• Winners & Losers

    8 Αυγούστου 2022


    Το mononews.gr παρουσιάζει κάθε μήνα το προφίλ των Winners and Losers. Ποιοι είναι οι κερδισμένοι και ποιοι οι χαμένοι του μήνα που πέρασε: από την πολιτική, την επιχειρηματική και τη δημοσιογραφική σκηνή.

    Έτσι για τον μήνα Ιούλιο του 2022 η ομάδα του mononews.gr θεωρεί ότι οι κερδισμένοι και χαμένοι του μήνα είναι οι εξής:

    Κερδισμένοι

    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ενέργειας

    Φωκίων Καραβίας, CEO Eurobank

    Χρήστος Μεγάλου, CEO Πειραιώς

    Ευτύχης Βασιλάκης, Πρόεδρος Aegean Airlines, CEO Autohellas

    Αλέξανδρος Εξάρχου – Δημήτρης Μπάκος, μέτοχοι Intrakat

    Βαγγέλης Μαρινάκης, εφοπλιστής – επιχειρηματίας

    Ευάγγελος Μυτιληναίος, Πρόεδρος και CEO Mytilineos

     

    Χαμένοι

    Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Ενέργειας

    Τάνια Σουσάρη, CEO PHQ

    Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, Πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής Ομίλου Τιτάν

    Κώστας Σκρέκας

    ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

     Ο μήνας που πέρασε έχει την υπογραφή του Κώστα Σκρέκα με πολλούς τρόπους. Σαν σύγχρονος… Ρομπέν των Δασών ελάφρυνε στο μέγιστο βαθμό το βάρος της ενεργειακής κρίσης για τον καταναλωτή και έβαλε να πληρώσουν το βάρος του παραπάνω κόστους οι εταιρείες προμήθειας, έμμεσα και οι παραγωγοί ενέργειας και ο προϋπολογισμός.

    Εν μέσω ενεργειακής κρίσης, με το φυσικό αέριο στην περιοχή των 200 ευρώ και τους οιωνούς ανησυχητικούς για τους επόμενους μήνες για το πού μπορούν να φθάσουν οι τιμές ενέργειας, κατάφερε να εξασφαλίσει ότι οι έλληνες καταναλωτές τον μήνα Αύγουστο θα πληρώσουν τη μεγαβατώρα σε τιμές προ κρίσης, στα 15-20 λεπτά. Μια υπόσχεση που έγινε πραγματικότητα, παρά το ιδιαίτερα αντίξοο περιβάλλον.

    Η επιδότηση για τους καταναλωτές αυξήθηκε στο ποσό ρεκόρ των 0,33 ευρώ ανά κιλοβατώρα και, ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα στον κάθε καταναλωτή να αλλάζει πάροχο αζημίως όταν διαπιστώνει ότι υπάρχει κάποιος άλλος με πιο ανταγωνιστική τιμή, πιο φθηνή τιμή δηλαδή ηλεκτρικής ενέργειας, να μπορεί να αλλάξει αζημίως χωρίς κάποιο πέναλτι, χωρίς κάποια ρήτρα. Και χωρίς πρόβλεψη για το τι γίνεται αν έχει ληξιπρόθεσμα.

    Υποχρέωσε όλους τους προμηθευτές να ορίσουν 10 ημέρες πριν από την 1η ημέρα του επόμενου μήνα ποια θα είναι η τιμή πώλησης, η καθαρή τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε όλοι οι πολίτες να γνωρίζουν για να αποφασίσουν ποιος είναι ο προμηθευτής που τους συμφέρει, ποιος έχει την πιο φθηνή τιμή, ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός και να επιλέξουν.

    «Ο λαός στην εξουσία σημαίνει ο λαός να έχει επιλογή», είχε πει στη Βουλή και με τις αποφάσεις για τις πρωτοβουλίες του όχι μόνο έδωσε την επιλογή στον καταναλωτή να επιλέγει και να αλλάζει, αλλά και απόλυτη προστασία απέναντι στη ενεργειακή λαίλαπα.

    Πιο φιλολαλαϊκή ενεργειακή πολιτική δεν θα γινόταν. Το αν μπορεί να διατηρηθεί για πάνω από ένα μήνα βέβαια, είναι άλλο θέμα.

