• Οικονομία

    Πώς ο Πιτσιλής «έπιασε» το μοντέλο-influencer και τον γνωστό παρουσιαστή για φοροδιαφυγή

    Γιώργος Πιτσιλής, Διοικητής της ΑΑΔΕ

    Γιώργος Πιτσιλής, Διοικητής της ΑΑΔΕ


    Κάθε μέσο έχει ενεργοποίηση η ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής, χρησιμοποιώντας και τη νέα τεχνολογία.

    Ήδη, οι έλεγχοι των «Ράμπο» της εφορίας έχουν εντοπίσει γνωστά ονόματα της τηλεόρασης και του διαδικτύου, καθώς όπως αποδείχθηκε έκαναν δουλειές… κάτω από το τραπέζι, χωρίς να κόβουν αποδείξεις, «φεσώνοντας» το ελληνικό δημόσιο με τεράστια ποσά από αδήλωτα κέρδη, χωρίς να αποδίδουν και τον αναλογούντα ΦΠΑ.

    Εδώ και καιρό η ΑΑΔΕ συνεργάζεται με γνωστές πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των καταλυμάτων (Booking, Airbnb), της εστίασης, αλλά και με εταιρείες courier.

    Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις έχει υπογραφεί και ειδική συμφωνία, στην οποία όποια επιχείρηση εντοπίζεται να φοροδιαφεύγει, να μην μπορεί πλέον να συμμετέχει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα.

    Ειδική υπηρεσία για τα social media

    Μάλιστα στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχει δημιουργηθεί πρόσφατα μία ειδική ομάδα, η οποία ασχολείται για τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τα social media.

    Τα τελευταία χρόνια – και κυρίως μετά την πανδημία – έχει δημιουργηθεί μία νέα τάση στο διαδίκτυο με διαφημίσεις, αλλά και πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, όπως Facebook, Instagram και Tiktok.

    Ένα μεγάλο μέρος των ελέγχων έχει στραφεί σε αυτές τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στους λεγόμενους influencers.

    «Κλειδί» για τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ είναι οι αναρτήσεις και τα stories των influencers αλλά και χιλιάδες ακόλουθοί τους, που μπορούν να δώσουν σημαντικές πληροφορίες για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.

    Πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος

    Στην πράξη, οι ελεγκτές της εφορίας τοποθετούν στον αλγόριθμο μια σειρά από στοιχεία της ελεγχόμενης εταιρείας και όταν διασταυρωθούν, εντοπίζονται αν η επιχείρηση φοροδιαφεύγει.

    Αυτά τα στοιχεία είναι κυρίως οι παραγγελιοληψίες, τα έσοδα, τα παραστατικά που έχουν κοπεί, ακόμα και οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών.
    Στην περίπτωση της γνωστής influencer, αλλά και του τηλεπαρουσιαστή που έπεσαν στα δίχτυα της εφορίας, εντοπίστηκαν σημαντικές αποκλίσεις, με τον αλγόριθμο να χτυπά «καμπανάκι» στους ελεγκτές.

    Μάλιστα, όπως αναφέρουν στο mononews πηγές που γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας του αλγόριθμου και των ελέγχων, η διαδικασία «τσεκαρίσματος» των επιχειρήσεων τόσο του γνωστού μοντέλου, όσο και του τηλεπαρουσιαστή.

    Ένα μεγάλο «όπλο» στα χέρια της ΑΑΔΕ είναι ο ειδικός αλγόριθμος, μέσω του οποίου διασταυρώνονται οι παραγγελιοληψίες μιας επιχείρησης και τα δεδομένα των αποδείξεων που κόβει. Σε περίπτωση που εντοπιστούν αποκλίσεις, τότε χτυπά «καμπανάκι» και ξεκινά ο έλεγχος, όπως ακριβώς συνέβη σε αυτές τις περιπτώσεις.

    Η διαδρομή των ελέγχων

    Αξιοποιώντας τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου, η εφορία εντόπισε «κενά» στις δηλώσεις και στα εισοδήματα της influencer και του τηλεπαρουσιαστή.

    Στην ουσία, χτύπησαν «καμπανάκι» στην εφορία τα όσα δήλωναν ως έσοδα από πωλήσεις προϊόντων που προωθούσαν μέσα από τα social media και την τηλεόραση.

    Στη συνέχεια δόθηκε εντολή ελέγχου, ώστε οι εφοριακοί να ξεκινήσουν ελέγχους και με φυσική παρουσία.

    Έτσι, πήγαν και στις εταιρείες courier που συνεργάζονται με τους ελεγχόμενους και ζήτησαν να λάβουν τον αριθμό των παραγγελιών και των ποσών για τα πακέτα που έστελναν τόσο η influencer όσο και η εταιρεία του τηλεπαρουσιαστή (οι δυο υποθέσεις δεν συνδέονται μεταξύ τους, όπως λένε οι πληροφορίες) και στη συνέχεια έκαναν αντιπαραβολή με τις αποδείξεις που είχαν κόψει οι επιχειρήσεις τους.

