• Business

    Σούπερ μάρκετ: Οι μεγάλοι κερδισμένοι της πανδημίας, ο πρόσθετος τζίρος των 400 εκατ. και η πρόκληση του online


    Η καταναλωτική φρενίτιδα που κατέλαβε τους καταναλωτές μετά το ξέσπασμα της πανδημίας αποδείχθηκε «μάννα εξ ουρανού» για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.

    Οι πωλήσεις, εκτοξεύθηκαν «εν μια νυκτί», δίνοντας βαθιά ανάσα στον κλάδο που μέχρι τότε παρακολουθούσε με προβληματισμό την ασθενική πορεία της ζήτησης. Παρά την τεράστια πίεση που δέχθηκαν τα σούπερ μάρκετ από την μαζική προσέλευση των καταναλωτών κατά κύριο λόγο για συσκευασμένα τρόφιμα μακράς διαρκείας και καθαριστικά, κατάφεραν να ανταποκριθούν και να βγουν πολλαπλώς κερδισμένες.

    Ωστόσο, κάποιες αλυσίδες καρπώθηκαν μεγαλύτερο κομμάτι από τα επιπλέον έσοδα που προέκυψαν στη διάρκεια της καραντίνας. Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ* μετά την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων κορονοϊού στην χώρα μας περί τα τέλη Φεβρουαρίου μέχρι και τα μέσα Μαΐου ανήλθαν 2,33 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 386 εκατ. ευρώ ή κατά 19,8%.

    Ποιοι ήταν όμως αυτοί που καρπώθηκαν τη «μερίδα του λέοντος» του πρόσθετου τζίρου των περίπου 400 εκατ. ευρώ; Σύμφωνα με την Nielsen, ήταν οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας: Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος και My Market. Οι συγκεκριμένες πέτυχαν να μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων από τους υπόλοιπους και παράλληλα διεύρυναν και το μερίδιο αγοράς τους. Με άλλα λόγια «μάζεψαν όλο το χαρτί», με αποτέλεσμα αθροιστικά το μερίδιο τους από τις αρχές του έτους έως τις 17 Μαΐου 2020 διαμορφώθηκε στο 65,6%, αυξημένο κατά 1,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

    Γιατί ωστόσο συνέβη αυτό; Πως εξηγείται αυτή η ιδιαίτερη προτίμηση που επέδειξαν οι καταναλωτές σε αυτές τις αλυσίδες; Σύμφωνα πάντα με την ανάλυση της Nielsen αυτό οφείλεται σε τρεις λόγους: α) το ευρύ δίκτυο καταστημάτων που καθιστούσε εύκολη την προσβασιμότητα β) τα υπερμάρκετ που διαθέτουν στο δίκτυό τους, τα οποία πρόσφεραν μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας καθώς λόγω των μεγαλύτερων χώρων οι καταναλωτές θεωρούσαν πως θα απέφευγαν τον συνωστισμό και γ) η προσδοκία πως στις μεγάλες αλυσίδες θα έβρισκε προϊόντα που αλλού ήταν σε έλλειψη.

    Τα υπερμάρκετ που μέχρι πριν τον Covid-19 είχαν μάλλον στάσιμη πορεία τελικά εξελίχθηκαν σε «ισχυρό χαρτί», προσφέροντας συγκριτικό πλεονέκτημα στους μεγάλους παίκτες. Αξίζει να σημειωθεί οτι το 22% αυτών των 386 εκατ. ευρώ πρόσθετου τζίρου πραγματοποιήθηκε στα υπερμάρκετ. Αξιοπρεπή πορεία πάντως μέσα στην καραντίνα σημείωσαν και οι άλλες αλυσίδες που ακολουθούν, και συγκεκριμένα οι Μασούτης, Γαλαξίας, Bazaar και Κρητικός που διατήρησαν την θέση τους ενώ οι μικρότεροι παίκτες αθροιστικά υπέστησαν κάποιες απώλειες.

    Η πρόκληση του online

    Η διαχείριση της επόμενης μέρας είναι τώρα η μεγάλη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει το οργανωμένο λιανεμπόριο. Στοίχημα αποτελεί και η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων, οι οποίες όπως όλα δείχνουν ήρθαν για να μείνουν και στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Οι μεγάλοι παίκτες πάντως εμφανίζονται αποφασισμένοι να επιταχύνουν τις επενδύσεις που ξεκινήσαν στα e-shop τους, και να ενδυναμώσουν όσο περισσότερο μπορούν την παρουσία τους στο διαδίκτυο.

    Ενδεικτικά, η ΑΒ Βασιλόπουλος όπως ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής της, Βασίλης Σταύρου σκοπεύει να ανοίξει το πρώτο «dark store» της εταιρείας μέσα στην τρέχουσα χρονιά (πρόκειται για κανονικά κατάστημα που ασχολείται όμως αποκλειστικά με την εκτέλεση των online παραγγελιών) ενώ και ο όμιλος METRO- My Market της οικογένειας Παντελιάδη, σχεδιάζει να ενισχύσει το e-shop της, εμπλουτίζοντας το κωδικολόγιο, προσθέτοντας είδη που δεν αποτελούν την «κλασσική» γκάμα super market και βελτιώνοντας την πλοήγηση του site της.



    ΣΧΟΛΙΑ