Ενέργεια

Gastrade: Θερμό ενδιαφέρον για το market test – Το νέο χρονοδιάγραμμα και το… πέπλο μυστηρίου

Ελμίνα Κοπελούζου κύριος μέτοχος της Gastrade, Πίτερ Λιβανός, μέτοχος κατά 20% της Gastrade


Θερμό ενδιαφέρον εκφράζουν εταιρείες από όλο τον κόσμο, σύμφωνα με πληροφορίες, για να δεσμεύσουν δυναμικότητα στον πλωτό σταθμό Αλεξανδρούπολης, στο πλαίσιο του τελικού market test της Gastrade, το οποίο θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το market test θα ξεκινήσει το αργότερο τη Δευτέρα και οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υπερκάλυψη των απαιτούμενων ποσοτήτων κατά 1,5 φορά.

Η επιτυχία του market test θα καθορίσει τη βιωσιμότητα  της μεγάλης επένδυσης για τον πλωτό σταθμό FSRU Αλεξανδρούπολης, (Floating Storage Regasification Unit ή Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης), που αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του 2020.

Εν τω μεταξύ μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να ολοκληρωθεί κι η επιλογή του πέμπτου μετόχου του έργου και γι αυτό η Gastrade (στην οποία αρχικά μέτοχος του 100% ήταν  η κα Ελμίνα Κοπελούζου)  μετά τη συμφωνία με την GasLog (την εταιρεία του Πήτερ Λιβανού που απέκτησε το 20% της Gastrade το 2016), τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και την BulgarTransGas, είναι σε συζητήσεις με ακόμη 5 υποψήφιους, μεταξύ των οποίων και η ROMGAS, για να καταλήξει στο ποιος θα πάρει το πέμπτο μερίδιο.

Σημειώνεται ότι με την ολοκλήρωση της συμφωνίας με κάθε μέτοχο καταβάλλεται το τίμημα στην Gastrade. Ωστόσο…πέπλο μυστηρίου καλύπτει  το ύψος της αποτίμησης της Gastrade και τα κεφάλαια που καταβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν το 20%…

Μεγάλο το ενδιαφέρον για το market test

To market test που θα γίνει τώρα, αποτελεί  τη δεσμευτική φάση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και οι εταιρείες που ενδιαφέρονται για τις υπηρεσίες και τη δέσμευση δυναμικότητας στον τερματικό σταθμό έχουν προθεσμία 45 ημερών για να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους.

Στο μη δεσμευτικό market test -που ολοκληρώθηκε στις 31/12/2018- 20 εταιρείες είχαν υποβάλει σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό τερματικό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η πρώτη Εκδήλωση Ενδιαφέροντος υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος  του Έργου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση τις συζητήσεις που πραγματοποιούνται και το ενδιαφέρον των εταιρειών που εκφράζεται, θεωρείται βέβαιο ότι θα καλυφθεί η απαιτούμενη ποσότητα για να είναι το έργο βιώσιμο, και οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υπερκάλυψη των ποσοτήτων που απαιτείται να δεσμευτούν κατά 1,5 φορά.

Το FSRU θα έχει ονομαστική δυναμικότητα αεριοποίησης και εξαγωγής 530 εκ. καν. κυβικών ποδιών ανά ημέρα (“mmscfd”), που αντιστοιχεί σε 600.000 καν. κυβικών μέτρων ανά ημέρα (5,5 δισ. κ. μ. ετησίως) και μέγιστη τεχνική δυναμικότητα αεριοποίησης και εξαγωγής 800 mmscfd, που αντιστοιχούν σε 950.000 καν. κ. μ. ανά ημέρα (8,3 δισ. κ. μ. / έτος).

Το χρονοδιάγραμμα

Η επένδυση για την ολοκλήρωση του έργου   ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ και η οριστική επενδυτική απόφαση αναμένεται το καλοκαίρι, ενώ η χρηματοδότηση ήδη υπάρχει και μέχρι τότε θα έχουν προσδιοριστεί και οι υπεργολάβοι. Η κατασκευή του έργου αναμένεται να ξεκινήσει την επομένη της λήψης της επενδυτικής απόφασης και να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες. Σύμφωνα με το σχεδιασμό το έργο θα μπορεί να λειτουργήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

Τι θα περιλαμβάνει η πλωτή μονάδα

Η πλωτή μονάδα περιλαμβάνει τα εξής βασικά μέρη:

  • Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενόπλοιων και μετάγγισης ΥΦΑ.
  • Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής χωρητικότητας έως 170.000 κυβικά μέτρα.
  • Τέσσερις μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 400 κυβικών μέτρων ΥΦΑ / ώρα (έκαστη).
  • Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της πλωτής μονάδας σε ηλεκτρική ενέργεια
  • Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται.
  • Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος.

