bloomberg

Financial Times

Τέλος εποχής για το ρύζι Uncle Ben’s – Η ιστορία πίσω από τη θρυλική μορφή του

  • Alistair Gray


Ο «Μπάρμπα Μπεν» βγαίνει στη σύνταξη…

Ο λόγος για το πασίγνωστο ρύζι Uncle Ben’s το οποίο πρόκειται να μετονομαστεί σε Ben’s Original, αφού η ιδιοκτήτρια εταιρεία, Mars, παραδέχθηκε ότι… προάγει φυλετικά στερεότυπα.

Ενώ τα άκακα στοιχεία του brand -η γραμματοσειρά, τα μπλε-πορτοκαλί χρώματα και το μισό όνομα- θα διατηρηθούν ως έχουν, η Mars καταργεί την εικόνα του ηλικιωμένου αφροαμερικανού που υπήρξε το πρόσωπο του Uncle Ben’s για περισσότερα από 70 χρόνια.

«Ήρθε η ώρα να βγει στη σύνταξη», δήλωσε σε συνέντευξή της η Φιόνα Ντόσον, επικεφαλής του κλάδου τροφίμων της Mars, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα τριμηνιαίας αξιολόγησης. Σύμφωνα με την ίδια, ο όρος «Uncle» (ο δικός μας «Μπάρμπας») υπήρξαν φορές που χρησιμοποιήθηκε μειωτικά στις ΗΠΑ ως συνώνυμο του μαύρου, ενώ ο όρος είχε συσχετιστεί και με τη δουλεία.

«Είναι σαφές ότι αυτό είναι κάτι με το οποίο δεν θα θέλαμε να συσχετιστούμε», τόνισε.

Το brand Uncle Ben’s υιοθετήθηκε το 1947, πέντε χρόνια μετά την απόκτηση των δικαιωμάτων του εύκολου στο μαγείρεμα parboiled ρυζιού από τη Mars κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Το αν o «Ben» υπήρξε πραγματικά δεν είναι σαφές, αλλά η εικόνα του χαρακτήρα βασίστηκε στον Φρανκ Μπράουν, έναν μετρ εστιατορίου στο Σικάγο.

Πριν αποφασίσει να καταργήσει την εικόνα του «Μπάρμπα Μπεν», η Mars είχε επιδιώξει να την ανανεώσει. Το 2007 προσπάθησε να τον αναδείξει ως επιτυχημένο επιχειρηματία. Πριν από περίπου μια δεκαετία, έχασε το παπιγιόν του. Αλλά οι φωνές που ζητούσαν να καταργηθεί η εικόνα του έγιναν πιο δυνατές, ειδικά μετά την ενδυνάμωση του κινήματος Blacks Lives Matter ύστερα από τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ.

Ο Μπάρμπα Μπεν όταν φορούσε ακόμη παπιγιόν…

Η Mars δεν είναι ο πρώτος όμιλος καταναλωτικών αγαθών που αποφασίζει να αλλάξει φυλετικά αμφιλεγόμενες εικόνες. Η ConAgra Brands επανεξετάζει το μέλλον της σειράς σιροπιών και μειγμάτων για pancakes Mrs. Butterworth’s, τα οποία κυκλοφορούν σε μπουκάλια σε σχήμα μεγάλης σε ηλικία γυναίκα με ντύσιμο που παραπέμπει επίσης στην εποχή της δουλείας. Η PepsiCo έχει πει και αυτή ότι θα καταργήσει τον χαρακτήρα της Aunt Jemima που προωθεί προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής.

Η Mars είχε εξετάσει και πιο ριζοσπαστικές εναλλακτικές λύσεις έναντι του Ben’s Original, αλλά τελικά αποφάσισε να «κρατήσει ό,τι μπορεί από το παρελθόν», υιοθετώντας ωστόσο μια πιο «δίκαιη εικονογραφία».

«Ο Ben είναι ταυτισμένος με το brand. Οι άνθρωποι δεν βλέπουν τίποτα το αρνητικό στο όνομα Ben, γι ‘αυτό επιλέξαμε να το κρατήσουμε», τόνισε η Ντόσον. Παράλληλα με το rebranding, η Mars ανακοίνωσε επίσης ότι παίρνει μέτρα για «την ενίσχυση της ενσωμάτωσης και της ισότητας». Η εταιρεία δήλωσε ότι σχεδιάζει υποτροφίες μαγειρικής για να στηρίξει επίδοξους μαύρους σεφ και ότι επενδύει επίσης για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της πρόσβασης σε φρέσκα τρόφιμα στο Γκρίνβιλ του Μισισιπή, όπου παράγεται το ρύζι στις ΗΠΑ.

Copyright The Financial Times Limited 2020

© 2020 The Financial Times Ltd. All rights reserved.


ΣΧΟΛΙΑ