Ναυτιλία

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

ναυλαγορά ναυτιλία


Σχετικά σταθερή με θετικές τάσεις κινήθηκε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 23-27 Ιουλίου παρά τις συνεχείς μεταβολές.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, με συνεχείς μεταβολές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε κινήθηκε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου Capesize με αποτέλεσμα ο δείκτης BCI την Παρασκευή (27/7) να διαμορφωθεί στις 3,197 μονάδες με απώλειες της τάξεως των 8 μονάδων σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης ενώ παράλληλα  ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης έκλεισε στα $ 23,824 ημερησίως με εβδομαδιαία συνολική πτώση της τάξεως των $ 622.

Συγκεκριμένα, στην αγορά του Ειρηνικού η εβδομάδα ξεκίνησε με αυξημένο αριθμό απαιτήσεων και κινητικότητα ενώ στην διαδρομή από την δυτική Αυστραλία προς την Κίνα έγιναν αρκετές ναυλώσεις στα επίπεδα των $9.50 ανά τόνο ενώ στην συνέχεια και κατά την διάρκεια της εβδομάδας οι ναύλοι ενισχύθηκαν μέχρι και $9.85 ανά τόνο που όμως μέχρι και το κλείσιμο λόγω της απουσίας των ανθρακωρύχων από την αγορά παρουσίασαν απώλειες και έτσι ο δείκτης διαμορφώθηκε στα $9.33 ανά τόνο.

Αντίθετα, στην αγορά του Ατλαντικού η κινητικότητα ήταν πιο μειωμένη και παρόλο που το κλίμα κατά την διάρκεια της εβδομάδας ήταν θετικό ο δείκτης στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα στο κλείσιμο διαμορφώθηκε στα $22,83 ανά τόνο.

Επιπροσθέτως, η κινητικότητα της αγοράς στα υπερατλαντικά ταξίδια  είχε μειωθεί (περίπου $25Κ) ενώ παράλληλα στα fronthaul ταξίδια (περίπου $42Κ) η ροή των φορτίων διατηρήθηκε σε σταθερά επίπεδα με την διαθέσιμη χωρητικότητα του βόρειου Ατλαντικού να παραμένει αρκετά στενή.

Ενδεικτική ναύλωση του Ατλαντικού που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 179,500 dwt/2016 με παράδοση στο Rotterdam αρχές Αυγούστου για ταξίδι μέσω του Port Cartier και επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $ 43,000 ημερησίως.

Panamax/Kamsarmax

Έλλη Πατέρα
Έλλη Πατέρα

Στον βόρειο Ατλαντικό, η αγορά ήταν ενεργή και η κινητικότητα αυξημένη με αρκετά διαθέσιμα φορτία για γρήγορα ταξίδια. Επιπροσθέτως η διαθέσιμη χωρητικότητα της περιοχής ήταν στενή και έτσι ενδεικτικά οι ναύλοι σε κυκλικά ταξίδια Βαλτικής μικρής διάρκειας σε πλοία τύπου Kamsarmax κυμάνθηκαν κοντά στα $19Κ ημερησίως ενώ σε μεγαλύτερης διάρκειας η σε υπερατλαντικά ταξίδια ήταν περίπου $1-2Κ παραπάνω και σε fronthaul κοντά $22-23Κ ημερησίως.

Από την άλλη, η αγορά των ανατολικών ακτών της νοτίου Αμερικής παρέμεινε αμετάβλητη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα με τους ναύλους σε fronthaul ταξίδια σε πλοία τύπου Kamsarmax με ημερομηνίες μέχρι και τα μέσα Αυγούστου να κυμαίνονται περίπου στα $15,750 ημερησίως +$575Κ(ΒΒ) ενώ σε πλοία διαθέσιμα σε μετέπειτα ημερομηνίες οι ναύλοι πλησίασαν ακόμη και τα $16Κ+$600Κ(ΒΒ). Επίσης, αναφορές έγιναν σε κάποιες ναυλώσεις υπερατλαντικών ταξιδιών σε βελτιωμένα επίπεδα μεταξύ $19-20Κ ημερησίως ενώ παράλληλα θετικά σημάδια παρουσίασε και η αγορά σε πλοία διαθέσιμα στην Ινδία με ημερομηνίες στα τέλη Αυγούστου όπου οι ναύλοι σε τύπου super eco Kamsarmax κυμάνθηκαν κοντά στα επίπεδα των $15Κ ημερησίως.

