Ο κόσμος της μόδας έχει συνδέσει το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης με το Met Gala, το ετήσιο,  γκαλά υψηλού προφίλ που συγκεντρώνει χρήματα για το Ίδρυμα Ενδυμασίας του Μουσείου. Το γκαλά, που συχνά αποκαλείται «η μεγαλύτερη βραδιά της μόδας», διοργανώνεται την πρώτη Δευτέρα του Μαΐου.

Η βραδιά σηματοδοτεί την έναρξη της ετήσιας ανοιξιάτικης έκθεσης του Ινστιτούτου -πάντα με θέμα τη μόδα- και είναι γνωστή για τους διάσημους καλεσμένους της, τους περίτεχνους θεματικούς κώδικες ενδυμασίας και την επίδειξη δημιουργικής και καλλιτεχνικής μόδας στο κόκκινο χαλί.

1

Για την άνοιξη του 2026, το Ινστιτούτο Ενδυμασίας θα παρουσιάσει την έκθεση η «Τέχνη της ενδυμασίας» (Costume Art), από τις 10 Μαΐου 2026 έως τις 10 Ιανουαρίου 2027, στις νέες μόνιμες γκαλερί Condé M. Nast, 1.115 τ.μ., δίπλα στην κεντρική αίθουσα του μουσείου. Με αφορμή τη νέα έκθεση θα εγκαινιαστούν και οι νέοι χώροι του μουσείου.

Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται ένα ελληνικό τερακότα αγαλματίδιο της Νίκης, που συμβολίζει την ισχυρή και διαχρονική σύνδεση μεταξύ σώματος και ενδυμασίας – το βασικό θέμα που διατρέχει και τη μόνιμη συλλογή του μουσείου. Όπως αναφέρει και ο επιμελητής της έκθεσης, Andrew Bolton, σε πρόσφατη συνέντευξή του «Αυτό που συνδέει κάθε έκθεση και κάθε αίθουσα του μουσείου είναι η μόδα ή πιο απλά το ντυμένο σώμα».

Στην αφίσα της έκθεσης το αγαλματίδιο δεν παρουσιάζεται μόνο του. Πρόκειται για κολάζ. Το φόρεμα με το όνομα «Delphos» είναι ιταλικό έργο των Adèle Henriette Elisabeth Nigrin Fortuny και Mariano Fortuny y Madrazo, της δεκαετίας του 1920. Αυτό το δώρο από την Frances J. Kiernan αποκτήθηκε από το μουσείο το 2005.

Το φόρεμα αγκαλιάζει το γυμνό σώμα της Νίκης και το αγαλματίδιο από τερακότα αποτελεί προσωποποίηση της θεάς που χρονολογείται στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. Το ελληνικό αγαλματίδιο αποκτήθηκε από το μουσείο το 1907 με χρήματα από το ίδρυμα Rogers Fund. Το κολάζ είναι έργο της Julie Wolfe για την έκθεση.

Μέσω της έκθεσης εξερευνάται «η κεντρική θέση του ντυμένου σώματος στην τεράστια συλλογή του μουσείου», συνδυάζοντας πίνακες, γλυπτά και άλλα αντικείμενα που καλύπτουν 5.000 χρόνια τέχνης με ιστορικά και σύγχρονα ενδύματα από το Ινστιτούτο Ενδυμασίας. Σύμφωνα με τον Bolton, «Ακόμα και το γυμνό δεν είναι ποτέ γυμνό. Είναι πάντα χαραγμένο με πολιτιστικές αξίες και ιδέες».

Η έκθεση οργανώνεται γύρω από θεματικούς τύπους σώματος, όπως το κλασικό σώμα, το γυμνό σώμα, το ανατομικό σώμα, τα γηρασμένα και τα έγκυα σώματα. Τα ενδύματα παρουσιάζονται σε μανεκέν ύψους 1,80 μέτρων, ενσωματωμένα με έργα τέχνης, ενώ ο καλλιτέχνης Samar Hejazi δημιούργησε κεφάλια με καθρέφτες για τα μανεκέν, ώστε οι επισκέπτες να αντικρίζουν τον εαυτό τους και να ταυτίζονται με αυτά.

Με την υποστήριξη του Jeff και της Lauren Bezos, καθώς και χρηματοδότηση από τους Saint Laurent και Condé Nast, η έκθεση ανοίγει μετά το Met Gala το οποίο χρηματοδοτεί τις δραστηριότητες του ινστιτούτου.

Η έκθεση «Τέχνη της Ενδυμασίας» υπενθυμίζει πως η μόδα δεν υπάρχει αποκομμένη από την ιστορία της τέχνης. Στο επίκεντρο, το ελληνικό τερακότα αγαλματίδιο της Νίκης αναδεικνύει τη βαθιά επιρροή της αρχαίας ελληνικής αισθητικής στο ντυμένο σώμα και στη σύγχρονη έννοια της κομψότητας.

Μέσα από την συνύπαρξη ενδυμάτων και έργων τέχνης, η έκθεση υπογραμμίζει τη διαχρονική σχέση μεταξύ πολιτισμού, σώματος και μόδας, θυμίζοντας πως οι ρίζες της ομορφιάς συχνά βρίσκονται στα κλασικά πρότυπα της Ελλάδας.

Διαβάστε επίσης:

Bottega Veneta: Τα χρωματιστά γυάλινα σκαμπό από την πασαρέλα στο σαλόνι σας για 6.000 ευρώ

Hermès: Μια εξαιρετικά σπάνια τσάντα Mini Kelly-κουνιστό αλογάκι δημοπρατήθηκε αγγίζοντας τα 110.000 ευρώ 

Mark Court: Ο ένας και μοναδικός άνθρωπος στον κόσμο που δίνει την πινελιά του σε κάθε Rolls-Royce