• Άρθρα

    Διπλώματα οδήγησης: Σε καλό δρόμο

    Διπλώματα οδήγησης: Σε καλό δρόμο


    Βρέθηκα σήμερα στη συνέντευξη Τύπου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα διπλώματα. Επιτέλους πήραμε σωστή κατεύθυνση.

    Το θέμα των νέων διπλωμάτων αλλά και της ανανέωσης αυτών είναι κομβικό για την οδική ασφάλεια. Αναλογιστείτε πως ένας νέος πολίτης στην ηλικία των 18 ετών έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το κράτος.

    Είναι αδιανόητο σ’ αυτή την πρώτη επαφή να μαθαίνει ότι γίνεται κι «αλλιώς» ανεξαρτήτως γνώσης και ικανότητας. Ακόμη περισσότερο είναι αδιανόητο να βγαίνει στο δρόμο χωρίς να γνωρίζει τα βασικά όπως π.χ. πως φρενάρουμε σε μια έκτακτη ανάγκη. Η προηγούμενη κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς να λύσει το θέμα.

    Μάλιστα όπως γλαφυρά περιέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής «όταν αναλάβαμε υπήρχαν 150.000 πολίτες που περίμεναν να δώσουν για δίπλωμα».

    Προς τιμήν του ο υπουργός παραδέχεται ότι υπάρχουν προβλήματα διαφθοράς και τονίζει πως στόχος είναι να λυθούν! Για να επιτευχθεί θα γίνουν εφόσον το νομοσχέδιο που πάει στη Βουλή ψηφιστεί, ως έχει, σημαντικές αλλαγές, όπως:

    • Ο εκπαιδευτής θα κάθετε στο πίσω κάθισμα ώστε να μην μπορεί να βοηθήσει.
    • Θα υπάρχει κάμερα, θα καταγράφει και το υλικό θα μπορεί να το επικαλεστεί για να ζητήσει επαναξιολόγηση ο υποψήφιος που θεωρεί πως αδικήθηκε.
    • Θα γίνεται ταυτοποίηση των υποψηφίων στις θεωρητικές εξετάσεις.

    Βέβαια όπως επανέλαβε ο υπουργός πολλές φορές στη συνέντευξη Τύπου άλλο η ψήφιση του νόμου κι άλλο η εφαρμογή του.

    Πέραν τούτου το πνεύμα της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας δεικνύει η αποστροφή λόγου του κ. Καραμανλή: «Θέλουμε να γίνει συζήτηση στη Βουλή να ακουστούν όλοι οι φορείς και οι απόψεις. Αν θέλαμε απλά να το ψηφίσουμε θα το βάζαμε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Δεν το κάνουμε θέλουμε να τους ακούσουμε όλους και να κάνουμε ότι καλύτερο γίνεται συμπεριλαμβάνοντας όσο περισσότερες διατάξεις, διορθώσεις μπορούμε. Καθώς πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που δεν έχει πολιτικές διαστάσεις και αφορά το κοινό καλό θέλουμε να εξαντλήσουμε το διάλογο. Γιατί οδική ασφάλεια, το έχουμε ξαναπεί, σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, Αλλά πρώτα απ’ όλα σημαίνει καλύτεροι οδηγοί».

    Ο κ. Καραμανλής διευκρίνισε ότι οι κάμερες που θα τοποθετούνται στα εκπαιδευτικά οχήματα, θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.

    Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Το πιο κρίσιμο όμως είναι ότι σε αυτό το διάστημα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον διευρύνεται το σώμα των εξεταστών.

    Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής: «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, θα έχουμε περισσότερους εξεταστές καλά εκπαιδευμένους, ώστε να προχωράει το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο κ. Καραμανλής και διευκρίνισε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.

    Τους εξεταστές θα τους ελέγχουν οι επόπτες. Αυτοί θα είναι καταρχάς μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας που θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες. Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

    Οδήγηση από τα 17 υπό προϋποθέσεις

    Οι νέοι θα μπορούν να δίνουν και να περνούν στις εξετάσεις από τα 17 τους έτη. Θα λαμβάνουν προσωρινό δίπλωμα και θα μπορούν να οδηγούν εντός της Περιφέρειας που μένουν με συνοδό (πάνω από 25 ετών, με δίπλωμα χωρίς πόντους ποινής).

    Ο υπουργός ανέφερε: «Καθιερώνουμε την δυνατότητα εξέτασης και οδήγησης για νέους 17 ετών όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αρκεί να έχουν έμπειρο οδηγό δίπλα τους. Η οδήγηση πριν τα 18 έτη με συνοδηγό ισχύει σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις».

    Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.

    Από την πλευρά του ο υφυπουργός κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα διασφαλίζει όσο καλύτερα το αδιάβλητο της διαδικασίας: «Το ακούμε όλοι από τα μαθητικά μας χρόνια πόσο δεν είναι αδιάβλητη η διαδικασία. Ήρθε η ώρα να γυρίσουμε σελίδα».
    Επιπλέον:

    • Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης
    • Θα γίνεται χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης
    • Έλεγχος ταυτοπροσωπίας των υποψηφίων
    • Απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής κατά την εξέταση.
    • Θεσπίζεται δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου οι υποψήφιοι να εξοικειώνονται με το όχημα εξέτασης.
    • Οι υποψήφιοι έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο

    Τέλη κυκλοφορίας για τα ιστορικά οχήματα

    Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού ενδιαφέροντος γίνεται με σχετική βεβαίωση που χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που εκπροσωπούνται νόμιμα στην Ελλάδα (ΟΜΑΕ, ΦΙΛΠΑ), για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών. Χορηγούνται άδειες και ειδικές πινακίδες κυκλοφορίας από τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.

    Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε έτη.

    Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος θα περνούν ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση θα είναι ασφαλισμένα και θα καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας (όχι αν είναι πάνω από 45 ετών):

    • Επιβατικά αυτοκίνητα έως 999 κυβικά: 50 ευρώ
    • Από 1000 έως 1999 κυβικά: 100 ευρώ
    • Άνω των 2000 κυβικών: 200 ευρώ
    • Μοτοσικλέτες έως 250 κυβικά: 20 ευρώ
    • Μοτοσικλέτες πάνω από 250 κυβικά: 50 ευρώ

    Μένει να δούμε την τελική μορφή του νομοσχεδίου και βέβαια τις εφαρμοστικές διατάξεις που θα πλαισιώσουν το νέο νόμο.

    Διαβάστε επίσης:

    Καραμανλής: Δίπλωμα οδήγησης από τα 17, αδιάβλητες εξετάσεις, πολεμάμε τη διαφθορά



    ΣΧΟΛΙΑ