array(0) {
}
        
    
Menu
0.38%
Τζίρος: 89.47 εκατ.

Ρωσία: Ο αντίκτυπος από τις νέες αμερικανικές κυρώσεις – Τι σημαίνει για την αγορά πετρελαίου και την Ινδία

Architecture & Design

Mononews Architecture Top 20

Η αρχιτεκτονική δημιουργεί αφηγήσεις και νοηματοδοτεί την ανθρώπινη εμπειρία μέσα στο δομημένο περιβάλλον που κινούμαστε. Ωστόσο, η ελληνική αρχιτεκτονική δεν είναι απλώς μια ενότητα αυτής. Είναι ένα πολυφωνικό σώμα που κινείται μέσα σε έναν πολυδιάστατο ευλογημένο τόπο, γεμάτο ομορφιά και παράδοξα. Έτσι, από την επανάχρηση ιστορικών κελυφών έως την εκάστοτε λεπτομέρεια του χώρου εργασίας και από τη φιλοξενία υψηλών απαιτήσεων, έως τις μικρές τυπολογίες της καθημερινότητας, το παρόν αφιέρωμα επιχειρεί να αποτυπώσει αυτή τη ζωντανή σκηνή με κριτήρια αυστηρά και διαφανή – για τη χρονιά που οδεύει προς το τέλος της.

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος μας είναι η ακρίβεια της σκέψης, η καθαρότητα της σύνθεσης και η ποιότητα της υλοποίησης. Η αρχιτεκτονική που λειτουργεί πριν φωτογραφηθεί, που σέβεται τον τόπο και τον χρήστη, που αντέχει στον χρόνο και τον κριτικό έλεγχο. Για αυτόν τον λόγο, δίπλα σε εδραιωμένα γραφεία θα συναντήσετε νέες φωνές με πειθαρχημένη μεθοδολογία και πειστικό αποτύπωμα.

Η σειρά παρουσίασης είναι αλφαβητική, όχι αξιολογική. Και, ναι, τα βραβεία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά εργαλεία διακριτικής μέτρησης, δείκτες. Μας βοηθούν να ξεχωρίσουμε τις πράξεις αρχιτεκτονικής από τις εικόνες, τις μεθοδολογίες από τις στιγμιαίες επιτυχίες.

Αλλά αν κάτι ενώνει τα 20 γραφεία που ακολουθούν είναι ακριβώς αυτό: η συνέπεια. Μια συνέπεια που γίνεται χώρος, εμπειρία, δημόσια αξία. Γιατί στόχος τους είναι να ανεβαίνουν συνεχώς επίπεδα επινοητικότητας. Έτσι παραμένει κανείς δημιουργικός. Δεν επιδιώκουν μέσα από τον σχεδιασμό απλά έναν αντικατοπτρισμό της παρούσας στιγμής, αντίθετα, διερευνούν αυτό που θα συμβεί αύριο, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες που μαζί του θα γεννηθούν νομοτελειακά.

Είναι αυτή η συνέπεια που δίνει τελικά και την αφορμή για να δούμε πιο καθαρά πού βρίσκεται σήμερα και πού μπορεί να φτάσει αύριο η σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική.

AETER

Με τη μεγάλη ανάπλαση της Μαρίνας Βουλιαγμένης, το γραφείο αποδεικνύει πώς η αρχιτεκτονική μπορεί να συνδεθεί ταυτόχρονα με τον δημόσιο χώρο και τη σύγχρονη εμπειρία πολυτέλειας

Το αρχιτεκτονικό γραφείο AETER, το οποίο είναι η εξέλιξη του γραφείου του Χάρη Κ. Μπουγαδέλλη (ιδρ. 1984), από την αρχή της πορείας του επικεντρώθηκε σε έργα μεγάλης κλίμακας και σύνθετης πολυπλοκότητας, φέρνοντας μια καθαρή, γεωμετρική γλώσσα που αντλεί έμπνευση από τη μεσογειακή πόλη και τον χώρο του τουρισμού υψηλών προδιαγραφών.

Η χρονιά που πέρασε υπήρξε καθοριστική, καθώς ολοκληρώθηκε η ανάπλαση της Μαρίνας Βουλιαγμένης (Astir Marina Redevelopment). Το έργο, που εντάσσεται στην καρδιά της αθηναϊκής ριβιέρας, αναδιαμόρφωσε ριζικά τη χερσαία ζώνη της μαρίνας, περιλαμβάνοντας εμπορικούς χώρους, εστιατόρια, χώρους διοίκησης, υποδομές στάθμευσης και διαμόρφωση του δημόσιου περιβάλλοντος. Με αρχιτεκτονική που αποφεύγει την επιτήδευση, το AETER κατάφερε να συνδυάσει τη διακριτικότητα με την αίσθηση διεθνούς resort, αναδεικνύοντας τον χαρακτήρα της παράκτιας Αττικής.

Η παρέμβαση στη Μαρίνα Βουλιαγμένης δεν αφορά μόνο την αισθητική αναβάθμιση ενός τουριστικού προορισμού. Είναι έργο αστικού βεληνεκούς, καθώς διαμορφώνει νέους τρόπους πρόσβασης στη θάλασσα, νέες πλατείες και περιπάτους, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί ένα πλαίσιο πολυτέλειας που απευθύνεται σε διεθνές κοινό. Στον πυρήνα του σχεδιασμού βρίσκεται η επιθυμία να ενοποιηθεί το τοπίο της ακτογραμμής με τον χώρο της μαρίνας, αποφεύγοντας το αίσθημα «κλειστής λέσχης» και δίνοντας έμφαση σε μια εμπειρία που παραμένει συνδεδεμένη με την αττική φύση.

Αν και το ίδιο το γραφείο δεν απέσπασε έως αυτή τη στιγμή βράβευση από θεσμούς, το έργο της Μαρίνας τιμήθηκε με σειρά διεθνών βραβείων φωτισμού (μεταξύ των οποίων «Έπαινος (Merit)» στα GRAIL Awards 2025 για τον συνεργάτη φωτισμού CK Design Lighting / CKDL), ενώ εμφανίζεται και σε διεθνείς shortlists (π.χ. Darc awards). Παρ’ όλα αυτά, η προβολή της ανάπλασης στα διεθνή μέσα αρχιτεκτονικής ανέδειξε το AETER ως μια από τις πιο υπολογίσιμες νέες δυνάμεις της χώρας σε μια εποχή όπου η ελληνική αρχιτεκτονική αναμετράται με τη μεγάλη κλίμακα του real estate και της τουριστικής ανάπτυξης.

Με το έργο αυτό, το γραφείο πρότεινε ένα νέο μοντέλο για το πώς ένας τουριστικός κόμβος μπορεί να μετασχηματιστεί σε κομμάτι της σύγχρονης πόλης, με σαφή ταυτότητα, λειτουργικότητα και σεβασμό στο τοπίο. Η πορεία του δείχνει ότι η επόμενη δεκαετία θα το βρει στο προσκήνιο μεγάλων έργων υποδομής και φιλοξενίας, συνεχίζοντας να διευρύνει το αποτύπωμα της ελληνικής αρχιτεκτονικής στον διεθνή χάρτη.

Aristides Dallas Architecture Studio

Η χρονιά που το κυκλαδίτικο βλέμμα του γραφείου βραβεύτηκε διεθνώς, με έργα που αναδεικνύουν τη λεπτότητα του τοπίου

Ιδρύθηκε το 2014 στην Αθήνα από τον αρχιτέκτονα Αριστείδη Ντάλλα. Εντούτοις, το Aristides Dallas Architecture Studio έχει μέσα σε μια δεκαετία εξελιχθεί σε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ελληνικά γραφεία της νέας γενιάς. Με έδρα τόσο στην Αθήνα όσο και στην Τήνο, το γραφείο αντλεί έμπνευση από την κυκλαδίτικη τοπογραφία, τις παραδοσιακές χειροτεχνίες του τόπου και τη λιτότητα της μεσογειακής κατοίκησης.

Η χρονιά που πέρασε υπήρξε ορόσημο: το γραφείο διακρίθηκε στα Architizer A+Awards 2025 με το βραβείο Best Local Firm, μια διεθνή αναγνώριση που προβάλλει την ικανότητά του να ερμηνεύει το «τοπικό» με σύγχρονους όρους. Η συγκεκριμένη διάκριση δεν αφορά ένα μεμονωμένο έργο, αλλά το συνολικό portfolio και την προσέγγιση του γραφείου. Το κριτήριο της βράβευσης ήταν η συνέπεια με την οποία μια ομάδα καταφέρνει να παράγει έργο δεμένο με τον τόπο, αποφεύγοντας την τυποποίηση και τα κλισέ. Η επιτροπή αναγνώρισε ότι ο Ντάλλας έχει διαμορφώσει μια ταυτότητα, η οποία συνομιλεί με τις Κυκλάδες, χωρίς να τις «καταναλώνει» αισθητικά.

Ανάμεσα στα πιο χαρακτηριστικά έργα που καθόρισαν την περσινή τους πορεία βρίσκεται το Syros Summer House, μια κατοικία-πλέγμα που εναλλάσσει κλειστούς και υπαίθριους χώρους, ενσωματώνοντας την εμπειρία του αιγαιοπελαγίτικου φωτός στον καθημερινό βίο. Παράλληλα, το Mykonos Earth Suites έδειξε πώς η φιλοξενία μπορεί να αποκτήσει μια πιο ανθρώπινη κλίμακα, με υποχώρηση των όγκων στο τοπίο και ανάδειξη της παραδοσιακής υλικότητας (πέτρα, ξύλο, ανεπίχριστο σκυρόδεμα). Τα έργα αυτά δεν «παρεμβαίνουν» στο νησιωτικό ανάγλυφο, αλλά φαίνεται να γεννιούνται από αυτό.