    Η εξασφάλιση φθηνών τιμολογίων για τον Αύγουστο δεν ήταν όμως η μόνη επιτυχία του πολυπράγμονος υπουργού. Από τις 6 Ιουλίου λειτουργεί ο Μηχανισμός για το πλαφόν χονδρικής ο οποίος πληρώνει αποζημιώσεις στους παραγωγούς ενέργειας με βάση τα κόστη τους και εισπράττει και αποδίδει τη διαφορά από την υψηλή τιμή ενέργειας στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και επιστρέφεται στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών μέσα από τις επιδοτήσεις. Τις πρώτες 15 μέρες λειτουργίας απέδωσε πάνω από 330 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μέχρι τέλος Ιουλίου εκτιμούμε ότι θα ξεπεράσει ίσως και τα 500 εκατομμύρια ευρώ ενώ όσο αυξάνεται η χονδρεμπορική τιμή τόσο θα αυξάνονται τα έσοδα του μηχανισμού.

    Επίσης, ο κ. Σκρέκας πρότεινε την αλλαγή του ευρωπαϊκού μοντέλου προσδιορισμού τιμής ηλεκτρικής ενέργειας από αυτό που ισχύει σήμερα σε ένα άλλο μοντέλο το οποίο αποσυνδέει την τιμή του φυσικού αερίου από την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας με τρόπο που τελικά να περιορίζει, να μειώνει τη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας και άρα την τιμή του ρεύματος στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.

    Την πρόταση παρουσίασε στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, λαμβάνοντας τη στήριξη χωρών όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Κύπρος, η Ρουμανία και η Ιταλία. Και έτσι αρχίζει και πάλι μια συζήτηση στην Ευρώπη για πιθανή αλλαγή αυτού του μοντέλου που, τελικά, δυστυχώς συνδέει τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας με το φυσικό αέριο και για αυτό οδηγεί τις τιμές στα ύψη και, τελικά, απειλεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

    Και, επίσης, ψηφίστηκε και Βουλή το θεσμικό πλαίσιο για τα πλωτά αιολικά, ώστε να επιταχυνθεί η πράσινη μετάβαση που θα εξασφαλίσει μεσοπρόθεσμα χαμηλότερες τιμές ενέργειας.

    Φωκίων Καραβίας

    CEO Eurobank

    Σε ανοιχτή γραμμή με τον επόπτη βρίσκεται ο CEO της Eurobank, Φωκίων Καραβίας, για τη διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2022.

    Προ ημερών, παρουσιάζοντας στους αναλυτές τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ξεπεράσαμε τους στόχους μας σε κάθε τομέα δραστηριότητας, λόγω της ισχυρής απόδοσης έχει ξεκινήσει εποικοδομητικός διάλογος με τον επόπτη σχετικά με την διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2022, που ενισχύεται και από τα αναμενόμενα κέρδη για φέτος».

    Μάλιστα η τράπεζα προχώρησε στην επί τα βελτίω αναθεώρηση των στόχων της, καθώς η πιστωτική επέκταση των 2,9 δισ. ευρώ οδηγεί στην αναθεώρηση της απόδοσης ιδίων κεφαλαίων στο 11% από 10%, το Core PPI άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ ο συνολικός δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας διαμορφώνεται στο 17%. Ενώ ο δείκτης των NPEs υποχώρησε στο 5,9%.

    Η αύξηση της κερδοφορίας της Eurobank ήταν εντυπωσιακή, με τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη να αυξάνονται σε 760 εκατ. ευρώ (από 195 εκατ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα), τα συνολικά καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 941 εκατ. ευρώ (από 190 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2021) και τα οργανικά λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 71,7%.

    Φέτος η πιστωτική επέκταση εκτιμάται πως θα είναι ύψους 1,9 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, καθώς υπάρχει ισχυρή ζήτηση για δάνεια από τις εταιρείες ενέργειας, τουρισμού, Real Estate και για κοινοπρακτικά δάνεια, ενώ άλλο 1 δισ. ευρώ θα είναι η πιστωτική επέκταση στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

    Χρήστος Μεγάλου

    CEO Τράπεζας Πειραιώς

    Η υποχώρηση των «κόκκινων» δανείων της Τράπεζας Πειραιώς στο 9% στο τέλος του πρώτου εξαμήνου 2022 είναι αναμφίβολα ο μεγάλος άθλος του CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστου Μεγάλου. Και, όπως ανέφερε στη Γενική Συνέλευση των μετόχων της τράπεζας, «το 2021 ήταν έτος πλήρους ανάκαμψης για την Πειραιώς με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια να υποχωρούν στο 12,5% πέρυσι (από 45% στις αρχές του ίδιου χρόνου). Ηδη στο τέλος του Ιουνίου φέτος πετύχαμε τον στόχο για μονοψήφιο δείκτη καθυστερήσεων».

