Ναυτιλία

Οι νέες business του Πήτερ Λιβανού

Peter Livanos- Πρόεδρος Gaslog

Peter Livanos- Πρόεδρος Gaslog


Αν και το όνομα του είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον κλάδο του LNG, στον οποία δραστηριοποιείται σχεδόν 20 χρόνια, ο ισχυρός εφοπλιστής Πήτερ Λιβανός, ξεκίνησε την νέα χρονιά δίνοντας έμφαση στην αγορά ξηρού φορτίου.

Με δύο σημαντικές συμφωνίες, που έκαναν αίσθηση, ισχυροποίησε τη θέση του σε έναν κλάδο, ο οποίος πλήττεται το τελευταίο δίμηνο δραματικά από το ξέσπασμα του κοροναιού της Κίνας.

Ωστόσο, οι απρόσμενες και ανησυχητικές αυτές εξελίξεις δεν έδειξαν να πτοούν τον ελληνικής καταγωγής πλοιοκτήτη, ο οποίος κατά κοινή ομολογία, θεωρείται πρωτοπόρος και έχει την ικανότητα να διαβλέπει τις τάσεις της αγοράς.

Παρά το γεγονός ότι προέρχεται από μία οικογένεια με μακρά παράδοση τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή ναυτιλία, έχει κατορθώσει να χαράξει τη δική του πορεία, κάνοντας επιλογές που τον δικαίωσαν, αφού έχει δημιουργήσει μία ισχυρή αυτοκρατορία.

Η πρώτη του συμφωνία για το 2020 ήταν η δημιουργία κοινοπραξίας μεταξύ μιας εκ των εταιρειών του ομίλου του, της DryLog, και του κολοσσού του χάλυβα και των ορυχείων ArcelorMittal.

Η συμφωνία προβλέπει ότι, η DryLog θα αποκτήσει μερίδιο 50% στη ναυτιλιακή θυγατρική της ArcelorMittal, την Global Chartering, η οποία θα διατηρήσει το όνομά της και τα 28 πλοία ξηρού φορτίου που διαθέτει στον στόλο της. Οι δύο εταιρείες έχουν στενή επιχειρηματική σχέση εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια, ενώ έχουν από κοινού την ιδιοκτησία δύο πλοίων, των Bulk Mexico (χωρητικότητας 176.000 dwt, κατασκευής 2010) και Bulk Spain (χωρητικότητας 176.000 dwt, κατασκευής 2011).

Αυτή την εβδομάδα προχώρησε σε μία ακόμη θεαματική κίνηση. Η DryLog εξαγόρασε την ED&F Man Shipping, η οποία θα μετονομαστεί εντός του Μαρτίου σε DryLog Trading. Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας δεν έχουν γίνει γνωστοί.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ED&F Man Shipping, η εταιρεία διαχειρίζεται έναν στόλο αποτελούμενο από περίπου 35 πλοία ξηρού φορτίου supramax και ultramax.

Κυριαρχία στην αγορά LNG

Γιος του θρυλικού εφοπλιστή Γιώργου Λιβανού, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, πήγε σχολείο στην Ελβετία και ακολούθησαν οι σπουδές του στο πανεπιστήμιο Columbia. Ωστόσο, τα μυστικά της ναυτιλίας τα έμαθε στο πλευρό του πατέρα του και όπως αποδείχθηκε στην πράξη, οι γνώσεις αυτές ήταν πολύτιμες για τη μετέπειτα πορεία του.

Οι δημόσιες εμφανίσεις του είναι σπάνιες, κυρίως στην Ελλάδα, ωστόσο, κατά την παρουσία του σε εκδηλώσεις που αφορούν τη ναυτιλία, όπως τα Ποσειδώνια, οι τοποθετήσεις του για τον κλάδο κάνουν αίσθηση.

Το 1997 ανέλαβε τα ηνία του ομίλου της οικογένειας και έβαλε άμεσα τη δική του σφραγίδα. Από τα επιβατηγά πλοία στα οποία δραστηριοποιούνταν μέσω της εταιρείας Ceres, στράφηκε στην ποντοπόρο ναυτιλία χτίζοντας δεσμούς με ισχυρούς ναυλωτές.

Ωστόσο, το καθοριστικό βήμα που του προσέδωσε και τον χαρακτηρισμό του διορατικού επιχειρηματία το έκανε το 2001, όταν εισήλθε στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ιδρύοντας την GasLog και αποκτώντας το προβάδισμα σε έναν κλάδο που τα τελευταία δύο χρόνια έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών Ελλήνων εφοπλιστών λόγω της μεγάλης άνθησης που γνωρίζει.

