• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    ναυλαγορά ναυτιλία


    Ηπιότερες τάσεις επικράτησαν στη ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 2-6 Σεπτεμβρίου 2019.

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, αύξηση των ναύλων παρατηρήθηκε στην ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE την εβδομάδα που πέρασε οδηγούμενη κυρίως από την περιορισμένη διαθέσιμη χωρητικότητα που παρατηρήθηκε στον Ατλαντικό, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στους δεξαμενισμούς πλοίων, αφού ενόψει των νέων IMO κανονισμών του 2020 οι πλοιοκτήτες άρχισαν ήδη τις σχετικές προετοιμασίες όπως για παράδειγμα ο καθαρισμός των δεξαμενών πετρελαίου.

    Παρόλα αυτά, αν και ο δείκτης C3 στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα μέχρι τα μέσα της εβδομάδας ενισχύθηκε μέχρι τα $29.10 ανά τόνο, την Παρασκευή σημείωσε εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $0.16 ανά τόνο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα , στα $27.955 ανά τόνο. Παράλληλα, στον Ειρηνικό, παρόλο που η κινητικότητα της αγοράς παρέμεινε σχετικά υποτονική οι ναύλοι λόγω του θετικού κλίματος στον Ατλαντικό κινήθηκαν ανοδικά.

    Ως εκ τούτου, ο δείκτης C5 στην διαδρομή από την Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα από τα επίπεδα των $10.36 ανά τόνο της προηγούμενης εβδομάδας, την Παρασκευή διαμορφώθηκε στα $11.21 ανά τόνο, με εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $0.85 ανά τόνο. Τέλος, ο δείκτης BCI έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 4,849 μονάδες με εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των 482 μονάδων και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των $ 2,338 αφού διαμορφώθηκε στα $ 36,921 ημερησίως. 

    PANAMAXES/KAMSARMAXES

    Στο Βόρειο Ατλαντικό η ναυλαγορά αρχικά λόγω της αργίας την Δευτέρα στην Αμερική κινήθηκε υποτονικά αφού παρατηρήθηκε ανεπαρκής αριθμών νέων απαιτήσεων με αποτέλεσμα οι ναυλώσεις σε υπερατλαντικά ταξίδια να ολοκληρωθούν σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με αντίστοιχες προηγούμενες συμφωνίες.

    Επιπροσθέτως, η αγορά του Κόλπου της Αμερικής παρέμεινε υποτονική με περιορισμένο αριθμό φορτίων. Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της εβδομάδας πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση ενός kamsarmax σε υπερατλαντικό ταξίδι με παράδοση στον Κόλπο της Αμερικής στα $21k+$485k(ballast bonus).

    Από την άλλη, η αγορά της Μαύρης Θάλασσας φαίνεται να ήταν και η πιο σταθερή αφού ο αριθμός των φορτίων ήταν συνεχής καθ όλη την διάρκεια της εβδομάδας. Παράλληλα, η κινητικότητα της αγοράς των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής γενικά παρουσίασε επιβράδυνση με τις προσφορές των ναυλωτών να κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με προηγούμενες αντίστοιχες συμφωνίες με αποτέλεσμα ο αριθμός των ναυλώσεων να περιοριστεί αφού οι πλοιοκτήτες δεν έδειχναν διατεθειμένοι να μειώσουν τις αποδοχές τους.

    Παρόλα αυτά, σε υψηλών προδιαγραφών kamsarmaxes οι συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν κυμάνθηκαν περίπου σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες αντίστοιχες ναυλώσεις. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 81k με παράδοση στην Ανατολική Ινδία σε ταξίδι μέσω της Νοτίου Αμερικής προς την περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $20,750 ημερησίως.

    Στον Ειρηνικό η ναυλαγορά αρχικά παρουσίασε παρόμοια εικόνα με εκείνη της προηγούμενης εβδομάδας, όμως παρόλο που ο αριθμός των απαιτήσεων γενικά ήταν σχετικά ικανοποιητικός, μερικά spot/prompt διαθέσιμα πλοία ήταν ακόμη αναύλωτα. Ειδικότερα, καθώς παρατηρήθηκε έλλειψη απαιτήσεων από τα βόρεια, η ναυλαγορά οδηγήθηκε μονάχα από τα φορτία της Ανατολικής Αυστραλίας και της Ινδονησίας όπου η κινητικότητα σε ναυλώσεις ήταν και πιο αυξημένη.

    Παρόλα αυτά, στα μέσα της εβδομάδας ο αριθμός των ναυλώσεων αυξήθηκε καθώς οι προσφορές των ναυλωτών βελτιώθηκαν, όμως βραχυπρόθεσμα αφού προς το τέλος της εβδομάδας η αγορά παρουσίασε και πάλι σημάδια ύφεσης. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την συμφωνία ενός ιαπωνικής κατασκευής kamsarmax παραδοτέο στο Βιετνάμ σε ταξίδι προς την Ιαπωνία στα $20k ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 6/9/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 2216 μονάδες.