    Παράλληλα η τράπεζα πέρυσι ενίσχυσε τις καταθέσεις και τα αμοιβαία κατά 6,8 δισ. ευρώ, ενώ κατά 1 δισ. ευρώ αυξήθηκαν τα υπόλοιπα των εξυπηρετούμενων δανείων.

    Η επιστροφή της τράπεζας στην κερδοφορία έχει ανοίξει και τη συζήτηση με τον επόπτη για τη διανομή μερίσματος και, όπως είπε χαρακτηριστικά ο Χρήστος Μεγάλου στους μετόχους της τράπεζας κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης, «Εξετάζουμε τα οικονομικά μεγέθη ομίλου πως θα εξελιχθούν, τις κανονιστικές διατάξεις, και είμαστε σε συνεννόηση με τους επόπτες πότε θα μπορούσαμε να διανείμουμε μέρισμα. Ισως το 2024 για τη χρήση του 2023. Είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο θέμα αυτό και μόλις μπορέσουμε θα το πράξουμε καθώς η τράπεζα έχει γυρίσει σε κερδοφορία».

    Ο CEO είναι αισιόδοξος ότι οι στόχοι του επιχειρηματικού πλάνου 2022-2025, θα επιτευχθούν νωρίτερα καθώς: η καθαρή πιστωτική επέκταση 1 δισ. ευρώ που επιτεύχθηκε το πρώτο εξάμηνο φέτος δείχνει ότι θα ξεπεραστεί ο ετήσιος στόχος των 1,2 δισ. ευρώ. Οι προμήθειες αυξάνονται ενισχύοντας τις πηγές εσόδων της Πειραιώς, ενώ η άνοδος των επιτοκίων θα αυξήσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ τα έσοδα από τόκους το 2023.

    Ευτύχης Βασιλάκης

    Πρόεδρος Aegean Airlines, CEO Autohellas

    Δύο στρατηγικές κινήσεις σε δύο γνωστά πεδία μάχης έφεραν τον Ευτύχη Βασιλάκη στη λίστα των νικητών.

    Αφενός, η εισηγμένη Autohellas έκανε ένα ακόμα βήμα εκτός συνόρων, εξαγοράζοντας το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της franchisee της Hertz στην Πορτογαλία, η οποία θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη θυγατρική της Autohellas στο εξωτερικό.

    Ο ήδη μεγαλύτερος εθνικός franchisee της Hertz στην Ευρώπη έχει αποκτήσει τα αποκλειστικά δικαιώματα του σήματος της Hertz σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Κύπρο, Ουκρανία και Κροατία. Ο όμιλος Βασιλάκη πόνταρε στη νέα του εταιρεία τίμημα έως και 40 εκατομμύρια, κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία μισού αιώνα, με στόχο την αύξηση της αγοραστικής δύναμης αυτοκινήτων.

    Η συνέργεια ήταν ο βασικός πυλώνας του deal που ανακοινώθηκε προ ημερών και αφορούσε τη μεγαλύτερη διείσδυση του επιχειρηματία στον κλάδο των ακινήτων. Αξιοποιώντας τις καλές σχέσεις με τον Βασίλη Φουρλή μπαίνει με 15 εκατομμύρια στην Trade Estates και γίνεται στρατηγικός επενδυτής με 12% στην ΑΕΕΑΠ. Ο Ευτύχης Βασιλάκης διέβλεψε τις προοπτικές των εμπορικών πάρκων και των logistics στα οποία δίνει έμφαση η Trade Estates κι έκανε το πρώτο βήμα εισφέροντας στη νέα του συμμετοχή 45 στρέμματα γης που θα αξιοποιηθούν ως αποθήκες.

