• Πολιτισμός

    Εξετάσεις στις μούμιες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου – Τα πορίσματα από ομάδα επιστημόνων

    • Μαρία Θερμού

    Ξύλινο ταφικό ομοίωμα πλοίου με το πλήρωμά του, 2040 -1640 π.Χ.


    Μούμιες δεν υπάρχουν μόνον στην Αίγυπτο, αλλά και στην Ελλάδα. Είναι αυτές, που ανήκουν στις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο μετά από την εξέταση στην οποία τις υπέβαλλε, με την χρήση αξονικού τομογράφου, παρουσιάζει την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου τα επιστημονικά πορίσματα που έχουν εξαχθεί.

    Τα ταφικά έθιμα και οι δοξασίες των αρχαίων Αιγυπτίων, η διαδικασία της ταρίχευσης, οι μούμιες, η συντήρησή τους στη σύγχρονη εποχή αλλά και οι σχέσεις, που είχαν αναπτυχθεί στην αρχαιότητα ανάμεσα στην Αίγυπτο, το Αιγαίο και τη Μέση Ανατολή αναπτύσσονται στην ημερίδα, που με τον τίτλο «Ο Θάνατος στην Αίγυπτο. Από τους Φαραώ στους Πτολεμαίους» πραγματοποιείται στο αμφιθέατρο του μουσείου.

    Περίβλημα μούμιας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

    Σημαντική θέση διεθνώς κατέχει άλλωστε η Αιγυπτιακή Συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου λόγω του πλούτου, της ποιότητας και της σπανιότητας των αντικειμένων της. Η συγκρότησή της άρχισε πολύ νωρίς από τα τέλη του 19ου με αρχές του 20ού αιώνα χάρις στις μεγάλες δωρεές δύο φιλότεχνων ομογενών από την Αίγυπτο, του Ιωάννη Δημητρίου και του Αλέξανδρου Ρόστοβιτς, που τις προσέφεραν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο το 1880 και το 1904 αντίστοιχα. Δωρεές όμως υπήρξαν και από την Ελληνική Αρχαιολογική Εταιρεία το 1894, από την Αιγυπτιακή κυβέρνηση το 1893, άλλες μεμονωμένες μικρότερες προσφορές, καθώς και αντικείμενα προερχόμενα από ανασκαφές στον ελλαδικό χώρο.

    Πέραν των άλλων εκπληκτικών αιγυπτιακών αρχαιοτήτων έτσι, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κατέχει σήμερα πέντε μούμιες. Αυτές στις οποίες πραγματοποιήθηκαν οι εξετάσεις με τη βοήθεια της προηγμένης απεικονιστικής τεχνολογίας και με τη συνεργασία του Ελληνικού Ινστιτούτου Αιγυπτιολογίας. Αποτέλεσμα της ταρίχευσης των νεκρών, δεδομένου ότι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η ζωή συνεχίζεται και μετά το θάνατο, οι μούμιες κρύβουν πολλά μυστικά. Με πρώτο και σημαντικότερο εκείνο των μεθόδων και των υλικών, που χρησιμοποιούνταν από τους ταριχευτές, προκειμένου το σώμα να παραμείνει κατοικία της ψυχής.

    Η σαρκοφάγος του Σηχέμ (Sekhem) του 3 ου – 2 ου π.Χ. αιώνα.

    Ομιλητές στην ημερίδα είναι επιστήμονες από πολλούς διαφορετικούς κλάδους, της Ιατρικής, της Αιγυπτιολογίας – Αρχαιολογίας, της Συντήρησης Αρχαιοτήτων αλλά και της Ιατροδικαστικής. Μεταξύ άλλων τις «Αντιλήψεις σχετικά με την μεταθανάτια ζωή στην Εγγύς Ανατολή κατά την αρχαιότητα» παρουσιάζει ο Αν. καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών δρ. Κων. Κοπανιάς.

    Για την «Αμφισημία της δαιμονικής οντότητας στον αιγυπτιακό Άδη και κάποιες αιγαιακές προεκτάσεις» θα μιλήσει ο δρ. Παν. Κουσούλης αν. καθηγητής Αιγυπτιολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου. Και στις «Μούμιες του ΕΑΜ την πόλη τους Akhmim και τον θεό τους Min» θα αναφερθεί η αρχαιολόγος Ελένη Τουρνά. Ενώ ο δρ. Νίκος Μποντζόγογλου διευθυντής Τμήματος αξονικού και μαγνητικού τομογράφου του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών θα παρουσιάσει τα «Ευρήματα από τη μελέτη αξονικών τομογραφιών στις αιγυπτιακές μούμιες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου».

    Η Μούμια του Σηχέμ, ενήλικα άνδρα 20-30 ετών, την ώρα που εισέρχεται στον αξονικό τομογράφο

     

    Εικόνα από τον αξονικό τομογράφο στην οποία διακρίνεται ο σκελετός της μούμιας του Σηχέμ

     

    Ξύλινη ταφική στήλη με παράσταση του ιερέα Χορ και των ψαλτριών του θεού Άμμωνα

     

    Περίβλημα της μούμιας της Ντζεντ-Ασέτ-Σανκχ, ψάλτριας του θεού Άμμωνα

     

    Περίβλημα μούμιας. Περιέχει τη μούμια του Νεσπακασούτι

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