• Άρθρα

    Η εκπόρνευση της ιδιωτικότητας και το φαινόμενο GNTM


    «Σόρι παιδιά, αλλά έχει τέλειο πισινό».

    «Ουάου, το κορίτσι είναι κόρμαρος».

    «’Τζούσι το πωπουδάκι της»…

    Αυτές είναι, σε αδρές γραμμές, ορισμένες από τις ατάκες που χρησιμοποίησαν οι… γλωσσαμύντορες, τηλεοπτικοί κριτές του ριάλιτι GNTM. Προκειμένου να εκθειάσουν την… πίσω όψη, για κάποιες απ’ τις κοπέλες που παρέλασαν μπροστά τους, θέλοντας να πάρουν το επίζηλο διαβατήριο για τις πασαρέλες και τις φωτογραφήσεις.

    Πάει καιρός από τότε που το σχολείο, η οικογένεια και ο στενός περίγυρος, έχτιζαν τα κοινωνικά πρότυπα. Με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς ιδιαίτερες αντιστάσεις, τον ρόλο του πλαστουργού προτύπων τον έχει αναλάβει πλέον το εκράν της τηλεόρασης. Τουλάχιστον σε ένα πολύ σημαντικό βαθμό. Προπαγανδίζοντας σαν αλήθεια αυτό που φαίνεται και όχι αυτό που πραγματικά είναι.

    Στην περίπτωση του GNTΜ, οι αιτήσεις συμμετοχής έφτασαν τις 7.000. Επτά χιλιάδες κοπέλες εξέφρασαν τη βούλησή τους να βγάλουν στο τηλεοπτικό σφυρί βασικά στοιχεία της ιδιωτικότητάς τους. Στοχεύοντας να μπουν στον επιχρυσωμένο κόσμο των θεωρούμενων «top models». Αλλά και να εισπράξουν συνάμα το έπαθλο των 50.000 ευρώ που περιμένει τη νικήτρια του ριάλιτι.

    Αναμφίβολα, η εκπόρνευση της ιδιωτικότητας είναι ένα ζήτημα που εξελίσσεται σε πυορροούσα πληγή, ανεξάρτητα του σόου με τα δυνητικά μοντέλα. Στους κάθε είδους λογαριασμούς των social media ξεχειλίζουν τέτοιου είδους φαινόμενα. Ακόμη και το ακραίο έχει φτάσει να εκλαμβάνεται ως συμβατή, καθημερινή πραγματικότητα. Θαρρείς και οι λάγνες φωτογραφικές πόζες, και όχι μόνον αυτές, έχουν ως ζητούμενο να ανεβάσουν το «κασέ» ωραίων ή και λιγότερο ωραίων γυναικών, που δείχνουν πρόθυμες να ανταποκριθούν στα ενδεχόμενα κελεύσματα από παχυλά πορτοφόλια. Ακόμη και ερήμην τους, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι ανεξέλεγκτες κοινοποιήσεις είναι και θέμα κραυγαλέας έλλειψης κριτικής σκέψης.

    Τουλάχιστον κατά τα φαινόμενα, η μεγάλη συμμετοχή στο GNTM αντικατοπτρίζει την αφοπλιστική διάθεση των κοριτσιών να εκτεθούν στο κοινό για να πετύχουν. Με την όποια έννοια του όρου μπορεί να έχει η κάθε μια στο μυαλό της.

    Ήδη, οι τοξικομανείς της τηλεόρασης πριμοδοτούν με ισχυρά νούμερα τηλεθέασης το συγκεκριμένο πρόγραμμα που προσφέρει αφειδώς… πωπουδάκια και πισινούς, σε πρώτο πλάνο. Μαζί βεβαίως με προσωπικές ίντριγκες, άφθονα δάκρυα και συγκινησιακές καταστάσεις που κεντρίζουν το θυμικό του θεατή. Τα συστατικά στοιχεία δηλαδή ενός ριάλιτι σόου, όπου παρουσιαστές και συμμετέχοντες ερμηνεύουν ο καθένας και τους δικούς του ρόλους.

    «Ρε αλήτη σόου» τα είχε ονομάσει ευρηματικά η αξέχαστη Ρίκα Βαγιάνη.

    Απ’ το Καρπενήσι ως το Άγιον Όρος

    Ο αριθμός των 7.000 αιτήσεων συμμετοχής στο GNTM αναμφίβολα προκαλεί αίσθηση. Αντιστοιχεί στον πληθυσμό που έχουν πόλεις όπως είναι το Καρπενήσι ή και η Άμφισσα…

    Σχεδόν τέσσερις φορές πάνω από τους… μοναχούς που εγκαταβιούν στο Άγιον Όρος.

    Κατά κύριο λόγο, ο κεντρικός κορμός των υποψηφιοτήτων για το GNTM είναι στην ηλικιακή ομάδα από 18 έως 25 ετών. Από την ανάλυση των στοιχείων που δημοσιοποιεί η Ελληνική Στατιστική Αρχή, εκτιμάται ότι στο συγκεκριμένο ηλικιακό γκρουπ ο γυναικείος πληθυσμός της χώρας είναι περί τις 480.000, μαζί με τις κοπέλες που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και ζουν εδώ.

    Αυτό σημαίνει ότι το 1,5% περίπου των γυναικών από 18 έως και 25 ετών θέλησε να μπει στην «περιπέτεια» του ριάλιτι και να είναι μια από τις 24 της τελικής φάσης, που θα εξελιχθεί σε αρκετά τηλεοπτικά επεισόδια.

    Το ποσοστό στο γενικό σύνολο είναι σαφώς μικρό και εξηγήσιμο. Διότι σε αυτές τις ηλικίες των κοριτσιών, η ανεργία ξεπερνά το 39%, ο κίνδυνος φτώχειας είναι στο 21%, ενώ με υλικές στερήσεις ζει το 38%.

    Οπότε το κυνήγι του επάθλου και οι όποιες ευκαιρίες μπορεί να γίνουν μαγνήτης για λαμπερά κορίτσια και λυγερόκορμες κοπέλες. Λιπόσαρκες στη συντριπτική τους πλειονότητα, γιατί έτσι επιτάσσει η μόδα.

    Το ότι το 1,5% του γυναικείου πληθυσμού της χώρας, από τα 18 ως και τα 25, έτρεξε να μπει στο GNTM, συνιστά μεν μια κοινωνική πτυχή, αλλά υπάγεται στη σφαίρα των μειοψηφικών ιδιαιτεροτήτων. Άλλωστε στη χώρα, έχει δημιουργηθεί ολόκληρος σύλλογος από εκείνους που πιστεύουν, στα αλήθεια, ότι η γη είναι επίπεδη…



    ΣΧΟΛΙΑ