    Εξάλλου, ο «διάδοχος» της Aegean είχε ήδη δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στο ελληνικό real estate, καθώς διατηρεί σημαντικό ποσοστό στα τέσσερα ξενοδοχεία των Αγάπη και Κωστάντζα Σμπώκου. Έχει επίσης συνεταιριστεί με τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο, με τον οποίο κατέχει από κοινού 3.610 στρέμματα στη Βοιωτία, που προορίζονται για τουριστική ανάπτυξη με golf, ενώ μέσω της Aegean έχει μονοψήφιο ποσοστό στη Lamda Development.

    Αλέξανδρος Εξάρχου - Δημήτρης Μπάκος

    Επιχειρηματίες, μέτοχοι Intrakat

    Την απόλυτη επιστροφή στις κατασκευές, αλλά και μια «πρεμιέρα» στα ελληνικά media, πέτυχαν τον προηγούμενο μήνα οι Αλέξανδρος Εξάρχου και Δημήτρης Μπάκος, καθώς σε συνεργασία με τον Ιωάννη Καϋμενάκη κατέχουν πλέον το 31,7% της Intrakat μέσω της Winex, ενώ εξαγόρασαν τον τηλεοπτικό σταθμό Action 24.

    Για τον Αλέξανδρο Εξάρχου, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου της Intrakat δε χρειάζονται πολλά λόγια. H εμπειρία του στον χώρο των κατασκευών είναι αδιαμφισβήτητη καθώς είχε ηγετικό ρόλο στη διοίκηση της Ελλάκτωρ από το 2018 έως το 2020.

    Πλέον ο ισχυρός άνδρας του Ομίλου Intrakat καλείται να διαχειριστεί μια κατασκευαστική «κληρονομιά» ανεκτέλεστων έργων ύψους 1,1 δισ. ευρώ και χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ άνω του 1 GW μέσω της INKAT Ενεργειακή.

    Στις κατασκευές η Intrakat διεκδικεί, επίσης, μία σειρά από κτηριακά και οδικά ΣΔΙΤ είτε μόνη της ή σε συνεργασία με άλλους μεγάλους παίκτες της αγοράς, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Ελλάκτωρ.

    Επιπλέον, η συμμετοχή της στον διαγωνισμό για την mega παραχώρηση της Αττικής Οδού είναι δεδομένη και η αγορά περιμένει να δει σε ποιο από τα υφιστάμενα σχήματα θα «κουμπώσει».

    Ο Αλέξανδρος Εξάρχου έχει διαβλέψει την ανοδική τροχιά της εισηγμένης και έχει κάνει ξεκάθαρη τη θέση του για την επιστροφή της στην κερδοφορία από τις επόμενες χρήσεις. Έχει τονίσει, επίσης, την προοπτική της εταιρείας να αναρριχηθεί στο θρόνο του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου.

    Όσον αφορά την παρουσία στα ελληνικά media, η εξαγορά ενός καναλιού αποτελούσε στόχο και για τους δύο άνδρες και μάλιστα οι φήμες για την εξαγορά μέρους του Open από τον Ιβάν Σαββίδη ή του Kontra Channel είχαν αυξηθεί ιδιαίτερα ύστερα από το επικερδές deal (τουλάχιστον 63 εκατ. ευρώ) με τον Όμιλο Βαρδινογιάννη (Motor Oil) για το 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ.

    Μπορεί οι διαπραγματεύσεις για το Open να μην είχαν θετικό αποτέλεσμα και το Kontra Channel να έφτασε μέχρι το due dilligence, αλλά ο Δημήτρης Μπάκος και ο Αλέξανδρος Εξάρχου εξαγόρασαν το Action 24 από τον Διονύση Παναγιωτάκη και πλέον θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως θα κυνηγήσουν την έβδομη, «ορφανή» άδεια για κανάλι πανελλαδικής εμβέλειας.

    Βαγγέλης Μαρινάκης

    Εφοπλιστής, επιχειρηματίας

    Συνεχείς επενδυτικές κινήσεις, ναυπηγήσεις πλοίων και μια άκρως επιτυχής έκδοση ομολόγου.

