• Ελλάδα

    Πανελλαδικές: Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ δεν θα έχει καμία επίπτωση για τους επιτυχόντες του 2016

    μηχανογραφικά


    Δεν θα έχει αναδρομική ισχύ η απόφαση που θα εκδώσει τους επόμενους μήνες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη συνταγματικότητα ή όχι πλειάδας ρυθμίσεων των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ.

    Το καθησυχαστικό μήνυμα στέλνουν σύμβουλοι Επικρατείας σε επιτυχόντες των περυσινών πανελλαδικών εξετάσεων και στους γονείς τους, μετά τις αντικρουόμενες απόψεις που ακούστηκαν στο Γ’ Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου και τους ψιθύρους ότι μία ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα μπορεί να τινάξει στον αέρα την εισαγωγή χιλιάδων μαθητών στα Πανεπιστήμια.

    Μετά την απόφαση του Τμήματος να παραπέμψει την υπόθεση για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ, οι σύμβουλοι τόνιζαν ότι δεν πρέπει να υπάρξει καμία ανησυχία, καθώς η μελλοντική απόφαση, ακόμα κι αν είναι υπέρ της αντισυνταγματικότητας των ρυθμίσεων, δεν θα έχει αναδρομικότητα, θα ισχύει δηλαδή για τις πανελλαδικές που θα γίνουν μετά την έκδοση της απόφασης, στην οποία, αντίθετα, θα υπάρχει πρόβλεψη προστασίας των υποψηφίων.

    Η αυξημένη σύνθεση του Γ’ Τμήματος, με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης, κλήθηκε να αποφανθεί για την αντισυνταγματικότητα ή όχι των νέων ρυθμίσεων των εισαγωγικών εξετάσεων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ειδικά των ρυθμίσεων εκείνων που αφορούν το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, τους συντελεστές βαρύτητας, την πριμοδότηση των αθλητών και το ειδικό καθεστώς εξετάσεων των δυσλεκτικών. Στο Ανώτατο Δικαστήριο προσέφυγαν δύο υποψήφιοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Ιατρική Σχολή), οι οποίοι δεν εισήχθησαν, καθώς κόπηκαν στην έκθεση, παρότι είχαν ψηλή βαθμολογία. Ζητούν να ακυρωθούν οι πίνακες των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων του έτους 2016, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το νέο σύστημα εισαγωγής.

    Τα ζητήματα που έθεσαν για κρίση είναι μεταξύ άλλων:

    O νομοθέτης όφειλε να προβλέψει σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με συντελεστές βαρύτητας για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, και, πάντως, με τέτοιο καθορισμό συντελεστών βαρύτητας ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο τα μαθήματα προσανατολισμού και να μειώνεται η βαρύτητα του μαθήματος γενικής παιδείας,
    η εξέταση του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας αποτελεί κριτήριο πρόσφορο, προκειμένου το σύστημα εισαγωγής στις Ιατρικές Σχολές να ανταποκρίνεται στις επιταγές των άρθρων 4 , 5 και 16 του Συντάγματος και
    συνάδουν με την αρχή της αξιοκρατίας οι ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις κατά το σκέλος εκείνο που παραλείπουν να προβλέψουν διακριτές θέσεις κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, ενώ αντίθετα προβλέπουν προνομιακή μεταχείριση υπέρ των αθλητών που έχουν διακριθεί.
    η εκπαιδευτική νομοθεσία προβλέπει μετεγγραφές των φοιτητών μεταξύ των ΑΕΙ (από τα περιφερειακά προς τα κεντρικά ΑΕΙ) σε ποσοστό 15% και θέτουν το ερώτημα εάν «είναι σύννομη η μη πλήρωση των θέσεων, που κενώνονται στα περιφερειακά Πανεπιστήμια από τις εν λόγω μετεγγραφές, από τους επιλαχόντες υποψηφίους στις πανελλαδικές εξετάσεις».

    Το Γ΄ Τμήμα του ΣτΕ με δύο αποφάσεις που παραπέμπει για οριστική κρίση στην Ολομέλεια, κάνει εκτενή αναφορά στο συνταγματικό πλαίσιο περί ισότητας των πολιτών και ομοιόμορφης μεταχείρισης τους, όπως κάνει αναφορά για τα συνταγματικά προστατευόμενα αγαθά της αξιοκρατίας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του κάθε ατόμου. Δεν παραλείπει να κάνει ειδική αναφορά για την συνταγματική προστασία της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ανάδειξη του συνταγματικά προστατευόμενου αθλητισμού.

    Οι σύμβουλοι της Επικρατείας εκφράζουν απόψεις επί των συνταγματικών ζητημάτων που είναι αντίθετες ενώ σε μια προσπάθεια προσέγγισης των θέσεων που καταγράφονται στις δύο αυτές δικαστικές αποφάσεις, επισημαίνεται η προνομιακή μεταχείρισης που προβλέπεται για τους αθλητές κατά τις εισαγωγικές εξετάσεις.

    Κατά κάποιους δικαστές, είναι θεμιτή καταρχήν η πριμοδότηση από το νομοθέτη αθλητών υψηλού επιπέδου για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έστω και σε βάρος άλλων υποψηφίων, καθώς μάλιστα ο αθλητισμός τελεί υπό την προστασία του κράτους.

    Όμως, είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις εκείνες που προβλέπουν την πριμοδότηση αθλητών σε ποσοστό 4,5%, ακόμη και σε πανελλήνια σχολικά πρωταθλήματα.

    Άλλοι δικαστές υποστηρίζουν ότι η εισαγωγή των υποψηφίων επιβάλλεται να διενεργείται σύμφωνα με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας με κριτήρια αμιγώς ακαδημαϊκά, όπως είναι βάσει ικανότητας και δεξιοτήτων των υποψηφίων.

    Όμως, η ιδιότητα του διακριθέντος σε αθλητικούς αγώνες δεν συνάδει με τις ικανότητες και τις δεξιότητες στο γνωστικό αντικείμενο της Ιατρικών Σχολών.

    Συνεπώς η πριμοδότηση αυτή των αθλητών είναι αντισυνταγματική. Παρ΄ όλα αυτά, κατ΄ εξαίρεση μπορεί να υπάρχει προνομιακή μεταχείριση για αθλητές που διακρίθηκαν σε Ολυμπιακούς Αγώνες ή Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, αλλά για συναφείς Σχολές όπως είναι της Φυσικής Αγωγής, αλλά όχι για τις Ιατρικές Σχολές.

    Αντίθετες απόψεις εκφράζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας και για την ιδιαίτερη μεταχείριση των δυσλεκτικών υποψηφίων οι οποίοι εξετάζονται προφορικά. Άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι συνταγματικά δυνατή η ιδιαίτερη μεταχείριση και άλλοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να προβλεφθούν από το υπουργείο Παιδείας χωριστές θέσεις για την κατηγορία αυτή των υποψηφίων.



    ΣΧΟΛΙΑ