου στα πρότυπα και με μεθόδους των γερμανικών δικτύων.
Σύμφωνα με το μνημόνιο, η DB E&C δεσμεύεται μεταξύ άλλων να παρέχει συμβουλευτικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες στον ΟΣΕ, που έχουν να κάνουν με την αξιολόγηση της οργάνωσης, των διαδικασιών και της δομής του Εκπαιδευτικού Κέντρου του ΟΣΕ, την αξιολόγηση των τρεχόντων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την εκτίμηση μέτρων βελτίωσης και ένταξης νέων μεθόδων εκπαίδευσης, την υλοποίηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών, την εφαρμογή προγράμματος ανταλλαγής και μεταφοράς τεχνογνωσίας, αλλά και την υποστήριξη στον τομέα της ψηφιοποίησης των σιδηροδρομικών συστημάτων και διαδικασιών.
ADIF: Κομβικός ρόλος για τη σιδηροδρομική ανάπτυξη στην Ισπανία

Η Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF) είναι ο ισπανικός κρατικός οργανισμός, που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου και παίζοντας πρωταρχικό ρόλο στην σιδηροδρομική ανάπτυξη.
Ένα από τα ατού του φορέα είναι ότι αναπτύσσει και εφαρμόζει σύγχρονες τεχνολογίες διαχείρισης, σηματοδότησης και ασφάλειας (ETCS, σύγχρονα συστήματα τηλεδιοίκησης, διαχείριση σταθμών κ.λπ.), αποτελώντας πρότυπο και για άλλες χώρες, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας, της αποδοτικότητας και εν γένει της ανάπτυξης του μεταφορικού έργου.
Την ίδια ώρα, ο φορέας συμμετέχει ενεργά σε ευρωπαϊκά προγράμματα υποδομών, αλλά και στην ανάπτυξη του διασυνδεδεμένου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ, TEN-T), στοχεύοντας στη διασύνδεση των ευρωπαϊκών χωρών μέσω σύγχρονων σιδηροδρομικών αξόνων.
Επίσης, ο φορέας επιδιώκει συνεργασίες για έργα υποδομών και μεταφορών και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ακολουθώντας πάντα τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Να σημειωθεί σε, ότι η ADIF έχει συνεργαστεί ήδη με χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης (Γαλλία, Πολωνία, Δανία, Κροατία, Σουηδία), της Μεσογείου και των Βαλκανίων (Ιταλία, Ελλάδα, Βοσνία – Ερζεγοβίνη), της Ασίας, της Αμερικής και της Αφρικής (Τυνησία, Αίγυπτος, Μαρόκο), γεγονός που δηλώνεις και την ηχηρή της παρουσία στον κλάδο των μεταφορών.

