«Στο τέλος της ημέρας, είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Δεν είναι απίθανο, αλλά θα έλεγα ότι έχουμε πιθανότητες 49% και όχι 51% να πετύχουμε τον στόχο.

Και γι’ αυτό πρέπει να λέμε την αλήθεια. Αυτό που δείχνουμε είναι αυτό που υπάρχει, χωρίς κρυμμένα στοιχεία».

1

Με αυτά τα λόγια –και σε εμφανώς ενοχλημένο ύφος– ο Απόστολος Βακάκης, διοικητικός ηγέτης της Jumbo, απάντησε στον καταιγισμό ερωτήσεων που δέχτηκε από τους αναλυτές. Η τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων  του εξαμήνου διήρκεσε περισσότερο από  μία ώρα και στο επίκεντρο βρέθηκαν τα περιθώρια κέρδους και οι προοπτικές της εισηγμένης. 

Στον απόηχο των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου και με την εκτίμηση ότι εφόσον ο ετήσιος ρυθμός παραμείνει στο 8%, υπάρχει πιθανότητα τα καθαρά κέρδη να διατηρηθούν στα περσινά οργανικά επίπεδα και το 2025, ο κ. Βακάκης υπογράμμισε ότι οι συνθήκες της αγοράς αλλάζουν καθημερινά. 

«Σήμερα είμαστε λίγο καλύτερα από χθες, αύριο μπορεί να προκύψει κάτι που θα ανατρέψει τα δεδομένα», σημείωσε, για να προσθέσει ότι η Jumbo είναι ίσως η μόνη εταιρεία που μιλάει ανοιχτά για τους κινδύνους του περιβάλλοντος, την ώρα που οι υπόλοιποι «προτιμούν να μην τους βλέπουν». «Οι άλλοι δεν βλέπουν τα ρίσκα, εμείς τα λέμε. Είναι καλό ή κακό; Η απάντηση είναι ότι η αλήθεια σε βοηθά να κάνεις καλά τη δουλειά σου» είπε χαρακτηριστικά.

Διατηρώντας μια δόση απαισιοδοξίας, ο επικεφαλής της Jumbo επέμεινε στη φιλοσοφία του. Η εταιρεία πρέπει να «τρέχει σαν αεροπλάνο και όχι σαν πύραυλος», επενδύοντας στη ρευστότητα και στην προσεκτική ανάπτυξη. «Η αλήθεια μπορεί να μην αρέσει πάντα, αλλά είναι αυτή που σε βοηθά να εστιάσεις στην ουσία και να χτίσεις κάτι που αντέχει στον χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η θετική επίδραση της αποδυνάμωσης του δολαρίου

Αναφορικά με τη θετική επίδραση της ενίσχυσης του ευρώ έναντι του δολαρίου, που θα αποτυπωθεί στα αποτελέσματα του δεύτερου εξαμήνου, τόνισε ότι η πλειονότητα των αναλυτών προβλέπει περαιτέρω αποδυνάμωση του δολαρίου, κάτι που θεωρείται θετικό για την εταιρεία, καθώς αναμένεται να ενισχύσει το μικτό περιθώριο μέχρι το τέλος του έτους και στις αρχές του επόμενου.

Ωστόσο, πρόσθεσε ότι υπάρχουν εξωγενείς, απρόβλεπτοι παράγοντες – αναφέροντας ως παράδειγμα τις πολιτικές προτάσεις για επιβολή δασμών στην Κίνα και την Ινδία – που περιπλέκουν το διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Κατέληξε λέγοντας ότι, εκτός αν συμβούν «απρόσμενα ή συνταρακτικά» γεγονότα, η εταιρεία είναι βέβαιη για τους αριθμούς που έχει ήδη ανακοινώσει. Επανέλαβε, όμως, ότι η εταιρεία προσαρμόζεται στις αποφάσεις που λαμβάνονται από τρίτους και όχι σε δικές της αποφάσεις.

