• Πολιτισμός

    Θηριοτροφείο για βασιλιάδες – Μικροσκοπικά Φαμπερζέ των Ρομανόφ σε δημοπρασία

    Ποντικάκι από αχάτη με ασημένια μουστάκια, μάτια από μπλε ζαφείρι καμποσόν και κρατά άχυρα από χρυσό (Αγία Πετρούπολη, 1900)

    Ποντικάκι από αχάτη με ασημένια μουστάκια, μάτια από μπλε ζαφείρι καμποσόν και κρατά άχυρα από χρυσό (Αγία Πετρούπολη, 1900)


    Ένα θηριοτροφείο σε μικρογραφία με αριστοκρατική καταγωγή, που ξεκινάει από τους Ρομανόφ και φθάνει στις βασιλικές οικογένειες της Ευρώπης.

    Πρόκειται για μικροσκοπικά πλάσματα, φτιαγμένα από πολύτιμα υλικά, που φέρουν την υπογραφή του διάσημου οίκου Fabergé και βγαίνουν στις 29 Μαΐου σε δημοπρασία για να φθάσουν, όπως εκτιμάται στο 1,2 εκατομμύριο δολάρια.

    Αποδεικνύοντας, ότι οίκος, ονομαστός για τα περίτεχνα και πολυτελή αυγά, που ήταν παραγγελίες των Ρομανόφ και σήμερα, αν βγει κάποιο από αυτά στην αγορά εκτιμάται σε εκατομμύρια, παρήγαγε πολύ περισσότερα κομψοτεχνήματα.

    Πράγματι η ιστορική εταιρεία κοσμημάτων και άλλων αντικειμένων είχε δημιουργήσει μια ολόκληρη σειρά από απολαυστικά μικροσκοπικά πλάσματα, ύψους μόλις λίγων εκατοστών, με πολλά από αυτά, κατασκευασμένα ειδικά για την ρωσική αυτοκρατορική οικογένεια. Και είναι σημαντική η συλλογή από αυτά τα ζωάκια, σκαλισμένα σε αχάτη νεφρίτη, χαλαζία και άλλους λίθους και διακοσμημένα με χρυσό, διαμάντια και ρουμπίνια, που δημοπρατείται από τον οίκο δημοπρασιών Elmwood’s με έδρα το Λονδίνο.

    Προέρχονται από ιδιώτη συλλέκτη, που όπως έγινε γνωστό την δημιούργησε σε βάθος πολλών χρόνων.

    Λαγός από χαλαζία με διαμάντια (Αγία Πετρούπολη, 1900)
    Λαγός από χαλαζία με διαμάντια (Αγία Πετρούπολη, 1900)

    Πολύτιμα δώρα

    Ξεχωριστά για την δεξιοτεχνία τους και την ποιότητά τους τα αντικείμενα από τη ρωσική αυτοκρατορική οικογενειακή συλλογή περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, έναν «μυστηριώδη πίθηκο» σκαλισμένο σε βοβενίτη, που φαίνεται να καλύπτει το στόμα και τα αυτιά του ως αναφορά στο παλιό ρητό «βλέπε, άκου, σώπα». Γνωστά είναι μόνον πέντε από αυτά, εκ των οποίων τα τρία βρίσκονται στο Μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου.

    Ενώ ένα πιο φυσιοκρατικό αντικείμενο έχει τη μορφή ενός ταχυδρομικού περιστεριού με διαμαντένια μάτια και χρυσά πόδια.

    Περιστέρι από οψιανό με χρυσά πόδια (Αγία Πετρούπολη, περίπου 1907)
    Περιστέρι από οψιανό με χρυσά πόδια (Αγία Πετρούπολη, περίπου 1907)

    Συνοδεύεται μάλιστα από ένα χειρόγραφο σημείωμα στα αγγλικά, που αναφέρει «From Olga of Russia Xmas 1907». Προέρχεται δηλαδή, από την Μεγάλη Δούκισσα Όλγα Αλεξάντροβνα της Ρωσίας, η οποία το έδωσε ως χριστουγεννιάτικο δώρο στη θεία της, την πριγκίπισσα Θύρα της Δανίας.

    Το πιο ασυνήθιστο αντικείμενο ωστόσο, που προέρχεται από βασιλικό οίκο είναι ένας κωμικός βάτραχος από βοβενίτη με μάτια από ρουμπίνι καμποσόν και στόμα που περιβάλλεται από διαμάντια.

