• Ναυτιλία

    Ρωσικό πετρέλαιο: Γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πιο επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ

    • Bloomberg
    δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαίου

    δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαίου


    Οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε εταιρείες που διακινούν ρωσικό πετρέλαιο αυξάνουν την πίεση στο Κρεμλίνο, ωστόσο κινδυνεύουν να σαμποτάρουν τις προσπάθειες απομάκρυνσης του εμπορίου πετρελαίου από τη “σκιά” της χώρας, προς αναγνωρισμένους και αξιόπιστους μεταφορείς.

    Οι Έλληνες εφοπλιστές γίνονται πιο επιφυλακτικοί όσον αφορά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

    Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε την Πέμπτη κυρώσεις σε μια μικρή εταιρεία με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα η οποία ονομάζεται Zeenit Supply and Trading DMCC.

    Προέβη σε αυτή την κίνηση, καθώς η εταιρεία χρησιμοποίησε έναν πάροχο υπηρεσιών στις ΗΠΑ για να βοηθήσει στη μεταφορά του πετρελαίου – κάτι που δεν επιτρεπόταν διότι το φορτίο κόστιζε περισσότερα από 60 δολάρια το βαρέλι και επομένως παραβίαζε το ανώτατο όριο τιμής που έχει θέσει η G7 για το ρωσικό πετρέλαιο.

    Εντούτοις, δύο Έλληνες εφοπλιστές ανέφεραν ότι τέτοιες ενέργειες – μετά από αυστηρότερους κανόνες δέουσας επιμέλειας σχετικά με τη διαπίστωση ότι τα φορτία κοστίζουν πραγματικά 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο – τους έκαναν πιο επιφυλακτικούς όσον αφορά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και όχι λιγότερο.

    Ανέφεραν τον κίνδυνο μεταφοράς ενός φορτίου από έναν Ρώσο έμπορο στον οποίο ενδέχεται να επιβληθούν κυρώσεις στα μέσα του ταξιδίου, ενώ οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι σύμμαχοί τους αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα όσον αφορά την επιβολή του πλαφόν τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο.

    Την Τετάρτη το Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε ότι οι χώρες οι οποίες έχουν υπογράψει την πολιτική αυτή απόφαση προσπαθούν να αναγκάσουν περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο να φύγει από τον λεγόμενο “σκιώδη στόλο” και να επιστρέψει στη χρήση δυτικών παρόχων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων Ελλήνων ιδιοκτητών και Ευρωπαίων ασφαλιστών.

    Την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ έχουν πολλές φορές υποδείξει ότι θα συνεχίσουν να “τιμωρούν” την παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών και μάλιστα πιο επιθετικά.

    Παράλληλα, οι κυρώσεις κινδυνεύουν να περιορίσουν τη δεξαμενή των αντισυμβαλλομένων με τους οποίους μπορούν να συνάπτουν συμφωνίες οι δυτικοί πλοιοκτήτες.

    Ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο.

    Ένα εμπόδιο στον χειρισμό των ρωσικών βαρελιών τους τελευταίους μήνες ήταν ο μειωμένος αριθμός εμπόρων που συνδέονται με τη Ρωσία πρόθυμων να παράσχουν βεβαιώσεις ότι οι αποστολές τους είναι κάτω από το ανώτατο όριο τιμής.

    Αυτό το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί, όταν τεθούν σε ισχύ πιο λεπτομερή έγγραφα βεβαίωσης αργότερα αυτόν τον μήνα.

    Οι κυρώσεις της Πέμπτης δημιουργούν ένα στοιχείο αβεβαιότητας σχετικά με το ποιες εταιρείες θα μπορούσαν να στοχοποιηθούν στη συνέχεια και απλώς αυξάνουν την επιφυλακτικότητα σχετικά με την επιστροφή στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου.

    Οι δυτικές ρυθμιστικές αρχές ανησυχούν για τη χρήση του σκιώδους στόλου επειδή δεν είναι σαφές τι ασφάλιση έχουν τα πλοία και κατά πόσο τα πρότυπα ασφαλείας που τηρούνται.

    Βοηθά επίσης τη Μόσχα να αποφεύγει αποτελεσματικά το πλαφόν της G-7 επειδή το πετρέλαιο σε αυτά τα πλοία δεν έχει περιορισμούς στην τιμή.

    Η Zeenit Supply and Trading διαχειριζόταν πέρυσι περίπου 54.000 βαρέλια ρωσικού αργού ημερησίως – τα περισσότερα από τα οποία πωλούνταν από τη ρωσική παραγωγό Zarubezhneft, σύμφωνα με το Ινστιτούτο KSE, μέρος της Σχολής Οικονομικών του Κιέβου και υποστηρικτή των σκληρών κυρώσεων κατά της Μόσχας.

    Διαβάστε επίσης: 

    Σνάμπελ (ΕΚΤ): Πρέπει να είμαστε υπομονετικοί, ο πληθωρισμός μπορεί να φουντώσει ξανά

    Αντίστροφη μέτρηση για μειώσεις επιτοκίων από ΕΚΤ και FED

    ΕΚΤ: Βουλιάζει η ζήτηση για δάνεια στην ευρωζώνη – Πότε αναμένεται ανάκαμψη



    ΣΧΟΛΙΑ