Στο μέτωπο των μεταφορών, αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις λόγω της παράκαμψης του Σουέζ, που ανεβάζουν το χρόνο μεταφοράς από την Κίνα στη Μεσόγειο στις 50 ημέρες. Ωστόσο, όπως είπε, «υπάρχει υπερπληθώρα πλοίων στην αγορά, κάτι που συγκρατεί το κόστος και μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε την κατάσταση πιο άνετα».

Ενώ σχετικά με το franchise το οποίο παρά το γεγονός ότι αυξάνει τα έσοδα έχει επίπτωση στο μικτό περιθώριο ο κ. Βακάκης διευκρίνισε ότι είναι ένα “μπόνους” που βοηθάει στα γενικά έξοδα. «Δεν έχει νόημα να πάμε πολύ μακριά, γιατί πρόκειται για δραστηριότητα που ελέγχεται από τρίτους σε τρίτες χώρες, όπου εμείς έχουμε περιορισμένο έλεγχο. Για εμάς είναι ένας τρόπος να έχουμε πρόσθετο εισόδημα, αλλά χωρίς να αυξάνουμε τον κίνδυνο. Το μέλλον της Jumbo δεν είναι μέσω franchising, αλλά μέσω οργανικής ανάπτυξης σε χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε άμεσα».

Το παράδειγμα των γιαπωνέζικων εταιρειών 

Αναφερόμενος ειδικά στη σημασία της διατήρησης υψηλών ταμειακών διαθεσίμων, σημείωσε ότι «χτίζουμε μια εταιρεία που να μπορεί να αντέξει σε απρόβλεπτα σοκ». Μάλιστα, παραδέχθηκε ότι η στρατηγική του μπορεί να έχει εμπνευστεί από ιαπωνικές εταιρείες.

«Επαναλαμβάνω συνέχεια ότι προσπαθούμε να φτιάξουμε μια εταιρεία που θα ζήσει πολλά χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι στο τέλος πρέπει να κατέχουμε τα καταστήματα που λειτουργούμε, να συνεχίζουμε με οργανική ανάπτυξη και ταυτόχρονα να κρατάμε πολύ ρευστό για να αντιμετωπίσουμε τυχόν απρόβλεπτα αρνητικά γεγονότα.

Αν με ρωτήσετε αν είμαστε profit maximizers ή profit satisfiers, η απάντηση είναι ότι είμαστε profit satisfiers. Θέλουμε να τρέχουμε την εταιρεία σαν αεροπλάνο, όχι σαν πύραυλο. Και αυτό δεν θα αλλάξει όσο είμαι εγώ εδώ. Μας εμπνέουν ιαπωνικές εταιρείες που επέζησαν από κρίσεις επειδή κρατούσαν μετρητά. Αν τα πράγματα πάνε στραβά, τα χρήματα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για να μείνεις ζωντανός. Δεν θα δεσμεύσουμε κεφάλαια μόνο για να έχουμε βραχυπρόθεσμες βελτιώσεις».

«Αν τα πράγματα πάνε άσχημα, το χρήμα είναι το μόνο που σε κρατάει ζωντανό», τόνισε, εξηγώντας ότι η Jumbo δεν πρόκειται να θυσιάσει τη σταθερότητα για πρόσκαιρες βελτιώσεις στην κερδοφορία.

Για τη στρατηγική στη Ρουμανία

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των αναλυτών βρέθηκε και η αγορά της Ρουμανίας όπου η εταιρεία διατηρεί δίκτυο 20 καταστημάτων, με την αγορά να συνεισφέρει το 19,38% του συνολικού κύκλου εργασιών και το 16,99% των κερδών οριακά μειωμένα σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο.

Η πολιτική αστάθεια δημιουργεί βραχυπρόθεσμες προκλήσεις (σ.σ. η νέα κυβέρνηση αύξησε το ΦΠΑ από τον Αύγουστο) με τη διοίκηση να εκτιμά ότι  η αύξηση των συντελεστών σε βασικούς τομείς εκτιμάται ότι θα ασκήσει πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και θα περιορίσει την αγοραστική δύναμη, επηρεάζοντας την κατανάλωση τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Όπως είπε ο κ. Βακάνης απαντώντας σε σχετική ερώτηση η αύξηση του ΦΠΑ κατά 2% είχε επίδραση περίπου 10% στο μικτό περιθώριο κέρδους, αναγκάζοντας την εταιρεία να κάνει «rebalance» στο προϊόντικό μείγμα.

