«Θέλουμε τα βασικά λιμάνια της χώρας, όχι μόνο ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αλλά και τα υπόλοιπα, να συνδέονται με τον σιδηρόδρομο. Αυτά είναι έργα τα οποία έχουν ξεκινήσει και θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, ώστε να αποτελέσουμε σοβαρή εναλλακτική σε μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης», αναφέρει στο mononews.gr ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει μία πολύ καλή γεωγραφική θέση που παραμένει ανεκμετάλλευτη, με την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας να είναι κομβικής σημασίας για την οικονομία της χώρας.

Τον Μάρτιο του 2025, όταν με τον τελευταίο ανασχηματισμό της κυβέρνησης, ο κ. Κυρανάκης ανέλαβε τη θέση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, έβαλε ένα μεγάλο στοίχημα με τον εαυτό του, δεδομένου ότι η αναδιοργάνωση του  ελληνικού σιδηρόδρομου, που βρίσκεται σε προτεραιότητα στην ατζέντα της κυβέρνησης, μετά την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών, είναι η καυτή πατάτα του υπουργείου Μεταφορών. «Είναι μία πολύ μεγάλη πρόκληση την οποία δε φοβήθηκα να αναλάβω. Είναι μια ηλεκτρική καρέκλα η οποία κάθε μέρα απαιτεί διαχείριση πολλαπλών κρίσεων στο πεδίο»μας εκμυστηρεύεται ο ίδιος.

1

Αναφορικά με τη στρατηγική της κυβέρνησης για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο κ. Κυρανάκης εξηγεί ότι βασίζεται σε τρεις πυλώνες: την ασφάλεια, την ποιότητα των υπηρεσιών και τις υποδομές. Όπως θα μας πει στη συνέχεια «Υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα στην ποιότητα των υπηρεσιών, διότι το τροχαίο υλικό είναι παλιό. Αυτό που η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πούλησε ως επιτυχία είναι μεταχειρισμένα τρένα της δεκαετίας του 1990, τα οποία σιγά σιγά κλείνουν τον κύκλο ζωής τους. Άρα λοιπόν συμφωνήσαμε με την Ferrovie dello Stato Italiane, την ιταλική μητρική εταιρεία της Hellenic Train, να επενδύσει δικούς της πόρους σε καινούριο τροχαίο υλικό, σε καινούρια υπεραστικά τρένα, αλλά και στον προαστιακό. Ταυτόχρονα, θα χρειαστούν αρκετές επενδύσεις στα αμαξοστάσια των τρένων για τη συντήρηση».

Κωνσταντίνος Κυρανάκης
Πηγή: Konstantinos Kyranakis (facebook)

Ειδική μνεία θα κάνει και για το Braingain.ose.gr, την πλατφόρμα, που προσκαλεί Έλληνες του εξωτερικού να επιστρέψουν στην Ελλάδα, να στελεχώσουν τον νέο ΟΣΕ για να γράψουν από κοινού μία νέα σελίδα στην ιστορία των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και για το railway.gov.gr, που θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στις επόμενες ημέρες και θα δώσει ορατότητα στην ασφάλεια. «Αυτό θα είναι μια υπηρεσία την οποία θα μπορεί να βλέπει κάθε πολίτης, όχι απλά κάθε επιβάτης τρένου. Κάθε πολίτης, ώστε να δώσουμε ορατότητα στο νέο δόγμα ασφάλειας το οποίο φέρνουμε, και να μην είναι απλά ανακοινώσεις οι οποίες μένουν στα χαρτιά», προσθέτει.

Ποια είναι όμως η μεγαλύτερη καινοτομία στον ελληνικό σιδηρόδρομο; Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντά «Η μεγαλύτερη καινοτομία είναι ότι από την εποχή των αναφορών με τα χειρόγραφα και την προφορικότητα, θα πάμε σε μια πλήρη ζωντανή αξιολόγηση έργων, υπαλλήλων και δρομολογίων μέσα από το railway.gov.gr, το οποίο σε πραγματικό χρόνο θα δίνει την κατάσταση για ένα δρομολόγιο και το συνδεόμενο προσωπικό με αυτό», χαρακτηρίζοντάς το ως μία επανάσταση.

Ακολούθως, ο κ. Κυρανάκης, πάντα δραστήριος από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων του πραγματοποιώντας αυτοψίες στο πεδία, δεν παραλείπει να μας μιλήσει για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τη στροφή – επένδυση της κυβέρνησης στις βιώσιμες μετακινήσεις με την ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ και το όραμα για τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.

