Ναυτιλία

Στα ύψη τα ναύλα για τη μεταφορά αργού μετά τις επιθέσεις στο στενό του Ορμούζ

tsakos

Το δεξαμενόπλοιο τύπου VLCC «Millennium» της Tsakos Energy Navigation


Διπλασιάστηκαν μέσα σε μία εβδομάδα οι τιμές στην αγορά των τάνκερ για τη μεταφορά αργού από τη Μέση Ανατολή στην Κίνα, μετά τις πρόσφατες επιθέσεις κατά τάνκερ στο Στενό του Ορμούζ που προκαλούν ανησυχία και αβεβαιότητα, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή ένωση BIMCO.

Οι τιμές ναύλωσης πλοίων VLCC για τη συγκεκριμένη διαδρομή αυξήθηκαν κατά 101% από τις 13 έως τις 20 Ιουνίου, μετά τις επιθέσεις, φτάνοντας τα 25.994 δολάρια ημερησίως, όταν ο μέσος όρος του Μαΐου ήταν στα 9.979 δολάρια ημερησίως.

Αντίθετα, πολύ πιο σταθερές είναι οι τιμές για πλοία μεταφοράς «καθαρών» πετρελαϊκών παραγώγων (τάνκερ LR2), που κατά το ίδιο διάστημα αυξήθηκαν μόνο κατά 4%, κι ενώ μία εβδομάδα νωρίτερα είχαν υποχωρήσει.

«Οι αμετάβλητες τιμές για τα τάνκερ που μεταφέρουν παράγωγα πετρελαίου, συγκριτικά με την εκτόξευση των τιμών για τα τάνκερ που μεταφέρουν αργό, υπογραμμίζουν τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στις δύο αγορές, καθώς και τις επιπτώσεις του τρέχοντος κλίματος στις τιμές μεταφοράς αργού πετρελαίου», δήλωσε ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.

Σύμφωνα με την BIMCO, μετά τις επιθέσεις στο Ορμούζ, αρκετοί ιδιοκτήτες τάνκερ αμφιβάλλουν για το κατά πόσον είναι ασφαλές να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στον Αραβικό Κόλπο, όμως μέχρι τώρα δεν έχει παρατηρηθεί κάποια μαζική αποχώρηση από την αγορά: «Η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών τάνκερ συνεχίζουν πάνω-κάτω τις συνήθεις δραστηριότητές τους, αν και έχουν ενισχύσει τα μέτρα ασφαλείας όταν τα πλοία τους κινούνται στον Αραβικό Κόλπο».

Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν επιτάχυνση των πλοίων όταν διασχίζουν το Στενό του Ορμούζ και αποφυγή των μετακινήσεων στην περιοχή τη νύχτα. Αυτό συνεπάγεται αυξημένα κόστη για τους εφοπλιστές.

«Για να αποφευχθεί μία μεγάλη αναστάτωση, είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας να παραμείνει το Στενό του Ορμούζ προσβάσιμο και ασφαλές για τα πλοία. Εφόσον οι εντάσεις δεν κλιμακωθούν, οι επιθέσεις είναι απίθανο να έχουν μία πιο βαθιά επίπτωση. Ωστόσο, οι κίνδυνοι κλιμάκωσης της διαμάχης εξακολουθούν να είναι παρόντες και συνιστούν μεγάλη ανησυχία για όλους όσους εμπλέκονται στη μεταφορά πετρελαίου στην περιοχή», υπογράμμισε ο Sand.