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES

    Παρόλο που στον Ατλαντικό αλλά και στον Ειρηνικό η κινητικότητα της αγοράς παρέμεινε αυξημένη το κλίμα της αγοράς ειδικά της Νοτίου Αμερικής ήταν γενικά πιο ήπιο.

    Συγκεκριμένα, η ναυλαγορά του Ειρηνικού κινήθηκε πιο υποτονικά καθώς η κινητικότητα ειδικά στα βόρεια περιορίστηκε αν και οι ναύλοι σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα διατηρήθηκαν σε σταθερά επίπεδα. Παράλληλα, η αγορά νοτιότερα ήταν πιο δραστήρια με πληροφορίες σχετικά με την ναύλωση ενός πλοίου τύπου Tess58 διαθέσιμο στη Νότιο Κίνα που ναυλώθηκε σε ταξίδι προς την Νοτιοανατολική Ασία σε επίπεδα μεταξύ $14.5-15k ημερησίως, ενώ άλλο τύπου supramax διαθέσιμο στις Φιλιππίνες σε ταξίδι προς την Ιαπωνία συμφώνησε περίπου στα $16.5k ημερησίως.

    Επιπροσθέτως, στην αγορά της Νοτίου Αφρικής παρόλο που οι ναυλωτές ενίσχυσαν τις προσφορές τους προκειμένου να καλύψουν φορτία εντός Σεπτεμβρίου, σε μελλοντικές απαιτήσεις παρατηρήθηκαν σημάδια ύφεσης καθώς οι απαιτήσεις ήταν λιγότερες.

    Στον Ατλαντικό, η διαθέσιμη χωρητικότητα συνέχισε να αυξάνεται ενώ παράλληλα ο όγκος των απαιτήσεων επιβράδυνε οδηγώντας τους ναύλους σε μικρή διόρθωση. Ενδεικτικά, σε ultramaxes παραδοτέα στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, οι ναυλώσεις διατηρήθηκαν κοντά στα $30k ημερησίως. Επίσης, επιβράδυνση παρατηρήθηκε και στην αγορά της Νοτίου Αμερικής με αποτέλεσμα οι ναύλοι μέχρι το τέλος της εβδομάδας να παρουσιάσουν πτωτικές τάσεις ενώ αντίθετα η αγορά του Κόλπου της Αμερικής διατήρησε την δυναμική της αφού ολοκληρώθηκε ένας ικανοποιητικός αριθμός ναυλώσεων.

    Ενδεικτικά, σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή σε πλοία τύπου ultramax οι ναυλώσεις κυμάνθηκαν στα χαμηλά επίπεδα των $30k ημερησίως. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 6/9/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1338  μονάδες..

    HANDYSIZE 

    Ανοδικές παρέμειναν οι τάσεις της ναυλαγοράς του Ατλαντικού και την εβδομάδα που πέρασε σε όλες τις περιοχές.

    Ειδικότερα, υψηλή δυναμική συνέχισε να παρουσιάζει η αγορά της Ευρώπης καθώς ο αριθμός των νέων φορτίων ήταν μεγάλος και τα μεγαλύτερης χωρητικότητας διαθέσιμα πλοία λίγα. Από την άλλη, η ναυλαγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής κινήθηκε σε ηπιότερους ρυθμούς καθώς η κινητικότητα παρουσίασε επιβράδυνση όμως οι ναύλοι διατήρησαν την δυναμική τους.

    Στο μεταξύ, ανοδικές τάσεις συνέχισε να παρουσιάζει και η αγορά του Κόλπου της Αμερικής απορροφώντας πλοία διαθέσιμα στις βόρειες ακτές της Νοτίου Αμερικής και της Νόρειας Βραζιλίας. Ενδεικτικά, σε μεγάλης χωρητικότητας handies διαθέσιμα στις βόρειες ακτές της Νοτίου Αμερικής, σε υπερατλαντικά ταξίδια μέσω του Κόλπου της Αμερικής προς τη Δυτική Μεσόγειο, οι ναύλοι κυμάνθηκαν κοντά στα $16k ημερησίως.

    Από την άλλη, στην αγορά του Ειρηνικού το κλίμα αντεστράφη ελαφρώς αρνητικά αν και οι ναύλοι διατηρήθηκαν σε πενταψήφιο νούμερο προσφέροντας υγιή απασχόληση στους πλοιοκτήτες στις περισσότερες διαδρομές της ευρύτερης περιοχής. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί, ότι τις μεγαλύτερες απώλειες παρουσίασε η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας ενώ του βόρειου Ειρηνικού σταθεροποιήθηκε.

    Τέλος, η αγορά του Ινδικού ωκεανού ήταν δραστήρια με αποτέλεσμα οι ναύλοι να διατηρήσουν την δυναμική τους ενώ συγκριτικά με την Δυτική Ινδία παρατηρήθηκε μεγαλύτερη κινητικότητα σε φορτία από την Ανατολική Ινδία. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 6/9/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 689 μονάδες.



    ΣΧΟΛΙΑ