• Πολιτισμός

    «Είμαι σίγουρη. Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι στη Βεργίνα» – Επιμένει στη θέση της η Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ

    • NewsRoom

    Ελένη Αρβελέρ


    Επιμένει η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ στη θέση της ότι στη Βεργίνα είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος κι όχι ο Φίλιππος Β‘. Η συνέντευξη που έδωσε και με την οποία αμφισβητεί τα ευρήματα και τη θεωρία του καθηγητή Ανδρόνικου, προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις. Η κ. Αρβελέρ επανήλθε κάνοντας ανάλυση της θεωρίας της για τον τάφο της Βεργίνας.

    «Είμαι σίγουρη» τόνισε η διακεκριμένη Βυζαντινολόγος  στην εκπομπή «Prime» της ΕΡΤ ερωτώμενη για τον ένοικο του τάφου της Βεργίνας και την πιθανότητα να είναι ο Μέγας Αλέξανδρος και όχι ο Φίλιππος Β΄ όπως υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι.

    Ειδικότερα, όπως ανέφερε «όταν ο Ανδρόνικος μίλησε για τον Φίλιππο, του είπα ‘’ Βρε Μανόλη’’, με τον οποίο ήμουνα φίλη, ‘’πώς είναι δυνατόν άγαλμα βασιλέως βασιλεύοντος, δηλαδή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, να είναι μέσα σε τάφο;’’. Γιατί το βρήκε το ελεφαντοστούν άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσα στον τάφο, τον λεγόμενο του Φιλίππου. Και ο Ανδρόνικος μου απάντησε ‘’βρε Ελένη, ο Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια. Τελεία και παύλα’’. Ε, ούτε με ένοιαξε. Έκανα τις δουλειές μου στο Βυζάντιο».

    Όταν οι αρχαιολόγοι βρήκαν την Αμφίπολη και ψάχνανε στην Αμφίπολη τον τάφο του Αλέξανδρου, η ίδια αναρωτήθηκε γιατί τον ψάχνετε εκεί, ενώ είναι στην Αλεξάνδρεια;

    Η διακεκριμένη καθηγήτρια συνέχισε λέγοντας «Λοιπόν όλο τα κείμενα και είναι καμιά εικοσαριά, αναφέρονται για τον τάφο του Αλέξανδρου στην Αλεξάνδρεια. Όλα είναι τουλάχιστον δύο τρεις αιώνες μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου. Σαν ιστορικός που είμαι έπιασα τα κείμενα αυτά και είδα ότι το ένα σχεδόν αντιγράφει το άλλο και εφόσον τον ζητάνε στην Αμφίπολη, σκέφτηκα ίσως να ψάξουμε μήπως είναι αλλού.
    Ιδού τα επιχειρήματά μου:

    • Αγαλμάτιο του Αλεξάνδρου μέσα στον τάφο του Φιλίππου, βασιλεύς βασιλεύων εν τάφω. Νομίζω ότι είναι σπάνιο πράγμα.
    • Στην ζωφόρο του τάφου του λεγόμενου του Φιλίππου, στο κέντρο βρίσκεται ο Αλέξανδρος, έφιππος, στεφανωμένος τελείως με βασιλικό τρόπο[..]Στη ζωφόρο ο Αλέξανδρος είναι στη μέση μιας παραστάσεως κυνηγίου και στις γωνίες είναι κυνηγοί με καπέλα, τα οποία είναι περσικά. Άρα η εικονογράφηση αυτή είναι μετά (την εκστρατεία), άρα δεν μπορεί να είναι του Φιλίππου.
    • Επάνω στο νεκροκρέβατο του λεγόμενου Φιλίππου υπάρχει ένας Σάτυρος και ένας Διόνυσος. Από πού και ως πού και γιατί; και γιατί στον Αλέξανδρο;
    • Εξηγούμαι. Ο Αρριανός γράφει ότι όταν ο Αλέξανδρος έφτασε μπρος στην Τύρο, βρήκε τέτοια αντίσταση που ήταν έτοιμος να την εγκαταλείψει. Και το βράδυ, λέει στον ύπνο του βλέπει έναν Σάτυρο και ως μαθητής του Αριστοτέλη, κατάλαβε Σά -Τυρος. Μένει και παίρνει την Τύρο.
    • Μετά, όταν πια κατέκτησε τον κόσμο και σχεδόν τρελάθηκε, έστειλε διαταγή στην Ελλάδα να τον κάνουν Θεό, όπως τον είχαν κάνει οι Αιγύπτιοι για τον Άμμωνα. Οι μεν Λακεδαιμόνιοι είπανε αφού θέλει να γίνει θεός, ας τον κάνουμε να ξεμπερδεύουμε. Οι Αθηναίοι όμως άρχισαν ολόκληρη κουβέντα και επειδή κάποιος από τους φίλους του Αλεξάνδρου τους είπε ότι όποιος κρατάει τον ουρανό χάνει τη γη, φοβήθηκαν μη χάσουν τον τόπο τους και τον κάνανε τι; Τον κάνανε Διόνυσο. Και τότε ο Διογένης ο Κυνικός βγήκε στην αγορά και φώναζε: “αν κάνετε αυτόν Διόνυσο, εμένα να με κάνετε Σέραπη. Άρα έχομε Διόνυσο και Σάτυρο στο νεκροκρέβατο που δεν μπορεί ποτέ να είναι του Φιλίππου. Δεν υπάρχει κανένας λόγος και εξηγώ για ποιους λόγους είναι στο νεκροκρέβατο του Αλεξάνδρου. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά».

    Στην ερώτηση αν πιστεύει ότι η άποψη που εκφράζει θα κερδίσει περισσότερο έδαφος συν τω χρόνω ανέφερε «όταν πεθάνουν όσοι έχουν κάνει δουλειά με τον Ανδρόνικο[…] Έπρεπε να γίνω 100 χρονών σχεδόν, για να είμαι σίγουρη μόνο γι΄ αυτό».

    Διαβάστε επίσης:

    Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ: «Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στη Βεργίνα»
    Ελένη Αρβελέρ: H Μενδώνη ασκεί επαρκώς και επιτυχώς το πολυσχιδές έργο της
    Μέγας Αλέξανδρος: Βρέθηκε ναός που δείχνει ότι τον λάτρευαν «ως θεϊκή φιγούρα»



    ΣΧΟΛΙΑ