Το γραφείο αντιμετωπίζει τη γη όχι ως υπόβαθρο, αλλά ως ισότιμο συντελεστή αρχιτεκτονικής. Η μεθοδολογία του περιλαμβάνει συστηματική ανάλυση του τοπίου, ώστε η γεωμετρία του κτιρίου να είναι συνέχεια της μορφολογίας. Αυτή η αντίληψη αντανακλάται σε κατοικίες που αναπτύσσονται σε εσοχές, με πράσινες στέγες ή με υπόγεια τμήματα που εξαφανίζονται μέσα στον λόφο. Η αρχιτεκτονική δεν είναι προσθήκη, αλλά επέκταση του φυσικού τοπίου.

Η διεθνής προβολή του φέτος, με αφιερώματα σε διεθνή μέσα όπως το Dezeen και το Archdaily, ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την απήχησή του. Σε μια περίοδο όπου η κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική κινδυνεύει να τυποποιηθεί και να εκφυλιστεί σε εμπορικό «στιλ», το Aristides Dallas Architecture Studio δείχνει ότι μπορεί να προτείνει ένα νέο, ευαίσθητο λεξιλόγιο, που κρατά ζωντανή την αυθεντικότητα του τόπου.

Η φετινή βράβευση από τα Architizer A+Awards, λοιπόν, δεν αποτελεί απλώς διεθνή τιμή. Είναι μια επισήμανση ότι η ελληνική αρχιτεκτονική μπορεί να συνομιλεί με τον κόσμο όταν βασίζεται σε ουσία, μνήμη και τόλμη.

ark4lab of architecture

Με BIG SEE Architecture Award 2025 – Winner για τη Villa PieL στο Ωραιόκαστρο – το γραφείο έδειξε πώς μια γραμμική ιδέα γίνεται πρότυπο κατοίκησης με ακρίβεια και μέτρο

Το ark4lab of architecture ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2010 από τους αρχιτέκτονες Γιώργο Τυροθουλάκη και Ευδοκία Βουδούρη. Από την αρχή λειτούργησε ως «ανοικτό εργαστήριο» αρχιτεκτονικής, με δουλειά που εκτείνεται από την κατοικία έως τον αστικό σχεδιασμό, κρατώντας σταθερά την εμμονή στην τυπολογική σαφήνεια και την υλική ειλικρίνεια.

Κεντρικό γεγονός του 2025 είναι η Villa PieL, η οποία τιμήθηκε με BIG SEE Architecture Award 2025 — Winner (Residential – houses). Η επίσημη ανάρτηση του θεσμού καταγράφει το έργο ως ελληνική διάκριση της χρονιάς.

Η κατοικία αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα πάνω σε γραμμικό άξονα, με τον όγκο να «σπάει» για να δηλώσει τις διαφορετικές λειτουργίες. Η κάτοψη οργανώνεται ως συνεχής ροή από τις κοινόχρηστες ζώνες προς τα υπνοδωμάτια, ενώ οι εσοχές-ημιυπαίθριοι διαβαθμίζουν το μέσα-έξω χωρίς να χάνεται ο αυστηρός κάνναβος. Πρόκειται για αρχιτεκτονική που επιλέγει την πειθαρχία αντί του εντυπωσιασμού και ακριβώς αυτό αναγνωρίστηκε θεσμικά.

Σε επίπεδο υλικότητας, η λιτή παλέτα (σοβάς, σκυρόδεμα, ξύλο/μέταλλο στις λεπτομέρειες) υποστηρίζει την ηρεμία της μορφής, ενώ τα μεγάλα ανοίγματα διαχειρίζονται το βορειοελλαδικό φως χωρίς υπερβολές. Οι μεταβάσεις, από το προστατευμένο αίθριο στην ανοιχτή θέα, λειτουργούν σαν «σενάρια» καθημερινότητας, αποφεύγοντας την επιφανειακή εικόνα υπέρ μιας λειτουργικής εντιμότητας.

Η διάκριση στα BIG SEE 2025 επιβεβαιώνει μια συνέπεια που το ark4lab καλλιεργεί στη Βόρεια Ελλάδα εδώ και χρόνια – συγκρατημένες χειρονομίες, καθαρές τομές και αρχιτεκτονική που δουλεύει πριν φωτογραφηθεί. Είναι ο λόγος που η Villa PieL «διαβάζεται»  ως ιδέα που έγινε χώρος, με ακρίβεια από τη σύλληψη έως τη λεπτομέρεια.

Athens Creative

Athens Creative

Με βραβείο στα GRAIL Awards 2025 για τα “Vermantia HQ”, το στούντιο δείχνει πώς η ένωση ετερόκλητων ορόφων γίνεται συνεκτικό «εργαλείο» κουλτούρας, δίνοντας στο ενιαίο περιβάλλον εργασίας καθαρή ταυτότητα

Το Athens Creative είναι γραφείο αρχιτεκτονικής και συμβουλευτικού σχεδιασμού με έδρα την Αθήνα, που ιδρύθηκε το 2016 από τους Αλέξανδρο Αυλωνίτη και Αγγελική Αναγνωστοπούλου. Η ομάδα κινείται ευέλικτα ανάμεσα σε αρχιτεκτονική, design management και branding, προσεγγίζοντας τον χώρο εργασίας ως φορέα εταιρικής ταυτότητας.

Τα “Vermantia HQ” απέσπασε βραβείο (Γραφεία–Χώροι Εργασίας) στα GRAIL Awards 2025, τοποθεττην ώντας το έργο στο επίκεντρο της φετινής συζήτησης για workplaces που εξισορροπούν τεχνική πολυπλοκότητα με την καθαρή εμπειρία χρήσης.

Σε επίπεδο συνθετικής ιδέας, τα “Vermantia HQ” ενοποιούν δύο ετερόκλητους ορόφους παλιού κτιρίου στη βόρεια Αθήνα σε ενιαία branded εμπειρία: τοίχοι–πυρήνες για meeting rooms, «αμφιθεατρική» σκάλα–κόμβος και ανοιχτές περιοχές συνεργασίας που επιτρέπουν ευέλικτες διαμορφώσεις. Ο σχεδιασμός στηρίζεται σε κοινά, ανθεκτικά υλικά και ευκρινή οικονολογία χώρου, χωρίς υπερθεάματα.

Η επιλογή των λιτών υλικών -ξύλο, εμφανείς επιφάνειες, καθαρά φωτιστικά- ενισχύει την αναγνωρισιμότητα της εταιρίας στο εσωτερικό, ενώ τα wayfinding/signage λειτουργούν υποστηρικτικά στη ροή εργαζομένων και επισκεπτών. Έτσι, ο χώρος γίνεται εργαλείο διαδικασιών (και όχι σκηνικό), στοιχείο που εξηγεί και τη φετινή κορυφή στα GRAIL.

Ως οργανισμός, το Athens Creative πειραματίζεται σταθερά με το design management σε έργα γραφείων, εκθέσεων και ιδρυματικών χώρων, διασφαλίζοντας ότι η »αφήγηση» δεν διακόπτεται από τον έναν όροφο στον άλλο ή από το briefing στη χρήση. Το 2025 επιβεβαίωσε ότι η μεθοδικότητα αυτή αποδίδει μετρήσιμα αποτελέσματα.

Συνοπτικά, τα “Vermantia HQ” έδειξαν φέτος πώς μια καθαρή ιδέα ενοποίησης και η συνεπής υλοποίηση μπορούν να μετατρέψουν δύο ανόμοιους ορόφους σε συνεκτικό σώμα εργασίας – και να οδηγήσουν σε πρώτο βραβείο σε έναν απαιτητικό θεσμό, όπως τα GRAIL Awards.

Block72

Με το Gundari στη Φολέγανδρο να τιμάται με «Έπαινο» στα GRAIL Awards 2025 και να αποσπά διεθνείς διακρίσεις, το γραφείο επαναπροσδιόρισε φέτος τα όρια της ελληνικής φιλοξενίας

Το Block722 ιδρύθηκε το 2009 στην Αθήνα από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Καραγκούνη και τη Σουηδή interior designer Sarah Lundgren. Από την αρχή, το γραφείο έθεσε ως στόχο να γεφυρώσει τον μεσογειακό χαρακτήρα με τη σκανδιναβική απλότητα, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη ταυτότητα που ισορροπεί ανάμεσα στο τοπικό και το διεθνές. Η ελληνοσουηδική αυτή σύμπραξη έδωσε στο Block722 ένα ύφος που συνδυάζει τη μνημειακή αίσθηση του τοπίου με την καθαρότητα και το μινιμαλισμό της βόρειας Ευρώπης.

Η χρονιά που πέρασε υπήρξε κομβική: το Gundari Resort στη Φολέγανδρο, ένα ξενοδοχείο τοποθετημένο θεαματικά στον βράχο, απέσπασε σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς θεσμούς. Τιμήθηκε στα LIV Hospitality Awards 2024, μπήκε στα shortlists των AHEAD Europe 2024, ενώ το 2025 απέσπασε Έπαινο στα GRAIL Awards. Η διεθνής αυτή αναγνώριση κατέστησε το Gundari ένα από τα πιο πολυσυζητημένα έργα ελληνικού design της χρονιάς. Δεν είναι τυχαίο: η σύνθεση καταφέρνει να παντρέψει τη γυμνή δύναμη του αιγαιοπελαγίτικου τοπίου με την απόλυτη κομψότητα των εσωτερικών χώρων.

Το Block722 ξεχωρίζει γιατί δεν βλέπει τη φιλοξενία ως πολυτελή επίδειξη, αλλά ως εμπειρία ενσωμάτωσης στο τοπίο. Στο Gundari, η γη «αγκαλιάζει» τις κατοικίες και τις σουίτες, δημιουργώντας μια αίσθηση ότι το ξενοδοχείο υπήρχε πάντα εκεί, σαν φυσική συνέχεια του νησιού. Στους εσωτερικούς χώρους, η επιλογή φυσικών υλικών, η απλότητα της σκανδιναβικής λιτότητας και η προσεκτική κλίμακα συνθέτουν ένα περιβάλλον που ισορροπεί ανάμεσα στη γαλήνη και την πολυτέλεια.

