Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τα μεγάλα έργα της χώρας περιγράφει μέσω της συνέντευξής του στο Mononews ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας αρχής γενομένης από τον δρόμο Πατρών – Πύργου που εγκαινιάστηκε την Πέμπτη.

Ένας δρόμος που μέχρι σήμερα είχε χαρακτηριστεί ως καρμανιόλα, με πολλά θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, πλέον μετατρέπεται σε έναν ασφαλή και σύγχρονο άξονα, που θωρακίζει τη ζωή και την ασφάλεια των πολιτών, αναφέρει ο Χρίστος Δήμας προαναγγέλλοντας πως τα υπόλοιπα 10 χλμ. που έχουν απομείνει για την ολοκλήρωση του δρόμου θα παραδοθούν το Νοέμβριο.

1

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλάει και για τις επεκτάσεις του Μετρό και λέει πως μέχρι τις αρχές του νέου χρόνου στην Θεσσαλονίκη θα έχουμε πέντε νέους σταθμούς προς την Καλαμαριά.

Από την άλλη στην Αθήνα η Γραμμή 4 του Μετρό, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται με καθοριστική σημασία για τη συγκοινωνιακή πραγματικότητα της πρωτεύουσας τις προσεχείς δεκαετίες.

 

Όσον αφορά τον ΒΟΑΚ ο Χρίστος Δήμας δίνει το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του δρόμου ενώ επισημαίνει και την υλοποίηση στοχευμένων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας σε τμήματά που παρουσιάζουν υψηλό δείκτη επικινδυνότητας.

Παράλληλα αναφέρεται και στα υπόλοιπα έργα που ήδη τρέχουν ή προγραμματίζονται το επόμενο διάστημα ενώ ο σχεδιασμός του υπουργείου αφορά και την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού.

Τέλος όσο για την απόφαση της κυβέρνησης να προτείνει σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ υποστηρίζει πως «η Εξεταστική δεν συγκαλύπτει, δεν εξαιρεί και δεν συμψηφίζει. Υπηρετεί την αναζήτηση της αλήθειας».

 

Η αντιπολίτευση υποστηρίζει πως δεν αναγνωρίζει το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για την προανακριτική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ κάνοντας λόγο για πραξικόπημα από την πλευρά της κυβέρνησης. Τι λέτε;

Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε και υπερψήφισε πρόταση για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, καθώς πρόκειται για μια θεσμικά ορθή και πολιτικά υπεύθυνη επιλογή, που θα διασφαλίσει την σε βάθος και συνολική διερεύνηση της υπόθεσης, σε όλο το χρονικό της εύρος.

Αναφορικά με τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί φόβου απώλειας της δεδηλωμένης, κατέστη σαφές ότι δεν ήταν μόνο αβάσιμες, αλλά είχαν ως κοινό παρονομαστή τη δημιουργία πρόσκαιρων εντυπώσεων και την αποδόμηση της σοβαρότητας που οφείλει να διέπει τον κοινοβουλευτικό διάλογο.

 

Πως είστε σίγουροι ότι η εξεταστική επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ αυτή την φορά θα έχει αποτελέσματα; Μήπως επιδιώκετε συμψηφισμό με ενδεχόμενη εμπλοκή στελεχών της αντιπολίτευσης στο σκάνδαλο;

Η απόφασή μας να προτείνουμε τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, από την ίδρυση του ΟΠΕΚΕΠΕ έως σήμερα, έχει ως αποκλειστικό στόχο την εμπεριστατωμένη διερεύνηση όλων των πτυχών του ζητήματος των επιδοτήσεων. Στόχος μας είναι η πλήρης διαφάνεια και η εξυγίανση του συστήματος, πέρα και πάνω από κομματικές σκοπιμότητες.

Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να εξεταστούν κρίσιμα ζητήματα που απασχόλησαν διαχρονικά τον οργανισμό, όπως η Τεχνική Λύση και η διαχείριση των βοσκοτόπων, οι διασταυρωτικοί έλεγχοι και οι περιπτώσεις με «κόκκινα» ΑΦΜ, οι υποθέσεις που διαβιβάστηκαν στη Δικαιοσύνη και σε άλλες αρμόδιες αρχές, οι καθυστερήσεις στα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης, καθώς και ο ρόλος του Τεχνικού Συμβούλου. Η πλήρης αποτύπωση και ανάλυση αυτών των θεμάτων είναι απαραίτητη για τον εντοπισμό των διαχρονικών παθογενειών που εξακολουθούν να επιφέρουν, μεταξύ άλλων, και σοβαρές οικονομικές κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συνεπώς, δεν υφίσταται κανένα ζήτημα συμψηφισμού. Η πρότασή μας περιλαμβάνει τη διερεύνηση και των περιόδων κατά τις οποίες είχαμε την ευθύνη της διακυβέρνησης, χωρίς καμία εξαίρεση προσώπων ή γεγονότων. Η Εξεταστική Επιτροπή δεν συγκαλύπτει, δεν εξαιρεί και δεν συμψηφίζει. Υπηρετεί την αναζήτηση της αλήθειας.

