• Ναυτιλία

    Oι απειλές στην Thenamaris, η παράνομη διακίνηση ιρανικού πετρελαίου και οι ποινικές διώξεις

    • NewsRoom
    Νικόλας Μαρτίνος

    Νικόλας Μαρτίνος


    Στο μέσον διαμάχης που αφορούσε την παράνομη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου το 2020, βρέθηκε τάνκερ VLCC της ναυτιλιακής Thenamaris, συμφερόντων της οικογένειας Μαρτίνου.

    Σε ηλεκτρονική αλληλογραφία που αποκαλύπτει η ιστοσελίδα WikiIran, φερόμενα μέλη του κυκλώματος λαθρεμπορίου έστειλαν μηνύματα προς το προσωπικό της Thenamaris στα οποία υποστήριζαν ότι το δεξαμενόπλοιο της εταιρείας Athina II (κατασκευής 2005) μεταφόρτωσε ιρανικό αργό από το πλοίο Oman Pride (κατασκευής 1998) και απειλούσαν να κατασχέσουν το ελληνικό VLCC.

    Το προσωπικό της Thenamaris από την πλευρά του είχε επισημάνει στα email ότι το εν λόγω τάνκερ είχε ναυλωθεί και ο ιδιοκτήτης ήταν «αναγκασμένος να συμμορφωθεί με τους όρους αυτής της σύμβασης και τις οδηγίες των ναυλωτών».

    Παράλληλα, τα στελέχη της ελληνικής εταιρείας ζήτησαν περισσότερα αποδεικτικά έγγραφα, διερωτώμενοι για ποιο λόγο τα χαρτιά ανέφεραν ότι το πετρέλαιο είχε φορτωθεί στο Ιράκ.

    Σε σχετικές ερωτήσεις από το tradewinds η Τhenamaris επισήμανε ότι η εταιρική της πολιτική είναι να μην σχολιάζει εμπορικά θέματα.

    Οι κατηγορίες

    Λεπτομέρειες για την υποτιθέμενη μεταφορά του φορτίου από πλοίο σε πλοίο παρουσιάζονται σε δύο κατηγορητήρια, συνολικού αριθμού 91 σελίδων, που δημοσιεύθηκαν από το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

    Σύμφωνα με αυτά, ο τότε υπουργός πετρελαίου του Ιράν Ροστάμ Γκασέμι, ο οποίος απεβίωσε τον Δεκέμβριο του 2022, είχε ζητήσει και πέτυχε την επιστροφή του συγκεκριμένου φορτίου, αναφέρει το tradewinds.

    Εννέα άτομα αντιμετωπίζουν κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένης της συνωμοσίας για την υποστήριξη τρομοκρατικής οργάνωσης, του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος και της παραβίασης κυρώσεων, σύμφωνα με τους εισαγγελείς των ΗΠΑ.

    Η αναπληρώτρια γενική εισαγγελέας των ΗΠΑ Λίζα Μονακό είπε ότι οι κατηγορίες «χτυπούν τον πυρήνα του παγκόσμιου δικτύου λαθρεμπορίου πετρελαίου που έχει δημιουργήσει το Ιράν για να χρηματοδοτήσει το καθεστώς της τρομοκρατίας και της καταστολής».

    Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι την εποχή που πραγματοποιήθηκε η μεταφορά από πλοίο σε πλοίο, το Athina II είχε ναυλωθεί από τη Nimr International, μια εταιρεία με έδρα τη Ρουμανία που σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των ΗΠΑ ελέγχεται από τον επιχειρηματία Mahmood Al Habsi, από το Ομάν.

    Ο Al Habsi μπήκε αργότερα, το 2021, στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ, με την κατηγορία ότι διευκόλυνε την πώληση και την αποστολή ιρανικού πετρελαίου προς όφελος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης.

    Είναι μεταξύ των εννέα που αντιμετωπίζουν ποινικές διώξεις και για τους οποίους έχουν εκδοθεί εντάλματα σύλληψης, σύμφωνα με τις ΗΠΑ.