«Όλοι οι άνθρωποι των μεταφορών, από τον οδηγό και τον μηχανοδηγό μέχρι τον τεχνίτη ο οποίος φροντίζει για τη συντήρηση ενός οχήματος ή μιας αμαξοστοιχίας, το επίπεδο αντανακλαστικών, επαγγελματισμού και υψηλής θέσης καθήκοντος πρέπει να είναι πολύ ανώτερο από άλλους τομείς, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω άλλους τομείς. Αλλά εδώ μεταφέρουμε και διαχειριζόμαστε ανθρώπινες ζωές και πρέπει καθημερινά όταν πηγαίνουμε στη δουλειά μας να το συνειδητοποιούμε είτε το θέλουμε είτε όχι», υπογραμμίζει.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τον Ιούνιο του 2025 συνόδευσε τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στον Βόλο, στο εργοστάσιο της NK Trailer, όπου ανακατασκευάζονται οι συρμοί της γραμμής 1 του μετρό.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τον Ιούνιο του 2025 συνόδευσε τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στον Βόλο, στο εργοστάσιο της NK Trailer, όπου ανακατασκευάζονται οι συρμοί της γραμμής 1 του μετρό.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης αναλύει στο mononews.gr σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης την επόμενη μέρα του ελληνικού σιδηρόδρομου, τη στρατηγική της κυβέρνησης για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τους προσωπικούς του στόχους και τα σχέδια για την αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου και του τομέα των μεταφορών εν γένει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης

-Από την αρχή της θητείας σας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιείτε αυτοψίες επί του πεδίου (σιδηρόδρομος, αμαξοστάσια, κ.ο.κ). Ποιες είναι οι μέχρι τώρα διαπιστώσεις σας στον τομέα των μεταφορών;

Υπάρχουν κάποια πράγματα που δουλεύουν πολύ καλά και άλλα που δεν δουλεύουν τόσο καλά όσο θα θέλαμε και χρειάζονται άμεσες ενέργειες. Προτεραιότητά μας είναι ο σιδηρόδρομος, στον οποίο η στρατηγική μας έχει τρεις βασικούς άξονες: την ασφάλεια, την ποιότητα των υπηρεσιών και τις υποδομές.

-Τι αλλαγές έρχονται μέσω του νομοσχεδίου της αναδιάρθρωσης του σιδηρόδρομου στον τομέα της ασφάλειας;

Πρέπει να αυξηθούν οι δικλείδες ασφαλείας σε τεχνολογικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, κάτι το οποίο προβλέπει το νομοσχέδιο το οποίο ψηφίσαμε. Τα κλασικά ευρωπαϊκά συστήματα που γνωρίζουμε, όπως το ERTMS κ.λπ. προχωρούν. Βάσει χρονοδιαγράμματος, σε 12 μήνες από σήμερα ολόκληρη η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα έχει εγκαταστημένα και λειτουργικά τα συστήματα του ETCS. Προστίθεται η πλατφόρμα railway.gov.gr που μαζί με το σύστημα ακριβώς γεωεντοπισμού προσφέρει μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας.

-Και όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό;

Όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό, τα πιο βασικά ζητήματα έχουν να κάνουν με την αλλαγή του δόγματος εκπαίδευσης, αξιολόγησης και ποινών για το προσωπικό πρώτης γραμμής, δηλαδή τους μηχανοδηγούς, τους σταθμάρχες κ.ο.κ. Έτσι λοιπόν, σε αυτά τα δύο επίπεδα πιστεύουμε ότι υπάρχει πρόοδος και θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε πάνω σε αυτά, ώστε να αναβαθμιστεί άμεσα το επίπεδο ασφάλειας. Αυτός είναι ο πρώτος άξονας.

Αυτοψία στη γραμμή Οινόη - Τιθορέα, στις 26 Απριλίου 2025, όπου δοκιμάστηκε επιτυχώς η πρώτη εφαρμογή του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS.
Αυτοψία στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα, στις 26 Απριλίου 2025, όπου δοκιμάστηκε επιτυχώς η πρώτη εφαρμογή του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS.

-Όπως αναφέρατε προηγουμένως, ο δεύτερος άξονας της στρατηγικής της κυβέρνησης είναι η ποιότητα των υπηρεσιών. Τι ισχύει και τι αλλάζει;

Υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα στην ποιότητα των υπηρεσιών, διότι το τροχαίο υλικό είναι παλιό. Αυτό που η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πούλησε ως επιτυχία είναι μεταχειρισμένα τρένα της δεκαετίας του 1990, τα οποία σιγά σιγά κλείνουν τον κύκλο ζωής τους. Άρα λοιπόν συμφωνήσαμε με την Ferrovie dello Stato Italiane, την ιταλική μητρική εταιρεία της Hellenic Train, να επενδύσει δικούς της πόρους σε καινούριο τροχαίο υλικό, σε καινούρια υπεραστικά τρένα, αλλά και στον προαστιακό.

Ταυτόχρονα, θα χρειαστούν αρκετές επενδύσεις στα αμαξοστάσια των τρένων για τη συντήρηση, ώστε να συντηρούνται σωστά καινούρια και παλαιότερα τρένα και να γίνουν ανακαινίσεις στον υπάρχον τροχαίο υλικό. Αυτή τη στιγμή έχουμε κατά μέσο όρο πάνω από δύο βλάβες την ημέρα και η ποιότητα της υπηρεσίας είναι κακή. Πιστεύουμε ότι με αυτόν τον τρόπο, η ποιότητα της υπηρεσίας, δηλαδή το να μην έχουμε τόσες βλάβες, και η ταχύτητα με την οποία θα φτάνουν στον προορισμό τους οι επιβάτες, η αξιοπιστία και τα δρομολόγια χωρίς καθυστερήσεις, θα βελτιωθούν πολύ.

