ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σημαντικές δηλώσεις για το μέλλον της διεθνούς ναυτιλιας έκανε ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος κατά τη διάρκεια του πρόσφατου συνεδρίου του TradeWinds Shipowners Forum στην Αθήνα, τονίζοντας την κρίσιμη σημασία του LNG, την αξία της ηγεσίας στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των προοπτικών της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία
LNG: Το δυνατό χαρτί για τα επόμενα χρόνια
Αναφορικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, ο κ. Καλογήρατος υπογράμμισε ότι σε ένα περιβάλλον μεγάλης αβεβαιότητας, η επιχειρηματική δραστηριότητα στο LNG παρέχει εξαιρετική ορατότητα. «Υπάρχουν μεγάλα έργα παραγωγής LNG στις ΗΠΑ, στο Κατάρ και σε άλλες περιοχές, που χρηματοδοτούνται από μεγάλες επιχειρήσεις, γεγονός που κάνει σχετικά εύκολη την πρόβλεψη ότι η ζήτηση στη ναυτιλιακή αγορά LNG θα αυξηθεί για τα επόμενα πέντε χρόνια, σίγουρα περισσότερο σε σχέση με τον αριθμό των πλοίων μεταφοράς LNG που ήδη υπάρχουν», τόνισε.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η τεχνολογική διαφοροποίηση στον κλάδο, η οποία δημιουργεί μεγάλες διαφορές στο κόστος ναύλου και «απομακρύνει όλο και περισσότερο τα πλοία παλαιότερων τεχνολογιών όπως οι ατμοστρόβιλοι (steam turbines) ή τα TFDEs από την αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Από επενδυτικής άποψης, ο κ. Καλογήρατος υποστήριξε ότι το LNG αποτελεί το «πρώτο βήμα» προς την απανθρακοποίηση, καθώς «είναι ένα εναλλακτικό καύσιμο, το οποίο υπάρχει ήδη σε μεγάλες ποσότητες, παρέχει ένα μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα, διαθέτει υποδομές, υπάρχει προσφορά, ενώ η τιμή του αναμένεται να είναι πτωτική τα επόμενα χρόνια λόγω της αυξημένης προσφόρας.
Σημείωσε ότι αντίθετα, κάποια από τα εναλλακτικά καύσιμα όπως τα e-fuels προέρχονται από μια εξαιρετικά δαπανηρή και ενεργειακά αναποτελεσματική διαδικασία.
«Η ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές που απαιτείται για την παραγωγή efuels θα έπρεπε πρώτα να χρησιμοποιηθεί για την ηλεκτροκίνηση της οικονομίας και σε δεύτερο χρόνο, όταν υπάρξουν και τα απαραίτητα τεχνολογικά άλματα να δούμε και αυτού του είδους τις λύσεις για τις μεταφορές». Για τον λόγο αυτό τόνισε ότι o Ομιλος Capital έχει προχωρήσει με το LNG, ως ένα πρώτο βήμα που μπορεί να φέρει αποτελέσματα προς την κατεύθυνση της απανθρακοποίσηης σήμερα.
Ανάγκη για όραμα και ηγεσία
Στο ζήτημα της απανθρακοποίησης, ο κ. Καλογήρατος τόνισε την ανάγκη για ηγεσία και όραμα. “H απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι ένα ζήτημα που συχνά συζητείται και συχνά χανόμαστε στις πολύ σημαντικές λεπτομέρειες, αλλά χρειαζόμαστε ένα όραμα και ένα πλαίσιο ουδέτερου ισοζυγίου, παρόμοιο με το EU ETS. Ακόμα κι αν είναι ατελές», δήλωσε, ενώ υπογράμμισε ότι σε μια κατακερματισμένη αγορά όπως η ναυτιλία, είναι δύσκολο να καθοδηγηθούν αλλαγές μονομερώς, γι’ αυτό και η ηγεσία πρέπει να προέρχεται από υπερεθνικούς οργανισμούς.
Πυρηνική ενέργεια: Η επόμενη μεγάλη καινοτομία
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δηλώσεις του κ. Καλογήρατου για την πυρηνική ενέργεια ως μορφή πρόωσης. Αναφερόμενος σε πρόσφατη μελέτη του MIT Maritime Consortium του οποίου ο Ομιλος της Capital αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη, τόνισε ότι το Πολεμικό Ναυτικό πολλών χωρών χρησιμοποιεί την πυρηνική πρόωση εδώ και δεκαετίες με πολύ καλές επιδόσεις ασφαλείας.
«Οι μικροί δομοστοιχειωτοί αντιδραστήρες (small modular reactors), περίπου 30 έως 50 megawatts, είναι πολλά υποσχόμενοι», ανέφερε, «υπάρχουν λοιπόν λύσεις που αναπτύσσονται. Αυτό συμβαίνει σε συνδυασμό με τη ζήτηση για πυρηνική ενέργεια από άλλες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των κέντρων δεδομένων κλπ.» προσθέτοντας ότι υπάρχει ανακατεύθυνση ενδιαφέροντος προς την πυρηνική ενέργεια και η κοινή γνώμη φαίνεται να αλλάζει.
Σύμφωνα με τον κ. Καλογήρατο, η ναυτιλία με το σωστό κανονιστικό πλαίσιο μπορεί να υιοθετήσει την τεχνολογία αυτή, καθώς ο κλάδος είναι δεκτικός «στην υιοθέτηση νέων ρυθμιστικών πλαισίων». Η πυρηνική ενέργεια είναι πλήρως συμβατή με το πλαίσιο ουδέτερου ισοζυγίου εκπομπών και θα μπορούσε να προσφέρει μεγαλύτερη ωφέλιμη ζωή στα πλοία.
Οι δηλώσεις του κ. Καλογήρατου αποκαλύπτουν μια ρεαλιστική προσέγγιση στο μέλλον της ναυτιλίας, όπου παραδοσιακές και καινοτόμες τεχνολογίες συνυπάρχουν.
Διαβάστε επίσης:
Τραυματισμός 29χρονου μέλους πληρώματος στο Πέραμα – Υπέστη ηλεκτροπληξία από ηλεκτρική αντλία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Στέφανος Γκίκας: Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, θα ανοίξει Γραφείο και στην Κέρκυρα το 2026
- Γάζα: Νεκρά 11 μέλη δύο οικογενειών σε ισραηλινή αεροπορική επιδρομή στο κέντρο της Λωρίδας
- Μπορεί η Ουκρανία ανακαταλάβει τα εδάφη της που ελέγχει η Ρωσία ;
- Πότε κάνει πρεμιέρα το Hotel Elvira στο MEGA