Πέρα από το Gundari, το Block722 παρουσίασε φέτος και άλλα έργα φιλοξενίας που ενισχύουν τη διεθνή του εικόνα, ενώ το γραφείο παραμένει σταθερά παρόν σε διεθνείς εκδόσεις και περιοδικά. Η ικανότητά του να συνδυάζει δύο διαφορετικές πολιτισμικές παραδόσεις το καθιστά μοναδικό στην Ελλάδα, δίνοντάς του ένα ύφος που αναγνωρίζεται άμεσα.

Η φετινή επιτυχία του δείχνει ξεκάθαρα ότι η ελληνική αρχιτεκτονική φιλοξενίας παραμένει επάξια σε σημείο διεθνούς αναφοράς. Και αν κάτι ξεχώρισε, είναι ότι το γραφείο απέδειξε πως μπορεί να σταθεί ισότιμα δίπλα σε κορυφαία studios του κόσμου, φέρνοντας στην πρώτη γραμμή τη σχέση τόπου και εμπειρίας.

CHADIOS Architects

Με το Avant Mar στην Πάρο να τιμάται στα BIG SEE Interior Design Awards 2025 – Winner (Hospitality Interior) – το γραφείο επανασυστήνει την ελληνική φιλοξενία μέσα από την ακριβή εσωτερική αρχιτεκτονική

Το CHADIOS Architects ιδρύθηκε το 1976 και σήμερα διευθύνεται από τους Κωνσταντίνο και Θεόδωρο Χαδιό, με μια διεπιστημονική ομάδα που κινείται από την αρχιτεκτονική και το interior, έως το concept development και το architectural branding. Η τετρακονταετής συνέχεια του γραφείου αποτυπώνεται σε πλήθος έργων διαφορετικής κλίμακας, με κοινό παρονομαστή την κατασκευαστική καθαρότητα και τη σαφή οργάνωση της εμπειρίας χρήστη.

Η χρονιά που πέρασε τοποθέτησε το CHADIOS στο επίκεντρο του διαλόγου για την ξενοδοχειακή εσωτερική αρχιτεκτονική: το Avant Mar στη Νάουσα Πάρου απέσπασε τον τίτλο BIG SEE Interior Design Award 2025 – Winner (Hospitality Interior). Η διάκριση επικύρωσε τον τρόπο με τον οποίο το γραφείο επεξεργάζεται τη σχέση τόπου, υλικών και κίνησης, ώστε ο επισκέπτης να βιώνει μια ολοκληρωμένη αφήγηση και όχι απλώς μία αισθητική εικόνα.

Το Avant Mar λειτουργεί ως «αστικός κήπος» δίπλα στη θάλασσα της Νάουσας: μια σειρά από στοές, καμπύλες και γεωμετρικές μεταβάσεις ενορχηστρώνουν τη ροή, ενώ το εμβληματικό Matsuhisa Paros εγγράφεται ως «τετράγωνο» μέσα σε καταπράσινο περίβλημα. Η υλικότητα (πέτρα Πάρου, ξύλο, ανάγλυφες επιφάνειες) και οι λεπτομέρειες φωτισμού συγκροτούν ένα περιβάλλον που ισορροπεί μεταξύ ναυτικής κομψότητας και κυκλαδίτικης αυστηρότητας.

Πέρα από το Avant Mar, το γραφείο έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια μια συνεκτική σειρά έργων εστίασης και φιλοξενίας που επενδύουν στη μνήμη και στην ταυτότητα του τόπου. Ενδεικτικά, το «Italus all day café–restaurant» επιβεβαιώνει την ικανότητα του CHADIOS να αποστάζει μια αφήγηση σε λειτουργικές λεπτομέρειες και καθαρές κατασκευαστικές λύσεις.

Η μεθοδολογία τους παραμένει σταθερή: σαφή modules κίνησης, ακριβής γεωμετρία και «ήσυχες» επιφάνειες που αφήνουν τον επισκέπτη να πρωταγωνιστήσει. Στον ξενοδοχειακό χώρο αυτό μεταφράζεται σε διαδρομές που ελέγχουν το βλέμμα, σε εσωτερικούς–εξωτερικούς αρμούς με μελετημένη κλίμακα και σε υλικά που γερνούν όμορφα, χωρίς επιδεικτικές χειρονομίες.

Συνολικά, η φετινή διάκριση των BIG SEE 2025 για το Avant Mar είναι αποτέλεσμα πορείας. Το CHADIOS καταθέτει μια εκλεπτυσμένη, σύγχρονη ανάγνωση της ελληνικής φιλοξενίας – μια υπόσχεση εμπειρίας όπου η οργάνωση του χώρου, το φως και το υλικό συνθέτουν πραγματική αξία.

Cometa Architects

Με βραβείο στα GRAIL Awards 2025 για την Casa D στην Αθήνα, οι Cometa απέδειξαν ότι η επανάχρηση μπορεί να είναι ταυτόχρονα επαναστατική και… τρυφερή προς το υπάρχον

Οι Cometa Architects είναι ένα διεθνές στούντιο με έδρα τη Βαρκελώνη – ιδρύθηκε το 2012 από τους Φαίδρα Ματζιαράκη και Víctor Gonzalez Martí. Η πρακτική τους διατρέχει εσωτερικό, κατοικία και μικρής κλίμακας επεμβάσεις, με εμμονή στο χειροποίητο, την υλικότητα και τα πρωτότυπα ως εργαλεία σκέψης.

Το 2025, η “Casa D” τιμήθηκε με Βραβείο (1ο βραβείο) στα GRAIL Awards στην κατηγορία Επαναχρήση–Αποκατάσταση–Προσθήκη/Επέκταση, επιβεβαιώνοντας την ικανότητα του στούντιο να μεταμορφώνει κτίρια του ’60 σε σύγχρονα περιβάλλοντα κατοίκησης με αρχιτεκτονική καθαρότητα.

Η “Casa D” είναι ένα ολιστικό retrofit στην Αθήνα: τολμηρή απογύμνωση μέχρι τον φέροντα οργανισμό, νέα προσθήκη/επέκταση και λεπτό ισοζύγιο μεταξύ συμπαγών επιφανειών και «κενού» για φως και ροή. Η υλικότητα παραμένει λιτή και ακριβής -σοβάς, ξύλο, μεταλλικές λεπτομέρειες- ώστε οι χώροι να εκφράζουν κομψότητα και ζεστασιά, χωρίς αισθητικές υπερβολές.

Στη λειτουργία, η κατοικία οργανώνεται με σαφήνεια και εσωστρέφεια προς τις αυλές και ελεγχόμενες διαμπερότητες που ενώνουν τις καθημερινές διαδρομές. Το αποτέλεσμα είναι ένα σπίτι που «δουλεύει», υπάρχει και αναπνέει για τον χρήστη. Και όχι μεμονωμένα για το όποιο αισθητικό αποτέλεσμα.

Πέρα από την “Casa D”, οι Cometa διαθέτουν σταθερό corpus έργων στην Ελλάδα (Κέα, Αθήνα) και διεθνώς, με σταθερά στοιχεία το concept–driven σκεπτικό και τη συνεργασία με τεχνίτες. Το 2025 σφράγισε αυτή τη στάση με ένα καθαρό θεσμικό σήμα -ένα πρώτο βραβείο που μιλάει για την ποιότητα κατασκευής και την αγνότητα των υλικών.

Τελικά, οι Cometa Architects δείχνουν ότι η επανάχρηση στην Ελλάδα μπορεί να είναι σύγχρονη, με οικονομία μέσων και συγκινησιακή και, όταν υπηρετείται με ακρίβεια, να αναγνωρίζεται στο υψηλότερο επίπεδο, όπως έγινε στα GRAIL Awards 2025.

DETALE Architecture & Engineering

BIG SEE Architecture Award 2025 — Winner για το «Tou Panou» στην Καρδαμύλη, το γραφείο φωτίζει τους λόγους για τους οποίους η επανάχρηση, με σεβασμό στη μνήμη και καθαρή αρχιτεκτονική γλώσσα, μπορεί να είναι σύγχρονη, χωρίς περιττή ρητορική

Το DETALE Architecture & Engineering εδρεύει στην Καρδαμύλη και την Καλαμάτα και αποτελεί μετεξέλιξη του μηχανικού γραφείου «Pastras & Associates» (από το 1957). Στη σημερινή του μορφή, το σχήμα διοικείται από τους Δημήτρη Πάστρα και Ελεάννα Κοκκαλιάρη, συνεχίζοντας μια πολυγενεακή πρακτική με έμφαση στην αποκατάσταση με ακρίβεια και τον τοποκεντρικό σχεδιασμό.

Φέτος (2025), το “Tou Panou” τιμήθηκε με BIG SEE Architecture Award – Winner (Residential – renovation). Πρόκειται για την αποκατάσταση μιας διώροφης κατοικίας του ’60 χωρίς εσωτερική σκάλα, όπου οι αρχιτέκτονες συνδέουν τα επίπεδα με κεντρική κλίμακα, καθαρίζουν περιττά προσκτίσματα (εξώστες/στεγάστρα), μεγαλώνουν ανοίγματα για φως/θέα και ενοποιούν τα υπαίθρια με πέτρα και φωτισμό.

Η παρέμβαση κρατά τα χαρακτηριστικά ίχνη (εξωτερική παλιά σκάλα, μωσαϊκό που επανατοποθετείται, τοίχοι με ασβεστοχρίσματα) και εισάγει νέα στοιχεία με καθαρή γραμμή: δρυς στις κατασκευές, απλοποιημένη κάτοψη και ένα υπαίθριο τραπέζι από ιρόκο κάτω από την πέργκολα που πλαισιώνει την κορυφή του Ταΰγετου, ένα χειροπιαστό «καδράρισμα» του τοπίου μέσα στην καθημερινή χρήση.

