• Πολιτισμός

    Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: Μια επι-στροφή στο ανθρώπινο σώμα με διεθνή απήχηση

    Xoρευτικό δρώμενο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από την Λαμπρινή Γκόλια 

    Xoρευτικό δρώμενο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από την Λαμπρινή Γκόλια 


    Μία από τις λίγες περιπτώσεις στις τέχνες, που ξεκίνησαν με πολλά όνειρα, τα οποία όχι απλώς έγιναν πραγματικότητα αλλά ξεπεράστηκαν κατά πολύ. Αυτό είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που φθάνει αισίως φέτος στα 29 χρόνια του. Σε μια δυναμική, πρώτη ωριμότητα πλέον, που το καταξίωσε σε όλο τον κόσμο, η διεύθυνσή του υπό την Λίντα Καπετανέα έχει προετοιμάσει και το φετινό πρόγραμμα, στο οποίο από 14 έως 23 Ιουλίου θα παρουσιάσουν έργα τους καλλιτέχνες από δέκα χώρες και τέσσερεις ηπείρους. Εκτός της Ευρώπης, από την Αμερική, την Ασία και την Αφρική. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν 17 παραγωγές,  εκ των οποίων οι εννέα είναι από ελληνικές χορευτικές ομάδες και οι επτά από ξένες.

    Μεταξύ αυτών ο πιο αναγνωρισμένος διεθνώς χορογράφος της Κίνας, Τάο Τσε  Che με την ομάδα χορού Tao Dance Theater που παρουσιάζουν σε συνεργασία με την Μπιενάλε Χορού Βενετίας την παράσταση «11». Επίσης οι Καναδοί Out Innerspace Dance Theatre & Film Society που για πρώτη φορά έρχονται στην Ελλάδα, ο πολυβραβευμένος Μάρκο ντα Σίλβα Φερέιρα από την Πορτογαλία κ.ά.

    Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα
    Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα

    Σεβασμός στο σώμα

    Με τίτλο «(Επι)Στροφή στο Σώμα», (Re)Τurn to the Body) το πρόγραμμα φέτος επιστρέφει πράγματι στο σώμα, που στο πλαίσιο της δυτικής κουλτούρας έχει περάσει από πολλές περιπέτειες. Έτσι το Φεστιβάλ πραγματεύεται την ολότητα και τη φυσικότητα του σώματος και θέτει ερωτήματα, όπως τί σημαίνει να είμαστε ζωντανοί και θνητοί. Δεν προσεγγίζεται όμως ως βιολογική οντότητα ή ως σύμβολο εννοιών αλλά ως ο αυθεντικός χώρος ύπαρξης κάθε προσώπου, ως εκδήλωση της ίδιας της ζωής μαζί με το de facto δέος, μυστήριο και σεβασμό που αυτό γεννά.

    «Όλοι είμαστε τα σώματά μας, όλοι έχουμε ένα σώμα, και παρά την τόση γνώση που διαθέτουμε γύρω από αυτό, ακόμα δεν το γνωρίζουμε. Μέσω αυτού ωστόσο βιώνουμε όλες μας τις εμπειρίες και μέσω αυτού ζούμε», όπως είπε στην συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Λίντα Καπετανέα. «Γι΄αυτό η «(Επι)Στροφή στο Σώμα» μας καλεί να δούμε το ανθρώπινο σώμα ως έναν τόπο αποκάλυψης της ίδιας της ζωής, έναν ποιητικό τόπο βιωμένης γνώσης, ατομικής και συλλογικής εμπειρίας», πρόσθεσε.

    Ηλίας Χατζηγεωργίου, «Α Bοunch»
    Ηλίας Χατζηγεωργίου, «Α Bοunch»

    Το πρόγραμμα

    Το αμιγώς καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει παραστάσεις χορού, που συνδυάζουν διαφορετικά είδη και ενσωματώνουν στην αφήγησή τους το θέατρο, τη ζωντανή μουσική και τα ψηφιακά μέσα. ​​Πρόκειται για τις παραστάσεις της Κεντρικής Σκηνής και του Black Box του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας,  καθώς και τις παραστάσεις που θα δοθούν στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας και σε τρεις ακόμη πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου: την Σπάρτη, την Τρίπολη και το Ναύπλιο.

