ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μια ανάσα πριν από το «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ έφτασαν οι πωλήσεις της Vivartia το 2024, σε έναν ισολογισμό που αποκτά ξεχωριστή σημασία καθώς καταγράφει το τελευταίο πλήρες αποτύπωμα του ομίλου με όλες τις θυγατρικές του πριν ξεκινήσει το σχέδιο αποεπένδυσης του CVC.
Δεκαοκτώ χρόνια μετά τη δημιουργία της Vivartia, leader σήμερα στην αγορά τροφίμων, και τέσσερα χρόνια μετά την είσοδο του αμερικανικού fund, ο όμιλος τροφίμων εμφανίζει αύξηση πωλήσεων και διπλασιασμό κερδών, την ώρα που οι μέτοχοι έχουν ήδη βάλει πλώρη για μια ριζική αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου της. Η ολοκλήρωση της πώλησης του Μπάρμπα Στάθη στην Ideal Holdings και το προσύμφωνο με την Ελληνικά γαλακτοκομεία για τη Δωδώνη αποτελούν την αφετηρία μιας διαδικασίας που οδηγεί στην αποεπένδυση από βασικούς πυλώνες του χαρτοφυλακίου, όπως η ΔΕΛΤΑ, ο κλάδος εστίασης και οι ζύμες.
Διπλασιασμός κερδών και αναδιάρθωση δανεισμού
Όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του 2024 που δημοσιεύτηκαν χθες, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Vivartia αυξήθηκε κατά 8,1%, στα 975,4 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων να σχεδόν διπλασιάζονται, στα 23,6 εκατ. ευρώ από 10,6 εκατ. ευρώ το 2023. Η βελτίωση οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση του μικτού κέρδους, στη μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους αλλά και στην ολοκλήρωση επιμέρους πωλήσεων θυγατρικών.
Παράλληλα, το 2024 σηματοδότησε την αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού στις περισσότερες εταιρείες του ομίλου, με θετικές μεταβολές στους όρους. Παρατάθηκε η διάρκεια των δανείων έως το 2030 και μειώθηκαν τα επιτόκια, ενώ εντός του έτους εξοφλήθηκε και το βραχυπρόθεσμο δάνειο της Vivartia, ύψους 25 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 641,9 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 569,7 εκατ. αφορούν σε μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και τα 72,2 εκατ. σε βραχυπρόθεσμες. Τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 100,5 εκατ. ευρώ, ενώ το θετικό κεφάλαιο κίνησης διαμορφώθηκε σε 79,3 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 56,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, κυρίως λόγω της αναχρηματοδότησης των δανείων.
Πιέσεις στον κλάδο των γαλακτοκομικών
Ο κλάδος γαλακτοκομικών της Vivartia κατέγραψε το 2024 αύξηση πωλήσεων κατά 6,1%, στα 291,5 εκατ. ευρώ από 274,6 εκατ. ευρώ το 2023. Σε επίπεδο μεριδίων, η ΔΕΛΤΑ διατήρησε τη θέση της σε βασικές κατηγορίες, όπως τα επιδόρπια, οι χυμοί ψυγείου και τα παγωμένα τσάγια, καταγράφοντας οριακή άνοδο. Αντίθετα, στο λευκό γάλα ψυγείου, στο παιδικό γιαούρτι και στο σοκολατούχο γάλα σημειώθηκαν μικρές απώλειες, λόγω της αυξημένης παρουσίας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε σε επαναλανσάρισμα κωδικών με συσκευασίες που περιέχουν λιγότερο πλαστικό, ενισχύοντας το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα χωρίς να θίξει την ποιότητα των προϊόντων. Η λειτουργική κερδοφορία δέχθηκε πίεση από το αυξημένο κόστος παραγωγής, το οποίο δεν μετακυλίστηκε στις τιμές. Έτσι, τα EBITDA του κλάδου μειώθηκαν στα 18,5 εκατ. ευρώ το 2024, από 20 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Ανοδικά τα τυροκομικά με αιχμή τις εξαγωγές
Ανοδικά κινήθηκε το 2024 και ο κλάδος των τυροκομικών, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 5,9% και να διαμορφώνεται σε 180,2 εκατ. ευρώ, από 170,2 εκατ. ευρώ το 2023. Η επίδοση αυτή στηρίχθηκε κυρίως στην ισχυρή εξαγωγική δυναμική, με τη φέτα και το γιαούρτι να καταγράφουν εντυπωσιακές επιδόσεις σε αγορές του εξωτερικού με άνοδο +45,7% στις ΗΠΑ, +78,5% στην Ολλανδία και +22,2% στην Ισπανία. Στην εγχώρια αγορά, η εταιρεία διατήρησε αμετάβλητο το μερίδιό της στη φέτα, στο 12,3%. Η κερδοφορία παρουσίασε επίσης σημαντική βελτίωση, καθώς τα EBITDA αυξήθηκαν σε 7,8 εκατ. ευρώ το 2024, από 4,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Η ενίσχυση αυτή αποδίδεται στις επενδύσεις που υλοποιήθηκαν, οδηγώντας σε περιορισμό του λειτουργικού κόστους και σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα της παραγωγικής διαδικασίας. Σε προσαρμοσμένη βάση (εξαιρουμένων του ΔΠΧΑ 16 και λοιπών εκτάκτων εξόδων), τα EBITDA ανήλθαν σε 9,6 εκατ. ευρώ. Τον Ιούλιο του 2025, υπεγράφη προσύμφωνο πώλησης του 100% της Δωδώνη προς τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία, γεγονός που αλλάζει ριζικά τον χαρακτήρα του κλάδου εντός του ομίλου.
