Η Starbucks συμφώνησε να πουλήσει το πλειοψηφικό μερίδιο των κινεζικών της δραστηριοτήτων στην εταιρεία private equity Boyu Capital, αποτιμώντας την επιχείρηση στα 4 δισ. δολάρια, σε μια προσπάθεια να βελτιώσει την επιβαρυμένη της πορεία στην Κίνα.

Η Boyu Capital θα κατέχει έως και 60% των λιανικών δραστηριοτήτων της Starbucks στην Κίνα μέσω μιας νέας κοινοπραξίας, όπως ανακοίνωσαν οι δύο εταιρείες.

1

Η Starbucks θα διατηρήσει το υπόλοιπο 40%, ενώ θα συνεχίσει να παραχωρεί άδεια χρήσης του εμπορικού σήματος και της πνευματικής ιδιοκτησίας της στην κοινοπραξία.

Η συμφωνία σηματοδοτεί το τέλος μιας μακράς αναζήτησης ενός εταίρου που θα βοηθήσει την Starbucks να χαράξει το επόμενο κεφάλαιο της στην Κίνα, όπου διαθέτει περίπου 8.000 καταστήματα από τότε που άνοιξε το πρώτο της στο Πεκίνο το 1999.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η εταιρεία αντιμετωπίζει δυσκολίες, όπως και άλλες δυτικές επιχειρήσεις που έχασαν έδαφος έναντι των τοπικών ανταγωνιστών, εν μέσω του αυξανόμενου εθνικισμού και της μειωμένης προθυμίας των καταναλωτών να πληρώνουν υψηλότερες τιμές για ξένα brands.

Η Luckin Coffee Inc., με έδρα το Ξιαμέν, εκθρόνισε τη Starbucks ως τη μεγαλύτερη αλυσίδα καφέ της Κίνας πριν από δύο χρόνια, πουλώντας καφέ στο ένα τρίτο της τιμής της. Και ενώ η μορφή των καταστημάτων της Starbucks έχει υψηλό κόστος συντήρησης, οι πελάτες έχουν γίνει λιγότερο πρόθυμοι να πληρώνουν υψηλότερες τιμές μετά την πανδημία και την παρατεταμένη οικονομική ύφεση.

«Η επέκταση των καταστημάτων της Starbucks έχει περιοριστεί λόγω του έντονου ανταγωνισμού από τους τοπικούς αντιπάλους, και η συμφωνία αναμένεται να επιταχύνει την ανάπτυξη με επαρκή χρηματοδότηση και την εμπειρία της Boyu στο λιανεμπόριο», δήλωσε ο Jason Yu, διευθύνων σύμβουλος της CTR Market Research στη Σαγκάη. «Η Boyu πρέπει να ισορροπήσει μεταξύ της τοποθέτησης του brand της Starbucks και της συμμετοχής της στον ανταγωνισμό τιμών, διαφορετικά αυτό θα πλήξει τη μακροπρόθεσμη κερδοφορία στην Κίνα.»

Η Boyu βρίσκεται σε συζητήσεις με τράπεζες για δάνειο ύψους περίπου 1,4 δισ. δολαρίων, ώστε να στηρίξει την επένδυσή της στην κινεζική δραστηριότητα της Starbucks, σύμφωνα με πηγές του bloomberg.

Συνεργασίες με τοπικούς εταίρους

Η Starbucks είναι η πιο πρόσφατη ξένη εταιρεία λιανικής που στρέφεται σε έναν τοπικό εταίρο για να αντιστρέψει την καθοδική της πορεία στην Κίνα, καθώς η παρατεταμένη κρίση στην αγορά ακινήτων έχει μειώσει την όρεξη των καταναλωτών για προϊόντα πολυτελείας – από επώνυμα είδη μέχρι παγωτά.

Η General Mills, ιδιοκτήτρια της Häagen-Dazs, εξετάζει επίσης την πώληση των άνω των 250 καταστημάτων της στην Κίνα.

Η Restaurant Brands International Inc. φέρεται επίσης να εξετάζει την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου της Burger King China σε τοπικά επενδυτικά funds.

Οι εταιρείες McDonald’s Corp. και Yum! Brands Inc. (ιδιοκτήτρια της KFC) είχαν ήδη κλείσει συμφωνίες με τοπικούς επενδυτές στις κινεζικές τους δραστηριότητες πριν από χρόνια — κάτι που τις βοήθησε να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.

Οι στενοί δεσμοί της Boyu στην Κίνα φαίνεται να αποτέλεσαν καθοριστικό παράγοντα στη συνεργασία. Η εμπειρία της στην εμπορική ακίνητη περιουσία και διαχείριση καταστημάτων — έχει αποκτήσει πρόσφατα τον έλεγχο της εταιρείας που διαχειρίζεται τα κορυφαία πολυκαταστήματα SKP και της εταιρείας Jinke Smart Services Group — μπορεί να βοηθήσει τη Starbucks να αναπτύξει και να βελτιστοποιήσει το δίκτυό της.

«Βλέπουμε ένα μονοπάτι για να αυξήσουμε τα σημερινά 8.000 καταστήματα Starbucks σε πάνω από 20.000 με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks Brian Niccol σε ανάρτησή του.

Στο πλαίσιο των προσπαθειών της να προσελκύσει ξανά πελάτες στην Κίνα, η Starbucks άνοιξε νωρίτερα φέτος δωρεάν “χώρους μελέτης” σε ορισμένα καταστήματά της. Υπό τη νέα επικεφαλής στην Κίνα, Molly Liu, η αλυσίδα έχει επίσης εμπλουτίσει το μενού της με περισσότερες χωρίς ζάχαρη επιλογές και τσάγια και μείωσε τις τιμές σε διάφορα ροφήματα.

Αυτά τα σταδιακά βήματα έχουν βοηθήσει την εταιρεία να ανακόψει την πτώση των πωλήσεων στην Κίνα από τις αρχές του έτους, με τις συγκρίσιμες πωλήσεις να επιστρέφουν σε ανάπτυξη τα δύο τελευταία τρίμηνα. Ο Niccol εξέφρασε αισιοδοξία για τη μακροπρόθεσμη προοπτική της εταιρείας κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του περασμένου μήνα, δηλώνοντας ότι αναμένει «ισχυρότερη εκκίνηση» για την επόμενη χρονιά.

Η Starbucks εκτιμά ότι η συνολική αξία της λιανικής δραστηριότητάς της στην Κίνα θα υπερβεί τα 13 δισ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένης της αξίας των αδειών χρήσης.

Διαβάστε επίσης:

Προβλήματα στη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης – Κυκλοφορία σε μία μόνο τροχιά στο κέντρο της πόλης

Tesla: Το νορβηγικό επενδυτικό ταμείο θα ψηφίσει κατά του ύψους 1 τρισ. δολ. πακέτου αμοιβής του Έλον Μασκ

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η εξαγορά της Ευρωκλινικής από τη Generali Hellas