-Ποιες παρεμβάσεις δρομολογούνται σε επίπεδο υποδομών, δηλαδή, για τον τρίτο άξονα αυτής της στρατηγικής;

Ο τρίτος άξονας έχει να κάνει με την υποδομή, δηλαδή τις αναβαθμίσεις στον σιδηρόδρομο, δηλαδή στις ράγες, τις επεκτάσεις, τις συνδέσεις με λιμάνια, με βιομηχανικές περιοχές, με τα σύνορα για να μπορεί σε Ελλάδα να εξάγει περισσότερα προϊόντα στο εξωτερικό και να καταστεί όντως γεωπολιτικός ο ρόλος της σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Έχουμε μία πολύ καλή γεωγραφική θέση, την οποία δεν εκμεταλλευόμαστε. Θέλουμε λοιπόν, τα βασικά λιμάνια της χώρας, όχι μόνο ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αλλά και τα υπόλοιπα, να συνδέονται με τον σιδηρόδρομο. Αυτά είναι έργα τα οποία έχουν ξεκινήσει και θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, ώστε να αποτελέσουμε σοβαρή εναλλακτική σε μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης. Ταυτόχρονα, θα ξεκινήσουμε και να ανακαινίζουμε και τους σταθμούς Αθήνας – Θεσσαλονίκης και του προαστιακού.

Ποια θεωρείτε ως τη μεγαλύτερη καινοτομία στον σιδηρόδρομο; Ποιες οι προκλήσεις;

Η μεγαλύτερη καινοτομία είναι ότι από την εποχή των αναφορών με τα χειρόγραφα και την προφορικότητα, θα πάμε σε μια πλήρη ζωντανή αξιολόγηση έργων, υπαλλήλων και δρομολογίων μέσα από το railway.gov.gr, το οποίο σε πραγματικό χρόνο θα δίνει την κατάσταση για ένα δρομολόγιο και το συνδεόμενο προσωπικό με αυτό. Δηλαδή, από ποιους σταθμάρχες πέρασε, από ποιους υπαλλήλους κέντρων τηλεδιοίκησης, ποιοι μηχανοδηγοί εκτέλεσαν το δρομολόγιο, ποιοι φύλακες ισόπεδων διαβάσεων έπρεπε να είναι στο πόστο τους -όχι μόνο τη δεδομένη στιγμή- τους υπαλλήλους που εργάζονται στα Κέντρα Επιτήρησης Σηράγγων… Όλο αυτό θα παράγεται με έναν αυτόματο ψηφιακό τρόπο, ώστε σε καθημερινό επίπεδο να γίνεται και αξιολόγηση των υπηρεσιών και των υπαλλήλων και να βελτιώνεται η υπηρεσία καθημερινά.

Αυτό είναι μια επανάσταση για τον σιδηρόδρομο, μια μεγάλη καινοτομία που δεν ισχύει σε όλη την Ευρώπη και είναι κάτι το οποίο εμείς το θέλουμε. Προφανώς αυτό πρέπει να πηγαίνει παράλληλα με τα συστήματα ασφαλείας, τα οποία έρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που έπρεπε ήδη να έχει εκτελέσει η χώρα μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια και δεν το έχει κάνει.

railway.gov.gr

-Η πλατφόρμα railway.gov.gr θα είναι στον αέρα μέσα στις επόμενες ημέρες. Πόσο σημαντική θεωρείτε τη δημιουργία της για την επανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών για τον σιδηρόδρομο, μετά την τραγωδία των Τεμπών;

Ναι, είναι ένας τρόπος και αυτό που αποφασίσαμε είναι να το κάνουμε εξωστρεφές. Άρα, λοιπόν όταν όλα τα τρένα θα έχουν την κατάλληλη τεχνολογία πάνω τους με τους κατάλληλους πομπούς, αυτό θα είναι μια υπηρεσία την οποία θα μπορεί να βλέπει κάθε πολίτης, όχι απλά κάθε επιβάτης τρένου. Κάθε πολίτης, ώστε να δώσουμε ορατότητα στο νέο δόγμα ασφάλειας το οποίο φέρνουμε, και να μην είναι απλά ανακοινώσεις οι οποίες μένουν στα χαρτιά.

Braingain.ose.gr: Η πλατφόρμα, που προσκαλεί Έλληνες του εξωτερικού να επιστρέψουν στην Ελλάδα και να στελεχώσουν τον νέο ΟΣΕ. Ποιος ο στόχος σας; Υπάρχει ενδιαφέρον;

Υπάρχει ανταπόκριση πέραν κάθε προσδοκίας. Τις πρώτες εβδομάδες που ήμουν στο υπουργείο, είχαμε εντοπίσει μετά από έρευνά μας περίπου 70 στελέχη από την Ευρώπη, Έλληνες που έχουν εμπειρία σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις του εξωτερικού. Οι αιτήσεις ήδη έχουν ξεπεράσει τις 120. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν επαγγελματική εμπειρία και σταδιοδρομία σε δεκάδες επιχειρήσεις και οργανισμούς της Ευρώπης και όχι μόνο.

Το γεγονός ότι αυτοί οι άνθρωποι που έχουν κανονικά τις δουλειές τους, τους μισθούς τους, ενδεχομένως και την οικογένειά τους σε μια άλλη χώρα του εξωτερικού, θέλουν να έρθουν σε έναν χώρο, που ειδικά μετά τα Τέμπη αναδείχθηκαν όλες οι προβληματικές του διαστάσεις, και τώρα πιστεύουν στην προοπτική του και θέλουν να επιστρέψουν στην πατρίδα μας και να απασχοληθούν στον νέο ΟΣΕ, με βάση τις δυνατότητες που δίνουμε και με τον νέο νόμο, είναι για εμάς μια τεράστια ανάσα αισιοδοξίας.

