• Ναυτιλία

    Νέα παράταση: Στα τέλη Μαΐου ο νέος διαγωνισμός για τον Σκαραμαγκά

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά


    Στα τέλη Μαΐου προσδιορίζει η ομάδα της ειδικής διαχείρισης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τον νέο διαγωνισμό για την πώληση του στρατιωτικού τμήματος της μονάδας. Μέχρι τώρα πάντως οι εκτιμήσεις για τον προσδιορισμό της διαδικασίας στα μέσα Μαρτίου αρχικά και στα τέλη Μαρτίου στη συνέχεια έχουν διαψευστεί.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, οι εκκαθαριστές του στρατιωτικού τμήματος ενημέρωσαν τους εργαζόμενους ότι ο διαγωνισμός θα γίνει στα τέλη Μαΐου ή αρχές Ιουνίου του 2021. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στη συνάντηση, ούτε ο δεύτερος διαγωνισμός θα έχει κατώτερο τίμημα, όπως και ο πρώτος που κηρύχθηκε άγονος, αλλά σε αντίθεση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο που υπήρξε μόνο η προσφορά της Pyletech, του ομίλου Θεόφιλου Πριόβολου, των 15,1 εκατ. ευρώ, υπάρχει έκθεση περί της επιχειρηματικής αξίας των ναυπηγείων, που ανεβάζει το τίμημα σε περισσότερα από 55 εκατ. ευρώ.

    Ο Ιούνιος, αναφέρουν οι πληροφορίες του mononews είναι και η τελευταία χρονικά προθεσμία που έχει η ειδική διαχείριση προκειμένου να τελεσφορήσει την αποστολή της (το χρονοδιάγραμμα λήγει τον προσεχή Σεπτέμβριο), αφού σε άλλη περίπτωση θα πρέπει να ζητηθεί νέα παράταση.

    Κύκλοι της κυβέρνησης, επισημαίνουν επίσης, ότι παράλληλα αναμένεται να τρέξει και ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ για το εμπορικό λεγόμενο τμήμα των ναυπηγείων. Διαγωνισμός στον οποίο η ΕΤΑΔ βάζει κατώτατο τίμημα. Πάντως στον πρώτο διαγωνισμό που είχε γίνει, με κατώτατο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ δεν είχε παρουσιαστεί κανένας ενδιαφερόμενος επενδυτής.

    Οι φρεγάτες

    Το χρονικό διάστημα για το οποίο η ομάδα διαχείρισης προγραμματίζει τον νέο διαγωνισμό, σχετίζεται άμεσα, αναφέρουν οι πληροφορίες, και με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για την επιλογή της νέας φρεγάτας του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.

    Η Ελλάδα έχει ζητήσει, τουλάχιστον δύο από τις φρεγάτες αυτές να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία. Και τα μόνα ναυπηγεία στη χώρα που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν αυτή τη δουλειά, είναι κατά κύριο λόγο του Σκαραμαγκά, και μετά της Ελευσίνας (που και αυτή είναι σε διαδικασία αναδιάρθρωσης με βάση τον πτωχευτικό κώδικα). Αφού φυσικά πρώτα γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις στα δύο ναυπηγεία.

    Αλλά προκειμένου να δώσουν οι ξένοι όμιλοι το απαραίτητο know how στα ελληνικά ναυπηγεία θα πρέπει να υπάρχουν νέοι ιδιοκτήτες που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν στο προσκήνιο.

    Σημειώνεται ότι η χώρα μας έχει δεχθεί προτάσεις για τις φρεγάτες από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία αλλά ακόμα και την Ισπανία. Αυτή τη στιγμή ΗΠΑ και Γαλλία έχουν γνωστοποιήσει ότι προτίθενται να δώσουν σε ελληνικά ναυπηγεία την κατασκευή των hull για δύο ή τρεις φρεγάτες.

    Τα δύο κομμάτια

    Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά χωρίστηκαν σε δύο μέρη το 2010 μετά το πρόστιμο ύψους τότε 230 εκατ. ευρώ που τους επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, για παράνομες επιδοτήσεις από το ελληνικό κράτος.

    Επειδή κανένας επιχειρηματίας δεν θα έδινε τα 230 εκατ. ευρώ επιστροφή στο ελληνικό κράτος, η πολιτεία συμφώνησε με την κομισιόν να χωριστούν τα ναυπηγεία σε δύο τμήματα, και να κρατήσει ανοικτό το στρατιωτικό τμήμα, για λόγους εθνικής άμυνας και να κλείσει το εμπορικό τμήμα μέχρι το 2025 ή μέχρι να πουληθεί.

    Οι διεκδικητές

    Οι πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το mononews, επισημαίνουν ότι η ομάδα της ειδικής διαχείρισης θέλει να έχει τουλάχιστον δύο προσφορές, προκειμένου να αυξηθεί ο ανταγωνισμός. Προς στιγμήν όμως μόνο η Pyletech Technologies έχει εκφράσει δημοσίως την πρόθεσή της να διεκδικήσει και το στρατιωτικό και το εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων.

    Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ομίλου η συνολική επένδυση που θα γίνει θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας ενώ θα έχει σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία.

    Η Ελευσίνα

    Την ίδια στιγμή πάντως θολό είναι το τοπίο για τον μέλλον των ναυπηγείων Ελευσίνας, που είναι τα δεύτερα μεγαλύτερα της χώρας, μετά από αυτά του Σκαραμαγκά.  Η Onex του Πάνου Ξενοκώστα (που έχει πάρει και τα ναυπηγεία Σύρου) έχει καταθέσει μια πρόταση να αναλάβει χρέη ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ, και να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως να έχει λάβει απάντηση από την κυβέρνηση ακόμα.

    Σημειώνεται ότι τα δύο ναυπηγεία αν και έχουν υπαχθεί στον πτωχευτικό κώδικα, ακολουθούν διαφορετικές διαδικασίες. Στην περίπτωση του Σκαραμαγκά ο νέος ιδιοκτήτης παραλαμβάνει τη μονάδα καθαρή από χρέη, και πληρώνει μόνο το τίμημα του πλειστηριασμού, ενώ στην περίπτωση της Ελευσίνας δεν γίνεται πληστηριασμός αλλά ο νέος μέτοχος αναλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος των χρεών των ναυπηγείων, που σύμφωνα με την EY ξεπερνούν τα 450 εκατ. ευρώ.

    Σημειώνεται ότι ο χρόνος τελειώνει και για την Ελευσίνα, αφού τον Σεπτέμβριο η πλευρά της Onex θα πρέπει να παραχωρήσει πίσω τις μετοχές, εφόσον δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία.

    Διαβάστε επίσης:

    H Lockheed Martin, οι φρεγάτες και η απουσία «owners» στα ελληνικά ναυπηγεία – Σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα οι Αμερικανοί

    Το «παζλ» των δύο μεγάλων ναυπηγείων της χώρας και οι φρεγάτες

    Η Pyletech Technologies αναμένει νέους διαγωνισμούς για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε ρεαλιστική βάση



    ΣΧΟΛΙΑ