• Ναυτιλία

    Υπό βρετανική συνοδεία η διέλευση των πλοίων στον Περσικό

    • NewsRoom


    «Δεν επιτρέπεται να εμποδίζετε ή να μπλοκάρετε την ελεύθερη διέλευση του Stena Impero, επιβεβαιώστε ότι δεν προτίθεστε να παραβιάσετε το Διεθνές Δίκαιο».

    Είναι η φωνή του καπετάνιου του βρετανικού πολεμικού Montrose που από μακριά καλούσε, πριν από μέρες, τους Φρουρούς της Ιρανικής Επανάστασης να αφήσουν ελεύθερο το βρετανικό τάνκερ, που διερχόταν από τα Στενά του Ορμούζ. Βρισκόμενο μακριά από την περιοχή του συμβάντος, το πολεμικό δεν μπορούσε να επέμβει.

    Όπως μεταδίδει η DW, εντός της εβδομάδας ένα δεύτερο πολεμικό πλοίο, το Duncan, αναμένεται στην περιοχή για να αντικαταστήσει το πρώτο.

    Το κατά πόσο αυτό θα ενισχύσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή μένει να αποδειχθεί.

    Μετά το επεισόδιο με το Stena Impero, η προηγούμενη βρετανική κυβέρνηση κάλεσε όλα τα βρετανικά πλοία να δηλώνουν ότι θα διέλθουν από τα Στενά του Ορμούζ.

    Βέβαια, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται προβληματικό με την πάροδο του χρόνου, επειδή υπό κανονικές συνθήκες κάθε μέρα διέρχονται τα Στενά 15 με 30 πλοία υπό βρετανική σημαία. Σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταφέρεται στις διεθνείς αγορές μέσω των Στενών του Ορμούζ.

    Η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης δεν μπορεί παρά να είναι προσωρινή μέχρις ότου βρεθεί τρόπος διεθνούς συνεργασίας για την επίλυση του προβλήματος, όπως είπε στη Βουλή των Κοινοτήτων ο τέως υπουργός Εξωτερικών Τζέρεμι Χαντ: «Θα προσπαθήσουμε να συγκροτήσουμε μιαν επιχείρηση προστασίας υπό ευρωπαϊκή διοίκηση για να στηρίξουμε την ασφαλή διέλευση πληρωμάτων και εμπορεύματος από αυτήν την δύσκολη περιοχή».

    Ίσινγκερ: Να συμμετάσχει η Γερμανία

    Αλλά εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Γιατί τουλάχιστον η Γερμανία και η Γαλλία δεν ενθουσιάστηκαν με την ιδέα.

    Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών, Χάικο Μαας, άφησε ανοιχτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

    «Εάν συμμετάσχει τελικά η Γερμανία σε μια τέτοια αποστολή στον Περσικό Κόλπο θα το αποφασίσουμε, όταν πάρουμε συγκεκριμένες πληροφορίες», ανέφερε σε συνέντευξη.

    Σε συνέντευξη στην κυριακάτικη Welt, ο Βόλφγκανγκ Ίσινγκερ, επικεφαλής της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια, κάλεσε αντίθετα τη γερμανική κυβέρνηση να συμμετάσχει.

    «Καμιά άλλη χώρα δεν εξαρτάται τόσο πολύ από την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, όσο η πρωταθλήτρια των εξαγωγών Γερμανία. Γι αυτό δεν θα πρέπει να παρακολουθεί τα τεκταινόμενα από τη θέση του παρατηρητή», τόνισε.

    Ο Γερμανός πρώην πρέσβης της Γερμανίας στην Ουάσιγκτον θεωρεί ότι το Ιράν θέτει τη Δύση ενώπιον διπλής πρόκλησης, διπλωματικής και πολιτικής ασφάλειας. Γιατί από τη μια πρέπει να διασωθεί η συμφωνία για το πυρηνικό οπλοστάσιο της Τεχεράνης, από την άλλη η Δύση δεν θα πρέπει να κλιμακώσει την κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ.

    Στα ύψη τα ναύλα για τη μεταφορά αργού μετά τις επιθέσεις

    Σε κάθε περίπτωση, τα ναύλα για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Κίνα διπλασιάστηκαν μέσα σε μία εβδομάδα, μετά τις πρόσφατες επιθέσεις κατά τάνκερ στο Στενό του Ορμούζ που προκαλούν ανησυχία και αβεβαιότητα.

    Οι τιμές ναύλωσης πλοίων VLCC για τη συγκεκριμένη διαδρομή αυξήθηκαν κατά 101% από τις 13 έως τις 20 Ιουνίου, μετά τις επιθέσεις, φτάνοντας τα 25.994 δολάρια ημερησίως, όταν ο μέσος όρος του Μαΐου ήταν στα 9.979 δολάρια ημερησίως.

    Παράλληλα, οι ναυτιλιακές έχουν αρχίσει να αποφεύγουν τη συγκεκριμένη περιοχή.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ναυτιλιακή GasLog του Έλληνα εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού, η οποία ανακοίνωσε πως τα πλοία της αποφεύγουν πλέον να διασχίζουν τα Στενό του Ορμούζ, λόγω των αυξημένων γεωπολιτικών εντάσεων στην περιοχή.



    ΣΧΟΛΙΑ