Άρα, σε αυτούς τους ανθρώπους που έχουμε ήδη απευθυνθεί, θα περάσουν από διαδικασίες, από συνεντεύξεις και είμαι σίγουρος ότι στο τέλος της διαδρομής πάρα πολλοί από αυτούς θα απασχολούνται με καλύτερες μισθολογικές απολαβές από το Ελληνικό Δημόσιο στον νέο ΟΣΕ για να μπορέσουν να τον ανατάξουν. Θα είναι δηλαδή, μια ένεση οξυγόνου σε έναν οργανισμό ο οποίος νοσεί βαθιά όπως έχω ξαναπεί.

Brain Gain ΟΣΕ

-Τι απαντάτε στα σενάρια περί ιδιωτικοποίησης, που έχουν ακουστεί κατά καιρούς, δεδομένου ότι στον νέο ΟΣΕ για τις προσλήψεις θα ακολουθηθεί το πρότυπο της ΔΕΗ;

Η σιδηροδρομική υποδομή δε νοείται να μην είναι δημόσια. Σταθμοί, Κέντρα Τηλεδιοίκησης, ράγες, συστήματα που εγκαθίσταται πάνω στις γραμμές δεν νοείται να μην είναι δημόσια. Παραμένουν δημόσια και υποχρέωσή μας είναι να τα κάνουμε να λειτουργούν όσο καλύτερα και ασφαλέστερα γίνεται και για αυτό δουλεύουμε νυχθημερόν.

-Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν ήδη 4 μνημόνια συνεργασίας με χώρες του εξωτερικού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο (Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία). Ωστόσο, συνεχίζετε τις επαφές σας με φορείς άλλων χωρών, όπως η Ιαπωνία. Τι έχετε αποκομίσει από αυτές τις συζητήσεις; Ποιος ο στόχος σας για την επόμενη ημέρα του σιδηρόδρομου;

Ο στόχος μας είναι να φέρουμε στον ΟΣΕ την τεχνογνωσία από το εξωτερικό, ειδικά από χώρες που έχουν αναπτυγμένους σιδηροδρόμους και πολύ μεγάλη εμπειρία σε διαδικασίες, εκτέλεση έργων, εκπαίδευση προσωπικού. Με όλους αυτούς τους οργανισμούς, αναλόγως και τον τομέα στον οποίο είναι καλύτερος ο καθένας, αναπτύσσουμε την συνεργασία μας.

Πριν από δύο εβδομάδες, είχαμε μία εκτεταμένη συζήτηση με τον Ισπανό υπουργό Μεταφορών, ο οποίος μας έδειξε τη δική τους τεχνογνωσία στην ανάπτυξη του δικτύου και μάλιστα σε υψηλές ταχύτητες με πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Η Ιαπωνία έχει ένα εντελώς ξεχωριστό σύστημα από τον υπόλοιπο κόσμο δοκιμάζοντας και πιο καινοτόμες μεθόδους, όπως το Magnetic Levitation, που προφανώς δεν ταιριάζουν αυτή τη στιγμή στην ελληνική πραγματικότητα, όμως έχουν πολύ αυστηρά πρωτόκολλα εκπαίδευσης, που επίσης είναι κάτι που μας ενδιαφέρει.

Άρα, μαζί με τους Έλληνες του εξωτερικού που θα φέρουν τη δική τους τεχνογνωσία από τις χώρες που εργάστηκαν, θέλουμε να έχουμε -αναλόγως τον τομέα- συνεργασίες και με όλες αυτές τις χώρες και τους οργανισμούς τους.

-Γνωρίζουμε ότι για τη θέση του τεχνικού συμβούλου στον νέο ΟΣΕ, η πληρέστερη πρόταση που έχετε δεχθεί, είναι της γερμανικής Deutsche Bahn. Πόσες χώρες και ποιες έχουν υποβάλλει προτάσεις; Ποια τα χαρακτηριστικά της ιδανικότερης πρότασης;

Είμαστε σε συζητήσεις με τη Γαλλία, την Ελβετία, την Ισπανία και τη Γερμανία για τη θέση του Technical Manager, διότι αυτό είναι ένα έργο το οποίο πρέπει να έχει ως πρότυπο ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο. Δεν μπορεί να είναι εκτός Ευρώπης, λόγω της διαλειτουργικότητας και των συστημάτων που πρέπει να τηρούνται από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια πολύ ολοκληρωμένη και άρτια πρόταση από την Γερμανία, όμως, πολλές φορές -όπως είδαμε τις προηγούμενες μέρες- η θεωρία έχει μια απόσταση από την πράξη.

-Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η ιδανικότερη πρόταση για να αναλάβει κάποιος αυτή τη θέση;

Να είναι έτοιμος να φέρει τα κατάλληλα στελέχη με μόνιμη παρουσία στην Ελλάδα, τα οποία μέσα από τη δική τους αποδεδειγμένη εμπειρία θα μπορέσουν να μεταφέρουν στη διάρκεια της σύμβασης ολόκληρη την τεχνογνωσία στον ελληνικό ΟΣΕ. Ο στόχος αυτού του έργου είναι στο τέλος αυτής της σύμβασης τα στελέχη του ΟΣΕ ή οι Έλληνες να μπορέσουν να αποκτήσουν την τεχνογνωσία που δεν είχαν. Όπως συνέβη και με το Μετρό πριν από 20 χρόνια, να μπορέσει η τεχνογνωσία ενός ξένου οργανισμού να μεταφερθεί ολόκληρη σε στελέχη από την Ελλάδα που θα συνεχίσουν αυτή την προσπάθεια.

Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή την ημέρα της ψήφισης του νέου ΚΟΚ τον Ιούνιο του 2025.
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή την ημέρα της ψήφισης του νέου ΚΟΚ τον Ιούνιο του 2025.

-Πρόσφατα, ψηφίστηκε στη Βουλή και ο νέος ΚΟΚ. Ποια βήματα θα ακολουθήσουν για την ανάπτυξη της οδικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση των παραβάσεων;

Το πρώτο μέτρο το οποίο εφαρμόζεται ακριβώς μετά την ψήφιση του νέου αυστηρότερου κώδικα είναι η αστυνόμευση. Η αστυνόμευση, όπως έχουν δει σίγουρα οι Έλληνες πολίτες και ειδικά οι Αθηναίοι έχει αυστηροποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Η ελληνική αστυνομία και τα στελέχη της κάνουν μία τεράστια προσπάθεια, πολλές φορές με καταστάσεις που απαιτούν μεγαλύτερη ψυχραιμία, επαγγελματισμό, εξήγηση στον πολίτη για τα νέα μέτρα, γιατί μιλάμε για αντιδημοφιλή αλλά αναγκαία μέτρα, για να μπορέσει να επιβληθεί αυτή η νέα κατάσταση ώστε να μειωθούν τα θανατηφόρα τροχαία. Αυτό είναι το πρώτο και το πιο σημαντικό, το οποίο θα συνεχιστεί.

Ειδικά σε ό,τι αφορά στις παραβάσεις από αλκοόλ, έχουμε δει αυτή τη νέα μέθοδο που εφαρμόζεται, κλείνοντας όλες τις λωρίδες κεντρικών δρόμων, κάτι που ξέρουμε ότι ταλαιπωρεί τους πολίτες. Όμως από αυτούς τους ελέγχους έχουν προκύψει εκατοντάδες παραβάσεις, εκατοντάδες άνθρωποι που παραβίασαν τον νόμο περί οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ οι οποίοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν πολύ μεγάλο κίνδυνο ζωής για άλλους οδηγούς και φυσικά για τον εαυτό τους.

-Αν δεν κάνω λάθος, ένα ακόμα μέτρο είναι και η στοχευμένη καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών για τους καλοκαιρινούς μήνες.

Ακριβώς. Το καλοκαίρι είναι η πιο θανατηφόρα περίοδος στα τροχαία. Θα δείτε ότι υπάρχει ήδη και μια στοχευμένη καμπάνια και προς Έλληνες αλλά και προς ξένους επισκέπτες της χώρας μας, η οποία αφορά στα νησιά και ειδικά στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στην περιφέρεια Ιονίου, όπου έχουμε τις χειρότερες επιδόσεις και βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα της Ευρώπης, ως προς τα θανατηφόρα ατυχήματα. Πρέπει οπωσδήποτε να διορθώσουμε την κατάσταση εκεί και σε ό,τι αφορά τους Έλληνες οδηγούς, αλλά και τους τουρίστες οι οποίοι για κάποιο λόγο αποκτούν τις κακές συνήθειες της Ελλάδας, όταν έρχονται εδώ.

-Όπως είναι ήδη γνωστό υπάρχει πρόβλεψη να τοποθετηθούν περίπου 3.000 κάμερες στους δρόμους. Τι θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο;

Αυτό είναι το τρίτο μέτρο, που σχεδιάζουμε. Τον Σεπτέμβριο θα τεθεί σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα στο οποίο θα συνδέονται οι κάμερες οδικής ασφάλειας. Αυτό είναι ένα εντελώς καινούριο σύστημα, το οποίο λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη και ουσιαστικά μέσα από οποιαδήποτε κάμερα στο οδικό δίκτυο της χώρας, θα μπορεί να εντοπίζει αυτομάτως μια παράβαση, να την κατηγοριοποιεί αναλόγως με το αν είναι παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, ταχύτητας λεωφορειολωρίδα κ.λπ.

Ήδη οι πρώτες δέκα κάμερες έχουν τοποθετηθεί στα λεωφορεία μας εδώ στην Αττική. Η κλήση πλέον δεν θα έρχεται με χαρτάκι, αλλά ψηφιακά μέσω της θυρίδας στο Gov.gr. Αυτό είναι κάτι που θα δούμε το φθινόπωρο να συμβαίνει για πρώτη φορά πιο μαζικά στη χώρα μας. Επίσης και η πληρωμή θα μπορεί να γίνεται ψηφιακά. Πιστεύουμε ότι αυτή η νέα κουλτούρα παραβάσεων οι οποίες εντοπίζονται και αποδίδονται ψηφιακά θα δημιουργήσει μια αμεσότητα.

