ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ορίζοντα διετίας για να γυρίσει σε κερδοφορία θέτει η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος, με τον Νίκο Λαβίδα, τρία χρόνια στο τιμόνι της αλυσίδας, να κλιμακώνει το σχέδιο μετασχηματισμού.
Στόχος είναι το 2028 η εταιρεία να έχει επαναφέρει το λειτουργικό περιθώριο στο 4% – επίπεδα που είχε το 2021 – και να έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη δικτύου 900 καταστημάτων, κυρίως μέσω franchise. Το 2024 η ΑΒ παρέμεινε ζημιογόνα, με απώλειες 15,8 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 18% σε σχέση με το 2023 (19,3 εκατ. ευρώ) καθώς η εφαρμογή του business plan απαιτεί επενδύσεις και συνεπάγεται κόστος , όπως ανέφερε ο κ. Λαβίδας σε δημοσιογραφική συνάντηση για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της περσινής χρήσης.
Στο ζημιογόνο αποτέλεσμα συνέβαλαν οι απομειώσεις παγίων που συνδέονται με κλείσιμο ή μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise, καθώς και το αυξημένο χρηματοοικονομικό κόστος. Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν σε σχέση με το 2023, φτάνοντας στα 13,8 εκατ. ευρώ από 6,4 εκατ. ευρώ. Τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 68,7 εκατ. ευρώ έναντι 59,6 εκατ. ευρώ το 2023 ενώ η προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία ανήλθε σε 26,7 εκατ. ευρώ.
Στο 1,94 δισ. ευρώ οι πωλήσεις
Παράλληλα, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 1,8% στα 1,94 δισ. ευρώ, επηρεασμένος από τις αλλαγές στο δίκτυο, σε μια χρονιά που το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κατέγραψε ανάπτυξη περίπου 3,5%. Η υστέρηση αυτή αποτυπώνει το «κόστος» του μετασχηματισμού, με τη διοίκηση να εκτιμά ότι οι επιπτώσεις θα είναι προσωρινές καθώς το σχέδιο κλιμακώνεται.
Το σχέδιο μετασχηματισμού κλιμακώνεται το 2025 με περαιτέρω στροφή στο franchise. Τα εταιρικά καταστήματα θα περιοριστούν σε 254 από 279 το 2024, ενώ τα franchise θα αυξηθούν σε 384 από 331 πέρυσι. Μαζί με τα 14 καταστήματα χονδρικής της ΕΝΑ, το δίκτυο της ΑΒ θα αριθμεί στο τέλος της φετινής χρονιάς 652 σημεία από 624 το 2024. Στόχος είναι έως το 2028 να φτάσει τα 900 καταστήματα, εκ των οποίων τα 700 μέσω franchise με 213 συνεργάτες franchisees, μειώνοντας έτσι τα λειτουργικά κόστη και ενισχύοντας τα περιθώρια κέρδους.
Η εξαγορά στην Πτολεμαϊδα και η αναζήτηση νέων ευκαιριών
Η ανάπτυξη δεν περιορίζεται μόνο σε οργανικά ανοίγματα και μετατροπές, αλλά περιλαμβάνει και στοχευμένες εξαγορές. Όπως αποκάλυψε ο κ. Λαβίδας, έπεσαν οι υπογραφές για την εξαγορά πέντε καταστημάτων της αλυσίδας Πτολεμαΐς στην Πτολεμαΐδα, τα οποία θα περάσουνε σε δύο franchisees, επισημαίνοντας ότι η εταιρία εξετάζει ευκαιρίες που «κουμπώνουν» στρατηγικά στο δίκτυό της. Μάλιστα ο κ. Λαβίδας δεν απέρριψε το ενδεχόμενο στην περίπτωση που προχωρήσει το deal Μασούτη- Κρητικού κάποια καταστήματα που πιθανότατα για λόγους ανταγωνισμού να μείνουν εκτός συμφωνίας, να υπάρξει ενδιαφέρον. «Φυσικά και μας ενδιαφέρει υπό την προϋπόθεση ότι… κουμπώνουν σε κάποιες περιοχές που θέλουμε να ενισχύσουμε την παρουσία μας.
Πέρα από τη μετατροπή των καταστημάτων σε franchise η διοίηση της ΑΒ ποντάρει πολύ στα καταστήματα γειτονιάς και τα μικρής τυπολογίας για την ανάπτυξή της. Όπως είπε ο κ. Λαβίδας τα μικρά καταστήματα γειτονιάς το 2024 αναπτύχθηκαν με 6,1% όταν η ανάπτυξη της αγοράς ήταν στο 3,8% ενώ φέτος η ανάπτυξή τους είναι στο 9,6% έναντι 7,7%.
Στρατηγικός μοχλός ανάπτυξης η ιδιωτική ετικέτα
Επιπλέον η ιδιωτική ετικέτα παραμένει στρατηγικός μοχλός αξίας, με στόχο αύξησης μεριδίου στο 40% μέσα στην επόμενη πενταετία και εισαγωγής 450 νέων προϊόντων και 1.000 κωδικών έως το 2027.
Ενώ στο νέο αφήγημα που χτίζει ο επικεφαλής της εταιρείας ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι σούπερ με χαμηλές τιμές καθοριστικό ρόλο παίζει και η επένδυση στις τιμές τόσο με προωθητικές ενέργειες όσο και με τα προγράμματα πιστότητας με την επιστροφή χρημάτων στους καταναλωτές. Το 2024 η εταιρεία επένδυσε 240 εκατ. ευρώ και το 2025 το ύψος της επένδυσης στις τιμές θα φτάσει στα 250 εκατ. ευρώ.
