• Business

    Τι έγινε με το κίτρινο των «6 λεπτών» της Ζενίθ – Οι τηλεφωνικές προσφορές, η ΡΑΑΕΥ και τι να προσέχουμε στα κίτρινα τιμολόγια

    Αθανάσιος Δαγούμας, πρόεδρος ΡΑΕ

    Αθανάσιος Δαγούμας, πρόεδρος ΡΑΕ


    Μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνουν οι καταναλωτές στις εμπορικές προσφορές των εταιρειών προμήθειας, καθώς μπορούν να αποδειχθούν από παραπλανητικές μέχρι απολύτως λάθος.

    Μεγάλη ευθύνη έχουν οι ίδιες οι εταιρείες για όσα λένε οι αντιπρόσωποί τους, αλλά και η ΡΑΑΕΥ που πρέπει να παρεμβαίνει σε τέτοιες κραυγαλέες περιπτώσεις παραπλάνησης, που μπορεί να γίνονται στα κίτρινα τιμολόγια, επιβεβαιώνοντας τη δυσπιστία του υπουργού (που γι αυτό το λόγο θέλησε να εισάγει το πράσινο τιμολόγιο) και δυσφημίζοντας συνολικά τις εμπορικές πρακτικές των εταιρειών.

    Την Παρασκευή 6 λεπτά/κιλοβατώρα και τη Δευτέρα “κάναμε λάθος”

    Την Παρασκευή το πρωί χτύπησε το τηλέφωνο για μια προσφορά από τη Zenith. Από τον την https://revma.gr/, που είναι εμπορικός συνεργάτης της εταιρείας προμήθειας ενέργειας και φυσικού αερίου zenith.

    Η προσφορά  έδινε το κίτρινο τιμολόγιο της Zenith στα 6 λεπτά/κιλοβατώρα, με 1 ευρώ πάγιο και 60 ευρώ έκπτωση σε 6 μήνες ως έκπτωση παραμονής.

    Η ίδια προσφορά υπήρχε και στο site του εμπορικού αντιπροσώπου της εταιρείας revma.gr και ακολούθησε το θέμα στο mononews.gr για το  φθηνό τιμολόγιο της zenith αφού σε αυτή την τιμή ήταν το φθηνότερο κίτρινο.

    Όμως μετά το δημοσίευμα… η εταιρεία απέσυρε την τιμή αυτή   από το site της  ενώ και ο συγκεκριμένος εμπορικός αντιπρόσωπος, όταν τον καλέσαμε χθες, ανέφερε τιμή “μέχρι 13 λεπτά/κιλοβατώρα”.

    Και για την τιμή των 6 λεπτών/κιλοβατώρα που έδιναν την Παρασκευή, ανέφερε “θα έγινε λάθος και θα σας είπαμε την τιμή για το Κοινωνικό Τιμολόγιο”. Οι παραπάνω κλήσεις τόσο της Παρασκευής όσο και η χθεσινή είναι καταγεγραμμένες από την εταιρεία, οπότε αν θέλει η ΡΑΑΕΥ να διαπιστώσει αν πράγματι η εταιρεία παραπλανούσε….καταναλωτές, πελάτες και δημοσιογράφους μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία, τις ηχογραφημένες κλήσεις από τις τηλεφωνικές πωλήσεις από την Παρασκευή και μετά.

    Τι συμβαίνει με τα κίτρινα τιμολόγια: Πρέπει να διακρίνονται τα ex ante από τα ex post

    Πέρα όμως από τις κακές πρακτικές, κάποιων αντιπροσώπων εταιρειών, που είναι ικανοί να πουν ο,τιδήποτε για να πουλήσουν, πρέπει να διακρίνουμε κάποιες ουσιαστικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των κίτρινων τιμολογίων της αγοράς.

    Υπάρχουν δύο κατηγορίες κίτρινων τιμολογίων. Τα ex ante και τα ex post. Τα ex ante είναι αυτά που ανακοινώνουν τιμή στην αρχή του μήνα, και είναι δεσμευτική για ένα μήνα. Τα τιμολόγια αυτά μοιάζουν με τα πράσινα, στο ότι γνωρίζεις από την αρχή του μήνα, την τιμή της κιλοβατώρας για τον μήνα, δεν έχουν ρήτρα αποχώρησης, και δεν αλλάζει η τιμή με βάση την τιμή χονδρεμπορικής.