Αν και το έργο ολοκληρώθηκε το 2023, η φετινή βράβευση υπογραμμίζει τη διαχρονικότητα της λύσης, δεν πρόκειται για «αισθητική» ανακαίνιση, αλλά για τυπολογικό επαναπροσδιορισμό μιας μεσογειακής κατοίκησης μικρής κλίμακας, ώστε να ζει σήμερα με άνεση και χωρίς να ακυρώνει το χθες.

Ως πρακτική, το DETALE δουλεύει επί τόπου: διαβάζει υφές, επιστρέφει σε τεχνικές της περιοχής, συνεργάζεται με τεχνίτες και αποφεύγει τον «τουριστικό εξωτισμό». Αυτή η εγγύτητα είναι που δίνει στα έργα του ανθεκτικότητα – και εξηγεί γιατί το “Tou Panou” αποτέλεσε φετινό σημείο αναφοράς σε έναν θεσμό που τιμά την ουσία της κατασκευής.

Divercity Architects

Με έπαινο (Merit) στα GRAIL Awards 2025 για το «Mitsis N’U Piraeus Port» -την ανακατασκευή του ιστορικού αποστακτηρίου Μεταξά στον Πειραιά- το γραφείο υπέγραψε φέτος ένα υποδειγματικό έργο αστικού μετασχηματισμού

Το Divercity Architects δρα μεταξύ Αθήνας (από το 2004) και Λονδίνου (RIBA Chartered Practice, από το 2008). Ιδρυτικός εταίρος είναι ο Nikolas Travasaros, με την ομάδα να αναπτύσσει έργα φιλοξενίας, κατοικίας και γραφείων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η διπλή έδρα υποδηλώνει μεθοδολογία: συνθήκες και πρότυπα από δύο πόλεις τροφοδοτούν μια σταθερά ερευνητική σχεδιαστική στάση.

Το 2025, το Divercity τιμήθηκε με Merit στα GRAIL Awards για το «Mitsis N’U Piraeus Port» – το νέο αστικό ξενοδοχείο της αλυσίδας Mitsis στον Πειραιά.

Το έργο αποτελεί επανάχρηση του κτιρίου όπου στεγαζόταν το ιστορικό αποστακτήριο METAXA (τέλη 19ου–μέσα 20ού αιώνα). Η ανακατασκευή/αναδιοργάνωση γέννησε ένα σύγχρονο ξενοδοχείο 101 δωματίων, με το «Amber Cellar» σε ρόλο bar-restaurant και roof bar στον 8ο όροφο. Η αφήγηση εσωτερικού εμπλουτίζεται από επιμελημένες σύγχρονες ελληνικές καλλιτεχνικές παρεμβάσεις, ώστε το παρελθόν του τόπου να μεταφράζεται σε σημερινή, αστική εμπειρία (το έργο ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2024).

Στην όψη, η πρόταση επανασχεδιάζει το κέλυφος με τριγωνικές προεξοχές/ερκέρ στην πλευρά της Αριστείδου, που οργανώνουν φως και θέα και βελτιστοποιούν τη σχέση των δωματίων με το λιμάνι. Το κτίριο αποκτά νέο ρυθμό στο δρόμο χωρίς να απωθεί το ίχνος της βιομηχανικής μνήμης – ένας ισορροπημένος «διάλογος» ανάμεσα στην καθαρόαιμη λειτουργία και την αστική παρουσία.

Το Divercity υπογράφει την αρχιτεκτονική και το interior, με συνεργασίες σε επίπεδο εφαρμοσμένων μελετών και επίβλεψης (δομοστατικός, Η/Μ κ.ά.). Η συντονισμένη παραγωγή, από τη σύλληψη έως την παράδοση, εξηγεί γιατί η επέμβαση δεν εκλαμβάνεται ως «φωτογενές» rebranding, αλλά ως ουσιαστικός επαναπροσδιορισμός ενός αστικού κτιρίου-τοπόσημου στο μέτωπο του λιμανιού.

Συνολικά, το “Mitsis N’U Piraeus Port” δείχνει τη συνθετική ωριμότητα του γραφείου σε προγράμματα adaptive reuse μεγάλης ορατότητας: σεβασμός στην ιστορική ύλη, καθαρή νέα αρχιτεκτονική ταυτότητα, και μετρήσιμη αναβάθμιση της εμπειρίας χρήστη. Έτσι, η φετινή διάκριση (GRAIL Awards 2025 – Merit) είναι το φυσικό αποτέλεσμα μιας πορείας που επενδύει στη λειτουργική ακρίβεια και την αστική ευγένεια.

K-Studio

Με διπλή διάκριση για το «MANNA» και βραβείο για το «One&Only Aesthesis», αυτή ήταν μια χρονιά που εδραίωσε την υπογραφή του γραφείου – από την αθηναϊκή ριβιέρα, έως την ορεινή Αρκαδία

Το K-Studio ιδρύθηκε το 2002 στην Αθήνα από τους αδελφούς Δημήτρη και Κωνσταντίνο Καραμπατάκη. Από την αρχή, το γραφείο ανέπτυξε μια ξεκάθαρη ταυτότητα που συνδυάζει τη μνήμη του τόπου με τη σύγχρονη εμπειρία, προτείνοντας μια αρχιτεκτονική που δεν αποσκοπεί στην εντύπωση, αλλά στη βιωμένη αίσθηση – με βαθιά πίστη στη δύναμη της αφηγηματικής αρχιτεκτονικής, κατόρθωσαν μέσα σε δύο δεκαετίες να αναδειχθούν σε διεθνές σημείο αναφοράς.

Η χρονιά που πέρασε μετά την ολοκλήρωση του One&Only Aesthesis στη Γλυφάδα, ενός εμβληματικού ξενοδοχειακού συγκροτήματος που έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το παγκόσμιο brand της One&Only, σημαδεύτηκε με τη βράβευση αυτού στα GRAIL Awards 2025 στην κατηγορία Τουριστικές Μονάδες. Το έργο έχει ως κεντρικό στοιχείο την άμεση σχέση με τη θάλασσα και τον χαρακτήρα της αθηναϊκής ριβιέρας, ενώ ξεχωρίζει για την πολυεπίπεδη σύνθεσή του (βίλες, σουίτες, εστιατόρια, spa και κοινόχρηστοι χώροι οργανώνονται σε ένα δίκτυο που θυμίζει μεσογειακό χωριό). Η χρήση πέτρας, ξύλου και φυσικών υλικών δημιουργεί μια αίσθηση αυθεντικότητας, ενώ οι εσωτερικοί χώροι, λιτοί και κομψοί, προβάλλουν την ελληνική αισθητική με τρόπο διεθνή. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο δημοσιεύτηκε εκτενώς σε μέσα, όπως το Wallpaper και το Dezeen, επιβεβαιώνοντας την απήχησή του σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αντίστοιχα, το “MANNA” στην Αρκαδία απέσπασε το International Architecture Award (IAA) 2025 στην κατηγορία Restoration/Renovation, καταγράφοντας διεθνώς την ποιότητα της επανάχρησης ενός ιστορικού κελύφους. Στα GRAIL Awards 2025, το ίδιο έργο τιμήθηκε με Έπαινο στις κατηγορίες Επανάχρηση – Αποκατάσταση – Προσθήκη/Επέκταση και Ξενοδοχεία. Επιπλέον, το K-Studio ανακηρύχθηκε Best Design Practice of 2025 από τον ίδιο θεσμό (GRAIL Awards), μια τιμή που συνοψίζει τη φετινή του δυναμική.

Στο MANNA, το γραφείο μετασχηματίζει το πρώην σανατόριο του Μεσοπολέμου σε ξενώνα-καταφύγιο μέσα στο δάσος, με αρχιτεκτονική που σέβεται το ίχνος και οργανώνει νέες ροές: αποκατάσταση της ιστορικής ύλης, ένταξη σύγχρονων υποδομών, προσεκτική υλικότητα και χώροι κοινότητας που ξαναδίνουν ζωή στο συγκρότημα. Η βράβευση IAA 2025 δεν επισημαίνει μόνο την εικόνα, αλλά την ακρίβεια της επανάχρησης – το πώς η ιστορία γίνεται ενεργό μέρος μιας σημερινής εμπειρίας φιλοξενίας.

Σήμερα, το K-Studio θεωρείται ένα από τα πιο εμβληματικά ελληνικά γραφεία της γενιάς του. Και η φιλοσοφία του παραμένει συνεπής: κάθε έργο αποτελεί αφήγηση του τόπου του. Με έργα σε Ελλάδα, Ευρώπη και Μέση Ανατολή, και με σταθερή παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις και εκδόσεις, το γραφείο συνεχίζει να δείχνει ότι η ελληνική αρχιτεκτονική μπορεί να σταθεί με αξιώσεις στον παγκόσμιο διάλογο.

Micromega Architecture & Strategies

Με έπαινο στα GRAIL Awards 2025, αλλά και ένα International Architecture Award (IAA) 2025 στην κατηγορία Schools & Universities για το Pinewood School @ Anatolia College, το γραφείο υπογράφει μια ώριμη πρόταση εκπαιδευτικής αρχιτεκτονικής

Το Micromega Architecture & Strategies ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2016 από τους αρχιτέκτονες Αλέξανδρο Ζώμα και Μάρα Παπαβασιλείου. Από την επωνυμία του κιόλας δηλώνει ένα φάσμα κλίμακας που εκτείνεται από τον στρατηγικό σχεδιασμό έως τη λεπτομέρεια υλικότητας, ενσωματώνοντας αρχιτεκτονική, interior, ταυτότητα/branding και σχεδιασμό τοπίου σε ενιαίο μεθοδολογικό πλαίσιο.