Αυτή τη στιγμή, ακόμη και όπου υπάρχουν κάμερες η κλήση έρχεται στον πολίτη μετά από πέντε-έξι-εφτά χρόνια και μπορεί να είναι και για είκοσι χρόνια να σέρνεται η ίδια υπόθεση, σε βαθμό που ο πολίτης να έχει αλλάξει αυτοκίνητο, τόπο κατοικίας ή και χώρα. Άρα, δεν υπάρχει άμεση εφαρμογή του νόμου με αυτό το σύστημα. Πιστεύουμε ότι αυτό το νέο σύστημα, ειδικά στο τέλος του 2025 και από 2026 και μετά θα δημιουργήσει μια πολύ μεγάλη αλλαγή κουλτούρας στους ελληνικούς δρόμους.

Να προσθέσω σε αυτό το σημείο, ότι το alcoblock, εφαρμόζεται ήδη υποχρεωτικά στους οδηγούς στα καινούρια ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουμε. Όλα τα καινούρια λεωφορεία έχουν έτοιμη αυτή την υποδομή. Άρα λοιπόν, στο τέλος αυτής της χρονιάς που θα έχουμε 1000 καινούρια λεωφορεία στην Αττική, θα δούμε μία μεγάλη διαφορά.

-Στα σχόλια από τη διαβούλευση του νομοσχεδίου, οι πολίτες αναφέρονται και στο ζήτημα της οδικής εκπαίδευσης. Ετοιμάζονται δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση;

Αυτό είναι ένα από τα επόμενα βήματά μας. Έχουμε συζητήσει ήδη με την υπουργό Παιδείας τη Σοφία Ζαχαράκη, η εκπαίδευση να γίνει στοχευμένα σε νέους οδηγούς αλλά και σε άτομα που χρησιμοποιούν άλλα μέσα και όχι αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα τα μέσα μικροκινητικότητας και τα ποδήλατα. Πολλές φορές βλέπουμε ατυχήματα που προκαλούνται σε αυτές τις ηλικίες, ακριβώς γιατί δεν υπάρχει επαρκής εκπαίδευση. Επομένως, θα συνεργαστούμε με το υπουργείο Παιδείας, ούτως ώστε στα σχολεία όλης της Ελλάδας, οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε ικανά προγράμματα εκπαίδευσης.

-Ένα ακόμα σοβαρό ζήτημα είναι και το κυκλοφοριακό. Όμως, δεν υπάρχει ένα Ενιαίο Κέντρο Διαχείρισης της Κυκλοφορίας, που να καλύπτει όλη την Αττική. Ετοιμάζονται παρεμβάσεις προς αυτή την κατεύθυνση;

Ναι. Το κέντρο το οποίο θα χειρίζεται τις παραβάσεις οδηγικής συμπεριφοράς είναι το νέο επιχειρησιακό κέντρο, το οποίο ιδρύουμε εδώ στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μάλιστα απ’ τα έσοδα των κλήσεων θα έχει την δυνατότητα να εκτελεί έργα και δράσεις οδηγικής ασφάλειας. Οπότε, θα υπάρχει ένας φορέας σε επίπεδο ελέγχου της παραβατικής συμπεριφοράς, αλλά και σε επίπεδο ενίσχυσης των δράσεων για την οδηγική ασφάλεια, που θα υπάγεται στο υπουργείο και θα συνεργάζεται και με την Ελληνική Αστυνομία.

-Ταξί και λεωφορειολωρίδες. Τι δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία σχετικά με την διέλευση των λεωφορείων; Έχει μειωθεί ο χρόνος αναμονής;

Τα στοιχεία εφαρμογής αυτού του μέτρου, πέραν από μία θεωρητική μελέτη, θα μας δείξουν τη διαφορά. Αυτό που γνωρίζαμε και γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι οι χρόνοι της συχνότητας των λεωφορείων. Επομένως, όταν από τον Σεπτέμβρη, οι κάμερες μπουν περισσότερο στη ζωή μας και οι ποινές είναι αυστηρότερες για την παραβίαση του μέτρου της λεωφορειολωρίδας, πιστεύουμε ότι ο πολίτης, όπως θα προκύπτει και από τα στοιχεία, θα δει μία διαφορά στην εκτέλεση της συχνότητας των δρομολογίων.

Θεσπίσαμε αυτό το μέτρο για να φτάνει το λεωφορείο πιο συχνά στη στάση που το περιμένει ο πολίτης, να είναι συνεπές στους χρόνους που αναγράφει η εφαρμογή του ΟΑΣΑ, να μην έχει καθυστερήσεις και αποκλίσεις μεταξύ του χρόνου που βλέπει ο επιβάτης στην τηλεματική και του χρόνου που καταφέρνει το λεωφορείο να φτάνει στη στάση. Θα έχουμε μία πρακτική απεικόνιση του χρόνου εκτέλεσης των δρομολογίων. Αυτό πιστεύουμε ότι θα βελτιωθεί πολύ μαζί με την ανανέωση του στόλου και την πυκνότητα των δρομολογίων.

Ταυτόχρονα, προγραμματίζουμε την αναβάθμιση και την ανακαίνιση των στάσεων των λεωφορείων, ώστε να βελτιώσουμε συνολικά την επιβατική εμπειρία των πολιτών και να δείξουμε τον απαραίτητο σεβασμό στον πολίτη, που περιμένει υπομονετικά στη στάση και ξυπνά μια δυο ώρες νωρίτερα από όσους έχουν αυτοκίνητο, για να πάει στην εργασία του.