 

Την Πέμπτη εγκαινιάσατε μαζί με τον πρωθυπουργό τον δρόμο Πατρών – Πύργου. Έναν δρόμο μέχρι σήμερα καρμανιόλα όπου οδηγοί έχασαν τη ζωή τους.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος είναι πλέον πραγματικότητα και αποτελεί αναμφισβήτητα ένα έργο εθνικής σημασίας, το οποίο, έπειτα από δύο δεκαετίες αναμονής, παραδόθηκε στην κυκλοφορία. Ένας δρόμος που μέχρι σήμερα είχε χαρακτηριστεί ως καρμανιόλα, με πολλά θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, πλέον μετατρέπεται σε έναν ασφαλή και σύγχρονο άξονα, που θωρακίζει τη ζωή και την ασφάλεια των πολιτών.

Η λειτουργία των πρώτων 65 χιλιομέτρων από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, από τα συνολικά 75 ενισχύει ουσιαστικά την κοινωνική συνοχή, στηρίζει την τοπική και εθνική ανάπτυξη. Επισημαίνεται ότι τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι το Μιντιλόγλι θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στην κυκλοφορία στο τέλος Νοεμβρίου, με βάση το χρονοδιάγραμμα.

Την ίδια, όμως, στιγμή ικανοποιείται ένα πάγιο και καθολικό αίτημα, το οποίο εκφράστηκε διαχρονικά από την κοινωνία, τους φορείς και την ευρύτερη δημόσια σφαίρα, για την υλοποίηση ενός ασφαλούς, λειτουργικού και σύγχρονου οδικού άξονα, αντάξιου της σημασίας της περιοχής και των αναπτυξιακών της δυνατοτήτων.

Χρίστος Δήμας
Η Εξεταστική Επιτροπή δεν συγκαλύπτει, δεν εξαιρεί και δεν συμψηφίζει. Υπηρετεί την αναζήτηση της αλήθειας, λέει ο κ. Δήμας

Όσον αφορά το Μετρό οι επόμενες επεκτάσεις ποιες περιοχές αφορούν;

Στις αρχές του νέου έτους θα έχουμε την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμάρια. Πέντε επιπλέον σταθμοί θα διευρύνουν τις περιοχές που θα εξυπηρετούνται από το Μετρό και υπολογίζουμε πώς θα αυξήσει σημαντικά τους καθημερινούς επιβάτες και θα συνεισφέρει ακόμα περισσότερο στην μείωση της κίνησης στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται με καθοριστική σημασία για τη συγκοινωνιακή πραγματικότητα της πρωτεύουσας τις προσεχείς δεκαετίες. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων σταθμών σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, ενώ επισημαίνεται ότι οι εργασίες προχωρούν με τη διάνοιξη των σηράγγων από τους μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη».

 

Ο ΒΟΑΚ πότε αναμένεται ολοκληρωθεί; Πάντως στο ενδιάμεσο προχωράτε σε μέτρα οδικής ασφάλειας

Σε ό,τι αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, προχωρήσαμε ήδη στην υλοποίηση στοχευμένων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας από τα Χανιά-Κολυμπάρι και από το ΧΥΤΑ Ηρακλείου-Λινοπεράματα και θα επεκταθούν και σε άλλα πέντε επιπλέον υφιστάμενα τμήματά του που παρουσιάζουν υψηλό δείκτη επικινδυνότητας.

Εδώ θέλω να υπογραμμίσω ότι οι παρεμβάσεις αυτές βασίζονται σε ένα δοκιμασμένο μοντέλο, αντίστοιχο με εκείνο που εφαρμόζεται με επιτυχία στον οδικό άξονα Πάτρα–Πύργος, όπου και διαπιστώσαμε τη σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η προστασία της ανθρώπινης ζωής αποτελούν για εμάς απόλυτη προτεραιότητα.

Θυμίζω ότι στον ΒΟΑΚ βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη δύο εργοτάξια. Το πρώτο αφορά σε έργο ΣΔΙΤ, ήτοι το τμήμα από τη Νεάπολη έως τη Χερσόνησο, ενώ το δεύτερο είναι δημόσιο έργο, που καλύπτει το τμήμα από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.

Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, μήκους 157 χιλιομέτρων, συμβασιοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο, ενώ στη σχετική σύμβαση περιλαμβάνεται και η δυνατότητα επέκτασης μέσω «προαίρεσης» για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων.

