• City Stories

    Η Λουκία Αλαβάνου θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2022

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Η εικαστικός Λουκία Αλαβάνου


    Η εικαστικός Λουκία Αλαβάνου με την πρότασή της «Στον δρόμο για τον Κολωνό» θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε Βενετίας του 2022.

    Πρόκειται για μία ταινία εικονικής πραγματικότητας 360 μοιρών, διάρκειας 20 λεπτών, η οποία παρουσιάζεται σε μία εγκατάσταση των Ρομά, που ενσωματώνει υβριδικές κατασκευές με αναφορές στον εμβληματικό έλληνα αρχιτέκτονα της δεκαετίας του ΄60, Τάκη Ζενέτο και στο «ανατομικό κάθισμά» του για ψηφιακές προβολές και άυλα περιβάλλοντα.

    Επιμελητές για την έκθεση είναι οι Heinz Peter Schwerfel και Γιάννης Αρβανίτης και η επιλογή του έργου έγινε από επταμελή γνωμοδοτική επιτροπή, που είχε ορισθεί από το υπουργείο Πολιτισμού. Η ταινία, που κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και στη μυθοπλασία με τη συμμετοχή ερασιτεχνών ηθοποιών από την κοινότητα των Ρομά που κατοικούν στο Θριάσιο Πεδίο, εκεί από όπου σύμφωνα με τον Σοφοκλή πέρασε ο Οιδίποδας («Οιδίπους επί Κολωνώ») έλαβε τις περισσότερες ψήφους (5) από την συγκεκριμένη επιτροπή.

    Συνολικά είχαν κατατεθεί 32 προτάσεις. Φορέας υλοποίησης εξάλλου της εθνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε (Εθνικός Επίτροπος) ορίστηκε βάσει του νόμου η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου. Ενώ την γνωμοδοτική επιτροπή αποτελούσαν οι Παντελεήμων Χανδρής, Αγγελική Αυγητίδου, Δάφνη Βιτάλη, Επιμελήτρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μαρία Τσαντσάνογλου, Μαγδαληνή Τσίκουτα, Αναστάσιος Χαλκίδης, και Μανώλης Μαυρομμάτης.

    Χαρακτηριστικό του «On The Way To Colonus», εκτός από τη χρήση των ιδιαιτεροτήτων της τεχνολογίας VR, είναι ότι ενσωματώνει περιθωριοποιημένες κοινότητες, που ζουν κυρίως στη μεταβιομηχανική Δυτική Αττική, δίνοντάς τους ενεργό ρόλο. Κι αυτό επιτυγχάνει, γιατί δεν πρόκειται για απλή ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση όπου το αντικείμενο τίθεται μόνο σε παρατήρηση.

    Η μορφή του έτσι τείνει στο καλλιτεχνικό και κοινωνικό πείραμα, κάτι που θα συνεχισθεί και με άλλες VR παραγωγές, οι οποίες σε συνεργασία με «περιθωριοποιημένες» βαλκανικές κοινότητες.

    Η γεννημένη στην Αθήνα το 1979 Λουκία Αλαβάνου, που ζει και εργάζεται μεταξύ Βελγίου και Αθήνας, είναι καλλιτέχνις κινούμενης εικόνας και έχει σπουδάσει φωτογραφία στο Royal College of Art του Λονδίνου, με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση, υπό την επιτήρηση του βρετανού εικαστικού John Stezaker. Το 2007 κέρδισε το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενώ το 2008 προτάθηκε για το Paul Hamlyn Award για visual καλλιτέχνες. Από το 2018 ασχολείται με τον τομέα της VR κινηματογραφικής παραγωγής με την ίδρυση της πρώτης εταιρείας παραγωγής VR ταινιών στην Ελλάδα.

    Η Λουκία Αλαβάνου θα εκροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2022
    Η Λουκία Αλαβάνου ενώ λαμβάνει το βραβείο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ με τον πρόεδρό του Δάκη Ιωάννου

    Πρόκειται για την VRS/Virtual Raw Synergy, που παρουσίασε ως πρώτη της παραγωγή το «On The Way To Colonus». Γενικότερα οι ταινίες της έχουν προβληθεί σε διαγωνιστικά τμήματα και σε curated προγράμματα φεστιβάλ, όπως στα 62ο Oberhausen Film Festival (2016), Viennale (Βιέννη, 2015), KINO DER KUNST (Μόναχο, 2015), EMAF (2014). Η Λουκία Αλαβάνου έχει παρουσιάσει το έργο της εξάλλου σε πολλές ατομικές εκθέσεις διεθνώς και στην Ελλάδα.

    Ο επιμελητής του έργου «Στον δρόμo για τον Κολωνό» Γιάννης Αρβανίτης είναι επιμελητής τέχνης, (Goldsmiths, University of London) και αρχιτέκτων μηχανικός (τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), ενώ ο Heinz Peter Shwerfel είναι κριτικός τέχνης με σημαντικό συγγραφικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, μεταξύ άλλων για τον Μπάζελιτς και τον Γιάννη Κουνέλλη. Επίσης κινηματογραφικό έργο, που έχει προβληθεί στο National d’ Art Moderne στο Παρίσι και στο MoMA στη Νέα Υόρκη.

    Η Μπιενάλε της Βενετίας θα πραγματοποιηθεί από 23 Απριλίου έως 27 Νοεμβρίου 2022 μετά την ακύρωσή της πέρυσι εξ αιτίας της πανδημίας.

    Διαβάστε επίσης:

    Ιστορικά κτήρια του κέντρου της Αθήνας ξαναζούν μέσα από την Μπιενάλε

    Άγγελος Πλέσσας: «Κοιτάμε την τέχνη ως μορφή αυτοκριτικής»

    Μια «έκλειψη» στον εικαστικό ουρανό της Αθήνας. Έρχεται η 7η Μπιενάλε



    ΣΧΟΛΙΑ