Το Συνέδριο Maritime Med Athens 2025, του πρώτο αυτού του είδους, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, συγκέντρωσε κορυφαίους εκπροσώπους του επιχειρείν από την Ελλάδα και το Ισραήλ σε μια προσπάθεια εμβάθυνσης της περιφερειακής συνεργασίας στους τομείς της θαλάσσιας ασφάλειας, της ενέργειας, της τεχνολογίας και του εμπορίου. Η εκδήλωση υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία της Ανατολικής Μεσογείου ως διαδρόμου ειρήνης, καινοτομίας και κοινής ευημερίας.

Περισσότεροι από 200 Έλληνες και Ισραηλινοί ηγέτες επιχειρήσεων, από το οικοσύστημα της θαλάσσιας και ναυτιλιακής οικονομίας, έδωσαν το «παρών» στο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Brown Acropol Athens, για να ακούσουν εξέχοντες ομιλητές και να συζητήσουν για ευκαιρίες επιχειρηματικής συνεργασίας και για την ανάπτυξη των θαλάσσιων και των ναυτιλιακών πόρων, προς όφελος των δύο χωρών και της ευρύτερης περιοχής.

1

Το Ισραήλ και η Ελλάδα, δύο έθνη που συνδέονται με πλούσια ναυτική ιστορία και σύγχρονα γεωστρατηγικά συμφέροντα, μοιράζονται ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον ανάπτυξης και συνεργασίας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Το Συνέδριο Maritime MED Athens διοργανώθηκε με στόχο να συζητηθεί αυτό το μέλλον και να αναζητηθούν οι βέλτιστοι τρόποι αξιοποίησης των δυνατοτήτων της περιοχής, μέσω διμερών επαφών.

Στην κατεύθυνση αυτή, το Συνέδριο διερεύνησε θέματα όπως:

  • Η ελληνοϊσραηλινή στρατηγική οικονομική συμμαχία
  • Ενεργειακοί πόροι και ανάπτυξη
  • Ασφάλεια και έλεγχος της ΑΟΖ
  • «Γαλάζια» τεχνολογική καινοτομία
  • Συνεργασία στον Τουρισμό
  • Ναυτιλία, λιμάνια και υποδομές

Ο Πρέσβης του Ισραήλ στην Ελλάδα, κ. Νόαμ Κατζ, σχολίασε ότι η εκδήλωση αυτή υπερισχύει της πολιτικής συγκυρίας και τόνισε τα αμοιβαία οικονομικά συμφέροντα μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδας, ιδίως στην «γαλάζια οικονομία», αναφερόμενος στη βιώσιμη ανάπτυξη στον τομέα της ναυτιλίας.

Η Πρέσβης Yael Ravia Zadok, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια Οικονομικών Υποθέσεων στο Υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ, περιέγραψε τους κοινούς στρατηγικούς στόχους: διπλασιασμό των επιχειρηματικών συνεργασιών, επέκταση σε τομείς καινοτομίας πέρα από τον τουρισμό και τα ακίνητα, και ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας μέσω προγραμμάτων της Ε.Ε., όπως το πρόγραμμα «Horizon Europe». Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη αξιοποίησης της θαλάσσιας διασύνδεσης ως κλειδί για τη μελλοντική οικονομική ολοκλήρωση.

Η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι εμπορίου, επιχειρηματικότητας, ανάπτυξης και καινοτομίας, γεγονός που καθιστά απαραίτητο για το Ισραήλ και την Ελλάδα να ενισχύσουν τη ναυτιλιακή τους συνεργασία, προκειμένου να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της περιοχής.

Με την ανταλλαγή γνώσεων, βέλτιστων πρακτικών και στρατηγικών, αυτή η νέα και συναρπαστική πρωτοβουλία στοχεύει στην ενίσχυση της οικονομικής ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας των τομέων που σχετίζονται με τη ναυτιλία, στη διευκόλυνση ουσιαστικού διαλόγου και στην ενθάρρυνση συνεργασιών που θα ανοίξουν τον δρόμο για ένα ναυτιλιακό μέλλον ευημερίας.