    Ο ρόλος του πλοίου Oman Pride

    Το πλοίο Oman Pride χρησιμοποιήθηκε ως συνδετικός κρίκος μεταξύ των συνδεδεμένων με τον Ιράν δεξαμενόπλοιων και πλοίων τρίτων μερών, με στόχο να κρύψει την προέλευση του πετρελαίου, σύμφωνα με τα αμερικανικά έγγραφα. Τα ιρανικά φορτία λέγεται ότι συχνά περιγράφονταν ως πετρέλαιο του Ομάν.

    Η αμφισβητούμενη επιχείρηση εκφόρτωσης πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο μεταξύ του Oman Pride και του Athina II ήταν μια εκ των πολλών μεταφορών που περιγράφονται λεπτομερώς στα αμερικανικά έγγραφα.

    Τα κατηγορητήρια περιλαμβάνουν λεπτομέρειες της φερόμενης αλληλογραφίας του Κασίμ Οζτάς, του διευθύνοντος συμβούλου της τουρκικής επιχείρησης εξαγωγών πετρελαίου ASB Group, η οποία βρέθηκε το 2022 στην λίστα των κυρώσεων των ΗΠΑ, λόγω των δεσμών της με το Ιράν.

    Μια θυγατρική του ομίλου ASB ναύλωσε το Oman Pride για τη μεταφορά ιρανικού αργού στα λιμάνια της Νότιας Κίνας. Φέρεται να φόρτωσε ιρανικό πετρέλαιο από ένα άλλο δεξαμενόπλοιο τον Οκτώβριο του 2020 πριν λάβει επιπλέον αργό από το νησί Kharg του Ιράν, πλαστογραφώντας τη θέση του, υποστηρίζουν τα έγγραφα.

    Στη συνέχεια, εκφόρτωσε περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια στο τάνκερ Athina II στις αρχές Νοεμβρίου και λίγο αργότερα, ο Oζτάς έστειλε ηλεκτρονικό μήνυμα στην Thenamaris, υποστηρίζοντας ότι η μεταφορά είχε γίνει «χωρίς την άδεια ή τις οδηγίες μας», σύμφωνα με το κατηγορητήριο.

    Αντίγραφο του email στάλθηκε επίσης στον Μορτέτζα Γκασέμι, γιο του Ροστάμ, ο οποίος ήταν επικεφαλής του συγκεκριμένου σχήματος, ισχυρίζονται οι εισαγγελείς.

    Τόσο ο Μορτέτζα Γκασέμι όσο και ο Οζτάς είναι μεταξύ των κατηγορουμένων, αναφέρει το tradewinds.

    Λίγες ημέρες αργότερα, στις 22 Νοεμβρίου, ο Γκασέμι έστειλε ένα email στην διαχειρίστρια του πλοίου για λογαριασμό της Quds Force, του βραχίονα εξωτερικών υποθέσεων των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης, ζητώντας «να συνεργαστούν μαζί τους άμεσα», σύμφωνα με τις αμερικανικές εφημερίδες.

    Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται αν επρόκειτο για τη διαχειρίστρια ή την ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου.

    Λίγες ημέρες μετά την παρέμβαση του Γκασέμι, στις 29 Νοεμβρίου 2020, το πετρέλαιο που είχε μεταφερθεί στο Athina II επιστράφηκε στο Oman Pride, όπως αποκαλύπτουν οι εισαγγελείς.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, το πλοίο ανήκε στην Thenamaris μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, που πουλήθηκε και μετονομάστηκε σε Selene II.

    Διαβάστε ακόμη:

    Ο Σπύρος Καρνέσης, η European Navigation, η Elin και οι αντιδικίες του με τις αδερφές του και με τον Μαρή Εμπειρίκο

    Το κόλπο του Γκριμάλντι για να μην πληρώνει το τέλος άνθρακα στην ακτοπλοΐα

    Ρωσικό πετρέλαιο: Γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πιο επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ



    ΣΧΟΛΙΑ