Ισχυρές επιδόσεις για τον κλάδο των κατεψυγμένων τροφίμων
Με βασικό άξονα τις εξαγωγές, ο κλάδος των κατεψυγμένων τροφίμων κατέγραψε ισχυρή επίδοση το 2024, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 12,6% και να διαμορφώνεται σε 251,4 εκατ. ευρώ, έναντι 223,3 εκατ. ευρώ το 2023. Στην εγχώρια αγορά, η στροφή των καταναλωτών προς προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οδήγησε σε έντονη πολιτική προσφορών, ωστόσο οι εταιρείες του κλάδου διατήρησαν την ηγετική τους θέση, ενισχύοντας τις πωλήσεις σε όγκο σε λαχανικά, ζύμες και φρέσκες σαλάτες. Σε αξία, οι ζύμες και οι σαλάτες κινήθηκαν ανοδικά, ενώ τα λαχανικά παρουσίασαν οριακή αύξηση, καθώς η εταιρεία απορρόφησε σημαντικό μέρος των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες.
Η λειτουργική κερδοφορία βελτιώθηκε αισθητά, με τα EBITDA να διαμορφώνονται σε 38,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,2% σε σχέση με το 2023.
Το 2024 σηματοδότησε και σημαντικές κινήσεις στο χαρτοφυλάκιο, καθώς η Frozen Holdings απέκτησε το 75% της Μ. Αραμπατζής Α.Β.Ε.Ε. από τη Μπάρμπα Στάθης, ενώ πουλήθηκε η συμμετοχή στην Ιωνική Σφολιάτα με τίμημα 11 εκατ. ευρώ και κέρδος 7,2 εκατ. ευρώ. Καθοριστικότερη, ωστόσο, ήταν η πώληση του 100% της Μπάρμπα Στάθης – μαζί με τις θυγατρικές Χαλβατζής Μακεδονική και Uncle Statis – στην IDEAL Holdings έναντι 130 εκατ. ευρώ, με ανάληψη και του σχετικού τραπεζικού δανεισμού. Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαρτίου.
Ώθηση στην εστίαση από τον τουρισμό
Ο κλάδος εστίασης της Vivartia ήταν αυτός με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2024, καταγράφοντας άνοδο κύκλου εργασιών κατά 10,1% και φτάνοντας τα 265 εκατ. ευρώ, από 240,7 εκατ. ευρώ το 2023. Η θετική πορεία αποδίδεται κυρίως στην ενίσχυση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου (με αύξηση κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και πλοία), όσο και του εισαγόμενου (με αυξημένη κίνηση στα αεροδρόμια). Η λειτουργική κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 37,3 εκατ. ευρώ, αυξημένη σε σχέση με τα 35,4 εκατ. ευρώ του 2023. Σε προσαρμοσμένη βάση (εξαιρουμένου του ΔΠΧΑ 16 και εκτάκτων στοιχείων), τα EBITDA ανήλθαν σε 29,7 εκατ. ευρώ.
Οι προοπτικές για το 2025
Το 2025 ξεκινά για τη Vivartia σε ένα ιδιαίτερα αβέβαιο διεθνές περιβάλλον, όπου οι πολεμικές συρράξεις σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με τον υψηλό πληθωρισμό και τη μειωμένη καταναλωτική δαπάνη, δημιουργούν συνθήκες πίεσης στην αγορά τροφίμων. Το αυξημένο κόστος διαβίωσης και η στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνθέτουν ένα σκηνικό προκλήσεων, το οποίο επηρεάζει άμεσα τις προοπτικές του κλάδου.
Η διοίκηση του Ομίλου, υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Θανάση Παπανικολάου, επισημαίνει ότι παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και δρομολογεί μέτρα για την απρόσκοπτη λειτουργία και διανομή προϊόντων, ενώ παράλληλα προχωρά στην υλοποίηση του στρατηγικού πλάνου μεσο-μακροπρόθεσμου ορίζοντα. Οι βασικοί άξονες περιλαμβάνουν τη διατήρηση της ηγετικής θέσης σε όλες τις κατηγορίες, την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό με εργαλεία loyalty και την περαιτέρω βελτιστοποίηση του λειτουργικού κόστους.
Διαβάστε επίσης
Intracom Holdings για πώληση μετοχών AKTOR: Κλείνει ένα τεράστιο και πολύ σημαντικό κεφάλαιο
Σωληνουργεία Κορίνθου: Eγκαινιάζει το μεγαλύτερο βιομηχανικό φωτοβολταϊκό στέγης στην Ελλάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UEFA Europa League: Νίκη αντίδρασης και ψυχολογίας για τον ΠΑΟ
- Φαρμακευτικές: Καμία πρόοδος στο μνημόνιο συνεργασίας με την Πολιτεία – Η συνάντηση που εκκρεμεί
- Λώρα Τσουκαλά: Η σκαπανέας του Ντιζάιν ένα μεσημέρι στην STG
- Αποκλειστικό: Όλη η πρόταση του ΣΕΒ για τη βιομηχανία και η απόσταση από το ιταλικό σχέδιο που ενέκρινε η Κομισιόν
