ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αντιπαράθεση κυβέρνησης–λιανεμπορίου κορυφώνεται. Μετά τα «εκκωφαντικά» πρόστιμα σε Σκλαβενίτη και Lidl, η ΔΙΜΕΑ ετοιμάζει νέους ελέγχους και «εφόδους» στην αγορά, ενώ την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση του υπουργείου Ανάπτυξης με την Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.
Στο τραπέζι οι μειώσεις τιμών σε έως 1.000 προϊόντα, που σύμφωνα με πληροφορίες ξεκινούν από τις 10 Οκτωβρίου ως απάντηση στο κάλεσμα του υπουργείου. Το κλίμα παραμένει ηλεκτρισμένο, καθώς οι αλυσίδες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα δηλώνουν έτοιμες να προσφύγουν, απορρίπτοντας τις κατηγορίες. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να φτάσει μέχρι τα άκρα με συνεχείς ελέγχους. «Έλεγχοι χωρίς εκπτώσεις, μειώσεις μετρήσιμες στο ράφι, τώρα», είναι το μήνυμα που στέλνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, με τον Τάκη Θεοδωρικάκο να προειδοποιεί ότι η ΔΙΜΕΑ θα συνεχίσει με την ίδια ένταση και το επόμενο διάστημα.
Από τις 10 Οκτωβρίου η εφαρμογή της μείωσης τιμών
Στο επίκεντρο βρίσκεται πλέον η πρωτοβουλία του υπουργείου για μειώσεις τιμών, με τον Τάκη Θεοδωρικάκο να έχει ζητήσει από τις αλυσίδες και τους προμηθευτές να προχωρήσουν σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς. Οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, πάντως, εμφανίζονται επιφυλακτικοί, καθώς δια στόματος του προέδρου της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ, Αριστοτέλη Παντελιάδη, έχουν προειδοποιήσει ότι χωρίς τη «συμμετοχή» της βιομηχανίας, οι μειώσεις που μπορούν να γίνουν αποκλειστικά από το λιανεμπόριο δεν θα έχουν ουσιαστικό αποτύπωμα για τον καταναλωτή.
Ανάλογο αίτημα έχει τεθεί και στη βιομηχανία τροφίμων, σε συνάντηση του υπουργού με τον ΣΕΒΤ, όπου οι εκπρόσωποι του συνδέσμου ανταποκρίθηκαν θετικά και δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν για την επιτυχία της πρωτοβουλίας. Ωστόσο σύμφωνα με πηγές της αγοράς θα πρέπει να ασκηθούν μεγαλύτερες πιέσεις στους προμηθευτές αλλά και σε πολυεθνικές, που δεν έχουν κληθεί στις συναντήσεις που έκανε το υπουργείο. Σε κάθε περίπτωση, από τις 10 Οκτωβρίου αναμένεται να εφαρμοστούν μειώσεις σε βασικά αγαθά, με το εύρος τους και τον τελικό αριθμό των προϊόντων να αποσαφηνίζονται πιθανότατα την Τετάρτη, στη συνάντηση του υπουργείου με τον κλάδο.
Στη σκιά της πρωτοβουλίας για μειώσεις τιμών κινούνται τα πρόστιμα-μαμούθ που επιβλήθηκαν σε Σκλαβενίτη και Lidl, συνολικού ύψους 2,2 εκατ. ευρώ. Για πρώτη φορά ο leader της αγοράς, η Σκλαβενίτης, βρέθηκε στο στόχαστρο με κύρωση 1,44 εκατ. ευρώ, για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας στις προσφορές. Η Lidl Ελλάς, από την πλευρά της, καλείται να πληρώσει 805 χιλ. ευρώ για υπέρβαση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους – ένα μέτρο που είχε λήξει στο τέλος Ιουνίου. Και οι δύο αλυσίδες απορρίπτουν τις κατηγορίες και δηλώνουν αποφασισμένες να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, κάνοντας λόγο για αυθαίρετη ερμηνεία της νομοθεσίας.