Σήμερα η εταιρεία του, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, διαθέτει μαζί με τη θυγατρική της GasLog Partners, έναν ισχυρό στόλο, με 35 πλοία LNG, εκ των οποίων 22 στο νερό και επτά υπό κατασκευή, τα οποία θα παραλάβει το 2020 και το 2021.

Πρόσφατα ο εφοπλιστής προχώρησε σε αλλαγή πλεύσης,  με στόχο να επωφεληθεί από τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά LNG.

Οι  ναυτιλιακές του GasLog και GasLog Partners LP,  αποφάσισαν να αναλάβουν τον εμπορικό έλεγχο των πλοίων του στόλου τους, τα οποία μέχρι τώρα ναυλώνονταν μέσω της κοινοπραξίας -με την ονομασία The Cool Pool– που είχαν ιδρύσει από κοινού με τη Golar LNG και την Dynagas.

Σύμφωνα με τον Paul Wogan, CEO της GasLog, η διοίκηση της ναυτιλιακής έκρινε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για να αναλάβει τον έλεγχο των πλοίων της, με στόχο να τοποθετήσει τα περισσότερα από αυτά σε μακροχρόνιες ναυλώσεις και να βελτιώσει την κερδοφορία της.

Μάλιστα, προχώρησε άμεσα στη ναύλωση του GasLog Shanghai (κατασκευής 2013) και του GasLog Salem (κατασκευής 2015) στην Gunvor, για 3,5 χρόνια και εννέα μήνες αντίστοιχα.

Οι προειδοποιήσεις  

Ωστόσο, την ώρα που η ναυτιλιακή βιομηχανία δίνει έμφαση στην αγορά LNG προχωρώντας σε μεγάλες επενδύσεις, ο Πήτερ Λιβανός, τάραξε για μία ακόμη φορά τα νερά μιλώντας σε φόρουμ του Λονδίνου τον περασμένο Νοέμβριο, συμβουλεύοντας πλοιοκτήτες και ναυλωτές πλοίων LNG να χρησιμοποιούν τα παλαιότερα πλοία, προειδοποιώντας τους ότι τα σύγχρονα, νεότευκτα δεν είναι σε θέση  να πετύχουν το στόχο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και να μειώσουν τις εκπομπές τουλάχιστον κατά 50% μέχρι το 2050. Έτσι, θα έχουν μικρότερο χρονικό περιθώριο εμπορικής εκμετάλλευσης, αυξάνοντας τον επενδυτικό κίνδυνο.

«Τα περιβαλλοντικά θέματα προχωρούν και δεν πρόκειται απλώς να αλλάξουν το παιχνίδι. Θα αποτελέσουν έναν καθοριστικό παράγοντα αλλαγής του παιχνιδιού «,  δήλωσε στο τέλος του 2019.

Παρόλα αυτά ο εφοπλιστής πιστεύει ότι το φυσικό αέριο θα έχει έναν σημαντικό ρόλο στο μέλλον, καθώς ο κόσμος γίνεται πιο φιλικός προς το περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένου και τους καυσίμου μεταφοράς.

Σημειώνεται ότι είναι ένας από τους λίγους πλοιοκτήτες που υποστήριξαν το Poseidon Principles του 2019, την πρωτοβουλία των κορυφαίων ναυτιλιακών τραπεζών να ευθυγραμμίσουν τα χαρτοφυλάκιά τους με τους στόχους αειφορίας του ΙΜΟ.

Η επένδυση στην Ελλάδα

Το 2016, σε μία από τις δύσκολες εποχές της ελληνικής οικονομίας, ο Πήτερ Λιβανός αποφάσισε να επενδύσει στην χώρα. Η Gaslog Ltd, απέκτησε το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Gastrade, συμφερόντων της οικογένειας Κοπελούζου, συμμετέχοντας σε ένα από τα πιο μεγαλόπνοα projects των τελευταίων ετών.

Πρόκειται για την κατασκευή υπεράκτιου πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (FSRU), στην θαλάσσια περιοχή της Aλεξανδρούπολης. Ένα στρατηγικής σημασίας ενεργειακό σχέδιο για την περιοχή, που  θα χρησιμεύσει ως πύλη για τις εισαγωγές LNG προς τη Νότια Ευρώπη, όπου παρατηρείται αυξημένη ζήτηση και ανάγκη διαφοροποίησης των πηγών ανεφοδιασμού.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό το έργο θα μπορεί να λειτουργήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

 


ΣΧΟΛΙΑ