Προς σχολιασμό από τους πολίτες τέθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον σιδηρόδρομο «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών και της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε. και λοιπές διατάξεις», το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση από την Τετάρτη 11 Ιουνίου.

Το σχέδιο νόμου φέρνει νέο αέρα στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αρχής γενομένης με την ίδρυση της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ, που θα συγχωνεύσει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ σε ένα ενιαίο νομικό πρόσωπο.

1

Οι σκοποί του νέου νομοσχεδίου

Σκοπός του νέου νομοσχεδίου είναι: α) Η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρόμων, η βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου της ποιοτικής λειτουργίας τους και η διασφάλιση της αποτελεσματικής και καθολικής εποπτείας του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου, β) η διασφάλιση της ουσιαστικής αξιολόγησης του προσωπικού που ασκεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο και γ) η παροχή λειτουργικής και επιχειρησιακής ευελιξίας στον νέο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα με την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία», ώστε να διασφαλιστεί η αναγκαία αποτελεσματικότητα στη λειτουργία του, ιδίως σε ό,τι αφορά στην ολοκλήρωση έργων σιδηροδρομικής ασφαλείας και την πραγματοποίηση προσλήψεων σε θέσεις που συνδέονται με αυτήν.

Νέες δομές ασφάλειας

Το νέο σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων προβλέπει την ίδρυση νέων δομών ασφαλείας, με στόχο τη διαφάνεια αλλά και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών. Ειδικότερα, προβλέπεται η ίδρυση και η λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας των ελληνικών σιδηροδρόμων και τη δημιουργία της εφαρμογής railway.gov.gr, η οποία θα περιλαμβάνει ψηφιακό μητρώο σιδηροδρομικών δεδομένων, σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού των αμαξοστοιχιών και εφαρμογή καταγραφής εντολών και παραβάσεων.

Επιπλέον, επαναφέρεται ο ρόλος του Προϊσταμένου αμαξοστοιχίας και ιδρύεται Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου.

Εκπαίδευση και αξιολόγηση

Εξίσου σημαντικός παράγοντας θεωρείται και η εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού με δοκιμασίες πριν και μετά την πρόσληψη του προσωπικού. Για τον σκοπό αυτό εισάγονται συνεχείς δοκιμασίες και όσον αφορά στην αξιολόγηση του προσωπικού ασφαλείας σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Συν τοις άλλοις, προβλέπεται η διεύρυνση της πρόσβασης σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης του προσωπικού των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και τους διαχειριστές της υποδομής, όπως επίσης και η διεύρυνση της πιστοποίησης υπευθύνων για τη συντήρηση φορέων από οργανισμούς πιστοποίησης.

Ενίσχυση ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Το νέο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ προβλέπει επίσης την οργανωτική ενίσχυση της ΡΑΣ και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που παίζουν κομβικό ρόλο στην ασφάλεια, την πρόληψη και τη διερεύνηση ατυχημάτων. Ταυτόχρονα θεσπίζονται διαδικασίες για την άμεση στελέχωσή τους, δεδομένης της έλλειψης προσωπικού.

Να σημειωθεί επίσης, ότι κατοχυρώνεται θεσμικά η ανεξαρτησία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αναφορικά με τη διαχείριση των πόρων του.

Μπορείτε να διαβάσετε το σχέδιο νόμου εδώ

Το νομοσχέδιο θα βρίσκεται σε διαβούλευση έως την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025 και ώρα 09:00.

Διαβάστε επίσης:

Σιδηρόδρομος: Όλες οι αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη

Νέος ΚΟΚ… «λαιμητόμος» για τους παραβάτες – Βαριά πρόστιμα, αφαίρεση αδειών και φυλακίσεις

ΝΚ Trailers: Ποια είναι η βολιώτικη εταιρεία που ανασκευάζει τους συρμούς για το μετρό