Κεντρικό γεγονός της φετινής χρονιάς είναι η διάκριση με Έπαινο (Merit) στα GRAIL Awards 2025, αλλά και ένα International Architecture Award (IAA) 2025 στην κατηγορία Schools & Universities για το Pinewood School @ Anatolia College.

Αυτό τοποθετείται εντός του ιστορικού campus της Πυλαίας, λειτουργώντας ως σύγχρονο τοπόσημο που συνδέεται με τον κεντρικό άξονα του σχολείου και «κατεβαίνει» την ήπια κλίση του οικοπέδου. Η αρχιτεκτονική του ενθαρρύνει τη βιωματική μάθηση: διαβαθμισμένοι υπαίθριοι χώροι, αυλές–κήποι, επαφές μέσα–έξω και υλικότητα που καλλιεργεί την οικειότητα των μαθητών με τον χώρο. Η προσέγγιση είναι βιοφιλική και βιώσιμη, ώστε το κτίριο να διαβάζεται ως ενεργό παιδαγωγικό εργαλείο και όχι ως ουδέτερο «κέλυφος».

Σε επίπεδο προγράμματος και τεχνικών, το έργο ολοκληρώθηκε το 2024, έχει επιφάνεια περίπου 3.800 m² και οργανώνει τις λειτουργίες του σε καθαρό συνθετικό κάνναβο με ξύλο και σκυρόδεμα ως βασικά υλικά.

Η εκπαιδευτική φιλοσοφία του κτηρίου αποτυπώνεται στις «γειτονιές μάθησης», στις διαμπερείς οπτικές που καλλιεργούν την κοινότητα και στις μετρημένες μεταβάσεις φωτός και σκιάς. Δεν επιδιώκει θεαματικές χειρονομίες· επιλέγει μετρημένη ακρίβεια, ώστε ο χώρος να καθοδηγεί συμπεριφορές (συγκέντρωση, συνεργασία, ανακάλυψη). Για αυτό και η φετινή βράβευση δεν αφορά μόνο την εικόνα, αλλά την εκπαιδευτική λειτουργικότητα που προκύπτει από την αρχιτεκτονική.

Για το Micromega, συνιστά φυσική εξέλιξη μιας φιλοσοφίας που ενώνει στρατηγική και λεπτομέρεια. Συνολικά, το 2025 βρίσκει το Micromega Architecture & Strategies σε ανοδική τροχιά διεθνούς ορατότητας: με ένα έργο εκπαιδευτικής αρχιτεκτονικής που στέκεται ισότιμα ως παιδαγωγικό εργαλείο και ως τεκμηριωμένη κατασκευή, το στούντιο επιβεβαιώνει ότι η ελληνική παραγωγή μπορεί να είναι ταυτόχρονα ακριβής, χαμηλόφωνη και βαθιά λειτουργική.

MPLUSM Architects

Το ιστορικό νεοκλασικό του 1881 μετατράπηκε σε boutique μανιφέστο φιλοξενίας – και τα GRAIL Awards 2025 ανταποκρίθηκαν ανάλογα, με πρώτο βραβείο (Hotels/Interior)

Το στούντιο MPLUSM ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2001 από τον Μέμο Φιλιππίδη και τη Μαρίτα Νικολούτσου. Από την πρώτη του δεκαετία διαμόρφωσε ένα σπάνια συνεκτικό λεξιλόγιο που γεφυρώνει αρχιτεκτονική, εσωτερικό και επιμέλεια υλικότητας, με έργα που δημοσιεύονται σταθερά στον διεθνή Τύπο. Η στρατηγική του γραφείου παραμένει σταθερή: κάθε επέμβαση να προκύπτει από το κέλυφος και την πόλη, όχι να «φοριέται» ως στιλιστική επένδυση.

Το 2025, τα GRAIL Awards απένειμαν στο MPLUSM το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Hotels / Interior Design για το “Monument Athens” – μια διάκριση που ξεκαθαρίζει τοποθέτηση: ξενοδοχειακό interior με αρχιτεκτονικό βάθος, όχι απλή διακόσμηση. Η ίδια η ομάδα το ανακοίνωσε δημοσίως, αναγνωρίζοντας το έργο ως case study σύγχρονης επανάχρησης μνημειακού κελύφους στον πυκνό ιστό του Ψυρρή.

Στον πυρήνα βρίσκεται ένα νεοκλασικό (1881) του Ernst Ziller, χαρακτηρισμένο νεότερο μνημείο. Η μετατροπή του σε boutique ξενοδοχείο δεν αλλοιώνει την ιστορική υφή: γύψινα, τοιχογραφίες, μαρμάρινα κιγκλιδώματα και η εμβληματική ξύλινη κλίμακα αποκαθίστανται και συνυπάρχουν με σύγχρονες λεπτομέρειες. Η ταυτότητα του χτίζεται πάνω σε αυτόν τον διάλογο «τεκμηρίου–παρέμβασης», καθιστώντας το ξενοδοχείο σημείο αναφοράς για την αθηναϊκή επανάχρηση.

Η χωρική ιδέα είναι λιτή και ακριβής: οι κοινόχρηστοι χώροι λειτουργούν ως διαβαθμίσεις ιδιωτικότητας, ενώ στα δωμάτια το φως, η υλικότητα και ο έλεγχος του βλέμματος προηγούνται της εικόνας. Η σχεδιαστική αφήγηση δεν κρύβει τον χρόνο· τον εκθέτει με σεβασμό, ώστε ο επισκέπτης να βιώνει την πόλη μέσα από ένα αποκατεστημένο κέλυφος που παραμένει αυθεντικό, αλλά και λειτουργικά σύγχρονο. Η κριτική των διεθνών μέσων επιβεβαίωσε ακριβώς αυτό το ισοζύγιο.

Σε επίπεδο υλοποίησης, το έργο αναπτύχθηκε οργανωμένα την περίοδο 2019–2022, μεθοδικό στάδιο αποτύπωσης–αποκατάστασης και στοχευμένες νέες προσθήκες (υποδομές, ευεξία, rooftop), ώστε το ιστορικό σώμα να «αναπνέει» χωρίς να καταπονείται από σύγχρονες απαιτήσεις λειτουργίας. Αυτός ο προσεκτικός κύκλος μελέτης και κατασκευής εξηγεί και την ωριμότητα του αποτελέσματος που τίμησαν τα GRAIL Awards 2025.

Το «Monument Athens», τέλος, είναι υπόδειγμα για το πώς η αρχιτεκτονική επανάχρηση μπορεί να εξασφαλίσει βιωσιμότητα, ταυτότητα και λειτουργικότητα χωρίς να εξομαλύνει τον χαρακτήρα ενός σημαντικού και πολύτιμου μνημείου. Σε μια Αθήνα που επαναδιαπραγματεύεται την κληρονομιά της κάθε μέρα, το στούντιο των MPLUSM δείχνει τον δρόμο: με ακρίβεια, μέτρο, διαχρονικότητα – αρχιτεκτονική που στέκει πάνω από τις τάσεις.

Mykonos Architects

Με Έπαινο (Merit) στα GRAIL Awards 2025 για το «N’arrow», το στούντιο δείχνει πώς οι περιορισμοί ενός δύσκολου οικοπέδου σε σχήμα λεπίδας μετατρέπονται σε καθαρή αρχιτεκτονική ιδέα

Το στούντιο των Mykonos Architects δρα με έδρες σε Μύκονο και Αθήνα και ιδρύθηκε από τη Γαλλίδα αρχιτέκτονα Aude Mazelin· μια ομάδα που αντλεί το λεξιλόγιο του από το Αιγαίο και παίρνει ως σημείο εκκίνησης τη «σχεδίαση για τον άνθρωπο», αντί για τυπολογικά στεγανά. Στη δημιουργική ομάδα διακρίνονται οι αρχιτέκτονες Νικόλας Αλυσανδράτος και Χαρά Καρατζάλη, που συνυπογράφουν εμβληματικά έργα της περιόδου.

Κεντρικό γεγονός του 2025: το “N’arrow” τιμήθηκε με Έπαινο (Merit) στα GRAIL Awards 2025 στην κατηγορία Μη Υλοποιημένη Αρχιτεκτονική Μελέτη.

Το “N’arrow” αναπτύσσεται σε ένα στενό, επιμήκες οικόπεδο στους λόφους του Ηρακλείου και εγγράφεται στο έδαφος με μια κίνηση σαν βέλος: τρεις παράλληλοι τοίχοι ορίζουν το σώμα του κτιρίου, οι διπλές σκάλες–άξονες κίνησης διατρέχουν τον όγκο, ενώ η διαδοχή ημιυπαίθριων περασμάτων καταλήγει σε πισίνα–εστίαση στην «αιχμή» της χειρονομίας. Η είσοδος οργανώνεται υποεπίγεια, με κατάβαση από την κορυφή του όγκου, ώστε το κτίριο να «ανήκει» κυριολεκτικά και μεταφορικά στο ανάγλυφο, αντί απλώς να δεσπόζει πάνω του.

Σε επίπεδο υλικότητας και τεχνικής, η σύνθεση ημιβυθίζεται εντάσσεται στην κλίση του εδάφους, εξελίσσοντας έναν λιτό διάλογο μεταξύ του σκυροδέματος και του λίθου, με σαφή στρατηγική διαμπερούς αερισμού και ελεγχόμενες γραμμές θέασης. Η υπό κατασκευή φάση (2025–2027) καταγράφεται από το ίδιο το γραφείο, υπογραμμίζοντας τη συνέπεια μετάβασης από τη μελέτη στην υλοποίηση.

Παράλληλα, το 2025 το στούντιο είδε τη δημόσια παρουσία του να ενισχύεται: το “N’arrow” έγινε αντικείμενο διεθνούς δημοσιεύσεων (Designboom, New Atlas κ.ά.), ενώ η Aude Mazelin συμμετείχε ως ομιλήτρια στο ΕΣΩ 2025 – δείκτες μιας πρακτικής που συνομιλεί ισότιμα με τον σύγχρονο διάλογο για την αρχιτεκτονική στο Αιγαίο.

