• Άρθρα

    Σε εναλλακτικές μεθόδους ποντάρει η ναυτιλία για χρηματοδότηση

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Σε μια νέα ρότα αναζήτησης κεφαλαίων έχουν εισέλθει οι Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς η σφιχτή τραπεζική τακτική στρέφει τον εφοπλισμό στο sale and leaseback.

    Σύμφωνα με τη VesselsValue, από τις αρχές του 2018 μέχρι σήμερα οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κλείσει συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης ύψους 431,8 εκατ. δολαρίων.

    Όμως τελικά συμφέρει αυτή η λύση; Η απάντηση βρίσκεται στην καθημερινή πρακτική. Ότι και να συμβαίνει, το δεδομένο είναι η περιορισμένη πρόσβαση σε οικονομικούς πόρους, με την τραπεζική χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία να περιορίζεται ολοένα και περισσότερο.

    Μέσω του sale and leaseback η ναυτιλιακή πουλά το πλοίο της και στη συνέχεια το μισθώνει από το νέο αγοραστή. Μετά τη λήξη του χρονικού διαστήματος μίσθωσης που έχουν συμφωνήσει οι δύο πλευρές, η ναυτιλιακή έχει το δικαίωμα ή και την υποχρέωση πολλές φορές, να αποκτήσει και πάλι την κυριότητα του πλοίου καταβάλλοντας το τίμημα που έχει προσυμφωνηθεί.

    Με την κίνηση αυτή η πλοιοκτήτρια εταιρεία αυξάνει τη ρευστότητα της και εξασφαλίζει κεφάλαια που μπορεί να χρησιμοποιήσει είτε για την αγορά νέων πλοίων, είτε για την αποπληρωμή δανείων, είτε και για τη βελτίωση του ισολογισμού της.

    Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο βελτιστοποίησης των πληρωμών φόρων ή μείωσης της έκθεσής της εταιρείας στις διακυμάνσεις των περιουσιακών της στοιχείων.

    Αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές έχουν στραφεί σε αυτή τη λύση κατά την τελευταία διετία.

    Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η ναυτιλιακή Golden Energy Management, συμφερόντων της οικογένειας Ρέστη, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες προχώρησε στην πώληση των χωρητικότητας 46,600 dwt αδελφών πλοίων Energy Progress και Energy Puma (κατασκευής 2008) σε Κινέζους αγοραστές, έναντι 17 εκατ. δολάρια έκαστο.

    Τον περασμένο Μάιο η ναυτιλιακή Danaos Corp του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα, ολοκλήρωσε μία συμφωνία sale and leaseback για δύο από τα μεγαλύτερά της containerships με αντισυμβαλλόμενη την EnTrust Global, μία μεγάλη διαχειρίστρια επενδύσεων. Με την κίνηση αυτή η εταιρεία ολοκλήρωσε το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του χρέους της ύψους 2,2 δισ. δολαρίων που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2018. Η Danaos συνεχίζει να διαχειρίζεται τα δύο πλοία μέχρι την ολοκλήρωση των συμβολαίων ναύλωσης τους από τη Hyundai Merchant Marine, το πρώτο τρίμηνο του 2024, και στη συνέχεια θα είναι υποχρεωμένη να τα αγοράσει ξανά., με χαμηλότερο τίμημα.

    Η Top Ships του Ευάγγελου Πιστιόλη έκλεισε κατά το τρέχον έτος συμφωνία πώλησης και επαναμίσθωσης ενός πλοίου του στόλου του, ύψους 25 εκατ. δολ. με βάση τα στοιχεία της VesselsValue.

    Ωστόσο, πρωταθλήτρια στο sale and leaseback αναδείχθηκε η Αγγελική Φράγκου, με τη Navios Maritime Acquisition να έχει κλείσει συμφωνίες για 15 πλοία της, συνολικής αξίας 256,2 εκατ. δολαρίων.

    Συγκεκριμένα, τον περασμένο Αύγουστο ανακοίνωσε συμφωνίες πώλησης και επαναμίσθωσης (sale and leaseback) για 10 δεξαμενόπλοια του στόλου της ύψους 153 εκατ. δολαρίων, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα, τον Απρίλιο είχε κλείσει αντίστοιχες συμφωνία για άλλα πέντε τάνκερ της, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 103,2 εκατ. δολαρίων.

    Όσα προαναφέρθηκαν καθιστούν σαφές ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν, αξιοποιούν, αναγνωρίζουν και συνεχίζουν να πρωτοστατούν, δίνοντας στην παγκόσμια ναυτιλία το ισχυρό στίγμα της πορείας για το μέλλον.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