• Business

    Yoovidhyas: To Red Bull έδωσε φτερά στα κέρδη της ασιατικής δυναστείας

    • NewsRoom

    Chalerm Yoovidhya και Daranee Yoovidhya


    Η ομαλοποίηση της καθημερινότητας μετά τον Covid και η επιστροφή των καταναλωτών στις παλιές τους συνήθειες έχουν αναδείξει νέους, μεγάλους νικητές, όπως είναι το πιο δημοφιλές ενεργειακό ποτό στον κόσμο, το Red Bull.

    Η Red Bull GmbH εμφάνισε πέρυσι έσοδα ρεκόρ, πουλώντας πάνω από 11 δισεκατομμύρια κουτάκια, εκτινάσσοντας παράλληλα στα ύψη την περιουσία της οικογένειας που την δημιούργησε, αναφέρει το Bloomberg.

    Το ισχυρό εμπορικό σήμα κατέκτησε το 2022 το 1/4 της παγκόσμιας αγοράς ενεργειακών ποτών.

    Οι Yoovidhyas, η οικογένεια της Ταϊλάνδης που το εφηύρε το Red Bull, έχουν αυξήσει κατά 7,8 δισ. δολάρια την περιουσία τους από τον Ιανουάριο 2022, καταγράφοντας το μεγαλύτερο κέρδος από οποιαδήποτε άλλη ασιατική δυναστεία, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg Billionaires Index.

    Η περιουσία τους ξεπέρασε τα 27 δισ. δολάρια στις 14 Μαρτίου, με το μεγαλύτερο μέρος της να προέρχεται από το μερίδιο της οικογένειας στην ιδιωτική εταιρεία Red Bull.

    «Τα ενεργειακά ποτά έχουν γίνει συνώνυμο του ενεργού τρόπου ζωής», δήλωσε ο Simon Chadwick, καθηγητής αθλητισμού και γεωπολιτικής οικονομίας στο Skema Business School στο Παρίσι.

    Οι ιδρυτές

    Ο Chaleo Yoovidhya, δημιούργησε το ρόφημα με την υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη στα μέσα της δεκαετίας του 1970 όταν πουλούσε φάρμακα στην Ταϊλάνδη και αποφάσισε να επεκταθεί στα καταναλωτικά αγαθά. Το ονόμασε Krating Daeng, που σημαίνει στα ταϊλανδέζικα “red bull”.

    Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στην Ασία, ο Αυστριακός έμπορος Dietrich Mateschitz ανακάλυψε ότι το ποτό τον βοήθησε να μειώσει το jet lag του. Οι δυο τους συνεργάστηκαν για να ιδρύσουν τη Red Bull το 1984 και τη μετέτρεψαν σε ένα διεθνές brand που τώρα έχει ομάδες ποδοσφαίρου και αυτοκινητιστικών αγώνων, και είναι χορηγός σε extreme sports.

    Οι δύο ιδρυτές, Dietrich Mateschitz και Chaleo Yoovidhya, έκαναν πολύ σημαντικές κινήσεις για την προώθηση του Red Bull. Ισχυρό παράδειγμα αποτελεί η αγορά μιας ομάδας της Formula 1 και η συνεργασία τους με τον Felix Baumgartner, που πραγματοποίησε ελεύθερη πτώση στα 120.000 πόδια το 2012.

    Οι Yoovidhyas ελέγχουν το 51% της Red Bull, ενώ το υπόλοιπο 49% ανήκει στον γιο του Mateschitz, ο οποίος έγινε ο πλουσιότερος millennial της Ευρώπης μετά τον θάνατο του Dietrich πέρυσι.

    Η εταιρεία, με έδρα την Αυστρία, διοικείται ως επί το πλείστο από τον μέτοχο μειοψηφίας. Η οικογένεια της Ταϊλάνδης κατέχει επίσης την TCP Group, τον κολοσσό που παράγει το ενεργειακό ποτό στην Ταϊλάνδη και σε άλλες ασιατικές αγορές.

    Το τροχαίο και το μποϊκοτάζ

    Το 2012, ο εγγονός του Chaleo, Vorayuth, ενεπλάκη σε τροχαίο με εγκατάλειψη οδηγώντας την Ferrari του στην Μπανγκόκ, με αποτέλεσμα να χάσει την ζωή του ένας αστυνομικός.

    Ο κληρονόμος, γνωστός και με το παρατσούκλι Boss, απέφυγε τη δίωξη φεύγοντας από την Ταϊλάνδη με ιδιωτικό τζετ το 2017. Αυτός και η οικογένειά του έχουν αρνηθεί όλες τις κατηγορίες και οι Ταϊλανδοί αξιωματούχοι τις έβαλαν στο συρτάρι πριν από τρία χρόνια.

    Η κίνηση αυτή πυροδότησε το μποϊκοτάζ των προϊόντων της Red Bull στη χώρα και ανάγκασε τον πρωθυπουργό να διατάξει την επανεξέταση της υπόθεσης.

    Παρά το γεγονός ότι ο Vorayuth επιβαρύνθηκε με δύο νέες κατηγορίες, το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. Το ένα από τα αδικήματα, η χρήση ναρκωτικών, έχει ήδη παραγραφεί. Το δεύτερο, η επικίνδυνη οδήγηση με πρόκληση θανάτου, πρόκειται να παραγραφεί το 2017.

    Την ίδια ώρα, άγνωστο παραμένει που βρίσκεται ο Vorayuth.

    Οι διάδοχοι

    Μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί η διάδοχη κατάσταση στην “χρυσή” εταιρεία.

    Επικεφαλής του ομίλου TCP είναι ο 53χρονος Saravoot, ο γιος του Chaleo με τη δεύτερη σύζυγό του, ενώ όλοι οι διευθυντές του είναι μέλη της οικογένειας.

    Αν και η οικογένεια κατέχει το σύνολο των μετοχών, κανένας από την τρίτη γενιά, που είναι οι κληρονόμοι της τεράστιας περιουσίας, δεν συμμετέχει στην διαχείρισης της επιχείρησης.

    Όσον αφορά τους μετόχους της Αυστρίας, ο γιος του Dietrich Mateschitz, Mark, μετά τον θάνατο του πατέρα του επέλεξε μία νέα διοικητική επιτροπή προκειμένου να ηγηθεί της εταιρείας.

    Η επόμενη γενιά θα κληθεί να αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις. Από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό μέχρι τις ανησυχίες για την διατήρηση της κυριαρχίας της στην αγορά της Ευρώπης και την πολυετή διαμάχη για τα εμπορικά σήματα στην Κίνα.

    Διαβάστε ακόμη:

    Έφυγε ο ιδρυτής της Red Bull, Dietrich Mateschitz!



    ΣΧΟΛΙΑ