Η φιλοσοφία του γραφείου συνοψίζεται άλλωστε σε μια ανθρωποκεντρική, «ακουστική» στάση: να αφουγκράζεται το φως, τον άνεμο, τη σκληρότητα του τόπου και να μεταφράζει αυτά τα δεδομένα σε καθαρή μορφολογία, οικονομία μέσων και λειτουργική ακρίβεια. Με το “N’arrow”, οι Mykonos Architects αποδεικνύουν ότι η τοποκεντρική λιτότητα του Αιγαίου μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει διεθνές αφήγημα, όταν υπηρετείται με πειθαρχία και μέτρο.

Oblique

Με διάκριση στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2025 (DOMa) για το «Astral Weeks» και για το «Spiral», το στούντιο ανέδειξε φέτος την επανάχρηση ως αναγκαίο εργαλείο της σύγχρονης αστικής ζωής

Το Oblique ιδρύθηκε το 2018 στην Αθήνα από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Χατζηιωακειμίδη. Από την αρχή κινήθηκε σε όλο το φάσμα κλίμακας -από το έπιπλο και το interior, έως το κτίριο και τις αστικές μετατροπές- με κοινό παρονομαστή μια ερευνητική, τεκτονική μεθοδολογία που αντιμετωπίζει το υπάρχον κέλυφος ως αφετηρία και όχι ως εμπόδιο.

Κορυφαία φετινή στιγμή, όταν το “Astral Weeks” τιμήθηκε με Πρώτο Βραβείο (DOMa 2025) στην κατηγορία «Νέα αρχιτεκτονική σε υφιστάμενο κτίριο». Πρόκειται για μετασχηματισμό ενός βιοτεχνικού χώρου του κέντρου σε υβριδικό διαμέρισμα-χώρο εκθέσεων, όπου ο σχεδιασμός αφαιρεί, αντί να προσθέτει. Έτσι,  ένα μεγάλο, καθαρό πεδίο γίνεται σκηνή για εναλλασσόμενα προγράμματα, ενώ κινητά πετάσματα, ενσωματωμένα έπιπλα και δικτύωση ειδικού φωτισμού επιτρέπουν γρήγορες εναλλαγές από «κατοίκηση» σε «έκθεση» και πίσω.

Στο “Astral Weeks” η υλικότητα παραμένει ωμά ειλικρινής: εμφανές σκυρόδεμα, μέταλλο, ξύλο, διαφάνειες και υφές που οργανώνουν το φως και τον ήχο, χωρίς σκηνογραφία. Η λύση δεν «διακοσμεί» το κέλυφος· το επαναπροσδιορίζει τυπολογικά, προτείνοντας ένα νέο αστικό δωμάτιο, όπου συμβιώνουν ιδιωτικός βίος και δημόσιες δράσεις.

Σε μικροκλίμακα, το “Spiral” (ανακαίνιση διαμερίσματος 30 τ.μ. στη Βουλιαγμένη) εισάγει μια γραμμική «ραχοκοκαλιά» που συγκεντρώνει υγρούς χώρους και αποθηκεύσεις, απελευθερώνοντας έναν ενιαίο, φωτεινό χώρο διημέρευσης. Συρόμενα και μεταβαλλόμενες διαφάνειες ρυθμίζουν τους βαθμούς ιδιωτικότητας, ενώ το βλέμμα ξεδιπλώνεται προς το μπαλκόνι. Το έργο συμπεριλήφθηκε στη Shortlist των GRAIL Awards 2025, συνεχίζοντας μια τροχιά θεσμικής ορατότητας που είχε ξεκινήσει με Μνεία στα DOMa 2024.

Η γλώσσα του στούντιο Oblique είναι λιτή, αλλά ακριβής: furniture-as-architecture, συστήματα κινητών ορίων, καθαρά υλικά και έλεγχος φωτός–βλέμματος. Στόχος δεν είναι οι εντυπώσεις, αλλά ο παραγόμενος χώρος που προσαρμόζεται, εκπαιδεύει και υποστηρίζει πραγματικές χρήσεις.

Συνολικά, η φετινή διπλή αναγνώριση (DOMa Πρώτο Βραβείο για το «Astral Weeks» και GRAIL Shortlist για το Spiral) καταγράφει ένα στούντιο που οδηγεί τη συζήτηση για το πώς τα υφιστάμενα κελύφη μπορούν να μετατραπούν σε ζωντανούς οργανισμούς της πόλης – με μέτρο, τεκτονική καθαρότητα και βαθιά λειτουργικότητα.

Oikonomakis Siampakoulis Architects

Με το «Garage with Marble Reception» να τιμάται μετά τα Greek Architecture Awards (2024) και στα GRAIL Awards (2025), το στούντιο αποδεικνύει πώς ακόμη και οι «αόρατες» υποδομές μπορούν να αποκτήσουν αρχιτεκτονική ταυτότητα

Το Oikonomakis Siampakoulis Architects ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2021 από τους αρχιτέκτονες Ηλία Οικονομάκη και Άγγελο Σιαμπακούλη. Η πρακτική τους κινείται στα όρια αρχιτεκτονικής, αστικού σχεδιασμού, τοπίου και interior, με μεθοδική διαδικασία σχεδιασμού και έντονη επιμελητική ματιά.

Το γραφείο απέσπασε το 1ο Βραβείο «Πρώτου Υλοποιημένου Έργου Νέου Αρχιτέκτονα» στα Greek Architecture Awards 2024 για το έργο “Garage with Marble Reception” στο Κολωνάκι· μια διάκριση που «συστήνει» επίσημα την ομάδα στη σκηνή. Παράλληλα, το ίδιο έργο συνέχισε να καταγράφει διακρίσεις και το 2025 (Merit στα Greek Architecture Interiors–Lighting Awards). Φέτος, το ίδιο έργο τιμήθηκε με Έπαινο στα GRAIL Awards, αναγνώριση που «επισφραγίζει» την αξία μιας τυπολογίας χαμηλής προβολής χώρων στάθμευσης που συνήθως μένουν εκτός σχεδιαστικού ενδιαφέροντος. Η διάκριση δεν αφορά μόνο την εικόνα, αλλά τη λειτουργική αναβάθμιση της εμπειρίας χρήστη.

Παράλληλα, το γραφείο καταγράφει διεθνείς δημοσιεύσεις για το διαμέρισμα επιμελητών τέχνης στον Λυκαβηττό (ολοκλ. το 2024): μέσα όπως Domus, Yellowtrace και Designboom ανέδειξαν την αρχιτεκτονική ακρίβεια του project – με λεπτό έλεγχο φωτός, furniture-as-architecture και ευέλικτες διατάξεις που υπηρετούν την κατοίκηση και την επιμέλεια τέχνης.

Το “Garage with Marble Reception” αφορά την ανασχεδίαση του ισογείου (~1.200 τ.μ.) σε υφιστάμενη εγκατάσταση στάθμευσης στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας. Ο χώρος υποδοχής αναδιαμορφώθηκε ως ενιαίος, ανοιχτός «θάλαμος» με στρατηγικό πρόγραμμα λειτουργιών, ενώ οι μαρμάρινες επενδύσεις χρησιμοποιούνται ως κύριο εργαλείο ταυτότητας – μια απρόσμενη επιλογή για την τυπολογία του γκαράζ που αλλάζει ριζικά την εμπειρία του χρήστη.

Η επιλογή είναι ουσιαστικά τυπολογική και όχι «σκηνογραφική»: από ένα δαιδαλώδες υπόβαθρο κυκλοφορίας σε μια καθαρή πύλη εισόδου με αναγνωρίσιμη υλικότητα, ευκρινή σήμανση και ελεγχόμενες οπτικές φυγές. Η κατάργηση των παλιών κατατμήσεων και η συμπύκνωση των υποδομών σε σαφείς ζώνες παράγουν διαύγεια στη ροή, ενώ το μάρμαρο λειτουργεί όχι ως επίδειξη, αλλά ως μέσο οργάνωσης του χώρου.

Η προσέγγιση αυτή συνδέεται με μια ευρύτερη αστική θέση του γραφείου: μετασχηματισμός «χαμηλού προφίλ» υποδομών σε χώρους με δημόσιο πρόσωπο και προστιθέμενη αξία για τον χρήστη και τη γειτονιά. Δεν είναι τυχαίο ότι το ίδιο έργο είχε ήδη ξεχωρίσει και σε άλλα fora την προηγούμενη χρονιά, πιστοποιώντας τη δυναμική του ως πρότυπο μετασχηματισμού.

Συνολικά, το γραφείο των Oikonomakis Siampakoulis Architects έδειξε φέτος ότι η ακρίβεια και η καθαρή ιδέα μπορούν να αναβαθμίσουν ακόμη και τις πιο καθημερινές εγκαταστάσεις. Με μια γλώσσα που ισορροπεί ανάμεσα στη λειτουργία και την επιμελημένη υλικότητα, το στούντιο καταθέτει μια ώριμη, σύγχρονη πρόταση για την αρχιτεκτονική της πόλης – και κερδίζει επάξια τη θέση του στον απολογισμό της χρονιάς στην αρχιτεκτονική που νοηματοδοτεί το «ασήμαντο», επαναφέρει διαύγεια στη χρήση και αποδίδει ταυτότητα εκεί όπου σπάνια αναζητείται.