Εν τω μεταξύ, στην αγορά του βόρειου Ειρηνικού η εικόνα ήταν αρνητική καθώς παρά το γεγονός ότι αρχικά παρατηρήθηκε υγιής αριθμός νέων φορτίων, η διαθεσιμότητα του τονάζ σε θέσεις spot/prompt ήταν μεγάλη με αποτέλεσμα και οι προσφορές των ναυλωτών να κυμανθούν σε χαμηλά επίπεδα.

Παρόμοια εικόνα παρατηρήθηκε και νοτιότερα με τον αριθμό των φορτίων άνθρακα  Ινδονησίας να είναι μικρότερος σε σχέση με το αντίστοιχο διαθέσιμο τονάζ ενώ η ενεργή αγορά των ανατολικών ακτών της νοτίου Αμερικής δεν κατάφερε να το περιορίσει.

Τέλος, έλλειψη κινητικότητας παρατηρήθηκε και στην αγορά των Post-Panamaxes με λίγες διαθέσιμες απαιτήσεις και τα επίπεδα των ναύλων να παραμένουν σε παρόμοια επίπεδα με εκείνα προηγούμενων ναυλώσεων.

Supramax/Ultramax

Στον Ατλαντικό η αγορά του κόλπου της Αμερικής και βόρεια την εβδομάδα που πέρασε κινήθηκε σε υποτονικούς τόνους και η ροή των απαιτήσεων επιβράδυνε με τα πλοία τύπου Ultramax να εξακολουθούν να εκμεταλλεύονται την δυνατή αγορά των Panamax ενώ αντίθετα στα Supramaxes η πλειονότητα των απαιτήσεων ήταν σε μεταγενέστερες ημερομηνίες. Ενδεικτική ναύλωση που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 61,000 dwt για υπερατλαντικό ταξίδι στα μεσαία επίπεδα των $18Κ ημερησίως.

Από την άλλη, στην Μαύρη Θάλασσα η ροή των φορτίων σε σιτηρά ήταν ικανοποιητική με τους ναύλους σε πλοία τύπου Ultramax σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή να κυμαίνονται στα μεσαία επίπεδα των $22Κ ημερησίως.

Παράλληλα, οι ναύλοι σε ταξίδια προς την δυτική Αφρική κυμάνθηκαν στα χαμηλά των $12Κ ημερησίως και προς τον κόλπο της Αμερικής στα χαμηλά με μεσαία των $8Κ ημερησίως.

Επιπροσθέτως, η αγορά της Ευρώπης ενισχύθηκε καθώς παρατηρήθηκε αύξηση των φορτίων scrap ενώ σε σχέση με το διαθέσιμο τονάζ η προσφορά/ζήτηση έδειχνε ισορροπημένη.

Εν τω μεταξύ, στην αγορά του Ειρηνικού η υπερπροσφορά του διαθέσιμου τονάζ που παρατηρήθηκε δυσκόλεψε την απορρόφηση τους ειδικά στην Άπω Ανατολή και παρά τον μεγάλο αριθμό φορτίων άνθρακα προς την Κίνα και Ινδία, τα επίπεδα των ναύλων παρέμειναν σχετικά αμετάβλητα με τις ναυλώσεις να κυμαίνονται οριακά πάνω από τις προηγούμενες δηλαδή κοντά στα μεσαία των $11Κ με παράδοση την Σιγκαπούρη.

