• Ναυτιλία

    «Ώρα μηδέν» για το master plan του ΟΛΠ – Η πρόταση-έκπληξη από Cosco

    Το αφεντικό της Cosco, Fu Cheng Qiu, ή αλλιώς «Κάπταιν Fu»


    «Ώρα μηδέν» για το master plan του ΟΛΠ. Σε λίγα 24ώρα, και συγκεκριμένα την προσεχή Τρίτη, έχει προγραμματισθεί να συνεδριάσει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), με αντικείμενο την έγκριση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στο master plan για την αναβάθμιση στο λιμάνι του Πειραιά. Η απόφαση που θα εκδώσει η ΕΣΑΛ θεωρείται κομβικής σημασίας και δεν αποκλείεται να πυροδοτήσει καταιγιστικές εξελίξεις.

    Το master plan, από την πρώτη στιγμή που δόθηκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 2018, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και επαγγελματικών φορέων της περιοχής του Πειραιά.

    Επιχειρηματικοί φορείς της περιοχής έσπευσαν να χαρακτηρίσουν κάποιες από τις επενδύσεις που περιλαμβάνει όπως η δημιουργία εμπορικού κέντρου (mall), το logistics center και η ανέγερση πολυτελών ξενοδοχείων απειλή για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και εξέφρασαν φόβους πως η οικονομική ανάπτυξη που θα επιτευχθεί αντί να διαχυθεί στην πόλη, θα περιχαρακωθεί στα όρια του λιμανιού με μοναδικό κερδισμένο τον ιδιοκτήτη του ΟΛΠ, την κινέζικη Cosco.

    Παρά τις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν όλους τους προηγούμενους μήνες ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον Οργανισμό δεν κατέστη εφικτό να υπάρξει συμβιβασμός. Συνολικά, έξι διαφορετικά σχέδια υπέβαλλε ο ΟΛΠ στις αρμόδιες υπηρεσίες που επεξεργάζονταν το σχέδιο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτούμενες προδιαγραφές, χωρίς αποτέλεσμα.

    Οι βασικοί μέτοχοι του ΟΛΠ έχουν διαμηνύσει προς όλες τις πλευρές, αλλά και την κυβέρνηση, πως επιθυμούν την έγκριση του master plan στο σύνολό του, ξεκαθαρίζοντας πως δεν πρόκειται να δεχθούν τίποτα λιγότερο, όπως για παράδειγμα το «σπάσιμό» του σε υποχρεωτικές και προαιρετικές και την υλοποίησή του σε δυο διαφορετικές φάσεις. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν την υπόθεση εκτιμάται πως θα δοκιμάσει την ελληνοκινεζική συνεργασία, η οποία μέχρι σήμερα εξελίσσεται ικανοποιητικά.

    Οι Κινέζοι συνδέουν την έγκριση του master plan με την επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αλλά και την προώθηση των οικονομικών συμφερόντων τους στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Δεν είναι τυχαίο πως το θέμα έθεσαν μετ’ επιτάσεως και υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Κίνας στις επαφές που είχαν με τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Ναυτιλίας κατά την πρόσφατη επίσκεψή τους στη χώρα μας.

    Τα «ανταλλάγματα»

    Μάλιστα, προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση του master plan στην ολότητά του, η διοίκηση του ΟΛΠ πρότεινε να χρηματοδοτήσει την υλοποίηση έργων αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα στηρίξουν την τοπική οικονομία και κοινωνία. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία δεσμεύθηκε να αναλάβει την ανάπλαση και κατασκευή πεζοδρόμων, οι οποίοι θα οδηγούν τους τουρίστες που θα αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια προς το κέντρο της πόλης καθώς επίσης να χρηματοδοτήσει αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις σε εγκαταλελειμμένα κτήρια, οι οποίες θα βελτιώσουν την αισθητική εικόνα της πόλης του Πειραιά.

    Παράλληλα, ο ΟΛΠ δεσμεύθηκε να παραχωρήσει ένα συγκεκριμένο αριθμό καταστημάτων στο εμπορικό κέντρο (mall) που θα δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις του επιβατηγού σταθμού κρουαζιέρας, έναντι χαμηλού μισθώματος, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσεις τις ανησυχίες των επαγγελματιών της περιοχής.

    Από την άλλη πλευρά, κυβερνητικοί κύκλοι επιμένουν να τονίζουν πως η έγκριση των σχεδίων master plan που υποβάλλονται από τους φορείς διαχείρισης λιμένων γίνονται στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων και προϋποθέσεων ενώ απορρίπτουν τις αιτιάσεις περί μεγάλης καθυστέρησης, υπογραμμίζοντας πως από την πλευρά του Δημοσίου τηρούνται οι προθεσμίες που προβλέπονται από τον Νόμο και την Σύμβαση Παραχώρησης.

    Να σημειωθεί πως το master plan προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία κέντρου logistics, την επέκταση επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας, τη δημιουργία 5* ξενοδοχείων, την ανέγερση εμπορικού κέντρου, την κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού έως το 2021, η κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000 m2 το καθένα, και η ανακατασκευή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο μετανάστευσης και ιστορικό αρχείο.

    Το συνολικό ύψος των παραπάνω επενδύσεων εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Παιχνίδι κατασκόπων στην ΑΟΖ της Κύπρου – Εντείνονται οι τουρκικές προκλήσεις

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πωλ Ευμορφίδης (Cocomat): Πλωτά ποδήλατα, παραγωγή στον Καναδά και νέα ξενοδοχεία



    ΣΧΟΛΙΑ