• Οικονομία & Επιχειρήσεις

    Το μεγάλο καρτέλ των εργολάβων. Πόσα πλήρωσε το δημόσιο (παρά τα όσα είπε ο Σπίρτζης)

    • NewsRoom
    Χρήστος Σπίρτζης.

    Χρήστος Σπίρτζης


    Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε προ ημερών ότι γλίτωσε περίπου 764 εκατ. ευρώ από τις αποζημιώσεις των εργολάβων. Η αλήθεια βέβαια είναι κάπως διαφορετική. Ας δούμε γιατί και κυρίως να κατανοήσουμε γιατί οι εργολάβοι εγείρουν αποζημιώσεις.  Το ελληνικό δημόσιο πληρώνει εκατομμύρια αποζημιώσεις στις κοινοπραξίες παραχώρησης επειδή καθυστερούν τα έργα, αυξάνεται το κόστος και δεν λειτουργούν οι προβλεπόμενοι σταθμοί διοδίων που περιλαμβάνονται στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων, που υπογράφτηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Οι συμβάσεις είχαν αναθεωρηθεί επί Χρυσοχοϊδη όταν έγινε η επανεκκίνηση των έργων την περίοδο 2013-2014. Στη συνέχεια υπήρξαν νέες  καθυστερήσεις  και γι΄αυτό οι εργολάβοι ζητούν πάλι αποζημιώσεις για απώλεια εσόδων.

    Συνολικά οι νέες αποζημιώσεις που ενέγειραν οι εργολάβοι σύμφωνα με τον υπουργό είναι 1,2 δις. ευρώ. Ο υπουργός έκανε διαπραγματεύσεις και υποστηρίζει ότι το δημόσιο θα πληρώσει λιγότερα από 500  εκατ. ευρώ αντί για 1,2 δις. Ετσι, κατά τον κύριο Σπίρτζη το ελληνικό δημόσιο ωφελήθηκε 764 εκατ. ευρώ.Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι κοινοπραξίες κατασκευής και εκμετάλλευσης των οδικών αξόνων Ολυμπια Οδός, Ιόνια Οδός, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας θα λάβουν περί το μισό δισ. ευρώ ενώ ζητούσαν πολύ περισσότερα.

    Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε στη Βουλή ο κ. Σπίρτζης, στον Αξονα Κεντρικής Ελλάδος, κατασκευαστής και παραχωρησιούχος ζητούσαν αποζημιώσεις 205.000.000 ευρώ. Με βάση την συμφωνία που έγινε τον περασμένο Μάιο για την ολοκλήρωση του έργου, η τελική αποζημίωση θα ανέλθει στα 60.000.000 ευρώ.

    Για την Ιόνια Οδό, ο υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι ο κατασκευαστής ζητούσε 317.000.000 ευρώ και η τελική συμφωνία αποζημίωσης είναι 150.000.000 ευρώ. Ο παραχωρησιούχος ζητούσε 89.000.000 ευρώ και θα λάβει 24.000.000 ευρώ.

    Στις συμβάσεις παραχώρησης προβλέπεται πως από πέρυσι το καλοκαίρι έπρεπε να λειτουργούν πλευρικοί σταθμοί διοδίων σε Αγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη καθώς και μετωπικός σταθμός της Χαλκίδας (στον άξονα Σχηματάρι – Χαλκίδα).

    Ετσι, λοιπόν μπορεί οι κάτοικοι των περιοχών που αντιδρούν στη λειτουργία των σταθμών διοδίων να μην επιβαρύνονται, αλλά στην πραγματικότητα επιβαρύνεται το σύνολο των φορολογουμένων.

    Εν κατακλείδι τίποτα από αυτά που ο κ. Σπίρτζης ευαγγελιζόταν δεν γίνεται. Ούτε οι τιμές των διοδίων μειώθηκαν, ούτε τα διόδια εξαφανίστηκαν. Το δημόσιο είναι όμηρος των συμβάσεων παραχώρησης. Και να σκεφθεί κανείς ότι οι συμβάσεις παραχώρησης είναι αποτέλεσμα συννενοήσεων των εργολάβων σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

    Το κείμενο είναι του Χρήστου Ιωάννου και δημοσιεύθηκε στο MarketFair.gr

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

    http://www.mononews.gr/strofi-apo-tis-trapezes-mechri-tora-epernan-tilefono-na-sou-poun-oti-chrostas/66761

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

    http://www.mononews.gr/h-pagkosmia-ikonomia-den-pigeni-kala-ta-chirotera-erchonte/66707

     



    ΣΧΟΛΙΑ