    Το νέο επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας του Βαγγέλη Μαρινάκη, Capital Product Partners L.P., ανέρχεται σε 597,5 εκατ. δολάρια και περιλαμβάνει την απόκτηση ενός πλοίου LNG και τριών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Κι αυτό ενώ τον Ιούλιο του 2022, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η έκδοση από την εταιρεία, μέσω της κατά 100% θυγατρικής της, CPLP Shipping Holdings PLC, ομολόγου ύψους 100 εκατ. ευρώ, 7ετούς λήξης, με τοκομερίδιο 4,40%, πληρωτέο εξαμηνιαία. Τα αντληθέντα κεφάλαια θα διατεθούν για την ενίσχυση του στόλου καθώς και την εξυπηρέτηση άλλων χρηματοοικονομικών αναγκών της εταιρείας.

    Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους η εταιρεία γνωστοποίησε ότι προχώρησε στην απόκτηση του υπό ναυπήγηση LNG Carrier «Asterix Ι», μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων τύπου X-DF τελευταίας γενιάς, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί τον Ιανουάριο του 2023. Το πλοίο βρίσκεται ήδη σε μακροχρόνια χρονοναύλωση, διάρκειας πέντε ετών, από την Hartree Partners Power & Gas Company (UK) με δυνατότητα επέκτασης της συμφωνίας έως τον Ιανουάριο του 2032.

    Με την προσθήκη του «Asterix Ι» στις αρχές του επόμενου έτους, ο στόλος της CPLP θα διαθέτει συνολικά 7 πλοία LNG τύπου X-DF τελευταίας γενιάς, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1.218.000 κυβικών μέτρων, αυξάνοντας έτσι σημαντικά το αποτύπωμα της εταιρείας στην δυναμική αγορά θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

    Επίσης, η εταιρεία προχωρά στην απόκτηση τριών νέων οικολογικών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 13,278 TEU έκαστο, με μηχανές διπλού καυσίμου και σύστημα καθαρισμού διοξειδίου του θείου (scrubber). Πρόκειται για τα «Manzanillo Express», «Itajai Express» και «Buenaventura Express» τα οποία είναι υπό ναυπήγηση και προγραμματίζεται να παραδοθούν τον Οκτώβριο του 2022, τον Ιανουάριο του 2023 και τον Μάιο του 2023 αντιστοίχως. Έχουν εξασφαλισμένες μακροχρόνιες ναυλώσεις από την Hapag Lloyd Aktiengesellshaft για 10 έτη, οι οποίες μαζί με τα δικαιώματα επέκτασης της ναύλωσης, λήγουν μεταξύ του Οκτωβρίου 2038 και του Μαΐου του 2039.

    Ο στόλος υψηλών προδιαγραφών της CPLP αριθμεί σήμερα 19 πλοία και με την ολοκλήρωση του αναπτυξιακού επενδυτικού προγράμματος, ύψους 597,5 εκατ. δολαρίων μεταξύ Οκτωβρίου 2022 και Μαΐου 2023, ο στόλος αναμένεται να διαμορφωθεί στα 23 πλοία, αποτελούμενος από 7 πλοία τελευταίας γενιάς μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (‘LNG’), 15 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) και 1 πλοίο ξηρού φορτίου.

    Υπενθυμίζεται επίσης ότι στις 6 Ιουλίου 2022 και στις 28 Ιουλίου 2022, ολοκληρώθηκε η πώληση των M/V Archimedes & M/V Agamemnon, αποφέροντας ακαθάριστα έσοδα περίπου 102 εκατομμυρίων δολαρίων μετά την αποπληρωμή του ανεξόφλητου χρέους. Η εταιρεία κατέγραψε λογιστικό κέρδος από την πώληση των πλοίων ύψους 49.5 εκατομμυρίων δολαρίων.

    Επίσης, κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους η εταιρεία συνέχισε να σημειώνει ισχυρές ανοδικές επιδόσεις σε όλους τους οικονομικούς δείκτες έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021. Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας κατά το 2ο τρίμηνο του 2022 σημείωσαν αύξηση κατά 86%, φθάνοντας τα 74 εκατ. δολάρια έναντι 39,8 εκατ. δολάρια το 2ο τρίμηνο του 2021, ενώ τα καθαρά κέρδη για το εξεταζόμενο διάστημα αυξήθηκαν στα 20,4 εκατ. δολάρια, έναντι 10,0 εκατ. δολαρίων για την αντίστοιχη περσινή περίοδο, καταγράφοντας αύξηση 104% (εξαιρώντας το έκτακτο κέρδος ύψους 25,4 εκατ. δολαρίων από την επιτυχή πώληση του M/V CMA CGM Magdalena τον Μάιο του 2021).