    Βάτραχος από βοβενίτη με ρουμπίνια και διαμάντια (Αγία Πετρούπολη (περίπου 1900)
    Βάτραχος από βοβενίτη με ρουμπίνια και διαμάντια (Αγία Πετρούπολη (περίπου 1900)

    Σπάνιος όμως είναι ο ποντικός από αχάτη, που ήταν δώρο στον Ιμάνουελ Νόμπελ, πατέρα του Άλφρεντ, ο οποίος ίδρυσε το βραβείο Νόμπελ.

    Το ποντικάκι είναι σε φυσικό μέγεθος, έχει μελί χρώμα, ασημένια μουστάκια, μάτια από μπλε ζαφείρι καμποσόν και κρατά άχυρο φτιαγμένο από χρυσό.

    Δημοφιλή και στη Δύση

    Στα τέλη του 19ου αιώνα αυτά τα γλυπτά είχαν γίνει πολύ δημοφιλή για τους συλλέκτες στη Δύση, καθώς επικράτησε η μόδα του Japonisme.

    Συγκεκριμένα μάλιστα, πολλά ήταν εμπνευσμένα από την ιαπωνική τέχνη του netsuke. Κι ο ίδιος ο Καρλ Φαμπερζέ ήταν γνωστός για τη συλλογή αυτών των μικρών, λεπτεπίλεπτων αντικειμένων, που έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή κατά την περίοδο Edo της Ιαπωνίας (μεταξύ 1603 και 1868).

    Να σημειωθεί εξάλλου, ότι αρχικά είχαν σχεδιαστεί για να ασφαλίζουν τα κορδόνια που κρέμονταν από την ζώνη, η οποία φοριέται με το παραδοσιακό κιμονό. Τα ζώα ήταν δημοφιλή μοτίβα γι’ αυτόν τον σκοπό, μαζί με φρούτα, λουλούδια και φιγούρες λογοτεχνών.

    Λαγός από αχάτη με διαμάντια (Αγία Πετρούπολη (περίπου 1900)
    Λαγός από αχάτη με διαμάντια (Αγία Πετρούπολη (περίπου 1900)

    Η τρέλα για τα λιλιπούτια ζωάκια εξάλλου, έφτασε στα ύψη όταν η βασίλισσα Αλεξάνδρα της Δανίας (η οποία ήταν παντρεμένη με τον Εδουάρδο Ζ’ της Βρετανίας) ανέθεσε στον Φαμπερζέ να δημιουργήσει πανομοιότυπα του τεράστιου θηριοτροφείου των ζώων, που στεγαζόταν στο κτήμα της στο Σάντρινγκχαμ.

    Δηλαδή «κότες, γαλοπούλες, ταύρους, δαμαλίδες, άλογα, ακόμα και γουρούνια», σύμφωνα με την αναφορά του αντιπρόσωπου του Φαμπερζέ, Χένρι Μπέινμπριτζ.

    Τα υλικά

    Γύρω στο 1900, ο Φαμπερζέ είχε αρχίσει να δημιουργεί τέτοια ζώα από σκληρό λίθο, κάτι που αναδείκνυε τον πλούτο και την ποικιλία υλικών, που ήταν διαθέσιμα στη Ρωσία, όπου ως γνωστόν, δραστηριοποιούνταν. Κι όταν άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στο Λονδίνο, το 1903 έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή και στην βρετανική πελατεία. Έτσι πέντε χρόνια αργότερα δημιούργησε και ένα ειδικό τμήμα κοπής πέτρας, προκειμένου να ανταποκριθεί στη ζήτηση.

    Η μεγάλη ποικιλία της πέτρας είναι εμφανής στα κομμάτια που πωλούνται από τον οίκο Elmwood’s, τα οποία περιλαμβάνουν έναν ωχρό αχάτη που χρησιμοποιείται για μια καθιστή πολική αρκούδα, έναν σκούρο πράσινο νεφρίτη, που απεικονίζει μια αρκούδα και ροζ χαλαζία, που τον καθιστά ιδανικό για την απόδοση του δέρματος ενός χοίρου.

    Αρκούδα από νεφρίτη με ροζ διαμάντια (περίπου 1905)
    Αρκούδα από νεφρίτη με ροζ διαμάντια (περίπου 1905)

    Διαβάστε επίσης:

    Σπουδαία δωρεά αρχαίων της Πέγκυς Ζουμπουλάκη στο ελληνικό δημόσιο

    Μια αρχαία πισίνα για βουτιές κατ’ οίκον – Σε ρωμαϊκή έπαυλη

    Τζον Λένον-Γιόκο Όνο: Πωλείται το πρώτο σπίτι τους στη Νέα Υόρκη



    ΣΧΟΛΙΑ