• Πολιτισμός

    Αναζητώντας τον παράδεισο – Έκθεση της Μαρίας Φιλοπούλου

    Η ζωγράφος Μαρία Φιλοπούλου


    Κρυστάλλινα νερά κυριαρχούν στην εικόνα, πράσινοι και μπλε χρωματισμοί εναλλάσσονται στους μυστικούς τόπους των πινάκων της Μαρίας Φιλοπούλου κι η ανθρώπινη παρουσία, πάντα παρούσα μέσα στη φύση.

    Οι «Προσωπικοί Παράδεισοι» της ζωγράφου, βιώματα που ξεκινούν από την παιδική ηλικία για να γίνουν τέχνη σήμερα συνθέτουν την έκθεση, που παρουσιάζεται από τις 11 Μαρτίου στο χώρο «16 Φωκίωνος Νέγρη».  Πρόκειται για 14 ζωγραφικές συνθέσεις, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, καθώς και ένα γλυπτό, όλα φιλοτεχνημένα από το 1986 έως το 2016 και τα περισσότερα από αυτά, από την Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.

    Είναι μια έκθεση – ιχνηλάτηση της διαδρομής της Μαρίας Φιλοπούλου, αρχίζοντας από τα χρόνια των σπουδών της στο Παρίσι, όταν μαθήτευε στο εργαστήριο του σπουδαίου ζωγράφου Λεονάρντο Κρεμονίνι και φθάνοντας ως σήμερα στην ωριμότητά της. Ενδιάμεσοι σταθμοί, τα θέματα, που την απασχόλησαν σε διάφορα στάδια της έως τώρα πορείας της, δηλαδή οι εσωτερικοί χώροι, τα θερμοκήπια, οι παραλίες, οι καταρράκτες και οι κολυμβητές.

    Αλλά και πέρα από αυτά οι «Προσωπικοί Παράδεισοι» παραπέμπουν στην σχέση της ζωγράφου με την αναζήτηση της ορατής ή της αόρατης «στέγης», που μπορεί να της προσφέρει αίσθημα ασφάλειας και γαλήνης. Όπως και η ίδια άλλωστε εξομολογείται η ζωγραφική είναι για εκείνην η δυνατότητα της δημιουργίας «προσωπικών παραδείσων», που μπορεί να λειτουργήσουν ως αντίδοτα στη σκληρή καθημερινότητα.

    Η φύση αποτελεί για την Φιλοπούλου ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης στην οποία οδηγήθηκε από την παρατήρηση εκ του φυσικού στο ύπαιθρο: Άλλοτε βλέποντας τα νάιλον κελύφη των θερμοκηπίων του Μαραθώνα, άλλοτε το ορμητικό νερό ενός καταρράκτη και πολύ συχνά την απεραντοσύνη της θάλασσας. Όσο κι αν η φύση κυριαρχεί όμως, η ανθρώπινη φιγούρα δεν λείπει, αντίθετα σημειώνεται ιδιαίτερα, καθώς φαίνεται ολοκάθαρα να απολαμβάνει την επαφή με το νερό και τη φύση. Όπως ακριβώς και η δημιουργός, που σχολιάζοντας, για παράδειγμα το έργο της «Ροή», αναλύει τις σχέσεις νερού, βράχου, ροής, ανθρώπινου σώματος και φωτός ως βασικά πεδία του ενδιαφέροντός της. στη ζωγραφική.

    Όπως επισημαίνει ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος «Εξετάζοντας αναδρομικά το έργο της Μαρίας Φιλοπούλου, διαπιστώνουμε πως η επιτυχία της έγκειται στο ότι ζωγραφίζει οικεία θέματα τα οποία, στην ουσία, από τεχνικής άποψης, είναι εξαιρετικά δύσκολα. Είναι φαινομενικά εύκολο να διαβάσει και να ταυτιστεί κανείς με μια ζωγραφική απεικόνιση της θάλασσας. Λίγοι όμως κάθονται να σκεφτούν ή είναι σε θέση να γνωρίζουν πόσο δύσκολο είναι να αποτυπώσεις το νερό με τρόπο πειστικό».

    Η Μαρία Φιλοπούλου έχει κάνει είκοσι ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ερμούπολη) και στο εξωτερικό (Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Παρίσι, Κωνσταντινούπολη) ενώ συμμετείχε σε πολλές ομαδικές σε μεγάλες πόλεις του κόσμου.  Έργα της βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στη Βουλή των Ελλήνων, στην Τράπεζα της Ελλάδος, στο Μουσείο Γουλανδρή, στο Μουσείο Φρυσίρα, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, στη Συλλογή Αντώνη & Άζιας Χατζηιωάννου και σε άλλες συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

    Την έκθεση οργανώνει το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία».

    Info

    16 Φωκίωνος Νέγρη: Φωκίωνος Νέγρη 16, Αθήνα

    Μαρία Φιλοπούλου «Προσωπικοί Παράδεισοι»

    Διάρκεια:11 Μαρτίου _ 16 Μαΐου



    ΣΧΟΛΙΑ