    Η διαφορά των κίτρινων ex ante από τα πράσινα είναι ότι τα πράσινα α/  έχουν πάγιο ως 5 ευρώ, β/ μπορούν να έχουν επιπλέον έκπτωση κάθε μήνα γ/αλλάζουν κάθε εξάμηνο τις μεταβλητές τους και ρυθμίζονται από τις μεταβατικές διατάξεις του σχετικού νόμου, ενώ τα κίτρινα ex ante α/ δεν έχουν όριο στο πάγιο και μπορούν να αλλάζουν τις μεταβλητές τους στο τρίμηνο και ρυθμίζονται από τον κώδικα προμήθειας.

    Στην αγορά υπάρχουν δύο τέτοια κίτρινα τιμολόγια που είναι ex ante , δηλαδή η τιμή τους δε θα αλλάξει κατά τη διάρκεια του μήνα και είναι της protergia με 12,9 λεπτά/κιλοβατώρα και της ΔΕΗ με 12,4 λεπτά/κιλοβατώρα έως 16,8λεπτά /κιλοβατώρα ανάλογα την κατανάλωση.

    Τα υπόλοιπα κίτρινα τιμολόγια της αγοράς είναι ex post. Ανακοινώνουν μια τιμή, ως τιμή βάσης η οποία όμως στο τρίμηνο θα φανεί ποια είναι τελικά. Κι αυτό γιατί σε αυτήν εφαρμόζεται ο μηχανισμός διακύμανσης που εξαρτάται από την πορεία της χονδρεμπορικής τιμής ενέργειας.

    Οι τιμές που τελικά είχαν τα κίτρινα ex post τον Ιανουάριο, δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές, αλλά θα ανακοινωθούν από τις εταιρείες στη ΡΑΑΕΥ στις αρχές Μαρτίου, οπότε και θα βγει η τελική λίστα με τις τιμές στα κίτρινα, και τότε θα μπορέσουμε να δούμε ποιο από αυτά είναι το φθηνότερο.

    Ωστόσο, όταν εμφανίζονται οι εμπορικές προτάσεις των εταιρειών στα κίτρινα τιμολόγια, δεν ξεκαθαρίζεται  στον καταναλωτή, αν η τιμή που αναφέρεται είναι ex ante και επομένως δεν αλλάζει η ex post, επομένως μόνο μια τιμή βάσης που δεν ξέρουμε ποια θα είναι τελικά.

    Για παράδειγμα, το GENEROUS GUARANTEE HOME που είναι το κίτρινο τιμολόγιο της ΗΡΩΝ έχει τιμή 8,2 λεπτα/κιλοβατώρα, αλλά αυτή είναι η βασική τιμή χρέωσης, η οποία υπόκειται σε αλλαγές στο τρίμηνο ανάλογα την πορεία της χονδρεμπορικής. Μαζί με την έκπτωση συνέπειας και την έκπτωση παραμονής, που δίνει η εταιρεία αν μείνεις για 6 μήνες, το τιμολόγιο γίνεται κατά 25% φθηνότερο και φτάνει τα 6,9 λεπτά/κιλοβατώρα.

    Αν όμως τελικά θα είναι αυτή η τιμή του, θα το ξέρουμε σε τρεις μήνες… Ωστόσο, το τιμολόγιο αυτό είναι κίτρινο και εμφανίζεται στη μισή τιμή από τα άλλα δύο κίτρινα της αγοράς που είναι expost.

    Μπορεί και να είναι αλλά δεν το ξέρουμε σήμερα.

    Διαβάστε επίσης

    Elpedison: Τι τροποποιήθηκε στο FSRU Θεσσαλονίκης – Τα επόμενα βήματα

    Τι συνδέει τα ραντεβού του Στάσση στις ΗΠΑ με την επίσκεψη Μητσοτάκη στη Σερβία

    Τιμολόγια ρεύματος από 6 λεπτά/κιλοβατώρα- Σήμερα στη ΡΑΑΕΥ η Φυσικό Αέριο



    ΣΧΟΛΙΑ