• Πολιτισμός

    Δάφνη Ζουμπουλάκη: Με τον Μανώλη Χάρο «απελευθερωμένο»

    Δάφνη Ζουμπουλάκη: Με τον Μανώλη Χάρο «απελευθερωμένο»

    Μανώλης Χάρος στα Κύθηρα όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ώσπου έφυγε στο Παρίσι για σπουδές


    Μια φωτεινή εξαίρεση; Μια άνω τελεία; Μία χρονική και αισθητική αιώρηση; Η Δάφνη Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει νέα ατομική έκθεση του Μανώλη Χάρου με τίτλο Ο αιωρούμενος χρόνος που τον βλέπεις. Πρόκειται για την μοναδική πρόσφατη συλλογή έργων του που ο σημαντικός ζωγράφος δεν σχετίζει άμεσα με την τέχνη του λόγου. Το 2011 παρουσίασε τους Μύθους του Αισώπου και το 2019 Το νησί των θησαυρών στο Μουσείο Μπενάκη. Ενδιάμεσα, δημιούργησε χαρακτικά του που πλαισιωμένα από πλούσια καλλιτεχνική έκδοση μορφοποίησαν τους στίχους των Ελεύθερων Πολιορκημένων. Πέρσι άντλησε έμπνευση από τον εθνικό ποιητή για να παρουσιάσει την έκθεση Διονύσιος Σολωμός… Δύο φλόγες… Μανώλης Χάρος.

    Η παρούσα έκθεση στην Γκαλέρί Ζουμπουλάκη περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο 2017-2024.

    Απελευθερωμένος από τα όρια του τελάρου

    «Πανσέληνοι, σκονισμένα φεγγάρια, ματωμένες σελήνες, ακτίδες φωτός, λυκαυγή και λυκόφωτα, ορίζοντες. Θάλασσες που ανοίγονται και ανοίγουν τον νου καθώς απομακρύνουν το σύνορο της πραγματικότητας. Εικόνες που παλεύουν να δεσμεύσουν τον χρόνο», σημειώνει ο Μανώλης Χάρος.

    Και αναρωτιέται: «Αυτό δεν είναι η ζωγραφική; Ο αιωρούμενος χρόνος όπως τον βλέπεις. […] Αυτά τα έργα στην υλοποίησή τους διήρκεσαν πολύ.

    Έγιναν όμως, με τον τρόπο που από πολλά χρόνια επεδίωκα, να δουλεύω μια εικόνα απελευθερωμένος από τα όρια του τελάρου και του νόμους του καβαλέτου· με όσα κατάφερα να μάθω στη ζωγραφική, στη χαρακτική και σε όλα τα σύγχρονα μέσα. Οι εικόνες έγιναν-υπήρξαν, και σιγά σιγά με τον χρόνο αποκτούσαν υλική υπόσταση. Ενώ στην κατασκευή τους διήρκεσαν χρόνια, όλα τα έργα, επιθυμούν να εμφανίσουν την στιγμή».

    Όπως διαπιστώνει κανείς η φιλολογική, φιλοσοφική του ενατένιση δεν τον εγκαταλείπει ποτέ. Μάλλον διέπει το πνεύμα της ζωγραφικής του.

    Η πόλη του φωτός

    Ο Μανώλης Χάρος σπούδασε στο Παρίσι στην περίφημη École nationale supérieure des Beaux-Arts. Το 1982 αποφοίτησε με βαθμό Άριστα και συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στην ίδια σχολή εστιάζοντας στην επικοινωνία της εικόνας (visual communication).

    Το 1984, η École nationale supérieure des Beaux-Arts τον τίμησε με το Βραβείο Prix des Fondations. Οι δεσμοί του με το Παρίσι, (πόλη του φωτός τόσο για τη ζωγραφική όσο και για την λογοτεχνική της παράδοση…) δεν χαλάρωσαν ποτέ. Συνεχίζει να μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στη γενέτειρά του την Ελλάδα και τη Γαλλία. Εκεί βρίσκεται σχεδόν όλο το αξιόλογο χαρακτικό του έργο. Συγκεκριμένα στο τμήμα Cabinet des estampes της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας (BNF).

    Το 1991 ταξίδεψε στις ΗΠΑ, όπου η βότκα Absolut χρησιμοποίησε έργα του στο πλαίσιο ευρύτερης διαφημιστικής καμπάνιας που συμπεριέλαβε πολλούς διεθνείς δημιουργούς.

    Τα έργα αυτά βρίσκονται στο Μουσείο Οίνου και Οινοπνεύματος στη Στοκχόλμη.

    Το 1994 εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνές καλλιτεχνικό φεστιβάλ Art Festival Cagne sur Mer στη Γαλλία.

    Το 1998 τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για καλλιτέχνη κάτω των σαράντα ετών. Το 2000-01 υπήρξε επισκέπτης καλεσμένος από το πανεπιστήμιο Πρίνστον (Princeton University) στις ΗΠΑ.

    Για την έκθεση «Το νησί των θησαυρών» στο Μουσείο Μπενάκη αποθησαύρισε κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μύθους, αστυνομικές νουβέλες, ποιήματα, που έχουν αποδείξει τον επίκαιρο χαρακτήρα τους. Αποτελούν μάλιστα καίριο πολυπρισματικό όχημα για την έκφραση κριτικής βασικών κοινωνικοπολιτικών συμπεριφορών» (απόσπασμα από το κείμενο της επιμελήτριας).

    Εκτός από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Παρίσι, ατομικές εκθέσεις του έχουν διοργανωθεί στην Μπολόνια και στο Λονδίνο.

    Έργα του συμμετέχουν σε δημοπρασίες των μεγάλων οίκων (Bonham’s, Sotheby’s), και συμπεριλαμβάνονται σε μεγάλες ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στις ΗΠΑ. Επίσης, έχουν πάρει θέση σε δημόσιες συλλογές Μουσείων εντός και εκτός Ελλάδας.

    Πληροφορίες

    Μανώλης Χάρος

    Ο αιωρούμενος χρόνος που τον βλέπεις

    Εγκαίνια: 29 Φεβρουαρίου 2024, 18.00 – 21.00
    Διάρκεια: 29 Φεβρουαρίου – 23 Μαρτίου 2024

    Γκαλερί Ζουμπουλάκη

    Πλ. Κολωνακίου 20
    Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00
    Τετ. & Σάβ. 11.00 –15.00
    Κυριακή & Δευτέρα κλειστά



    ΣΧΟΛΙΑ