Αναφορικά με την ανατολική επέκταση του άξονα, έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για τη διαδρομή Άγιος Νικόλαος–Παχιά Άμμος, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρηματοδοτήσει και τις μελέτες για το επόμενο τμήμα έως τη Σητεία.

Το έργο στο τμήμα Ηράκλειο–Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας, καθώς πρόκειται για μία εθνικής σημασίας υποδομή, η οποία θα καταστήσει τον ΒΟΑΚ τον πρώτο πλήρως διαμορφωμένο αυτοκινητόδρομο σε νησί.

Την ίδια στιγμή, εξίσου καθοριστικής σημασίας για την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης είναι και το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Οι εργασίες κατασκευής προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς, με την πρόοδο να ξεπερνά ήδη το 60% γεγονός που επιβεβαιώνει τη βούληση της Πολιτείας να παραδώσει ένα έργο αιχμής, που θα αποτελέσει το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της χώρας και θα εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες, αναβαθμίζοντας συνολικά τη θέση της Κρήτης στον εθνικό και διεθνή χάρτη μεταφορών.

 

Ποια άλλα μεγάλα έργα έχουν προγραμματιστεί;

Για την Κυβέρνηση η δημιουργία σύγχρονων, βιώσιμων και λειτουργικών υποδομών συνιστά στρατηγική προτεραιότητα με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο. Σε αυτήν την κατεύθυνση, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί ένα ευρύ και σύνθετο πλήθος έργων σε όλες τις Περιφέρειες της Ελληνικής Επικράτειας.

Πέραν, όμως, του ΒΟΑΚ προχωρά με γοργούς ρυθμούς και η κατασκευή του Βόρειου και τελευταίου τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, ήτοι Καλαμπάκα – Εγνατία, μήκους 45,5 χλμ., με την ολοκλήρωση του έργου να αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Δυναμικά προχωρά, φυσικά, και το έργο της Υπερυψωμένης Λεωφόρου Ταχείας Κυκλοφορίας (Flyover), ενός εμβληματικού έργου κομβικής σημασίας για την αποσυμφόρηση της εσωτερικής περιφερειακής οδού προκειμένου να παραδοθεί εντός του χρονοδιαγράμματος.

Να προσθέσω ότι σε λίγες εβδομάδες αναμένεται και η ολοκλήρωση του τμήματος Βόνιτσα – Λευκάδα, ενός σπουδαίου έργου που θα συμπληρώσει τη σύνδεση με τη Λευκάδα, σε ένα νευραλγικό τμήμα, όπου παρατηρείται σήμερα έντονο μποτιλιάρισμα τους θερινούς μήνες. Επισημαίνεται ότι ήδη έχει παραδοθεί το τμήμα Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, μήκους 5,4 χλμ. Και βεβαίως σχεδιάζονται και υλοποιούνται πολλά έργα σε όλη την επικράτεια.

 

Για το κυκλοφοριακό σχεδιάζετε παρεμβάσεις; Για παράδειγμα νέες οδικές αρτηρίες;

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα μεγάλα αστικά κέντρα, και ιδιαίτερα στην Αθήνα, αποτελεί μια πολυδιάστατη πρόκληση που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αποσπασματικά μέτρα. Χρειάζεται ένας συνεκτικός και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός μεταφορών, ο οποίος θα συνδυάζει τη βιώσιμη κινητικότητα, τις λύσεις μικροκινητικότητας και τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία.

Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επενδύουμε σταθερά στη βελτίωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Συγκεκριμένα, ενισχύουμε το μετρό με την επέκταση της Γραμμής 4, ανανεώνουμε τον στόλο των λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα, εκσυγχρονίζουμε τους συρμούς της γραμμής 1 και αξιοποιούμε ψηφιακά εργαλεία για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη.

Παράλληλα, υλοποιούμε φυσικά και παρεμβάσεις σε επίπεδο οδικών υποδομών, με όρους εφικτότητας. Ενδεικτικά, σημαντική προτεραιότητα αποτελεί, μεταξύ άλλων, η προκήρυξη εντός του 2025, του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, ενός έργου καίριας σημασίας για την αποσυμφόρηση της Δυτικής Αττικής και των βασικών αξόνων του Λεκανοπεδίου. Το έργο περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου, σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις στους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.

Το συνολικό μας όραμα είναι σαφές: λιγότερα ΙΧ στους δρόμους, περισσότερες και πιο βιώσιμες επιλογές μετακίνησης, και σαφώς καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Πρόκειται για μια προσπάθεια που απαιτεί χρόνο, επιμονή και συνέπεια αλλά είμαστε βέβαιοι ότι ο ορθός σχεδιασμός θα αποδώσει απτά αποτελέσματα στην καθημερινότητα των πολιτών.