Ασφάλεια και καινοτομία στη θάλασσα

Εκπρόσωποι της Israel Aerospace Industries (IAI) παρουσίασαν προηγμένες τεχνολογίες ασφαλείας με στόχο την προστασία των θαλάσσιων συνόρων.

Ο Cpt Sassi Hodeda, Επικεφαλής Ναυτικής Στρατηγικής και Σχεδιασμού, IAI, παρουσίασε ένα πολυεπίπεδο αμυντικό σύστημα που ενσωματώνει δορυφόρους, ραντάρ, UAV και αναλύσεις τεχνητής νοημοσύνης, παρέχοντας επιτήρηση σε πραγματικό χρόνο και ανίχνευση απειλών σε εδαφικά και διεθνή ύδατα.

Από την πλευρά τους, οι Orna Shemesh και Reuven Firstater τόνισαν πώς η τεχνολογική καινοτομία –που συχνά καθοδηγείται από την ανάγκη– έχει επιτρέψει στο Ισραήλ να ανταποκριθεί σε εξελισσόμενες απειλές, όπως υποβρύχιες δολιοφθορές και επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Η έμφαση, όπως εξήγησαν, δίνεται στη δημιουργία διαλειτουργικών συστημάτων για την ανταλλαγή κρίσιμων δεδομένων με περιφερειακούς συμμάχους.

Έμφαση στην ενεργειακή συνεργασία

Η ενεργειακή συνεργασία κατέλαβε κεντρική θέση στο Συνέδριο, με τον Chen Herzog, επικεφαλής οικονομολόγο του BDO, να παρουσιάζει τον μετασχηματισμό του Ισραήλ σε έθνος εξαγωγής φυσικού αερίου. Περιέγραψε πώς ο συνδυασμός των κορυφαίων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Ελλάδας (αιολική ενέργεια) και Ισραήλ (ηλιακή ενέργεια) θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα σταθερό περιφερειακό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Ζήτησε, δε, άμεσες αποφάσεις για μακροπρόθεσμα έργα υποδομών, όπως ο αγωγός EastMed και ένας πολυεθνικός ενεργειακός διάδρομος που θα συνδέει τη Μέση Ανατολή με την Ευρώπη.

Ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean, Μαθιός Ρήγας, αναφέρθηκε στην επένδυση ύψους 3 δισ. δολαρίων της εταιρείας στην παραγωγή φυσικού αερίου στο Ισραήλ και τόνισε την επείγουσα ανάγκη περιφερειακής συνεργασίας. Στο πλαίσιο της σχετικής συζήτησης σημειώθηκε ότι, αν και η Energean συνέχισε να προμηθεύει το 60% του φυσικού αερίου της χώρας ακόμη και κατά τη διάρκεια του πολέμου, η αυξανόμενη ζήτηση από την Αίγυπτο σημαίνει ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει πλεόνασμα για εξαγωγές στην Ευρώπη, ακόμη και αν υπήρχαν διαθέσιμες υποδομές – οι οποίες θα χρειαστούν χρόνια για να δημιουργηθούν.

Ο κ. Ρήγας τόνισε την ανάγκη οι κυβερνήσεις -όχι οι ιδιωτικές εταιρείες- να επιλύσουν τις πολιτικές διαφορές που εμποδίζουν την ανάπτυξη στον τομέα της ενέργειας και να τολμούν να παίρνουν αποφάσεις, αναφέροντας την περίπτωση του κοιτάσματος Αφροδίτη στην Κύπρο ως χαρακτηριστικό παράδειγμα καθυστέρησης στην ανάπτυξη φυσικού αερίου στην περιοχή.

