Ναυτιλία

H Lockheed Martin, οι φρεγάτες και η απουσία «owners» στα ελληνικά ναυπηγεία – Σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα οι Αμερικανοί

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


Συνυφασμένη με το σχέδιο διάσωσης των δύο μεγάλων ναυπηγείων της χώρας, είναι η επιλογή της επόμενης φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού από την ελληνική κυβέρνηση.

Η ελληνική πλευρά έχει διαμηνύσει σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ότι η κατασκευή του πλοίου, σε ένα ποσοστό, θα πρέπει να γίνει στην Ελλάδα, ώστε να υποστηριχτούν και οι επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που χρειάζεται να γίνουν στα δύο μεγάλα ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία πτώχευσης εν λειτουργία, από τους νέους επενδυτές.

Ωστόσο η κατάσταση σήμερα θεωρείται εξαιρετικά πολύπλοκη, διότι τα δύο ναυπηγεία δεν έχουν ακόμα ιδιοκτήτες, προκειμένου οι κατασκευαστικοί όμιλοι να συνεννοηθούν μαζί τους, για τις διαδικασίες κατασκευής των πλοίων στη χώρα μας.

Στο πλαίσιο αυτό, ενδεκαμελής αντιπροσωπεία της αμερικανικής Lockheed Martin, που προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση τη φρεγάτα τύπου MMSC,  βρέθηκε τις τελευταίες ημέρες στην Ελλάδα, και αφού συναντήθηκε με εκπροσώπους της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και την Pyletech Shipyards του ομίλου North Star του Θεόφιλου Πριόβολου, η οποία ενδιαφέρεται για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, χθες «κατέβηκε» σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα διαδοχικά, προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι, την «κακή» κατάσταση των δύο μονάδων.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα στελέχη του αμερικανικού ομίλου, όπου σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει η αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα, προτίθεται να δώσει στα ελληνικά ναυπηγεία την ευθύνη για την κατασκευή τριών φρεγατών, ήταν καλά πληροφορημένοι για την κατάσταση που αντίκρισαν.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι σε συνάντηση με την  Pyletech Shipyards, είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για το επενδυτικό σχέδιο που έχει καταρτίσει για να υλοποιήσει, εφόσον φυσικά πετύχει να «πάρει» τον έλεγχο των ναυπηγείων. Σημειώνεται ότι η εταιρεία, σχεδιάζει να κάνει συνολικές επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ. Άλλες πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι οι Αμερικανοί θα συναντηθούν και με τον όμιλο Onex του Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος έχει καταθέσει ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο για την διάσωση των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Ωστόσο  επιλογή μόνο εύκολη υπόθεση δεν θεωρείται αφού εκτός από τους Aμερικανούς, «πολύ ζεστοί» είναι και οι Γάλλοι, Γερμανοί και Ολλανδοί.

Τα δύο ναυπηγεία

Το μεγάλο «αγκάθι» αυτή τη στιγμή ακούει στο όνομα  «Ελευσίνα».  Με βάση τον άρθρο του πτωχευτικού κώδικα που έχει επιλεχθεί για την συγκεκριμένη διαδικασία, ο επενδυτής αναλαμβάνει ένα ποσοστό των βαρών της εταιρείας, ερχόμενος σε συμφωνία με τους πιστωτές, που στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί (στη μερίδα του λέοντος) το ελληνικό δημόσιο, και στη συνέχεια καταθέτει αίτηση στο πρωτοδικείο.

Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση, όταν ξεκίνησε η διαδικασία το χρέος είχε υπολογιστεί περίπου στα 200 εκατ. ευρώ, με τον επενδυτή να αναλαμβάνει περίπου τα 120 εκατ. ευρώ. Στην πορεία όμως η EY διαπίστωσε ότι το χρέος ξεπερνά τα 420 εκατ. ευρώ (και ανεβαίνει), με αποτέλεσμα η Onex να καταθέτει νέα πρόταση, με την οποία αναλαμβάνει χρέη ύψους 300 εκατ. ευρώ και με δέσμευση για επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ. Πρόταση που έχει στα χέρια της, εδώ και δύο μήνες η ελληνική κυβέρνηση, χωρίς να έχει απαντήσει.

Πηγές της αγοράς, αναφέρουν στο mononews, ότι σε περίπτωση που αυτό το σχέδιο δεν «περπατήσει», τότε είναι ανοικτό το ενδεχόμενο τα ναυπηγεία Ελευσίνας να ακολουθήσουν τη πορεία του Σκαραμαγκά και να πάνε σε εκκαθάριση εν λειτουργία, χάνοντας όμως έτσι, πολύτιμο χρόνο.

Από την άλλη πλευρά, στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο ειδικός διαχειριστής είδε τον διαγωνισμό που έκανε να καταλήγει άγονος, αφού η προσφορά της Pyletech, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ, δεν έγινε δεκτή από τους πιστωτές (δημόσιο,  τράπεζα Πειραιώς, και εργαζόμενοι).Σύμφωνα με όσα έχει γράψει το mononews, η ειδική διαχείριση ανέθεσε σε εταιρεία να εκτιμήσει την εμπορική αξία των ναυπηγείων, η οποία υπολογίστηκε περίπου 55 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο ο νέος διαγωνισμός δεν έχει ακόμα προκηρυχθεί, με τις αρχικές πληροφορίες, που έκαναν λόγο ότι θα είχε βγει στον αέρα αρχές Μαρτίου να διαψεύδονται στη πράξη. Οι νέες πληροφορίες κάνουν λόγο πλέον για τα τέλη Μαρτίου, με τις «ενδοκυβερνητικές» απόψεις ωστόσο να διίστανται.


ΣΧΟΛΙΑ