    Εκεί διαπιστώθηκε πως οι παραγγελίες που είχαν σταλεί προς τους διαδικτυακούς πελάτες ήταν περισσότερες από τα παραστατικά που είχαν κοπεί, με αποτέλεσμα να χτυπήσει καμπανάκι τρανταχτής φοροδιαφυγής.

    Η γνωστή influencer – μοντέλο

    Η influencer που πιάστηκε στα δίχτυα του ειδικού αλγορίθμου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχει εργαστεί και ως μοντέλο και κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μέσω της οποίας διαφημίζει ρούχα και αξεσουάρ στα social media και στη συνέχεια τα πουλάει διαδικτυακά, ενώ διαθέτει ιδιαίτερα έντονη παρουσία στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, με χιλιάδες followers.

    Για δύο ελεγχόμενα φορολογικά έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων, για την οποία η ελεγχόμενη επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις, τόσο στη φορολογία εισοδήματος, όσο και στον ΦΠΑ.

    Μετά από αυτό, το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις έφτασε στα 270.000 ευρώ.

    Ο τηλεπαρουσιαστής με τις 12.000 «ξεχασμένες» αποδείξεις

    Πρόκειται για παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλε-πωλήσεων. Μετά από καταγγελίες καταναλωτών, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ άρχισαν να παρακολουθούν τη συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης.

    Οι ελεγκτές, ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση και βρήκαν ότι για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ!

    Βρήκαν ακόμα ότι ο συγκεκριμένος παρουσιαστής δεν εμφανιζόταν τυπικά ως μέτοχος της εταιρείας, αλλά είχε βάλει μπροστά τη μητέρα του.

    Ήδη, έχουν επιβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ ελέγχονται τόσο η επιχείρηση για τις υπόλοιπες χρήσεις, όσο και ο ίδιος και η μητέρα του για πιθανές άλλες φορολογικές παραβάσεις.

    Οι «χρυσές» αναρτήσεις

    Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ βρίσκονται οι «πληρωμένες» αναρτήσεις των celebrities και των influencers στη χώρα μας, καθώς εκτιμάται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι συναλλαγές γίνονται… κάτω από το τραπέζι.

    Μάλιστα, η ΑΑΔΕ υπό το άγρυπνο βλέμμα και τις εντολές του διοικητή της Γιώργου Πιτσιλή, έχει εστιάσει το τελευταίο χρονικό διάστημα στις διαδικτυακές πωλήσεις και κυρίως εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω των social media.

    Άλλωστε, οι ελεγκτές έχουν στα χέρια τους και τον τιμοκατάλογο των influencers, τον οποίο και αποστέλλουν στους πελάτες τους με στάνταρ τιμές και προσφορές, ανάλογα με το αν πρόκειται για ανάρτηση, στόρι ή συνδυασμό και των δυο για άπαξ ή επαναλαμβανόμενες
    διαφημίσεις.

    Με αυτά ως «μπούσουλα» και με βάση τους χιλιάδες ακόλουθους και τη συχνότητα των πληρωμένων αναρτήσεων, δημιουργείται μια πρώτη εικόνα για τα
    εκτιμώμενα έσοδα. Άλλωστε, υπάρχουν «χρυσές» αναρτήσεις, δηλαδή celebrities που διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες έναντι πολλών χιλιάδων ευρώ για κάθε ανάρτηση.

    Αν διαπιστωθεί πως ένας influencer κάνει μια ανάρτηση ή ένα story διαφημίζοντας ένα προϊόν και διαπιστωθεί ότι η διαφημιζόμενη εταιρεία και ο/η ίδιος/ίδια έχουν κόψει κανονικά τιμολόγια, ο έλεγχος σταματά, καθώς πρόκειται για μια νόμιμη συναλλαγή.

    Δυσκολίες εντοπισμού της φοροδιαφυγής αποτελούν οι έμμεσες διαφημίσεις, δηλαδή σε όσους κρατούν πχ ένα προϊόν και δεν το διαφημίζουν άμεσα, ενώ στο μυαλό των followers μένει η εικόνα του προϊόντος. Φυσικά, στην πλειοψηφία τους αυτές οι διαφημίσεις γίνονται με τα νόμιμα παραστατικά και δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής.

    Επίσης, μια ακόμα τακτική που βρίσκεται στο στόχαστρο των ελεγκτών είναι τα προϊόντα που διαφημίζονται διαδικτυακά και πωλούνται μέσω e-shop, τα οποία έχουν αποκτηθεί χωρίς τιμολόγια και στη συνέχεια πωλούνται με αντικαταβολή στους διαδικτυακούς πελάτες, δηλαδή πληρώνουν το προϊόν σε μετρητά όταν φτάσει το πακέτο στο σπίτι τους.

    Διαβάστε επίσης:

    Πικάντικα φαγητά: Τι αποκαλύπτουν για την προσωπικότητά σας

    Συνελήφθη στην Αθήνα ο σύζυγος της CEO του ΔΕΣΦΑ

    Στο Παλαιό Φάληρο ο Κυριάκος Μητσοτάκης (photos)

    ──────────────────

    Εκλογές 2023



    ΣΧΟΛΙΑ