• Πολιτισμός

    Πικάσο και ελληνική αρχαιότητα στην Κρήτη – Έκθεση στο Μουσείο Ελεύθερνας

    Ο Πικάσο και η κεραμική του

    Ο Πικάσο και η κεραμική του


    Ο Μινώταυρος, αγαπημένο διαχρονικό θέμα του Πάμπλο Πικάσο, όπως και οι ταύροι του, ο Πάνας, οι Φαύνοι, όλα όντα της ελληνικής μυθολογίας πρωταγωνιστούν στην έκθεση «Ο Πικάσο στην Κρήτη: Η χαρά της ζωής», που θα εγκαινιαστεί στις 5 Ιουλίου στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας.

    Σε μια «συνομιλία» με αρχαιότητες του μουσείου, έργα του μεγαλύτερου, κατά πολλούς, καλλιτέχνη του 20ού αιώνα φθάνουν για πρώτη φορά στο νησί, εστιάζοντας στους μύθους και στα ζωογόνα στοιχεία που τους δημιούργησαν. Με στόχο, μέσα από αυτόν τον διάλογο, να καταδειχθεί η έμπνευση και το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για την ελληνική αρχαιότητα ως ατέρμονη πηγή ερεθίσματος δημιουργίας αλλά και ως ένα νήμα που συνδέει την μεγάλη τέχνη, διαπερνώντας τις χιλιετίες της ανθρωπότητας.

    Η έκθεση αποτελεί πρωτοβουλία του καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη, διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου.

    Ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης
    Ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης

    Επιτυγχάνεται όμως, χάρις στη συνεργασία με την Παλόμα Πικάσο, διάσημη σχεδιάστρια και διαχειρίστρια του Ιδρύματος Πικάσο στο Παρίσι, φίλη της Αρχαίας Ελεύθερνας και του μουσείου της, που έχει επισκεφθεί αρκετές φορές αλλά κυρίως προσωπική φίλη του κ. Σταμπολίδη.

    Η σχεδιάστρια Παλόμα Πικάσο
    Η σχεδιάστρια Παλόμα Πικάσο

    Ο Μινώταυρος

    Κεραμικά του Πικάσο στα οποία αφιερώθηκε για πολλά χρόνια ως το τέλος της ζωής του, σχέδια και χαρακτικά, σύνολο 62 έργων περιλαμβάνονται στην έκθεση, μαζί με 24 έργα του Μουσείου Ελεύθερνας.

    Χθες εξάλλου, εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η διοργάνωση, όπως και ο δανεισμός από τα Μουσεία του Βατικανού ενός μαρμάρινου Μινώταυρου –κορμός και κεφαλή- του 1ου μ.Χ. αιώνα από ελληνικό πρότυπο του 5ου π.Χ.

    Έργο, που με την δύναμή του αποτυπώνει την εικόνα, που είχε και ο ίδιος ο Πικάσο για τον Μινώταυρο, το μυθολογικό πλάσμα που για πρώτη φορά εμφανίστηκε σε έργο του –ένα κολάζ- το 1928 και έκτοτε τον συνόδευε σταθερά ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Όπως έχει γραφτεί άλλωστε, ο ίδιος αντιλαμβανόταν τον εαυτό του ως Μινώταυρο για την τεράστια φυσική του δύναμη και ενέργεια.

    Μινώταυρος, έργο του 1ου μ.Χ. αιώνα, Μουσεία του Βατικανού
    Μινώταυρος, έργο του 1ου μ.Χ. αιώνα, Μουσεία του Βατικανού

    Έντεκα σχέδια ταύρου σε συνομιλία με τον πήλινο ταύρο της αρχαίας Ελεύθερνας, 18 μικρά κεραμικά πλακίδια με Φαύνους, Πάνες και θέματα που εξυμνούν την χαρά της ζωής, έξι μεγάλα πιάτα με παραστάσεις Μινώταυρου και ταύρων, ένα πορτρέτο του Κλοντ Πικάσο είναι μεταξύ των έργων που θα εκτεθούν.

    Πρόκειται για μία επιλογή, που αντανακλά το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τμήματα μύθων και έργων της αρχαιότητας και ιδιαίτερα της Κρήτης, θέμα στο οποίο δεν έχει δοθεί ως σήμερα ιδιαίτερη βαρύτητα από τη διεθνή βιβλιογραφία και τις διεθνείς εκθέσει.

    Χαρακτικό του Πικάσο με τον Μινώταυρο
    Χαρακτικό του Πικάσο με τον Μινώταυρο

    Ο Πικάσο και η κεραμική

    Τα έργα της κρητικής αρχαιότητας και τα σύγχρονα έργα, υποδεικνύοντας κοινά εικονογραφικά στοιχεία και θέματα αναπτύσσονται σε οκτώ θεματικές ενότητες: Μινώταυρος (Εισαγωγή), Απεικονίσεις ζώων (πτηνών, κριών, ταύρων), Πάνας – ζώα, Λυσιστράτη, Αποκάλυψη, Χορός, Κλοντ, Σχέδια με ταύρο, πιάτα με Φαύνους, πιάτα με ταύρο/Μινώταυρο, πλακίδια και έργα με Φαύνους, Πάνες και θέματα της χαράς της ζωής.

    Πιάτα, κύπελλα, στάμνες, βάζα και γλυπτά είναι τα κεραμικά έργα που δημιούργησε ο Πικάσο από το 1947 ως το 1972 στη Νότια Γαλλία συνεργαζόμενος με την Madoura Pottery, το εργαστήριο των Σουζάν και Ζορζ Ραμιέ, που του είχαν δώσει πρόσβαση στα εργαλεία και τους πόρους που χρειαζόταν για να εκφράσει τη δημιουργικότητά του (με αντάλλαγμα την παραγωγή και την πώληση των κεραμικών).

    Σχέδια του Πικάσο με ταύρους
    Σχέδια του Πικάσο με ταύρους

    Χωρίς προηγούμενη εμπειρία στην κεραμική είχε ξεκινήσει με απλά χρηστικά αντικείμενα, όπως πιάτα και μπολ αλλά στη συνέχεια προχώρησε στη δημιουργία πιο φιλόδοξων μορφών. Στάμνες και βάζα, όπου οι λαβές έγιναν μέρη του προσώπου ή ανατομικά όργανα του ζώου που απεικονίζεται, καθώς ενσωμάτωνε συχνά αφηρημένα οργανικά σχήματα και ζωόμορφες φόρμες. Και μαζί ήρθαν τα θέματα από ελληνικές μυθολογικές φιγούρες, που προσεγγίζουν αφαιρετικά την αρχαιότητα.

    Η έκθεση στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας θα διαρκέσει ως τις 20 Οκτωβρίου.

    Διαβάστε επίσης:

    Η Φρανσουάζ Ζιλό «επιστρέφει» στο Παρίσι – Έκθεση αναγνώρισης στο Μουσείο Πικάσο

    Φροντιστές πάγου και φύλακες αγριόγατων – Υπηρέτες βασιλιάδων στο Παλάτι του Κένσινγκτον

    Μενδώνη στο Συμβούλιο ΥΠΠΟ της ΕΕ: Αναγκαία η επίλυση νομικών ζητημάτων που εγείρει η Τεχνητή Νοημοσύνη με την εφαρμογή πανευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου



    ΣΧΟΛΙΑ