    Όσο για τους καλλιτέχνες του εξωτερικού που θα παρουσιάσουν έργα τους και θα διδάξουν στα επαγγελματικά σεμινάρια του Φεστιβάλ προέρχονται από την Κίνα, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, το Βέλγιο, τη Σλοβακία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Κροατία και την Μοζαμβίκη.

    Aπό τις 6 Ιουλίου έως τις 23 Ιουλίου εξάλλου, θα διεξαχθούν τα σεμινάρια και εργαστήρια του εκπαιδευτικού προγράμματος για επαγγελματίες και για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Καλαμάτας, ενώ φέτος θα παρουσιαστεί ξανά το πολυαναμενόμενο «Art within One» που καταλήγει κάθε χρόνο σε ένα δυνατό dance battle με μονόλεπτες perfomances στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας. Δύο καινοτομίες μάλιστα, αποτελούν φέτος το «Danceathon», συγκεκριμένα ένας σύγχρονος μαραθώνιος χορού αλλά και η εικαστική φωτιστική εγκατάσταση «Shooting Stars» των Antonello Ghezzi.

    Μάρκο ντα Σίλβα Φερέιρα από την Πορτογαλία
    Μάρκο ντα Σίλβα Φερέιρα από την Πορτογαλία

    Η δυναμική του Φεστιβάλ

    «Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού σε αυτά τα 29 χρόνια έχει καθιερωθεί ως ένας διεθνής θεσμός καταξιωμένος και ποιοτικός», όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, χαρακτηρίζοντας τη φετινή διοργάνωση «προάγγελο του 30ού Φεστιβάλ, μια επέτειο η οποία θα πρέπει να γιορταστεί πραγματικά, να γίνουν κάποια πράγματα περισσότερο από τα συνηθισμένα, γιατί δεν ήταν εύκολο ένα Φεστιβάλ σύγχρονου χορού να ξεκινήσει και να καθιερωθεί αυτές τις δεκαετίες».

    Η κυρία Μενδώνη αναφέρθηκε επίσης στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας ως  «μια υποδομή η οποία ξεπερνά τα όρια της πόλης και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ένας θεσμός εθνικής εμβέλειας, γι’ αυτό και πρέπει να συγκεντρώσει τα υπόλοιπα χρόνια όλη του τη δυναμική ώστε τα δρώμενα και τα τεκταινόμενα στον σύγχρονο χορό να έχουν αφετηρία και προορισμό την Καλαμάτα».

    Παράσταση του συγκροτήματος από τον Καναδά
    Παράσταση του συγκροτήματος από τον Καναδά

    Όπως η ίδια επισήμανε εξάλλου, το υπουργείο Πολιτισμού  στήριξε συστηματικά αυτά τα χρόνια το θεσμό με ένα ποσό 400.000 ευρώ ετησίως και κατά περίπτωση κάτι περισσότερο στις έκτακτες επιχορηγήσει. «Επί της ουσίας η Πολιτεία έχει δώσει γύρω στα 25 με 30 εκατομμύρια για το Μέγαρο Χορού, ακριβώς επειδή πιστεύει σε αυτόν τον θεσμό. Έτσι λοιπόν και φέτος και τα επόμενα χρόνια -η προγραμματική σύμβαση έχει ανανεωθεί- θα υπάρχει η σταθερή αυτή χρηματοδότηση των 400.000 ευρώ», όπως είπε.

     Να σημειωθεί τέλος, ότι το Φεστιβάλ είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας της Καλλιτεχνικής Διευθύντριάς του Λίντας Καπετανέα και του Δημάρχου Καλαμάτας κ. Αθανάσιου Π. Βασιλόπουλου με την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, τον υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Ε. Νίκα, τον πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Καλαμάτας ΦΑΡΙΣ Παντελή Δρούγα και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Κ.Ε. ΦΑΡΙΣ.

    Διαβάστε επίσης:

    Μεσσαρά, Άγιος Νικόλαος, Αρχάνες: Τα νέα μουσεία της Κρήτης

    Σάρα Μπερνάρ: Η γυναίκα που έκλεψε την καρδιά του Παρισιού



    ΣΧΟΛΙΑ