Επίσης, βόρεια του Ειρηνικού τα φορτία άνθρακα ήταν περιορισμένα ενώ αντίθετα η κινητικότητα σε φορτία χάλυβα σε backhaul ταξίδια ήταν συνεχής με τους ναύλους να κυμαίνονται μεταξύ $6.500-6.750 ημερησίως με κατεύθυνση την Μεσόγειο και την Ευρώπη.

Από την άλλη, η αγορά της νοτιοανατολικής Ασίας, συγκριτικά με εκείνη στα βόρεια, ήταν περισσότερο δραστήρια λόγω των φορτίων άνθρακα ενώ παράλληλα στις χρονοναυλώσεις περιόδου η ζήτηση ήταν περιορισμένη με την απόσταση των προσφορών μεταξύ των ναυλωτών και πλοιοκτητών να παραμένει διευρυμένη.

Στα Handysize τώρα, η εικόνα της αγοράς του Ατλαντικού ήταν παρόμοια με εκείνη της προηγούμενης εβδομάδας με λίγη κινητικότητα.

Στην Ευρώπη το διαθέσιμο spot τονάζ ήταν αυξημένο με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παρουσιάσουν οριακή πτώση. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 38,000 dwt για ταξίδι προς την ανατολική Μεσόγειο με φορτίο scrap στα μεσαία επίπεδα των $10Κ ημερησίως.

Αντίθετα, οι ναύλοι της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας διατήρησαν την δυναμική τους αφού τροφοδοτήθηκαν από την ενισχυμένη αγορά των Supramaxes/Ultramaxes σε fronthaul ταξίδια.

Από την άλλη, οι αγορές τους κόλπου της Αμερικής και των ανατολικών ακτών κινήθηκαν σε ήπιους τόνους όμως τα επίπεδα των ναύλων δεν παρουσίασαν ύφεση και αναμένεται να παραμείνουν στα τρέχοντα και το προσεχές διάστημα.

Ενδεικτική ναύλωση που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 39,000 dwt για ταξίδι προς την Μεσόγειο στα $12,250 ημερησίως.

Επίσης, στα μικρότερης χωρητικότητας πλοία οι απαιτήσεις ήταν περιορισμένες με αποτέλεσμα κάποια να αναγκαστούν να ταξιδέψουν με έρμα προς αναζήτηση νέας απασχόλησης.

Στην Άπω Ανατολή η κινητικότητα της αγοράς παρουσίασε οριακή άνοδο με την ζήτηση να έχει αυξηθεί καθώς παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις λόγω της εποχής των τυφώνων.

Επιπροσθέτως, στα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία παρατηρήθηκε μικρή άνοδο στις απολαβές με τους ναύλους σε ταξίδια από την Άπω Ανατολή προς την Ινδονησία να κυμαίνονται στα μεσαία με υψηλά επίπεδα των $9Κ ημερησίως.

Αντίθετα, στην νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρέμεινε σε ηπιότερους τόνους αλλά σταθερή με αναφορά σε ναύλωση πλοίου μεγάλης χωρητικότητας διαθέσιμο στην Ταΐλάνδη για ταξίδι με φορτίο αλατιού προς την Ιαπωνία στα υψηλά επίπεδα των $9Κ με $10Κ ημερησίως.

Τέλος, στην αγορά του Ινδικού ωκεανού οι απαιτήσεις που παρατηρήθηκαν ήταν κυρίως σε φορτία χάλυβα από την Ινδία με τους ναύλους από τις ανατολικές ακτές προς τις δυτικές να κυμαίνονται μεταξύ $7-8Κ ημερησίως ενώ σε κάποια φορτία από την Ινδία προς την νοτιοανατολική Ασία κινήθηκαν κοντά στα χαμηλά των $6Κ ημερησίως και σε ταξίδια προς την περιοχή της Μεσόγειου-Ευρώπης περίπου στα μεσαία των $6Κ ημερησίως.


ΣΧΟΛΙΑ