Η στρατηγική αυτή δεν είναι μια αυτόνομη προσπάθεια, αλλά στηρίζεται ενεργά και από τη μητρική Ahold Delhaize, η οποία έχει ενισχύσει την ΑΒ με χρηματοδότηση, όπως το πενταετές ομολογιακό δάνειο ύψους 70 εκατ. ευρώ με σταθερό επιτόκιο 6,16% που εκδόθηκε το 2023. Όπως σημείωσε ο κ. Λαβίδας, η μητρική πιστεύει στην ελληνική αγορά και δίνει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του πλάνου ανάπτυξης.
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σκέψη πώλησης της ΑΒ»
Μάλιστα απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το ενδεχόμενο πώλησης της ΑΒ Βασιλόπουλος, είπε ότι «δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη πώλησης της ΑΒ αυτή τη στιγμή και για αυτό επενδύει και θέλει να επενδύσει παρά το γεγονός ότι τα κέρδη μας αυτά τα χρόνια δεν ήταν τα επιθυμητά». Συμπλήρωσε δε ότι «δεν πουλάς όταν είσαι χαμηλά. Πάντα πρέπει να πουλάς όταν είσαι ψηλά. Τώρα αν φτάσουμε σε ένα σημείο και τα κέρδη είναι τόσο καλά και αποφασίσουν τότε να πουλήσουν, δεν μπορώ να το ξέρω» είπε ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι ο ίδιος πιστεύει πολύ στην εταιρεία και στην ανάπτυξή της και δεν θα πρότεινε ποτέ να πουληθεί.
Σχετικά με το 2025 τόνισε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης είναι στο 5,5% σχολιάζοντας ότι ο κύκλος εργασιών θα έχει θετικό πρόσημο στο τέλος της χρήσης.
Αναφορικά με την πορεία των τιμών, ο κ. Λαβίδας σημείωσε ότι η ΑΒ θα συμβάλει όσο μπορεί στη νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για μείωση τιμών σε 1.000 προϊόντα, υπογραμμίζοντας ότι το ζήτημα της ακρίβειας παραμένει πρώτο μέλημα για τους καταναλωτές και για την εταιρεία. Πάντως, απέφυγε να σχολιάσει την αμφισβήτηση του υπουργείου σχετικά με το αν τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ κινούνται στο 1,5%, τονίζοντας όμως ότι τα κυβερνητικά μέτρα είχαν σαφές κόστος. Ειδικότερα, το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έληξε στις 30 Ιουνίου κόστισε στην ΑΒ περίπου 5 εκατ. ευρώ, ενώ επιβαρυντικοί παράγοντες για την κερδοφορία της χρήσης 2024 ήταν επίσης η αύξηση του κατώτατου μισθού (3,5 εκατ. ευρώ) και τα logistics (4,6 εκατ. ευρώ). «Υπάρχει αμφισβήτηση αλλά είναι μετρημένα κουκιά τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι επενδύσεις σε τεχνολογικούς αυτοματισμούς
Η ΑΒ Βασιλόπουλος συνέχισε το 2024 τις στοχευμένες επενδύσεις σε τεχνολογία και αυτοματισμούς. Τα μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης καλύπτουν πλέον το 70% των εταιρικών καταστημάτων, ενώ ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών έχουν εγκατασταθεί σε 190 σημεία.
Την ίδια ώρα η εταιρεία προχωρά με σαφή προσανατολισμό στην επέκταση του fast delivery και της προσωποποιημένης εξυπηρέτησης, στην περαιτέρω ανάπτυξη του e-commerce, στην επέκταση του δικτύου franchise, σε νέες τεχνολογίες και στη σταθερή στήριξη της ελληνικής παραγωγής.
Ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε σε 12.600 άτομα, περίπου 1.000 λιγότερους σε σχέση με πέρυσι, κυρίως λόγω της μετατροπής καταστημάτων σε franchise. Όπως διευκρίνισε ο κ. Λαβίδας, οι εργαζόμενοι σε καταστήματα που μετατρέπονται διατηρούν την προϋπηρεσία τους, ενώ μπορούν – εφόσον το επιθυμούν και υπάρχει δυνατότητα – να ενταχθούν στο δίκτυο των franchise. Παρά ταύτα, η αλυσίδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολία στην κάλυψη αναγκών, με περίπου 200 κενές θέσεις.
Διαβάστε επίσης
Πυρά Βακάκη κατά Temu και Shein: Αθέμιτος ανταγωνισμός από τις κινεζικές πλατφόρμες
Vivartia: Σχεδόν 1 δισ. πωλήσεις στον τελευταίο ισολογισμό με Μπάρμπα Στάθη και Δωδώνη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Paolo Colombo: Ο Ιταλός καλλιτέχνης που έφερε τη μαγευτική συνάντηση μουσικής και μωσαϊκών στην Αθήνα
- Τι θα πει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο – Ποια θέματα θα συζητηθούν
- Χρηματιστήριο: Πού οφείλεται το sell off σε Coca Cola και Cenergy
- Πώς ξεμπλοκάρουν οι σχολάζουσες κληρονομιές και οι κοινωφελείς περιουσίες των ιδρυμάτων – Το σχέδιο για την αντιμετώπιση του στεγαστικού