    Ευάγγελος Μυτιληναίος

    Πρόεδρος και CEO Mytilineos

    Σε χρονιά ρεκόρ εξελίσσεται το 2022 για την Mytilineos και για άλλη μια φορά ο Πρόεδρός της, Ευάγγελος Μυτιληναίος, αποδεικνύει ότι η διορατικότητα και καλός επιχειρηματικός σχεδιασμός μπορούν όχι μόνο να εξασφαλίσουν μεγάλη κερδοφορία στην εταιρεία και να την απογειώσουν αλλά ταυτόχρονα να συμβάλουν τόσο στην κοινωνία όσο και στην επάρκεια της χώρας.

    Τα αποτελέσματα εξαμήνου που ανακοίνωσε η εταιρεία επιβεβαιώνουν την πρόβλεψη για διπλάσια κέρδη το 2022 από το 2020.

    Η εταιρεία μπορεί να σηκώσει τα βάρη που ενδεχομένως δημιουργηθούν στη δραστηριότητα προμήθειας λόγω ενεργειακής κρίσης στηρίζοντας την κοινωνία και, όπως είπε ο Πρόεδρός της, η εταιρεία θα κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει τους πελάτες της -νοικοκυριά και επιχειρήσεις-, αλλά η αγορά λιανικής ενέργειας δεν αποτελεί μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς της και μπορεί να αντέξει τη δύσκολη συγκυρία.

    Επίσης έχει ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία της νέας μονάδας παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο στον Άγιο Νικόλαο. Η συνεισφορά της μονάδας αυτής στο ηλεκτρικό σύστημα θα είναι σημαντική, ενώ θα εξασφαλίζει και σημαντική εξοικονόμηση φυσικού αερίου λόγω της υψηλή αποδοτικότητάς της συνεισφέροντας στον εθνικό στόχο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου.

    Ο όμιλος έχει ισχυρές ταμειακές ροές και καταφέρνει να έχει για το 2022 ένα CAPEX στα 650 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα τον δείκτη net debt/EBITDA κάτω του 2. Για φέτος αναμένεται ότι το σύνολο του έτους θα είναι τουλάχιστον το ίδιο καλό με το πρώτο εξάμηνο, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο τα EBITDA θα είναι ψηλότερα.

    Ο δρόμος για την είσοδο του ομίλου σε μεγάλο Διεθνές Χρηματιστήριο είναι ανοιχτός και μπορεί να οδηγήσει τον όμιλο σε μια νέα περίοδο υψηλών αποδόσεων.

    Κώστας Σκρέκας

    ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

    Και τα αρνητικά…

    Κανείς δεν μπορεί να μαντέψει πόσες εταιρείες από την αγορά προμήθειας ενέργειας θα επιβιώσουν, τι ζημιές θα γράψουν τον Αύγουστο και τους επόμενους μήνες, πόσους πελάτες θα χάσουν και πόσο μεγάλη θα είναι η επιστροφή στη ΔΕΗ (που έχει τα φθηνότερα τιμολόγια), καθώς και τι ληξιπρόθεσμα θα αφήσουν πίσω τους οι πελάτες που θα αλλάζουν κάθε μήνα εταιρεία αζημίως. Κι αν όλοι επιστρέψουν στη ΔΕΗ για τις φθηνές τιμές που εκτίμησε και οι τιμές ανέβουν τον Αύγουστο, τι ζημιές θα γράψει η ΔΕΗ…

    Το νέο σύστημα στην τιμολόγηση ρεύματος του Κώστα Σκρέκα υποχρέωσε όλους τους προμηθευτές να ορίζουν 10 ημέρες πριν για κάθε 1η του επόμενου μήνα ποια θα είναι η τιμή πώλησης, η καθαρή τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε όλοι οι πολίτες να γνωρίζουν για να αποφασίσουν ποιος είναι ο προμηθευτής που τους συμφέρει, ποιος έχει την πιο φθηνή τιμή, ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός και να επιλέξουν.