Πρόσφατα, ο ΟΣΕ και η ADIF υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, με τους Ισπανούς να δείχνουν ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, και τα έργα υποδομών και μεταφορών στην Ελλάδα συζητώντας, ταυτόχρονα και για τη δυνατότητα υπερβάσεων σε υφιστάμενες επενδύσεις από ισπανικές εταιρείες. Τα έργα αυτά αφορούν ως επί το πλείστον σιδηροδρομικές υποδομές και τις διασυνδέσεις με τα λιμάνια όπως πχ. Πειραιάς με Προμαχώνα, τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης κ.ο.κ. με επίκεντρο της εμπορευματικές μεταφορές.
Ελβετικός σιδηρόδρομος: Ηγέτης των σιδηροδρομικών δικτύων
H Ελβετία με την Swiss Federal Railways (SBB CFF FFS), που ιδρύθηκε το 1902 στη Βέρνη βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών. Ο ελβετικός σιδηρόδρομος φημίζεται για την ακρίβειά του. Το δίκτυο είναι πυκνό, γεγονός που επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, με συντονισμένες ανταποκρίσεις με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι μετακινήσεις με τον σιδηρόδρομο θεωρούνται ιδιαίτερες, καθώς οι αμαξοστοιχίες περνούν από γραφικές περιοχές, που κλέβουν το βλέμμα των επιβατών. Οι επενδύσεις σε τροχαίο υλικό και υποδομές είναι συνεχείς, πράγμα που εξασφαλίζει την ασφάλεια στις μετακινήσεις. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού διατίθενται υπηρεσίες όπως Wifi κ.ά.
Société Nationale des Chemins de fer Français: Κορυφαίος ανταγωνιστής στις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές μεταφορές
Η γαλλική Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) είναι κορυφαίος ανταγωνιστής στις σιδηροδρομικές μεταφορές, καθώς συνδυάζει πληθώρα πλεονεκτημάτων σε επίπεδο υποδομών και υπηρεσιών.
Το δίκτυο που διαχειρίζεται είναι εκτεταμένο με το μήκος του να φτάνει περίπου τα 35.000 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 2.600 είναι υψηλής ταχύτητας (TGV) και περίπου 14.500 χιλιόμετρα είναι ηλεκτροδοτημένα, προσφέροντας ευρεία κάλυψη και σύγχρονες υποδομές. Ένα από τα ατού της εταιρείας είναι και η ταχύτητα, με το διάσημο TGV (Train à Grande Vitesse), να έχει κατακτήσει παγκόσμια ρεκόρ, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανταγωνιστικότητα των γαλλικών μεταφορών.

Η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στον εκσυγχρονισμό και την ηλεκτροκίνηση, ήδη από τη δεκαετία του 1940 και έπειτα, συνεχίζοντας μέχιρ και σήμερα να αναπτύσσει τις υποδομές της ακολουθώντας υψηλά πρότυπα τεχνολογίας και βιωσιμότητας.
Σημειώνεται ότι λίγους μήνες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, τον Μάιο του 2023, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Τη συμφωνία υπέγραψαν ο τότε υπουργός Επικράτειας, Γιώργος Γεραπετρίτης, αρμόδιος για θέματα μεταφορών και ο Γάλλος υπουργός Κλεμάν Μπον.
Στο μνημόνιο συμπεριλαμβανόταν μεταξύ άλλων η αναμόρφωση της οργανωτικής δομής του ΟΣΕ, η πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων, η εκπαίδευση και η επιμόρφωση του προσωπικού, η ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων, ζητήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, η οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας, η οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Τέλος, στο μνημόνιο προβλεπόταν η εφαρμογή μέτρων ασφαλείας που ισχύουν στη Γαλλία, δεδομένου ότι η Γαλλία διαθέτει ένα από τα πιο ανεπτυγμένα συστήματα ασφαλείας στον σιδηροδρομικό τομέα. Στη συνέχεια, η συμφωνία θα θα εξειδικευόταν με ειδικότερες συμφωνίες μεταξύ των αρμοδίων φορέων και κυρίως μεταξύ της Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ).
Διαβάστε επίσης:
Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο mononews: Ο ΣΥΡΙΖΑ πούλησε ως επιτυχία μεταχειρισμένα τρένα του 1990
Allen Liu στο mononews: Η Ελλάδα σημείο-κλειδί για τη νέα ενεργειακή διάταξη της Yutong στην Ευρώπη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Προσάραξη φέρι μποτ στα Νέα Στύρα: Απολογείται σήμερα ο καπετάνιος – Τι θα υποστηρίξει
- Στο λιμάνι της Πάτρας: Έκθεση γλυπτικής του Μεμά Καλογηράτου στον Σταθμό Επιβατών
- HΠΑ: Αιφνιδιαστικός δασμός σε ράβδους χρυσού ενός κιλού – Πλήγμα για την Ελβετία
- Politico: Η Τουρκία δεν θέλει να αποχωριστεί το ρωσικό αέριο, ανοίγοντας παραθυράκι για συνέχιση των ροών στην Ευρώπη