Τέλη Μαρτίου του 2025. Αυτοψία στο Μετρό της Θεσσαλονίκης
Τέλη Μαρτίου του 2025. Αυτοψία στο Μετρό της Θεσσαλονίκης

-Η ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ είναι μία από τις προτεραιότητες στο χαρτοφυλάκιο της κυβέρνησης για τις μεταφορές. Πώς προχωρά ο σχεδιασμός; Τι θα ισχύσει με τα τρόλεϊ;

Έχω μιλήσει για κατάργηση σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά την αφαίρεση των καλωδίων από τον αθηναϊκό και τον πειραϊκό ουρανό, το οποίο σημαίνει ότι θα κοιτάμε ψηλά και δεν θα βλέπουμε καλώδια, με ό,τι θετικές συνέπειες έχει αυτό, για μια σειρά από πράγματα τα οποία μπορεί να μην το σκέφτεται ο πολίτης, αλλά τα ξέρουν καλά οι δήμαρχοι Αθηνών και Πειραιά. Για παράδειγμα, πολύς κόσμος δεν ξέρει ότι το τραμ στο τερματικό του σταθμό, στο λιμάνι του Πειραιά δεν φτάνει μέχρι στιγμής, γιατί δεν είχε υλοποιηθεί ποτέ η διασύνδεση μεταξύ καλωδίων τραμ και καλωδίων του τρόλεϊ, στερώντας από πολίτες την συγκοινωνιακή τους απόκριση. Άρα, δεν καταργούνται τα δρομολόγια, τα δρομολόγια θα αντικατασταθούν με λεωφορεία.

Αυτό το οποίο καταργείται σε πρώτη φάση στα κέντρα των δύο πόλεων είναι τα καλώδια, που κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον θα έπρεπε να τα αντικαταστήσουμε και να τα αναβαθμίσουμε κάτι το οποίο είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος για την ελληνική πολιτεία. Κάθε φορά που καλείσαι σαν υπουργός να πάρεις μια απόφαση που έχει κόστος και την πληρώνουν τελικά οι φορολογούμενοι, πρέπει να εξετάσεις αν αυτά τα χρήματα που δαπανάς στο όνομα των φορολογουμένων έχουν και πραγματική αξία.

-Γιατί καταλήξατε σε αυτό το νέο μέτρο;

Όταν έχουμε μια υπηρεσία που μπορεί να εκτελεστεί από ηλεκτρικά λεωφορεία, όταν για κάθε δύο καινούρια τρόλεϊ μπορείς να αγοράσεις τρία λεωφορεία και άρα μπορείς να αυξήσεις και την πυκνότητα των λεωφορείων σε αυτά τα δρομολόγια, η απόφαση είναι αυτονόητη. Στην πραγματικότητα γλιτώνεις χρήματα από τον Έλληνα φορολογούμενο ή με τα ίδια χρήματα του δίνεις μια καλύτερη υπηρεσία. Επίσης, αυτό που δεν ξέρει πολύς κόσμος είναι ότι το δίκτυο καλωδίων των τρόλεϊ δαπανά ρεύμα ακόμα και όταν δεν περνά τρόλεϊ από εκεί, γιατί πρέπει να έχει συνεχώς ρευματοδότηση. Αυτό έχει ένα κόστος, που θα σταματήσει στο μέρος του δικτύου καλωδίων που θα ξηλωθούν. Άρα, θα υπάρξει εξοικονόμηση και από εκεί.

Όμως, η πρώτη φάση θα έχει διατήρηση κάποιων δρομολογίων που θα αλλάξουν σε μεγάλες ευθείες της πόλης. Και σε αυτές μεγάλες ευθείες όπως για παράδειγμα η Συγγρού και η Πειραιώς, θα πυκνώσουμε τα δρομολόγια τρόλεϊ, ώστε να έχει καλύτερη υπηρεσία ο κόσμος ακριβώς σε αυτές τις ευθείες. Να έχει δηλαδή σε πολύ λίγα λεπτά συνεχή δρομολόγια.

Γιατί το κάνουμε αυτό; Πρώτον διότι αποσύρεται η παλιά γενιά των τρόλεϊ, η οποία έχει κλείσει τον κύκλο ζωής της, όμως έχουμε και μια νεότερη γενιά η οποία θα μείνει για κάποια ακόμη χρόνια σε ισχύ.

Έπρεπε όμως να λάβουμε μια απόφαση δαπάνης για το αν θα δαπανήσουμε τους διαθέσιμους πόρους σε καινούρια τρόλεϊ στο υπάρχον δίκτυο που και αυτό ήθελε αντικατάσταση, ή θα πάμε σε περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία. Και έτσι λοιπόν, η απόφαση που με οικονομικούς όρους αλλά και με τη μελέτη που έχουμε κάνει για την πολυπλοκότητα που έχουν τα καλώδια στα κέντρα των πόλεων, ειδικά στο Πειραιά και στη Αθήνα, θα αντικατασταθούν με απελευθέρωση από αυτό το δίκτυο.

Να τονίσω επίσης ότι οι εργαζόμενοι των τρόλεϊ δεν θα χάσουν τη δουλειά τους, αλλά θα απορροφηθούν στο σύνολό τους από τα λεωφορεία, για όσους δεν εκτελούν δρομολόγια στις ευθείες που σας ανέφερα και πριν.

Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών

-Η αστική συγκοινωνία επεκτείνεται σταδιακά. Το προηγούμενο διάστημα μάλιστα, η γραμμή 309Β ξεκίνησε να έχει τερματισμό το Πόρτο Ράφτη. Ποιος ο σχεδιασμός και το όραμα αναφορικά με τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής; Δρομολογούνται περαιτέρω επεκτάσεις;

Γενικώς στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν πληθυσμιακές αλλαγές τις οποίες πρέπει να λάβουμε υπόψη. Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Αττικής, θα λάβει υπόψη του την πυκνότητα του πληθυσμού και της ζήτησης στις διάφορες περιοχές στην ευρύτερη Αττική. Αυτές πρέπει να αλλάζουν τους θερινούς ή τους χειμερινούς μήνες, ανάλογα με τη ζήτηση.

Το όραμά μας είναι να εξυπηρετούμε τον κόσμο, όπου αυτός έχει ανάγκη τα μέσα μεταφοράς. Γιατί, όπου έχει ανάγκη τα μέσα μεταφοράς και είναι γεμάτα τα λεωφορεία, τα τρένα ή ο προαστιακός, η επέκτασή τους είναι βιώσιμη. Αν ο κόσμος πληρώνει εισιτήριο σε ένα μέσο μεταφοράς, δεν υπάρχει λόγος ο ΟΑΣΑ να μην στέλνει εκεί δρομολόγιο. Συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Άρα, στον νέο σχεδιασμό μας θα λάβουμε υπόψη μας όσα προανέφερα και θα προσπαθήσουμε να συνδυάσουμε τα δρομολόγια των διάφορων μέσων μαζικής μεταφοράς.

-Είστε ένας από τους νεότερους ηλικιακά βουλευτές και από τους πιο δραστήριους. Η αλήθεια είναι ότι οι θέσεις ηγεσίας στο υπουργείο Μεταφορών είναι τρόπον τινά «ηλεκτρική καρέκλα» μετά το δυστύχημα στα Τέμπη. Σας «φόβισε» αυτή η θέση; Ποιο το όραμά σας και τα επόμενα σχέδιά σας;

Είναι μία πολύ μεγάλη πρόκληση την οποία δε φοβήθηκα να αναλάβω. Είναι όπως ακριβώς την περιγράψατε μια ηλεκτρική καρέκλα η οποία κάθε μέρα απαιτεί διαχείριση πολλαπλών κρίσεων στο πεδίο. Γιατί έχουμε πολλαπλές κρίσεις; Γιατί ο ανθρώπινος παράγοντας σε όλα τα μέσα μεταφοράς -όχι μόνο σε σιδηρόδρομο- παίζει έναν πάρα πολύ βασικό ρόλο. Αυτό που πρέπει να καταλάβει ο κόσμος είναι ότι ακόμη και όταν έχεις τεχνολογικά συστήματα όπως η τηλεδιοίκηση, πίσω από την τηλεδιοίκηση βρίσκεται ένας άνθρωπος ο οποίος ρυθμίζει την κυκλοφορία.

Όλοι οι άνθρωποι των μεταφορών, από τον οδηγό και τον μηχανοδηγό μέχρι τον τεχνίτη ο οποίος φροντίζει για τη συντήρηση ενός οχήματος ή μιας αμαξοστοιχίας, το επίπεδο αντανακλαστικών, επαγγελματισμού και υψηλής θέσης καθήκοντος πρέπει να είναι πολύ ανώτερο από άλλους τομείς, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω άλλους τομείς. Αλλά εδώ μεταφέρουμε και διαχειριζόμαστε ανθρώπινες ζωές και πρέπει καθημερινά όταν πηγαίνουμε στη δουλειά μας να το συνειδητοποιούμε είτε το θέλουμε είτε όχι.

Βάζοντας μπροστά την πολύ μεγάλη υπεράνθρωπη προσπάθεια που κάνουν οι εργαζόμενοι με το δικό τους φιλότιμο και με τη δική τους αίσθηση καθήκοντος, έχοντας στην πρώτη γραμμή την ευαισθησία των περισσότερων από αυτούς -την οποία απέδειξαν εκτελώντας το 24ωρο στη δοκιμαστική λειτουργία και αρχίζοντας το 24ωρο στα μέσα μεταφοράς των Αθηνών από 13 Σεπτεμβρίου- κάτι που δείχνει ότι οι εργαζόμενοι νοιάζονται για το πώς μεταφέρονται οι πολίτες. Το όραμά μου είναι να μεταφέρουμε αυτό ακριβώς το συναίσθημα σε κάθε μέσο που έχει ρόδες, ράγες ή φτερά.

Διαβάστε επίσης:
Σιδηρόδρομος: Από τις αλλεπάλληλες ακινητοποιήσεις αμαξοστοιχιών και τις βλάβες, στις ράγες του εκσυγχρονισμού

Πηγές ΟΣΥ για ηλεκτρικά λεωφορεία: Δεν βγαίνουν knockout σε ακραίες καιρικές συνθήκες

Yutong: Κλείδωσε η αναδοχή της προμήθειας 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων ύψους άνω των 64 εκατ. ευρώ