Omniview

Με το «Nammos Cannes» να ανοίγει στην Κυανή Ακτή και με έντονη διεθνή προβολή, το στούντιο επιβεβαιώνει την ικανότητά του να ενορχηστρώνει εμπειρίες φιλοξενίας διεθνούς απήχησης

Το Omniview ιδρύθηκε το 2013 στην Αθήνα από τους αρχιτέκτονες Δημήτρη και Γιάννη Τσίγκο. Από την αρχή διακήρυξε μια «υβριδική» ταυτότητα που συνθέτει αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και ανάπτυξη σε ενιαίο πλαίσιο, ώστε πολύπλοκα έργα φιλοξενίας και αναψυχής να αντιμετωπίζονται ολιστικά, από το concept έως την υλοποίηση.

Κεντρικό γεγονός της χρονιάς ήταν το “Nammos Cannes”, η νέα ναυαρχίδα του brand στην Κυανή Ακτή. Το Omniview υπογράφει την αρχιτεκτονική ερμηνεία του concept για τις Κάννες, με επικεφαλής τον Δημήτρη Τσίγκο και design leader την Ιωάννα Ηλιάδη, σε έναν τόπο φορτισμένο ιστορικά για τη γαλλική ριβιέρα.

Η πρόταση για τις Κάννες αναμετριέται με ένα διεθνές ακροατήριο και «μεταφράζει» τον μεσογειακό ηδονισμό σε σύνθετη κομψότητα: ρυθμολογίες που αντλούν από το γαλλικό μοντερνισμό, καμπύλες όψεις και υφές που δένουν με το παραλιακό τοπίο. Δεν επιδιώκεται ένα φωτογενές «σκηνικό», αλλά μια ροή εμπειριών – από το beach club έως τους χώρους εστίασης, όπου η υλικότητα και ο φωτισμός υπηρετούν την κίνηση των επισκεπτών στην ακτογραμμή.

Μεθοδολογικά, το Omniview λειτουργεί ως ενιαίο οικοσύστημα στρατηγικής και σχεδιασμού: η στρατηγική ανάπτυξης, ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η λειτουργία αντιμετωπίζονται ως αλληλένδετα μέρη ενός ενιαίου συστήματος αποφάσεων. Αυτό εξηγεί γιατί τα έργα τους συνήθως διαθέτουν καθαρή ταυτότητα brand και συνέπεια από το masterplan έως την τελευταία λεπτομέρεια επί των υλικών, κάτι κρίσιμο όταν το πρόγραμμα είναι σύνθετο και το κοινό παγκόσμιο.

Η παρουσία του στούντιο στη σύνοψη του Architizer “30 Best Architecture & Design Firms in Greece (2025)” και το άνοιγμα του “Nammos” στις Κάννες το τοποθετούν σαφέστατα στο επίκεντρο της επικαιρότητας και αυτή τη σεζόν. Με αιχμή την αιώνια πρόκληση του hospitality – πώς η αρχιτεκτονική γίνεται εμπειρία – το Omniview έδειξε ότι μπορεί να κινείται με άνεση ανάμεσα σε brand, τόπο και κοινό, υπογράφοντας προτάσεις που «στέκονται» διεθνώς, χωρίς να χάνουν την ταυτότητα τους.

OOAK Architects

Με το «The Social Athens Hotel» να τιμάται στα BIG SEE Architecture Awards 2025, το γραφείο επιβεβαιώνει την ικανότητά του να μετατρέπει την πόλη σε εμπειρία φιλοξενίας

Το στούντιο των OOAK (One Of A Kind) Architects ιδρύθηκε το 2013, με έδρες στην Αθήνα και τη Στοκχόλμη, από τους αρχιτέκτονες Μαρία Παπαφίγκου και Johan Annerhed. Η ταυτότητα του γραφείου είναι ελληνοσουηδική και αυτό αποτυπώνεται στη μεθοδολογία του: σύνθεση με σεβασμό στο τοπίο και στην καθημερινότητα, ακρίβεια στη λεπτομέρεια, και κομψή λιτότητα.

Αυτή τη σεζόν, το “The Social Athens Hotel” (μέλος του “Radisson Individuals”) βραβεύτηκε με BIG SEE Architecture Award 2025 — Winner (Tourism Buildings), εδραιώνοντας την παρουσία των OOAK στο πεδίο της αστικής φιλοξενίας. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2023 στο κέντρο της Αθήνας και διακρίθηκε για τον τρόπο με τον οποίο «μεταφράζει» ένα δημόσιο κτίριο των ‘60s σε σύγχρονο boutique ξενοδοχείο με μετωπική, κυματιστή όψη που δίνει νέο ρυθμό στο δρόμο.

Η επέμβαση στο “The Social” δεν περιορίζεται στη νέα όψη· οργανώνει εκ νέου τη σχέση εσωτερικού–εξωτερικού και επαναδιαπραγματεύεται την κλίμακα του κτιρίου μέσα στον αστικό ιστό. Η πλαστικότητα της πρόσοψης λειτουργεί ως «φίλτρο» φωτός και θέας, ενώ το ισόγειο γίνεται διάμεσος χώρος μεταξύ πόλης και ξενοδοχείου, ενθαρρύνοντας τη ροή πεζών, επισκεπτών και κατοίκων. Είναι αρχιτεκτονική που δεν επιδεικνύεται, αλλά επιτελεί – και αυτό ακριβώς αναγνωρίστηκε στη φετινή βράβευση.

Πέρα από το συγκεκριμένο έργο, οι OOAK συνεχίζουν με ένα διπλό λεξιλόγιο: κατοικίες και καταλύματα σε ελληνικά νησιά (Κάρπαθος, Αντίπαρος, Μεσσηνία) όπου ο τόπος και οι τεχνικές του γίνονται συνθετικά εργαλεία∙ και έργα σε βόρεια περιβάλλοντα (Σουηδία), όπου η σχέση με το φως και το κλίμα οδηγεί σε διαφορετικές χωρικές λύσεις. Η επιμονή τους στην ταυτότητα του έργου και όχι του γραφείου -κάθε φορά «ένα του είδους του»- τους επιτρέπει να κινούνται με φυσικότητα ανάμεσα σε διαφορετικές τυπολογίες και περιβάλλοντα.

Η μεθοδολογία τους είναι δηλωμένη: ισχυρό αρχικό concept, που αντλείται φυσικά από το μικροκλίμα και το πολιτισμικό περιβάλλον και εξελίσσεται με ερευνητικά μέσα έως την υλοποίηση. Αυτή η «ραχοκοκαλιά» διασφαλίζει συνέπεια από το γενικό στο ειδικό – από τη συνολική κίνηση του κελύφους έως την επαφή του χεριού με τα υλικά. Είναι επίσης ο λόγος που τα έργα τους αποκτούν ιδιοπροσωπία χωρίς να εγκλωβίζονται σε ένα αναγνωρίσιμο στυλ.

Συνοψίζοντας, η φετινή διάκριση BIG SEE 2025 για το “The Social Athens Hotel” επιβεβαιώνει μια πορεία, όπου η αστική εμπειρία, η υλικότητα και το μέτρο συνθέτουν ουσία, όχι απλώς εικόνα. Το OOAK Architects συνεχίζει να αποδεικνύει ότι η ελληνική και η σκανδιναβική παράδοση μπορούν να συναντηθούν δημιουργικά, παράγοντας έργα που στέκονται με κομψότητα στη διεθνή σκηνή και συνομιλούν με λεπτότητα, με την πόλη και τον τόπο.

Potiropoulos+Partners

Με το «Slow Living Resort in Cyclades» να κερδίζει στα German Design Award 2025 (Excellent Architecture) και το «Serrated Transparency» να διακρίνεται στα A’ Design Awards 2025, το γραφείο υπέγραψε ακόμη μια διεθνή χρονιά διακρίσεων

Το Potiropoulos+Partners ιδρύθηκε το 1989 από τους Δημήτρη Ποτηρόπουλο και Λιάνα Νέλλα-Ποτηροπούλου, με έδρες σε Αθήνα και Λονδίνο. Η σταθερή του παρουσία σε μεγάλης και μεσαίας κλίμακας έργα στηρίζεται σε μια μεθοδολογία που ενώνει την έρευνα με την υλοποίηση, επιδιώκοντας αρχιτεκτονική με διάρκεια και σαφή υλικότητα.

Κορυφαίο γεγονός του 2025 είναι η διάκριση German Design Award – Winner (Excellent Architecture) για το “Slow Living Resort in Cyclades”. Το έργο, παρότι σχεδιασμένο το 2023, βραβεύτηκε φέτος για την ικανότητά του να «δένει» με το κυκλαδικό ανάγλυφο, αποφεύγοντας τις υπερχειρονομίες υπέρ μιας στρωματικής, «ήπιας» σύνθεσης που συνομιλεί με κλίμακα, προσανατολισμό και θέα.

Παράλληλα, το “Serrated Transparency – Office Building in Ellinikon” απέσπασε το A’ Design Award 2025 (Bronze) στην κατηγορία Architecture, Building & Structure. Η πρόταση εισάγει έναν οδοντωτό/»serrated» υαλοπετάσματος χειρισμό στην κύρια όψη: ευθείες και καμπύλες υαλόπλακες μεταβάλλουν τον βαθμό διαφάνειας και την αντανάκλαση, δημιουργώντας κινηματογραφική αλληλουχία εικόνων από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Η τυπολογία του γραφείου ξαναδιαβάζεται με ένα σώμα καθαρής κάτοψης (αίθριο στον πυρήνα) και σύνθετης όψης που φιλτράρει φως και θέα.

Αυτή είναι και η εξέλιξη μιας ήδη διαμορφωμένης γλώσσας του γραφείου: πειθαρχημένη γεωμετρία ως κανόνας σύνθεσης, υλικότητα που οργανώνει τη χρήση (όχι διακοσμητικά), και μετρημένη ένταση στην εικόνα, ώστε να υπηρετείται η καθημερινή εμπειρία. Το “Slow Living” αποτυπώνει αυτή τη στάση στο τοπίο της φιλοξενίας, ενώ το “Serrated Transparency” τη μεταφέρει στον αστικό εργασιακό χώρο.

