• Business

    ΤΑΙΠΕΔ: Άνοιξε το Virtual Data Room για την Αττική Οδό – Πώς θα κινηθούν οι μεγάλοι Όμιλοι

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Όμιλος Κοπελούζου)


    Άνοιξε σύμφωνα με πληροφορίες το Virtual Data Room του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό, μέσω του οποίου οι μεγάλοι διεθνείς και εγχώριοι Όμιλοι που εποφθαλμιούν την 25ετή παραχώρηση θα μπορούν να εξετάσουν τα οικονομικά και τεχνικά στοιχεία του υπό δημοπράτηση περιουσιακού στοιχείου. Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι έχουν λάβει τους όρους για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών (Request of Binding Offers).

    Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως τα στρατηγεία των μεγάλων ελληνικών Ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ Mytilineos, και Κοπελούζος αλλά και οι ξένοι μνηστήρες όπως τα Funds Macquarie, First Sentier και Ardian, εργάζονται πυρετωδώς για να ετοιμάσουν τις προσφορές τους.

    Τα επόμενα βήματα και οι ζυμώσεις των μνηστήρων

    Το επόμενο βήμα είναι τα σχήματα να λάβουν το κείμενο με τη σύμβαση της παραχώρησης, το οποίο αναμένεται να τους δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του επόμενου μήνα ή τις αρχές του Σεπτεμβρίου.

    Από εκεί και έπειτα θα αρχίσουν οι ζυμώσεις μεταξύ των ομίλων για να καταλήξουν στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών τους, η οποία, όπως έχει επισημάνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, τοποθετείται στις αρχές του 2023.

    Μέχρι τότε θα γνωρίζουμε ποια θα είναι τα τελικά σχήματα που θα διεκδικήσουν το έργο, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε και την είσοδο νέων παικτών. Σύμφωνα με πηγές που έχουν πολύ καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας, είναι εφικτό να υπάρξουν αλλαγές στα εγκεκριμένα ενδιαφερόμενα σχήματα (δηλαδή προσθήκες και αποχωρήσεις), εφόσον ο ηγέτης της Κοινοπραξίας παραμείνει ο ίδιος.

    Μάλιστα, ένα ενδεχόμενο που έχει αποκτήσει δυναμική είναι η είσοδος της Intrakat στον διαγωνισμό και η αγορά αναμένει να δει σε αν και σε ποιο σχήμα θα «κουμπώσει».

    Υπενθυμίζεται, πως η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης βρίσκεται στα χέρια της Κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis και λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο προτιμητέος επενδυτής να έχει επιλεχθεί εντός του 2023 και να ακολουθήσει η υπογραφή της απαραίτητης σύμβασης, πριν τελειώσει η διάρκεια της τρέχουσας σύμβασης.

    Το τίμημα ρεκόρ

    Μάλιστα το ενδιαφέρον των παραπάνω Ομίλων και ειδικά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του Macquarie με τα τιμήματα που έχουν δώσει για την Εγνατία Οδό και το ΔΕΔΔΗΕ που ανέρχονται σε 1,5 και 1,3 δισ. Ευρώ αντίστοιχα έχουν«ανοίξει την όρεξη» του ΤΑΙΠΕΔ που αναμένει να λάβει ένα μεγαλύτερο τίμημα ρεκόρ, το οποίο μπορεί κινηθεί στα 2,3 δισ. Ευρώ.

    Η εκτίμηση αυτή είχε γίνει το φθινόπωρο του περασμένου έτους και στις αρχές του τρέχοντος, όταν και δεν είχε γίνει η αύξηση επιτοκίων για την αντιμετώπιση του καλπάζοντος πληθωρισμού.

    Υπενθυμίζεται πως ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης είχε αναφέρει πρόσφατα πως εξετάζονται λύσεις ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που μπορεί να προκαλέσει το αυξημένο κόστος χρήματος στο ενδιαφέρον των επενδυτών.

    Ωστόσο, ισχυροί διεκδικητές της παραχώρησης δε φαίνεται να αποθαρρύνονται από την κατάσταση. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης του Ομίλου πως η επικρατούσα κατάσταση δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό και το ύψος της προσφοράς.

    Ο ισχυρός άντρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε χαρακτηρίσει, επίσης, την Αττική Οδό ως ένα σημαντικό έργο και τόνισε πως το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα δείξει την αγοραία αξία του έργου.

    Ποιοι διεκδικούν μέχρι στιγμής την παραχώρηση

    Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού προκηρύχθηκε στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου και πλέον γνωρίζουμε ποιοι είναι οι μνηστήρες του έργου, καθώς η υποβολή των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος έγινε στις αρχές Μαΐου, ενώ στις αρχές Ιουλίου το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο φως για όλα τα σχήματα.

    Επομένως, η μέχρι στιγμής κατάσταση διαμορφώνεται ως εξής:

    • Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώνει τις δυνάμεις του με το αυστραλιανό Fund First Sentier, το οποίο έχει σημαντική εμπειρία από διαγωνισμούς στη χώρα μας καθώς είχε διεκδικήσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
    • Οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ συνεχίζουν την επιτυχημένη συνεργασία τους και στη συμμαχία τους προστίθεται το γαλλικό Fund Ardian που διαχειρίζεται επενδυτικό χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. Δολαρίων.
    • Δυναμικά διεκδικεί τον διαγωνισμό και ο Όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος συνεργάζεται με το αυστραλιανό Fund Macquarie, το οποίο είχε δώσει το ποσό ρεκόρ του 1,3 δισ. Ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ
    • Ο Όμιλος Mytilineos που επιδιώκει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις παραχωρήσεις στη χώρα μας έχει στραφεί και αυτός σε ισχυρό γαλλικό συνέταιρο. Πρόκειται για τον κολοσσό της Vinci, ο οποίος έχει σημαντική παρουσία στις παραχωρήσεις στη χώρα μας, καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%).

    Επιπλέον, υπάρχουν και σχήματα που αποτελούνται από αμιγώς ξένες εταιρείες και funds. Αυτά είναι:

    • Οι Ισπανοί της ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία.
    • Η ιταλική INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
    • Η πορτογαλική κοινοπραξία της Brisa, που διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή της χώρας, και της Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%
    • Το γαλλό-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF. Η γαλλική Egis είναι γνωστή στη χώρα μας, καθώς θα αναλάβει σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Η VAUBAN με έδρα στη Γαλλία διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες. Ενώ η ολλανδική DIF διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύει κυρίως σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

    Διαβάστε επίσης

    Δημήτρης Πολίτης: Χαμηλώνει ο πήχης για το εφάπαξ τίμημα της Αττικής Οδού, το 2023 η υπογραφή για την Εγνατία

    Αττική Οδός: Προχωρά στο επόμενο στάδιο ο διαγωνισμός χωρίς απουσίες – Τα 8 σχήματα

    Αττική Οδός: Επίσημα στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης



    ΣΧΟΛΙΑ