F

Ναυτιλία

Το ράλι στην ναυλαγορά απογείωσε τις τιμές των containerships

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


Στις αξίες των πλοίων αποτυπώνεται το ξέφρενο ράλι στην αγορά των containerships, που στις 28 Φεβρουαρίου έπιασε τα επίπεδα του 2008, χρονιά που έφτασε στην κορύφωση του «χρυσός κύκλος» της ναυτιλίας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Intermodal το containership “Crete 1” το οποίο ναυπηγήθηκε το 2009 και μπορεί να μεταφέρει 7.000 «κουτιά», πουλήθηκε έναντι 46 εκατ. δολαρίων σε αγοραστές από την Άπω Ανατολή.

Το πλοίο, που είχε αγοραστεί από την εταιρεία International Maritime Enterprises (IMΕ), συμφερόντων οικογένειας Εμπειρίκου, είχε αγοραστεί το 2016 έναντι μόλις 11 εκατ. δολαρίων. Πέντε χρόνια μετά, πέτυχε να το πουλήσει σε τιμή τέσσερις φορές μεγαλύτερη από όσο το είχε αγοράσει.

Η ίδια εταιρεία, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, έχει πουλήσει ακόμα ένα containership το τελευταίο διάστημα, αποκομίζοντας κέρδος 130%. Πρόκειται για το “Naxos” ναυπήγησης 2003 και μεταφορικής ικανότητας 5.500 container, το οποίο πουλήθηκε έναντι 25,5 εκατ. δολαρίων.

Παράλληλα πούλησε και το Folegandros, ναυπήγησης 2001 και χωρητικότητας 5.900 containers, χωρίς όμως να γίνουν γνωστό το ύψος της συναλλαγής.

Νέες παραγγελίες

Παράλληλα οι Έλληνες εφοπλιστές, έχουν προχωρήσει και σε σειρά νέων παραγγελιών, προτού η κατακόρυφη άνοδος των ναύλων αποτυπωθεί και στις τιμές των ναυπηγείων, τα οποία τους πρώτους εννέα μήνες του 2020, είχαν τεράστια ζητήματα να αντιμετωπίσουν, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας, αλλά και των ελάχιστων παραγγελιών. Ειδικά στα containerships τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αποεπένδυση, με πολύ λίγες νέες παραγγελίες, κάτι που αναμένεται να κρατήσει σε υψηλά επίπεδα τους ναύλους τα επόμενα χρόνια.

Ήδη ο όμιλος Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη έχει προχωρήσει σε παραγγελία 10 μεγάλων containerships, ενώ τους τελευταίους τρεις μήνες έχει αγοράσει ακόμα εννέα από την second hand.

Με νέα containerships όμως θα ενισχύσει το στόλο της και η Cosmoship Management, συμφερόντων Νίκου Σάββα, καθώς έκλεισε συμφωνία με το κινέζικο ναυπηγείο CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding για την κατασκευή μέχρι και τεσσάρων containership.

Η αγορά

Η έκρηξη της αγοράς των containerships φαίνεται και στα οικονομικά αποτελέσματα των δύο μεγαλύτερων ελληνικών εταιρειών του κλάδου. Της Costamare και της Danaos.

Η Costamare συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, εξασφάλισε εσοδα ύψους 440 εκατ. δολαρίων για τα επόμενα χρόνια από τις ναυλώσεις  που έκλεισε στο τελευταίο τρίμηνο του 2020, ενώ διαθέτει και ρευστότητα άνω των 200 εκατ. δολαρίων.  Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας Γρηγόρη Ζήκο: «Κατά το τέταρτο τρίμηνο, η εταιρεία συνέχισε την κερδοφόρα πορεία της. Υποστηριζόμενη από μια αγορά που ανεβαίνει, ναυλώσαμε συνολικά 20 πλοία μας κατά τη διάρκεια του δ’ τριμήνου για περιόδους έως και 10 ετών, βελτιώνοντας ουσιαστικά τόσο τα συμβατικά έσοδα όσο και τις καθαρές ημέρες λειτουργίας του στόλου. Οι νέες συμφωνίες θα συνεισφέρουν περίπου 440 εκατομμύρια δολάρια πρόσθετα έσοδα και έχουν μέση σταθμισμένη διάρκεια περίπου πέντε ετών».

Αλλά και η θέση της Danaos του Ιωάννη Κούστα, η οποία έχει δεκαπλασιάσει την αξία της μετοχής της από τον Αύγουστο του 2020, θεωρείται εξαιρετική. Σύμφωνα με τον κ. Κούστα μάλιστα το γεγονός ότι  η προσφερόμενη χωρητικότητα θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα προς το παρόν, αφού το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, αναμένεται να βοηθήσει στο να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα ο κλάδος τουλάχιστον για την επόμενη διετία.

Η Danaos ολοκλήρωσε 27 επαναναυλώσεις τους τελευταίους μήνες για περιόδους από 12 μέχρι 24 μήνες, με ναύλους από δύο έως τρεις φορές υψηλότερους από αυτούς που είχαν τα προηγούμενα ναυλοσύμφωνα. Προς το παρόν αναμένει ότι τα έσοδα το 2021 θα υπερβούν τα έσοδα του 2020 κατά τουλάχιστον 100 εκατομμύρια δολάρια.


ΣΧΟΛΙΑ