• Άρθρα

    Επι-θετικά: Η νέα στήλη του mononews.gr, με την υπογραφή της Μαρίας Θερμού


    Το άλογο και οι κομπάρσες

    Δικαίωμά του βέβαια του ανθρώπου, είναι και πολλά τα λεφτά, αλλά να σπαταλάς ένα σπουδαίο ταλέντο φωτογραφίζοντας άλογα σε τριπλέτα με μοντέλα, για χάρη ενός οίκου μόδας είναι κάπως περίεργο… ΄Η και καταστροφικό. Με μεγάλη και επιτυχημένη θητεία στη διαφήμιση, που προηγήθηκε της κινηματογραφικής, ο Γιώργος Λάνθιμος δεν φαίνεται όμως να διστάζει και βάζει την υπογραφή του σε σκηνές σουρεαλιστικής προσέγγισης για τη νέα διαφημιστική καμπάνια Gucci Orgasmique. (Έτσι ακριβώς!)

    Στη γη και στο αέρα, άλλως μεταφραζόμενο στο δρόμο, στο πάρκινγκ, στη θάλασσα και στο αεροπλάνο το ευγενές ζώο ως φίλος, σύντροφος, συνταξιδιώτης και συνδαιτυμόνας κλέβει φυσικά, την παράσταση. Όσο για τις δύο γυναίκες παρτενέρ του, απλώς… κομπάρσες. Μαζί με τα ρούχα τους. Ακόμη κι όταν η μία εξ αυτών ως άλλη Λέιντι Γοντάιβα τρέχει γυμνή στο δρόμο πάνω στ’ άλογό της.

    Την παλαιά αρχή του Χόλυγουντ –μια που όλο το σκηνικό εκτυλίσσεται στο Λος Άντζελες – ότι δεν βάζεις ζώο να παίξει με άνθρωπο, γιατί αυτό θα είναι ο πρωταγωνιστής, φαίνεται να την ξέχασε ο Λάνθιμος. Και η Gucci. Εκτός κι αν το επιδίωξε, λόγω των παντελώς αδιάφορων ρούχων, που διαφημίζει. Δικό τους θέμα. Έτσι κι αλλιώς πλην την επιδιωκόμενης πρόκλησης  – και λυπηρό για τον Λάνθιμο – δεν μπορούμε να μιλάμε για τέχνη. Αρκεί να μη θελήσουν πάλι να τα παρουσιάσουν και στην Ακρόπολη. Μαζί με το άλογο.

    Όλοι εδώ κρίνονται

    Πέντε χρόνια αναμένονται τα εγκαίνια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Στο διάστημα των οποίων και με εφαρμογή της αλλοπρόσαλλης πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ είδαν τα μάτια μας πολλά και τραγελαφικά αλλά μόνον μουσείο δεν είδαν ανοικτό. Μόνον εξαγγελίες από κάθε νέο υπουργό, ότι αυτός θα  …έλυνε τα μάγια (Ακόμη και τώρα αναρωτιέται κανείς, αν έλεγαν ψέματα εν ψυχρώ ή είχαν εσφαλμένη πληροφόρηση, που και πάλι λάθος τους ήταν).

    Δικαιολογημένη λοιπόν και η επιφυλακτικότητα και τώρα. Σε λιγότερο από δύο μήνες, στα τέλη Φεβρουαρίου, λένε από το υπουργείο Πολιτισμού, ότι το μουσείο θα ανοίξει και μέχρις αποδείξεως του εναντίου οφείλουμε να ελπίζουμε. Άλλωστε όλοι και όλα εδώ κρίνονται: Αν άξιζε τα 40 εκατομμύρια που έχει διαθέσει το κράτος για την υλοποίησή του (εσχάτως εγκρίθηκε και έκτακτη επιχορήγηση 1,3 εκατ. ευρώ) και επιπλέον τα 3 εκατομμύρια της δωρεάς Νιάρχου.

    Αν μπορεί να λειτουργήσει κανονικά και χωρίς ελλείψεις. Αν τελικά θα είναι ένας φορέας πολιτισμού αντάξιος του ρόλου και όχι ένα «μαγαζάκι» εγχώριας τέχνης.

    Και ακόμη αν – επειδή, όπως λένε, το αποτέλεσμα μετράει – ο κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού που έχει επιφορτισθεί με το έργο κατορθώσει να το φέρει σε πέρας ολοκληρωμένο και στην ώρα του. Έστω και με μια μέρα παραπάνω, επειδή ο χρόνος είναι δίσεκτος…

    Τέρμα η καθίζηση

    «Θα μπορούσε η Ελλάδα να αναγκάσει την ΕΕ σε επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα μετά το Brexit;» Ασφαλώς και θα μπορούσε, απαντά το 75% των αναγνωστών της μεγάλης αρχαιολογικής ιστοσελίδας The Archaeology News Network με διεθνές κοινό, που διατυπώνει το ερώτημα σε ανοιχτό γκάλοπ.

    Τι κι αν η βρετανική κυβέρνηση υποστηρίζει, πως το Βρετανικό Μουσείο δεν ανήκει στο κράτος (μια χαρά όμως επιδοτείται από αυτό), επομένως δεν μπορεί να κάνει τίποτε. Τι κι αν ο Μπόρις Τζόνσον λέει, όλα αυτά τα αποικιοκρατικού τύπου, ότι ο Έλγιν έσωσε τα Γλυπτά. Όταν μόλις πριν από δυο χρόνια το 69% των Βρετανών δήλωνε σε δημοσκόπηση, ότι είναι υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα (μόνο το 13% ήταν εναντίον του επαναπατρισμού), εμείς τι κάνουμε;

    Γιατί αν εξαιρέσει κανείς την διατύπωση του αιτήματος από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, αμέσως με την ανάληψη των καθηκόντων του θέτοντας έτσι και τις προτεραιότητές του  σ΄ένα εθνικό θέμα, έκτοτε ουδέν.

    Πού είναι εκείνες οι δυναμικές Επιτροπές Επιστροφής των Γλυπτών, που έχουν συσταθεί σε όλο τον κόσμο; Πού είναι η ενημέρωση των Βρετανών, μέσα από πανεπιστήμια και χώρους πολιτισμού;

    Πού είναι η οργάνωση εκδηλώσεων και δημοσκοπήσεων στη Βρετανία και σ΄όλο τον κόσμο; Πού είναι η ελληνική διπλωματία; Και πού το υπουργείο Πολιτισμού; Πουθενά. Αλλά η πενταετής και πλέον καθίζηση, λόγω της αποχής της προηγούμενης κυβέρνησης, που δεν ήξερε πώς να χειρισθεί ένα εθνικό θέμα απαιτείται να τελειώσει τώρα. Αδιάφορο αν η Βρετανία είναι εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γιατί τα Γλυπτά είναι ελληνικά.



    ΣΧΟΛΙΑ