Δεν αποκλείονται και νέα πρόστιμα
Παράλληλα, η ΔΙΜΕΑ επεξεργάζεται στοιχεία και από άλλους ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί τους προηγούμενους μήνες, τα οποία δεν αποκλείεται να καταλήξουν επίσης σε διαπιστωμένες παραβάσεις και πρόστιμα.
«Έλεγχοι για την προστασία των καταναλωτών γίνονταν, γίνονται και θα συνεχίσουν να γίνονται, δεν είναι διαπραγματεύσιμο», όπως ανάφερε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Ανάπτυξης. Σχετικά με τα πρόστιμα εξήγησε, η μία αλυσίδα παραβίασε το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους και η δεύτερη τον Κώδικα Δεοντολογίας που είχε συμφωνηθεί με σούπερ μάρκετ και βιομηχανία τροφίμων επισημαίνοντας ότι και στις δύο περιπτώσεις υπήρξε υποτροπή.
«Δεν έχουμε τίποτα με κανέναν επιχειρηματία, οι έλεγχοι συνεχίζονται», σημείωσε, υπογραμμίζοντας πως οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται πάντα για το δημόσιο συμφέρον, ώστε να υπάρχει αίσθημα δικαίου σε όλη την κοινωνία. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην ανάγκη ύπαρξης ισχυρού καταναλωτικού κινήματος, αλλά και στη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, που θα διαθέτει 300 νέους ελεγκτές και ψηφιακά εργαλεία, με διοικητή πενταετούς θητείας ανεξάρτητο από πολιτικούς κύκλους.
Η σύσταση της Αρχής θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες 50 ημέρες, ενώ η πλήρης εφαρμογή της προβλέπεται για το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Τα μέτρα για την ακρίβεια
Η ακρίβεια παραμένει το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για τα νοικοκυριά, σύμφωνα και με τις δημοσκοπήσεις, και αποτελεί μεγάλο αγκάθι για την κυβέρνηση. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης θέλει να δείξει αποφασιστικότητα απέναντι στις πιέσεις των τιμών, γι’ αυτό και συνδυάζει τις κινήσεις με νέα θεσμικά εργαλεία αλλά και μέτρα που διατηρούνται σε ισχύ. Μεταξύ αυτών, η τρίμηνη απαγόρευση πραγματοποίησης προσφορών και εκπτώσεων σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί αλλά και η διατήρηση ενήμερωσης του υπουργείου των τιμοκαταλόγων όταν υπάρχουν ανατιμήσεις. Όπως είπε μιλώντας στο ertnews ο κ. Θεοδωρικάκος «έχω ανακοινώσει ένα μέτρο το οποίο θα συνεχίσει να τηρείται και είναι ότι δεν θα μπορούν να κάνουν προσφορές και εκπτώσεις σε προϊόντα τα οποία τους τελευταίους 3 μήνες έχουν κάνει ανατιμήσεις. Πρόκειται για ένα μέτρο που ξέρω ότι πιέζει την αγορά και την πονάει, αλλά θα πρέπει να καταλάβουν ότι αυτό είναι απαραίτητο γιατί είναι μια μέθοδος για να σκέφτονται πάρα πολύ σοβαρά οι επιχειρήσεις προτού προβούν σε ανατιμήσεις. Άλλες δυο από τις πρωτοβουλίες που λήγουν τώρα, στα τέλη του Οκτωβρίου, με την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να σας ενημερώνουν για τυχόν ανατιμήσεις αλλά και να Ανακοινώνουν και τις τιμές των οπωροκηπευτικών».
Διαβάστε επίσης
Πυρά Βακάκη κατά Temu και Shein: Αθέμιτος ανταγωνισμός από τις κινεζικές πλατφόρμες
Vivartia: Σχεδόν 1 δισ. πωλήσεις στον τελευταίο ισολογισμό με Μπάρμπα Στάθη και Δωδώνη
ΑΒ Βασιλόπουλος: Συμφωνία για εξαγορά της αλυσίδας Πτολεμαΐς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
