• Business

    ΑΔΜΗΕ: Σκληρή κόντρα με τους Κυπρίους για τον τρόπο πληρωμής – Σε κίνδυνο το έργο

    • NewsRoom
    Ο Πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης

    Ο Πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης


    Τον κίνδυνο να σταματήσει η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου του ΑΔΜΗΕ, αντιμετωπίζει το έργο των 1,9 δισ. ευρώ, καθώς η κυπριακή ρυθμιστική Αρχή δεν συμφωνεί με τους όρους του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο πληρωμής του έργου. Η κόντρα αυτή έφερε καθυστερήσεις και η γαλλική Nexans που προμηθεύει το καλώδιο δεν έχει πληρωθεί τις δόσεις Απριλίου και Μαΐου και απειλεί να σταματήσει την προμήθεια του καλωδίου.

    Το πρόβλημα βρίσκεται  στην καθυστέρηση της συμφωνίας για τον τρόπο που θα πληρώνεται ο ΑΔΜΗΕ (μεθοδολογία εσόδου)  για το έργο αυτό με τις Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ.

    Η Ευρωπαΐκή Επιτροπή έχει στείλει τελεσίγραφο στο Διαχειριστή ότι αν δεν πληρωθεί η δόση του Απριλίου και του Μαΐου που τρέχει,  το έργο θα τεθεί σε παύση εργασιών από αρχές Ιουνίου.   Και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει ζητήσει από όλες τις πλευρές να λύσουν τις εκκρεμότητες για να προχωρήσει η  ομαλή πορεία του έργου.

    Η ΡΑΑΕΥ κοντά σε συμφωνία

    Η ΡΑΑΕΥ στη συνεδρίαση της Ολομέλειας πριν το Πάσχα, είχε συζητήσει το θέμα της μεθοδολογίας εσόδου του ΑΔΜΗΕ και είναι σχεδόν σύμφωνη με τη μεθοδολογία εσόδου που πρότεινε ο ΑΔΜΗΕ, κρατώντας ωστόσο επιφύλαξη για την τελική της έγκριση. Πληροφορίες αναφέρον ότι η πρόταση του ΑΔΜΗΕ είναι «πιο ωφέλιμη» από την υπάρχουσα μεθοδολογία, ζητώντας μικρότερους χρόνους απόσβεσης και μεγαλύτερο OPEX, κάτι που η ΡΑΕΕΥ θα εξετάσει.

    Ωστόσο, σημειώνεται ότι η ΡΑΑΕΥ έχει κάνει εισήγηση πολύ κοντά σε αυτό που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, και επομένως θεωρητικά δεν υπάρχει μεγάλη απόσταση από την πρόταση του ΑΔΜΗΕ. Στη σημερινή Ολομέλεια της Αρχής αναμένεται να εγκριθεί.

    Σημειώνεται ότι η αναλογία συμμετοχής στο κόστος είναι 63% για την Κύπρο και 37% για την Ελλάδα και οι δυσκολίες είναι μεγαλύτερες στην κυπριακή πλευρά και φαίνεται πως το έργο θα αμείβεται με διαφορετικές μεθοδολογίες. Καθώς όμως το μεγαλύτερο μέρος το έργου χρηματοδοτείται από την Κύπρο η κόντρα με τον ΑΔΜΗΕ είναι σκληρή.

    Η ΡΑΕΚ παραπέμπει στην μεθοδολογία εσόδου που έχει εγκρίνει από πέρσι πριν ακόμη το έργο μεταβιβαστεί στον ΑΔΜΗΕ, κάτι ωστόσο που φαίνεται να δυσχεραίνει την χρηματοδότηση του έργου από τις τράπεζες και δεν ικανοποιεί τον ΑΔΜΗΕ. Και αυτό γιατί η μεθοδολογία αυτή δεν φαίνεται να ξεκαθαρίζει πότε θα αρχίσει να πληρώνεται το έργο, με τον Διαχειριστή να ζητά οι πληρωμές να γίνονται στο στάδιο της κατασκευής, όπως άλλωστε προβλέπει και η εθνική μεθοδολογία εσόδου.

    Η κυπριακή πλευρά συνεχίζει την σκληρή της στάση προς τον ΑΔΜΗΕ και ζητά όπως αντίστοιχα και η ΡΑΑΕΥ, την προσκόμιση μίας σειράς στοιχείων της σύμβασης με την Nexans, τα οποία ο Διαχειριστής ισχυρίζεται ότι έχει προσκομίσει.

    Στα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται τα χρήματα που έχει πληρώσει ο ΑΔΜΗΕ στον κατασκευαστή του καλωδίου, οι πηγές προέλευσης των χρημάτων αυτών, τί ποσά έχουν αντληθεί από Ευρωπαϊκούς πόρους, τί προκαταβολές έχουν δοθεί κ.α.

    Διαβάστε επίσης:

    Βακάκης: Διπλασίασε το placement στην Jumbo – Δόθηκε το 3%, στα 109 εκατ. τα έσοδα

    Genco Shipping: Χάνει έδαφος ο Οικονόμου – Ισχυρά τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας

    Η ιδιαιτερότητα των αμοιβών για τα μέλη του Δ.Σ της  Καρέλια – Ποιοι παίρνουν τα περισσότερα



    ΣΧΟΛΙΑ