    Τους αναγκάζει δηλαδή να τιμολογούν την ενέργεια, όχι με το πραγματικό της κόστος, αλλά με το κόστος που «μαντεύουν» ότι θα έχουν τον επόμενο μήνα, σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον απόλυτα ασταθές, όπου είναι δύσκολο να προβλεφθεί πόσο μεγάλη θα είναι η άνοδος της ενέργειας στο Χρηματιστήριο ενέργειας και, επομένως, τα τελικά κόστη τους.

    Κάθε εταιρεία κάνει ασκήσεις επί χάρτου, υπολογίζοντας τον κίνδυνο. Ποια τιμή είναι η πιο πιθανή τιμή, τι πιθανότητα έχει να είναι παραπάνω και να έχει ζημιά και πόσο πρέπει να υπολογίσει το ασφάλιστρο κινδύνου, το έξτρα κόστος που πρέπει να υπολογίσει. Τα νέα τιμολόγια ανακοινώθηκαν, αλλά ο υπουργός δεν είχε προβλέψει και απαγορεύσει διακυμάνσεις στα πάγια ή τη δυνατότητα εκπτώσεων αν η πραγματική τιμή κιλοβατώρας αποδειχθεί χαμηλότερη των εκτιμήσεων.

    Αφού οι εταιρείες αξιοποίησαν τη διακύμανση παγίων και τις εκπτώσεις ανάλογα με την τιμή κιλοβατώρας, όμως έσπευσε να το απαγορεύσει. Μέσα σε μια νύχτα, πολυάριθμες νομοθετικές διατάξεις άλλαζαν τους όρους του παιχνιδιού. Τα πάγια κατέβαιναν, οι όροι για τις δυνατότητες εκπτώσεων άλλαζαν… Και οι εταιρείες αναπροσάρμοζαν τις τιμές τους… για να τις ανακοινώσουν τελικά την 31η Ιουλίου.

    Μέσα σε ένα μήνα αλλά και σε μια νύχτα με τροπολογίες και νομοθετικές διατάξεις ανατρέπονται προς το άγνωστο συμβάσεις και βασικές αρχές τιμολόγησης που ισχύουν τα τελευταία 10 χρόνια.

    Η λέξη «αλαλούμ» είναι λίγη για να περιγράψει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται πια η δραστηριότητα της προμήθειας, απολύτως απροστάτευτη από τη διακύμανση των τιμών, από τα ληξιπρόθεσμα, από την απώλεια πελατών από όλη την ξέφρενη κατάσταση στην ενέργεια και τα εκρηκτικά κόστη που απειλούν με ζημιές και λουκέτα. Και μπορεί ο στόχος να επετεύχθη, η τιμή κιλοβατώρας για τον καταναλωτή τον Αύγουστο να πέφτει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, αλλά τι θα γίνει τους επόμενους μήνες;

    Ποιες θα είναι οι συνέπειες της πολιτικής αυτής για τις επιχειρήσεις προμήθειας ενέργειας;

    Πρέπει στο όνομα των έκτακτων συνθηκών να τινάζεται στον αέρα η λειτουργία ενός ολόκληρου κλάδου και να γίνεται αυτό και με προχειρότητα;

    Τάνια Σουσάρη

    Επικεφαλής PQH

    Λάθος χειρισμοί, αβλεψίες, κακή στάθμιση του ενδιαφέροντος οδήγησαν στο μεγάλο φιάσκο της PQH, για την πώληση του πακέτου «κόκκινων» δανείων ύψους 5,2 δισ. ευρώ.

    Τα λάθη της Τάνιας Σουσάρη που είναι η επικεφαλής (CEO) της PQH ήταν πολλά και η κατάληξη άσχημη καθώς ο διαγωνισμός για το project Αριάδνη κατέληξε άγονος.

    Ότι η υπόθεση είχε σταθερή πορεία προς τα βράχια η αγορά το είχε αντιληφθεί εγκαίρως καθώς:

    Η πώληση προετοιμαζόταν σχεδόν τρία χρόνια

    Η ελάχιστη αποδεκτή τιμή για να προχωρήσει η συναλλαγή –730 εκατ ευρώ- είχε οριστεί πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Και δεν έγινε αναπροσαρμογή λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες της αγοράς.