Πρόσθεσε ότι η χώρα αντιμετωπίζει αυξημένο πολιτικό ρίσκο και αβεβαιότητα, γεγονός που επιβάλλει πιο προσεκτικά βήματα.  Αναφορικά με το δίκτυο και την επέκτασή του ξεκαθάρισε ότι ο στόχος του ομίλου συνολικά είναι δύο με τρία καταστήματα τον χρόνο, ωστόσο ο ρυθμός μπορεί να διαφέρει ανά χώρα και περίοδο, ανάλογα με τις συνθήκες.

Στη Ρουμανία, όπως είπε, είναι πιθανό να χρειαστεί πιο αργός ρυθμός ή να δοθεί έμφαση στην εξαγορά υφιστάμενων καταστημάτων αντί στο άνοιγμα καινούργιων, προκειμένου να διασφαλίζεται η αποδοτικότητα. Ο κ. Βακάκης επανέλαβε ότι η Jumbo «δεν αγοράζει τζίρο», αλλά κατευθύνει την οργανική ανάπτυξη εκεί όπου έχει επιχειρηματικό νόημα, ενώ πρόσθεσε ότι το χρονοδιάγραμμα που κοιτάζει η εταιρεία δεν ξεπερνά τους 18 μήνες, καθώς «το διεθνές περιβάλλον είναι πολύ ασαφές».

Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, σημείωσε ότι το επόμενο κατάστημα θα ανοίξει στη Baia Mare, θα ακολουθήσει το Cluj, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για νέες τοποθεσίες. 

Αναφορικά με τη μεγάλη επένδυση για τα δύο νέα κέντρα διανομής, συνολικού προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, ο κ. Βακάκης είπε ότι «ήδη τελειώνουμε την αγορά του οικοπέδου για το πρώτο κέντρο μέσα στον επόμενο μήνα, ενώ για το δεύτερο είμαστε ακόμη στη φάση των διαπραγματεύσεων».

Διευκρίνισε ότι πρόκειται για επένδυση που «θα βελτιώσει την πραγματικότητα της εταιρείας» αλλά δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2027 για το πρώτο κέντρο, με το δεύτερο να ακολουθεί περίπου έναν χρόνο αργότερα.

Για τον ανταγωνισμό από τις κινέζικες πλατφόρμες

Αν και στο παρελθόν ο κ. Βακάκης δεν αντιμετώπιζε ως απειλή τις κινέζικες πλατφόρμες χθες έκανε λόγο για  αθέμιτο ανταγωνισμό. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο ανταγωνισμός είναι καλός, ξυπνάει τις εταιρείες να βελτιώνονται. Όσο περισσότερος, τόσο καλύτερα, αρκεί οι εταιρείες να μην έχουν κάνει στρατηγικά λάθη.

Η Jumbo απέδειξε 30 χρόνια τώρα ότι προστατεύει αυτό το στοιχείο. Υπάρχει βέβαια ο αθέμιτος ανταγωνισμός από πλατφόρμες όπως η Temu ή η Shein. Είμαι βέβαιος όμως ότι αυτό έχει εντοπιστεί σε ΗΠΑ και Ευρώπη και σύντομα θα υπάρξουν μέτρα ώστε να αναγκαστούν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις.

Δεν ανησυχούμε για τον δίκαιο ανταγωνισμό που είναι υπέρ του καταναλωτή· ανησυχούμε μόνο για τον άδικο που εκμεταλλεύεται “τρύπες”. Αυτές οι τρύπες θα κλείσουν, αλλιώς θα υπάρξει πρόβλημα» ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Διαβάστε επίσης: 

ΑΒ Βασιλόπουλος: Συμφωνία για εξαγορά της αλυσίδας Πτολεμαΐς

Πλήγμα στη φήμη του Σκλαβενίτη το πρόστιμο του 1,4 εκατ. ευρώ

Πόσα καθαρά κέρδη βγάζει τον μήνα η Jumbo του Απόστολου Βακάκη