Business

Petrofin: Στα 7,6 δισ. δολάρια τα ναυτιλιακά δάνεια των ελληνικών τραπεζών

ναυτιλία ναυλαγορά


Στο χαμηλότερο σημείο από το 2008 βρέθηκε πέρυσι η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση προς την ναυτιλία. Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin που δημοσιεύθηκε χθες, η συνολική έκθεση των 40 τραπεζών με το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων υποχώρησε στο τέλος του 2018 στα 300,7 δισ. δολ., -το οποίο αποτελεί αρνητικό ρεκόρ δωδεκαετίας- από 345 δισ. δολ. το 2017 και 355,2 δισ. δολ. το 2016.

Παρά τη συνεχή πτώση που καταγράφει η τραπεζική χρηματοδότηση προς τη ναυτιλία, εκτιμάται πως είναι νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την εξέλιξη της. Πολλά ωστόσο θα εξαρτηθούν από τις δυνατότητες των τραπεζών και στην εμπορική στρατηγική που θα επιλέξουν να ακολουθήσουν στο ναυτιλιακό τομέα ενώ ρόλο θα παίξει και ο ανταγωνισμός από τα επενδυτικά funds, τις εταιρείες leasing και διάφορους ακόμη παίκτες που εισβάλλουν δυναμικά στον χώρο και φιλοδοξούν να πάρουν μέρος της πίτας.

Οι αναλυτές της Petrofin πάντως σπεύδουν να επισημάνουν πως κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει το γεγονός πως οι τράπεζες μείωσαν δραστικά κατά 44,3 δισ. δολ. (!) το χαρτοφυλάκιό τους, σε διάστημα μόλις ενός έτους. Τη διαδικασία αποεπένδυσης από την ναυτιλία συνεχίζουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες, οι οποίες μείωσαν κατά 14% την έκθεσή τους την περσινή χρονιά. Συνολικά, το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στα ναυτιλιακά δάνεια έπεσε από το 83% το 2010 σε 58,7% πέρυσι.

Εξαίρεση αποτελούν οι ελληνικές τράπεζες που αρχίζουν να ανοίγουν και πάλι «τις κάνουλες», όπως επίσης οι γαλλικές και οι αμερικάνικες (κατά 5%). Σύμφωνα με την έρευνα, η Ελλάδα επανακάμπτει στον τομέα των ναυτιλιακών δανείων με αυξημένη αυτοπεποίθηση, την ώρα που μειώνονται τα «κόκκινα δάνεια» και βελτιώνονται οι οικονομικοί της δείκτες. Ειδικότερα, στο top 40 που δημοσιεύει η Petrofin, η Πειραιώς βρίσκεται στην 32η θέση, με συνολική έκθεση 2,84 δισ. δολ., η Εθνική στην 36η θέση με 2,46 δισ. δολ. και η Alpha Bank στην 37η θέση με 2,34 δισ. δολ.

Όσον αφορά στις τράπεζες της Άπω Ανατολής παρ’ ότι και αυτές αναδιπλώθηκαν πέρυσι, έχουν καταφέρει την τελευταία να αποκτήσουν σημαντικό μερίδιο, το οποίο πέρυσι διαμορφώθηκε στο 34,8% (αυξημένο κατά 140% σε σχέση με το 2010). Είναι ενδεικτικό πως υπάρχουν τρεις ασιάτικες τράπεζες στην κορυφαία πεντάδα των τραπεζών με την μεγαλύτερη έκθεση στη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, οι κινέζικες China Exim και Bank of China καταλαμβάνουν την πρώτη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα, με 17,5 δισ. δολ. και 16 δισ. δολ. και η Sumi Trust από την Ιαπωνία, την Πέμπτη θέση με 14 δισ. δολ.

Την ίδια ώρα, έδαφος κερδίζουν και οι κινέζικες εταιρείες leasing. Ειδικότερα, το 2018 το κινέζικο leasing προς τη ναυτιλία ανήλθε σε 51,3 δισ. δολ. από 47 δισ. το 2017. Συνολικά, το leasing αρχίζει και αυξάνει τα ερείσματά του, κυρίως στους μεσαίους και μικρότερους πλοιοκτήτες, ως η μοναδική πηγή χρηματοδότησης ου μπορούν να αντέξει η τσέπη τους.