    Η Τάνια Σουσάρη δεν υποψιάστηκε ούτε όταν οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς συνασπίστηκαν σε μία κοινοπραξία «γίγα» για να πάρουν τα «κόκκινα» δάνεια, από τη μία ήταν οι των Bain – Fortress – doValue σε συνεργασία με την Davidson Kempner – Cepal και από την άλλη το Ellington, το οποίο είχε συνάψει συμμαχία με την Intrum.

    Από τη στιγμή που κατατέθηκαν οι μη δεσμευτικές προσφορές οι επενδυτές έδειξαν τις προθέσεις τους, σε ό,τι αφορούσε τόσο το τίμημα, όσο και την περίμετρο των δανείων. Ζητούσαν δηλαδή λιγότερα δάνεια με το ελάχιστο τίμημα προσαρμοσμένο στη νέα περίμετρο.

    Και όμως η Τάνια Σουσάρη, που ανέλαβε το τιμόνι της PQH τον Απρίλιο του 2021, έχει μακρά εμπειρία στον ελληνικό τραπεζικό κλάδο, καθώς επί 21 χρόνια εργάστηκε ως υψηλόβαθμο στέλεχος σε θέσεις ευθύνης της λιανικής τραπεζικής. Με εξειδίκευση, αφενός, στην πιστοληπτική ανάλυση και χορήγηση δανείων σε ιδιώτες και, αφετέρου, στη διαχείριση «κόκκινων» δανείων. Εμπειρία που μάλλον δεν της φάνηκε εν προκειμένω χρήσιμη…

    Τώρα η PQH θα αναγκαστεί να «σπάσει» την «Αριάδνη» σε κομμάτια που θα τα βγάλει σταδιακά προς πώληση.

    Δημήτρης Παπαλεξόπουλος

    CEO Τιτάν

    Με ένα 14% φιλοδώρησε η αγορά την κίνηση στη μετοχή της Τιτάν η οποία είχε περιέλθει στον κυκεώνα των ρευστοποιήσεων, ως αποτέλεσμα των ασαφών μηνυμάτων που εξέπεμπε η διοίκηση του Δημήτρη Παπαλεξόπουλου ως προς την οικονομική πορεία της ιστορικής τσιμεντοβιομηχανίας.

    Μόλις 2% αύξηση στην καθαρή κερδοφορία του δευτέρου τριμήνου, κάτι που δεν πέρασε στα ψιλά αφού η κεφαλαιοποίηση στο χρηματιστηριακό ταμπλό κινείται οριακά πάνω από τα 900 εκατ. ευρώ, όταν η αξία του κάθε εργοστασίου ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ με τις πρόχειρες εκτιμήσεις ακόμα κι ενός χρηματιστή που έχει ένα χρόνο στη δουλειά, σχολίαζαν με νόημα παράγοντες της αγοράς.

    Καμία σχέση με την πραγματικότητα; Ξεκομμένη η διοίκηση από την πραγματική ζωή, που δεν έχει να μας επιδείξει και πολλά ως προς την αλλαγή ρότας σε πιο πράσινα μοντέλα παραγωγής; Ή υπερβολική όρεξη για τα… παγωτά της διάσημης «Χαράς», το γνωστό ζαχαροπλαστείο που βρίσκεται επί της οδού Πατησίων, πολύ κοντά στα γραφεία της τσιμεντοβιομηχανίας.

    Η αγορά δίνει χρόνο και υπομονή, αλλά δεν θεωρεί σημαντική ως παρέμβαση μόνο την αύξηση στις τιμές των προϊόντων για να συντηρηθεί η κερδοφορία του ομίλου, όταν παντού στο κόσμο, ακόμα και στην Ελλάδα οι κυβερνήσεις στηρίζουν τα δημόσια και ιδιωτικά έργα.

    Ο κ. Παπαλεξόπουλος αποθάρρυνε την αγορά λέγοντας, μιλώντας στους αναλυτές με αφορμή τα αποτελέσματα 6μήνου, πως δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τις προοπτικές όταν υπάρχουν τόσα ανοικτά θέματα. Η συνταγή που έχει βρει η τσιμεντοβιομηχανία για να διατηρήσει την κερδοφορία της είναι οι… ανατιμήσεις. Βάζοντας νερό στον μύλο της αύξηση του πληθωρισμού καθώς οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν αν υπάρξει και νέα αύξηση στα κόστη με το ενεργειακό να αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό.

    The Usual Suspects

    The people below could make any list of influencers, anytime, which is why we've given them their own.