• Business

    Στα δύσκολα το λιανεμπόριο: Οι καταναλωτές κόβουν τα ψώνια για να πληρώσουν το ρεύμα


    Στα δύσκολα μπαίνει το λιανεμπόριο με έναν στους δύο καταναλωτές να δηλώνουν ότι θα κόψει τα ψώνια στο επόμενο εξάμηνο για να πληρώσει τους λογαριασμούς ρεύματος.

    Το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο, όπως προκύπτει από την εξαμηνιαία έρευνα  του ΣΕΛΠΕ και του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσιάζει επιδείνωση.

    Η αρνητική επίδραση του κόστους ενέργειας στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι εμφανής, καθώς το 53% των καταναλωτών θα περιορίσει τις δαπάνες στην αγορά προϊόντων, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για λογαριασμούς.

    Πρακτικά, τα στοιχεία δείχνουν  ότι οι καταναλωτές περικόπτουν αγορές προϊόντων και υπηρεσιών για να πληρώσουν το κόστος ενέργειας και καυσίμων.

    Επιδείνωση στον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής

    Οι πληρωμές λογαριασμών, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από 19-21 Ιουνίου, αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματος.

    Ειδικότερα, ο  δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2022, διαμορφώθηκε στο -64, μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, και μειωμένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2021.

    Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα όσο και λόγω της παρούσας κατάστασης στα οικονομικά στοιχεία των καταναλωτών.

    Συγκεκριμένα η μείωση στον υποδείκτη παρούσας κατάστασης ήταν από το -40 στο -58, ενώ ο υποδείκτης προσδοκιών μειώθηκε από -51 σε -73. Πρακτικά αυτό που καταγράφεται, είναι και χαμηλές προσδοκίες αλλά και επιβάρυνση των οικονομικών στοιχείων των καταναλωτών, γεγονός που σχετίζεται με το αυξημένο κόστος ενέργειας όπως φαίνεται και σε άλλους δείκτες, αλλά ταυτόχρονα με τις πληθωριστικές τάσεις και την αβεβαιότητα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

    Η χειρότερη περίοδος της τελευταίας διετίας για αγορές

    Συγκεκριμένα, όπως αποτυπώνεται και στις επιμέρους ερωτήσεις, οι καταναλωτές δεν είναι σίγουροι ότι είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές οι ίδιοι αλλά και το γενικότερο κλίμα δεν βοηθάει. Μάλιστα την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία δύο χρόνια.

    Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Όπως καταγράφεται, το 45% εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες.

    Αντίθετα, το 53% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το δεύτερο εξάμηνο 2022 θα είναι μειωμένες και μόλις το 17% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες επίσης εκτιμάται μείωση στις δαπάνες από το 36% των καταναλωτών ενώ αύξηση μόλις από το 19%.

    Η μεγαλύτερη δαπάνη του εισοδήματος για λογαριασμούς

    Σχετικά θετική είναι η μέτρηση όσον αφορά με τη φορολογία, για την οποία το 59% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 15% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 26% αύξηση.

    Σήμερα, σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά τη μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό επί του εισοδήματός τους. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 32% έναντι 25% τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Αντίθετα μειωμένες είναι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο, από 31% σε 26%. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, οι δαπάνες για φόρους καταγράφονται σταθερές. Οι υπόλοιπες δαπάνες όπως υπηρεσίες και ενοίκια δεν παρουσιάζουν ουσιαστική μεταβολή.

    Διαβάστε επίσης:

    Κυριάκος Πιερρακάκης: Θεσμοθετούμε τα smart contracts και τα ταχυδρομικά drones- Μπαίνουν οι βάσεις για AI, blockchain και κυβερνοασφάλεια

    Νέο κεφάλαιο για την Παγωτά Δωδώνη – Προτιμητέος επενδυτής η ΕΛΓΕΚΑ του Αλ. Κατσιώτη



    ΣΧΟΛΙΑ