Πέραν αυτού, το γραφείο των Potiropoulos+Partners αναγνωρίστηκε το 2025 και ως «Most Innovative Architecture Practice – Greece» στα Design & Build Awards (BUILD)—μια δευτερεύουσα μεν, αλλά χαρακτηριστική ένδειξη συνέπειας προβολής και παραγωγής κατά τη φετινή χρονιά.

Συνολικά, ο απολογισμός του 2025 είναι καθαρός και διεθνής: German Design Award (Winner) για ένα έργο φιλοξενίας που προτείνει ήπια ένταξη στο κυκλαδικό πεδίο, και A’ Design Award (Bronze) για μια αστική κατασκευή όπου η όψη γίνεται εργαλείο φωτός, θέας και ρυθμού. Μια χρονιά που επιβεβαιώνει ότι το γραφείο ξέρει να μεταφράζει τον τόπο και το πρόγραμμα σε αρχιτεκτονική με μέτρο, σαφήνεια και διάρκεια.

Topio7

Με διπλή διάκριση στα Exterior Awards 2025 για τον σχεδιασμό τοπίου του «The Lynx Mountain Resort & Casino» στη Φλώρινα, το γραφείο δείχνει πώς η ελληνική φύση μεταφράζεται σε ακριβή, βιώσιμη εμπειρία

Το Topio7 είναι ομάδα Αρχιτεκτονικής & Αρχιτεκτονικής Τοπίου με έδρα την Αθήνα, που ιδρύθηκε το 2012 από τους Κατερίνα Ανδρίτσου, Πανίτα Καραμανέα και Θανάση Πολυζωΐδη. Οι τρεις συνιδρυτές είναι αρχιτέκτονες και αρχιτέκτονες τοπίου, γεγονός που εξηγεί την ισορροπία ανάμεσα στη χωρική ακρίβεια και τη γεωλογική–οικολογική ανάγνωση του τόπου που χαρακτηρίζει τη δουλειά τους.

Στη φετινή σεζόν το Topio7 ξεχώρισε στα EXTERIOR AWARDS 2025: ο σχεδιασμός τοπίου στο “The Lynx Mountain Resort & Casino” (Φλώρινα) απέσπασε Platinum – 1st Award (All Landscape Architecture Categories) και Gold – 1st Award (Best in Hospitality, Landscape Architecture). Οι διακρίσεις επιβεβαιώνουν την ικανότητά του να ενορχηστρώνει περιβάλλον, κίνηση και εμπειρία φιλοξενίας με μετρημένη γλώσσα.

Στο “Lynx”, ο σχεδιασμός αντιμετωπίζει το ορεινό ανάγλυφο ως «υλικό» σύνθεσης: διαδρομές που ακολουθούν τις φυσικές καμπύλες, υπαίθριοι «θάλαμοι» στάσης, υδατικά στοιχεία και φυτεύσεις ανθεκτικές στο κλίμα της Φλώρινας. Η διάταξη οργανώνει τις ροές επισκεπτών του resort–casino χωρίς θορυβώδεις κατασκευές, ώστε το τοπίο να παραμένει πρωταγωνιστής και ο επισκέπτης να βιώνει μια συνεχή εναλλαγή σκιάς, θέας και υφών.

Η φετινή επιτυχία «κάθεται» πάνω σε μια ήδη αναγνωρίσιμη πορεία αστικών–περιαστικών έργων τοπίου. Ενδεικτικά, ο ανασχεδιασμός του πρώην νεκροταφείου Νίκαιας (1ο βραβείο διαγωνισμού) πρότεινε μια ελαστική μεθόριο πρασίνου ως φίλτρο μεταξύ πόλης και πάρκου, ενώ η στρατηγική για τα λιγνιτωρυχεία Αμυνταίου επεξεργάστηκε οικολογικές ροές και παραγωγικές επαναχρήσεις σε κλίμακα τοπίου. Τα έργα αυτά εξηγούν τη σημερινή ωριμότητα του γραφείου στις συνθέσεις μεγάλου πεδίου.

Ως μεθοδολογία, το Topio7 δουλεύει με modules τοπίου: άκρα/όρια (edges) που γίνονται χώροι, «αργές» διαδρομές που επιμηκύνουν την εμπειρία, υδρολογικές τομές και φυτεύσεις ως λειτουργικά εργαλεία, όχι ως διακόσμηση. Η διπλή παιδεία των ιδρυτών (αρχιτεκτονική + τοπίο) επιτρέπει οι κατασκευαστικές αποφάσεις να υπηρετούν μια οικολογική συμπεριφορά – από το masterplan, μέχρι τη λεπτομέρεια υλικού.

Συνολικά, με τη φετινή διπλή βράβευση και με έργο που διαβάζει τον τόπο πριν τον «σχεδιάσει», το Topio7 δίνει ένα καθαρό υπόδειγμα ελληνικής αρχιτεκτονικής τοπίου: ακριβές, βιώσιμο, χαμηλόφωνο – και, επομένως, διαχρονικό.

Urban Soul Project (USP)

Με διπλή διάκριση στα GRAIL Awards 2025 (για τα «Ergon Bakehouse» & «Ergon Beach House»), αλλά και Special Mention στα Architizer A+Awards 2025 (Best Large Firm), το γραφείο επιβεβαιώνει την ηγετική του θέση στο workplace design

Η Urban Soul Project ιδρύθηκε το 2009 στη Θεσσαλονίκη από τους Τάσο Γεωργαντζή και Κώστα Φλώρο· σήμερα λειτουργεί με ομάδες σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Λονδίνο. Από την αρχή διατύπωσε μια ενιαία φιλοσοφία «σχεδιασμού–κατασκευής», με διεπιστημονική ομάδα (αρχιτέκτονες, μηχανικοί, interior designers, project managers) και συνεχή παραγωγή έργων σε φιλοξενία, χώρους εργασίας και αστικές αναπλάσεις.

Στον φετινό απολογισμό, το γραφείο κατέγραψε δύο επαίνους στα GRAIL Awards 2025: Έπαινος (Merit) (Γενική Κατηγορία) για το “Ergon Bakehouse” στην Αθήνα και Έπαινος (Merit) (Ξενοδοχεία) για το “Ergon Beach House” στη Χαλκιδική. Παράλληλα, στα Architizer A+Awards 2025 τιμήθηκε με Special Mention στην κατηγορία Firm Type – Best Large Firm (41+ employees), εντάσσοντας επίσημα την USP στο διεθνές «κάδρο» του έτους.

Το “Ergon Bakehouse”, ένα υβριδικό σχήμα αρτοποιείου–εστίασης–μικρού ξενοδοχείου σε διατηρητέο κτίριο του πρώιμου 20ού αιώνα, κέρδισε φέτος εκτενή δημοσιότητα: η αρχιτεκτονική του ιδέα «γράφει» πάνω στη ζύμη ως αφήγηση, μεταφράζοντας τη διαδικασία της ωρίμανσης σε υλικότητα (firebrick, ανοξείδωτες επιφάνειες, λινά), ροές και φωτισμούς. Η σύγχρονη χρήση συνομιλεί με το κέλυφος χωρίς σκηνογραφία, παράγοντας εμπειρία με πραγματική αστική αξία.

Στο “Ergon Beach House” η USP επεξεργάζεται το παραθαλάσσιο τοπίο ως κατασκευαστικό εργαλείο: υπαίθριοι «θάλαμοι» και σκιάσεις ρυθμίζουν τον ήλιο και τον άνεμο, ενώ η υλικότητα παραμένει χαμηλόφωνη, ώστε ο τόπος να πρωταγωνιστεί. Η φετινή μνεία στα GRAIL έρχεται ως συνέχεια μιας τροχιάς διεθνών shortlist/νικών για τη δουλειά της ομάδας σε φιλοξενία και εστίαση.

Ως μεθοδολογία, το γραφείο επιδιώκει την ενιαία ταυτότητα, από το masterplan έως τη λεπτομέρεια: οργάνωση ροών, «καθαρές» τομές, υλικά με διάρκεια, και brands που αποκτούν χωρικό λόγο. Αυτή η συνοχή εξηγεί και τις φετινές θεσμικές αναφορές: αναγνώριση εντός Ελλάδας (GRAIL Awards 2025) και εκτός (Architizer A+Awards 2025 – Firm Special Mention), σε ένα σώμα έργων που διαβάζεται το ίδιο πειστικά από το κοινό και τους ειδικούς.

Η Urban Soul Project καταθέτει φέτος έναν ισχυρό, brand-aware αρχιτεκτονικό λόγο. Η διπλή διάκριση στα GRAIL Awards 2025 και η A+Awards Special Mention δεν αποτελούν «στιγμιότυπα», αλλά συνέπεια μιας στάσης που επιμένει στη λειτουργικότητα, την υλικότητα και τον αστικό ανθρωποκεντρισμό – ακριβώς ό,τι ζητά η εποχή.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Casa Plaj: Μια μελέτη ισορροπίας με την υπογραφή των extrastudio
Φυσική υπεροχή με βαριά υπογραφή: NOT A HOTEL YAKUSHIMA
Casa Solai: Ένα αιωρούμενο καταφύγιο πάνω από την ζούγκλα της Κόστα Ρίκα
Ένα πέτρινο αγροτόσπιτο του 19ου αιώνα στην Πελοπόννησο αποκτά νέα ζωή
Λώρα Τσουκαλά: Η σκαπανέας του Ντιζάιν ένα μεσημέρι στην STG
Collector’s alert: Η Veuve Clicquot ενώνει δυνάμεις με τον Simon Porte Jacquemus
Φαντασίωση: Surf & Speed Unite
Patrico στην Πάρο: Επανερμηνεύοντας τη μνήμη του τόπου
Το Neo-Cycladic Manifesto των Omniview Design
Casa Soleto: Η αθόρυβη γοητεία ενός palazzotto του 17ου αιώνα στην Πούλια