Η πλωτή μονάδα προσδένεται στο σημείο αγκυροβόλησης μέσω διάταξης πυργίσκου που της επιτρέπει να περιστρέφεται κατάντη της φοράς του ανέμου (360ο) ενώ σε περίπτωση που η μονάδα απομακρυνθεί από τη θέση αγκυροβόλησης (λόγω π.χ. συντήρησης) ο πυργίσκος παραμένει στο σημείο αγκυροβολίου και «αναπαύεται» στη βάση αναμονής του στον πυθμένα της θάλασσας.

Οι διαστάσεις της πλωτής μονάδας θα είναι περίπου 300 μέτρα μήκος, 32,5 μέτρα διαθέσιμο πλάτος καταστρώματος και ύψος 26,5 μέτρα.

Γιατί το έργο είναι σημαντικό

Σύμφωνα με την Gastrade, το έργο έχει σημαντικά πλεονεκτήματα που το καθιστούν μοναδικό:

Είναι χωροθετημένο σε στρατηγική θέση και μπορεί να προσελκύει ένα ευρύ φάσμα διεθνών προμηθευτών, συμπεριλαμβανομένων μελλοντικά και εκείνων της Αν. Μεσογείου, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται στο σταυροδρόμι των ενεργειακών διαδρόμων και αγωγών της περιοχής.

    • Συνδέεται απευθείας με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και τροφοδοτεί την Ελληνική αγορά.
    • Έχει άμεση πρόσβαση στην αγορά της Βουλγαρίας και διαμέσου αυτής της Ρουμανίας, της Σερβίας και του FYROM και περαιτέρω, της Ουγγαρίας και των αγορών της Αν. Ευρώπης μέσω του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) και των άλλων διασυνδετήριων αγωγών που είτε λειτουργούν είτε σχεδιάζονται πχ. Βουλγαρίας – Ρουμανίας, Βουλγαρίας – Σερβίας, Ουγγαρίας – Ρουμανίας.
    • Μπορεί να εφοδιάσει τη μεγάλη και ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά της Τουρκίας μέσω αντίστροφης ροής του υφιστάμενου διασυνδετηρίου δικτύου.
    • Έχει τη δυνατότητα να διασυνδεθεί και να υποστηρίξει τις μελλοντικές υποδομές αερίου του Νοτίου Διάδρομου, όπως ο TAP, και να αποκτήσει πρόσβαση στις Αγορές της Δυτικής Ευρώπης και τον Δακτύλιο Φ.Α. των Δυτικών Βαλκανίων.
  • Ειδικά για την Ελληνική αγορά, συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια, προωθεί τον ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά με προφανή οφέλη για τους τελικούς καταναλωτές, ενισχύει την αντοχή και ευελιξία του Εθνικού συστήματος φυσικού αερίου και υποστηρίζει την ενεργειακή αειφορία και τον στόχο της μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων.
  • Για τις χώρες της Βαλκανικής και της ΝΑ Ευρώπης γενικότερα, προσφέρει πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου και μέσω των διασυνδετήριων αγωγών δημιουργεί νέες, εναλλακτικές οδούς εφοδιασμού με φυσικό αέριο, ενισχύοντας και στην περίπτωση αυτή την ενεργειακή τους ασφάλεια και περιορίζοντας σημαντικά την ενεργειακή τους απομόνωση.
  • Το έργο ενισχύει τον ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή και υποστηρίζει την ανάπτυξη και λειτουργία ενός ανταγωνιστικού περιφερειακού κόμβου συναλλαγών.
  • Το έργο συμβαδίζει και στηρίζει την στρατηγική της Ε.Ε. για διαφοροποίηση των πηγών και οδών ενεργειακού εφοδιασμού συμβάλλοντας στην ενεργειακή ασφάλεια και ενεργειακή ολοκλήρωση της ΕΕ.