Τεχνολογικές συνέργειες και στρατηγικές ανάγκες

Οι επιχειρηματίες τεχνολογίας Nadav Cohen, VP of Product της εταιρείας SHIPPIN, και Ορέστης Πιτσάβας, Γενικός Διευθυντής της ORCA AI Greece, παρουσίασαν συστήματα θαλάσσιας ασφάλειας που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη και ανιχνεύουν μηχανικά σφάλματα, κινδύνους πλοήγησης και ανθρώπινα λάθη σε πραγματικό χρόνο – κρίσιμα για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων και τη διασφάλιση της ασφάλειας των επιβατικών πλοίων.

Ο Γιώργος Μάνγκος, Συνιδρυτής και Διευθυντής της SOKANA και Επικεφαλής της Interunity Management Corporation S.A., τόνισε τα εθνικά συμφέροντα στη συνεργασία με το Ισραήλ για έξυπνη γεωργία, αφαλάτωση νερού και τουριστική ανάπτυξη, αναδεικνύοντας παράλληλα την ανάγκη για μεγαλύτερη αμυντική ισχύ στη θάλασσα – ειδικά για τα κρουαζιερόπλοια και τους εθνικούς στόλους.

Τέλος, ο εκπρόσωπος του ΔΕΣΦΑ Α.Ε., Μιχάλης Θωμαδάκης, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης, παρουσίασε τη στρατηγική της Ελλάδας για την αποθήκευση και εμπορία φυσικού αερίου και εκπομπών άνθρακα, που ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως αξιόπιστου ενεργειακού κόμβου.

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, οι εταίροι που συμμετείχαν και υποστήριξαν την εκδήλωση ανακοίνωσαν τη δημιουργία ενός ενεργού επιχειρηματικού οικοσυστήματος, το οποίο θα διευκολύνει αυτές τις σχέσεις μεταξύ των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων.

Τεχνολογικές συνέργειες και στρατηγικές ανάγκες

Οι επιχειρηματίες τεχνολογίας Nadav Cohen, VP of Product της εταιρείας SHIPPIN, και Ορέστης Πιτσάβας, Γενικός Διευθυντής της ORCA AI Greece, παρουσίασαν συστήματα θαλάσσιας ασφάλειας που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη και ανιχνεύουν μηχανικά σφάλματα, κινδύνους πλοήγησης και ανθρώπινα λάθη σε πραγματικό χρόνο – κρίσιμα για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων και τη διασφάλιση της ασφάλειας των επιβατικών πλοίων.

Ο Γιώργος Μάνγκος, Συνιδρυτής και Διευθυντής της SOKANA και Επικεφαλής της Interunity Management Corporation S.A., τόνισε τα εθνικά συμφέροντα στη συνεργασία με το Ισραήλ για έξυπνη γεωργία, αφαλάτωση νερού και τουριστική ανάπτυξη, αναδεικνύοντας παράλληλα την ανάγκη για μεγαλύτερη αμυντική ισχύ στη θάλασσα – ειδικά για τα κρουαζιερόπλοια και τους εθνικούς στόλους.

Τέλος, ο εκπρόσωπος του ΔΕΣΦΑ Α.Ε., Μιχάλης Θωμαδάκης, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης, παρουσίασε τη στρατηγική της Ελλάδας για την αποθήκευση και εμπορία φυσικού αερίου και εκπομπών άνθρακα, που ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως αξιόπιστου ενεργειακού κόμβου.

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, οι εταίροι που συμμετείχαν και υποστήριξαν την εκδήλωση ανακοίνωσαν τη δημιουργία ενός ενεργού επιχειρηματικού οικοσυστήματος, το οποίο θα διευκολύνει αυτές τις σχέσεις μεταξύ των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων.

Διαβάστε επίσης: 

Διονύσης Θεοδωράτος: Ο πλοίαρχος δεν μπορεί να αντικατασταθεί από αλγόριθμους

«Ημέρες Θάλασσας 2025»: Οι εκδηλώσεις για Σάββατο και Κυριακή

Κορκίδης: Η μεγαλύτερη επένδυση στη ναυτιλία είναι το έμψυχο δυναμικό της